Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Min erfaring med Nexa sine bevegelses og dør sensorer er som følger:

Begge sender signaler i ca 2,5 sek både på PÅ og AV.

Siden de ikke har CSMA blokkerer de 433MHz nettet i den tiden.

Det gjør at om du setter dem opp med å sende AV etter 1 sek så vil de altså blokkere alt i 5 sekunder.

Jeg har derfor droppet dørsensorene helt da jeg ofte mistet AV signalet og Homeseer trodde døra var åpen.

Når det gjelder bevegelses sensorene som bruker jeg noen slike fremdeles på steder der det ikke ferdes folk så ofte (kjeller, gjestetoalett). De kan settes opp til ikke å sende AV før etter 1 minutt og de sender da ikke noen ting i mellomtiden. (Av signalet bryr jeg meg uansett ikke om da Homeseer skrur av lyset etter en time eller så)

Nexa sensorene har mye bedre rekkevidde en MS13 og detekterer mye raskere.

Men MS13 har den fordelen at den sender kortere signaler, selv om de har den ulempen at den sender hele tiden (hver gang den "ser" deg)

Jeg har derfor byttet til MS13 nesten over alt. Har ikke teste noen z-wave sensorer ennå..

OBS, jeg har en følelse av at WBT-912 også har samme problemet med lange signaler. Ta en kikk på kontroll lampa når du trigger den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

har et spørsmål.

Kjøpte i dag TellStick Net hos Clas, og er så langt veldig fornøyd.

Jeg ønsker å koble opp taklampene mine, men disse bruker "veggkontakter". Jeg har sett det finnes enheter du kan legge bak bryteren, men problemet er at jeg bor i gammel leilighet hvor bryteren ligger utenpå veggen. Jeg har med andre ord ikke plass til noe bak, noe jeg nettopp sjekka..

Finnes det en løsning på dette? Finnes det hele utenpåliggende hus med sender/mottaker?

Lenke til kommentar

Du kan gjøre svært mye i TelldusLive (for TelldusNet) før du behøver betale for noe.

Du bør legge opp noen brytere og events og bli litt mer kjent med dette.

Sleng på en temp sensor også, så er du i gang.

Med tidsplan antar jeg du mener hendelser, Kalles gjerne "events".

Events koster i utgangspunktet ikke noe og det vil nok ta litt tid før du oppdager at du trenger et Pro abonnement:

Abonnement på Pro koster €3 for prøve mnd og €25 pr.år.

Da får du:

Sending SMS from your events (Inkluderer 3(mnd) eller 25(år) SMS)

Sending Email from your events

Call to any url from your events

Combining two conditions using AND

Sensor values are updated more often in the database*.

Early access to new features

Edit:

Khaffner har rett, Scheduler er gratis (Scheduler=enklere enn events).

Events er også gratis, se over.

Vet ikke hvorfor de ikke har fjernet Scheduler; Events dekker den og mye mer.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Abonnement på Pro koster €3 for prøve mnd og €25 pr.år.

Da får du:

Sending SMS from your events (Inkluderer 3(mnd) eller 25(år) SMS)

Sending Email from your events

Call to any url from your events

Combining two conditions using AND

Sensor values are updated more often in the database*.

Early access to new features

.... og plutselig forstår jeg hvorfor HomeSeer koster som det gjør. Jeg prøver ikke å være nesevis, men jeg ser mer og mer av grunnlaget.

Heldigvis er det også slik at trenger man ikke mer enn det Telldus tilbyr, så trenger man heller ikke betale mer. :)

200 kr er jo ikke dyrt, jeg bruker fort mer enn det på en plugin. ;)

Lenke til kommentar

Nei, eller en Nexa-bryter....

Hos Telldus får man tilgang til utrolig mye uten å betale noe ekstra.

Hadde nok forventet at gamle og relativt enkle Scheduler skulle forbli gratis og at Events skulle koste litt (litt mer enn 200).

Men nei, stor var min overraskelse når nesten alle mulighetene i Events viste seg å være gratis.

Og de skal jo tross alt utvikle sw. og drifte server 24/7.

Har noen servere gående selv... de trenger litt "klapp og trøst"... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Edit: Er primært pga. Hstouch designer jeg ønsker å oppgradere, er det verdt pengene? Eller vil jeg klare meg med Jon00 web page designer?

Det er to ganske forskjellige interfacer, så det tror jeg ikke vi kan svare på deg. Jeg bruker begge deler, og kan ikke klare meg uten noen av dem. Men skal jeg velge bort en, så vil jeg beholde HStouch.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på, er om det er mulig å få lcmr-1000 til å virke bare med å bryte den blå, eller om jeg må bruke både blå og svart for å få den til å virke ?

Elektronikken i disse dingsene må ha spenning for å kunne fungere.

For dem som er halvleder baserte (Typisk Dimmere) vil det alltid være et lite spenningsfall over halvlederen selv om den står på fullt lys. Dette er nok til å drive elektronikken og en trenger derfor kun 2 ledninger (de som skal "brytes") for å kunne bruke dem.

For de som er rele baserte derimot er det jo sånn at når releet lukker så går all strømmen igjennom og det blir ingen ting til å drive elektronikken. Disse må derfor ha tilførsel fra begge fasene (L og N) for å kunne fungere.

Vil dette si at jeg ikke kan bruke LCMR-1000 på en 1 polet? Kan jeg da kjøpe f.eks:

WMR-252 dimmer receiver eller ECMR-250 - Dimmer receiver?

Vil det funke da?

Lenke til kommentar

For dem som er halvleder baserte (Typisk Dimmere) vil det alltid være et lite spenningsfall over halvlederen selv om den står på fullt lys. Dette er nok til å drive elektronikken og en trenger derfor kun 2 ledninger (de som skal "brytes") for å kunne bruke dem.

For de som er rele baserte derimot er det jo sånn at når releet lukker så går all strømmen igjennom og det blir ingen ting til å drive elektronikken. Disse må derfor ha tilførsel fra begge fasene (L og N) for å kunne fungere.

Vil dette si at jeg ikke kan bruke LCMR-1000 på en 1 polet? Kan jeg da kjøpe f.eks:

Vil det funke da?

Ja det er riktig:

LCMR-1000 er relee basert (AV/PÅ) og må ha "to ledninger" for å virke.

De to andre er halvleder dimmere og kan monteres der det bare "en ledning" ned til bryteren.

Lenke til kommentar

Vil det funke da?

Ja det er riktig:

LCMR-1000 er relee basert (AV/PÅ) og må ha "to ledninger" for å virke.

De to andre er halvleder dimmere og kan monteres der det bare "en ledning" ned til bryteren.

Flott! Da kjøper jeg en slik WMR-252, den så enklest ut å montere.

Har kun en brun og en svart ledning som kommer ut i fra veggen. Så da bør vel denne WMR-252 funke fint? =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...