Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Her er en mulighet:

Det kan være at du må dele på 1000 for å få Watt (for å håndtere decimaler i systemer som egentlig ikke takler det), så for å få kW må du dele på 1000000.

(Domoticz dette?)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser bedre ut nå, delte på 1 mill :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3187910/power%20meter.PNG

dette er Domotiga som kjører på en pi. fungerer egentlig utrolig bra.

/r

en annen ting jeg ikke er helt sikker på, nå måler jeg jo bare den ene fasen ? er det da egentlig x3 ?

Hvis det er slik som antydet at kanal/verdi 1 er effekt, så bør du endre enheten til kW, ikke kWh. Hvis denne verdien varierer opp og ned så er det nok effekten. Energiforbruket (kWh) vil hele tiden øke som en akkumulert verdi.

Fulgte det ikke med to klemmer i det settet du kjøpte? Det varierer litt hvor mange faser som er i bruk basert på hvor gammelt sikringsskap du har, men tror ikke 1-fase er i bruk i Norge? Det her har jeg alt for lite greie på merker jeg...

Lenke til kommentar

Moskus, bruker du bryter i tillegg til at du har homeseer ? slik at du kan overstyre ? 1 clik på 1 clik av 2 dim osv ? bruker du vanlige brytere eller nexa/zwave brytere ? går vel fint å bruke vanlige bryter om en har fibaro ville jeg tro.

Alle lys styres via Z-wave, og alle taklys er Fibaro FGD-211 mikromoduler, og alle FGD-211 er koblet til doble Elko Plus-brytere. Så ja, taklamper kan styres via brytere, og bryterne kan også styre andre (Z-wave) lys.

Men det aller meste går på automatikk. Det er vel kun stue og kjøkken som (på dagtid) styres manuelt etter ønske fra fruen. Og WAF er viktig. ;)

Har nå fått Lux-måler i stua og kjøkken, så det er mulig jeg prøver meg på et jevnt lys-oppsett, men vi får se om jeg gidder...

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. og alle FGD-211 er koblet til doble Elko Plus-brytere. Så ja, taklamper kan styres via brytere, og bryterne kan også styre andre (Z-wave) lys.

..

I HS2 er det ikke mulig å la bryter 2 trigge HS, kun å styre en annen (fysisk) Z-wave enhet (som igjen vil trigge HS selvfølgelig)

Er dette endret i HS3?

Lenke til kommentar

I HS2 er det ikke mulig å la bryter 2 trigge HS, kun å styre en annen (fysisk) Z-wave enhet (som igjen vil trigge HS selvfølgelig)

Er dette endret i HS3?

Nei, for det er ikke en begrensning i HS, men en begrensning i Z-wave. Association kan kun styre andre fysiske enheter.

Lenke til kommentar

Er dette endret i HS3?

Nei, for det er ikke en begrensning i HS, men en begrensning i Z-wave. Association kan kun styre andre fysiske enheter.

Vad önskar man att få till genom att "trigga" HS från en bryter?

Lenke til kommentar

Er dette endret i HS3?

Vad önskar man att få till genom att "trigga" HS från en bryter?

Starte en ikke-z-wave basert ting for eksempel, åpne garasjeporten, lukke rullegardinen osv...
Lenke til kommentar

Ja men her er det som Moskus sier, ikke HS som er problemet.

Er dette endret i HS3?

Hm, men en kan jo sette opp en assosiasjon med HS på bryter en?

Dvs. en kan sette opp en assosiasjon med selve devicet.. ikke bryteren..?

Egentlig er jeg litt skuffet over at Fibaro dingsene ikke kan koble vekk linken mellom bryter en og selve devicet. Det kunne de jo gjort så lett som bare det i software, styrt av en parameter.

Lenke til kommentar

Egentlig er jeg litt skuffet over at Fibaro dingsene ikke kan koble vekk linken mellom bryter en og selve devicet. Det kunne de jo gjort så lett som bare det i software, styrt av en parameter.

Igjen; det er ikke et HS eller Fibaro-problem, det er en del av protokollen.

Jeg forstår ikke denne biten:

Hm, men en kan jo sette opp en assosiasjon med HS på bryter en?

Dvs. en kan sette opp en assosiasjon med selve devicet.. ikke bryteren..?

Bryteren (la oss si en dimmer i dette tilfellet) er jo en fysisk device. Den har innebygget 3 grupper til assosiasjon. Gruppe 1 for knapp 1 (som også styrer lyset), Gruppe 2 for knapp 2, og gruppe 3 som alltid skal assosieres med kontrolleren for at Instant Status skal virke.

Assosiering sender signalet "direkte" fra en fysisk device til en annen, helt utenom kontrolleren. Kontrolleren er der i det tilfellet kun for å sjekke at begge er på samme nettverk (noe de jo må være for at du skal kunne sette opp assosiering). Kontrolleren vet altså ingenting om hva som blir styrt via assosiering, MEN mottakeren av assosieringssignalet kan oppdatere kontrolleren med status, enten via Instant Status, eller at kontrolleren poll'er mottaker-device.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...