Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Jeg glemte å nevne at det er et opplegg for hele huset samt utleie i kjelleren.

Dermed går ikke enkleste løsningen, dessverre.

Moskus, fint om du finner frem linken - en gang du husker det.

Jeg benytter den eksisterende ringeknappen og ledningsnettet men i stedet for ringeklokka sitter det en slik:

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-WBT-912-sender-for-innfelling/36-4913

Den trigger en slik:

https://www.komplett.no/nexa-lmlr-710-ekstra-ringeklokke/661633

direkte (de er parret på Nexa nivå)

Men sender også beskjed til Homeseer som foretar seg diverse ting avhengig om jeg er hjemme eller ikke

(Mail med bilde, SMS, lys, HSTouch osv)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som kan svare på kobling av Fibaro FGD-211, ser at det finnes 2 alternativer å bare lurer på den 2 wire hvor det ser ut som det er en lask fra N til O og vidre ut til lamper.. hvilken config brukere dere ?

Akkurat dette vet elektrikeren din best! :)

Men jeg bruker 2-wire metoden fordi jeg har gammelt el-nett. Bruk helst 3-wire metoden hvis mulig.

Lenke til kommentar

Har kjøpt en ny lampe og den bestor av 6-7 g4 halogenpærer. Denne har en egen trafo i sokkelen.

Hvilken z-wave modul kan være fin og bruke her. Trur jeg har en merten z-wave modul der i dag, men det blir en kraftig buzze lyd fra lampa/trafo. Lampen skal være dimbar.

Kan til nød bruke nexa hvis de har noe som kan passe.

Håper noen har noen tips.

Lenke til kommentar

Mulig Fibaro eller den nye Qubino-dimmeren gjør jobben.

Fibaro skal iallfall kunne dimme dimbare trafoer.

Fibaro FGD211 http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_129&products_id=2906

• For ohmic, inductive and capacitive loads, e.g. incandescent lamps, dimmable wound transformers and electronic transformers (Do not connect any mixed loads)

Qubino ZMNHDA2 http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_129&products_id=3082

• For ohmic, inductive and capacitive loads, e.g. incandescent lamps, dimmable wound transformers, dimmable electronic transformers, dimmable LED and CFL lamps (Do not connect any mixed reactive loads)
Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg har lyst å he en eller annen form for alarm i leiligheten, og ser utgangspunktet for meg en eller to bevegelsessensorer, og muligens glassknusesensorer. Men litt usikker på sistnevnte, siden det er tre vindusåpninger i leiligheten og den ene er delt i tre separate vinduer. Blir fort dyrt og lite pent å ha en sensor i hvert vindu.

Jeg trenger ikke alarmsentraltilkobling, og jeg TRENGER ikke mulighet til å sende varsel til telefonen min, koble til høyttaler med egen stemmevarsling, kamera som filmer/tar bilder og laster opp eksternt, koble til brannalarmer osv. Men det gjør jo ingenting å ha muligheten. Men det jeg trenger er egentlig bare noe som uler hvis noen bryter seg inn, så de tror at alamsentral-klistremerket i vinduet ikke var fake og stikker av fort som F.

Er det forholdsvis greit å få til et alarmsystem basert på RaspberyyPi og Nexa (har vel fortsatt ikke bra bevegelsessensorer?) eller Z-Wave, eller er det like greit å kjøpe et eller annet billig sett fra billigste norske nettbutikk? Ønsker ikke å ha alarmen avhengig av en hjemmeserver inntil videre.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Hva trenger jeg for å få monitorert strøm forbruk.holder det med denne ?

Owl Micro + Plus 2 CM180 Electricity Energy Monitor

/roffer

Du trenger et sted i sikringsskapet å feste den. Det er en "klamme" som skal rundt en av hovedledningene i sikringsskapet. Jeg fant en som gikk til telleverket i det forrige huset, i det nye bruker jeg en som går til jordfeilbryteren

CM180 skal bare dukke opp, trenger ikke parre den som en eks dimmer ? sender data som en vanlig temp måler ? Hvilken mode er det, Oregon ?

/roffer

Lenke til kommentar

Har noen her prøvd seg på å inkludere kaffemaskinen sin i hjemmeautomasjonen? Søker erfaringer :)

Ja. Uten hell... :(

Kaffetrakteer er kakestykke. De er jo enkle, det er kun snakk om av/på. Men kaffemaskiner (jeg har en Miele helautomatisk som kverner bønner og lager meg en kopp kaffe eller whatever) er mye verre, og det er noen grunner til det:

• De har ikke noe interface du kan koble deg til, så du må
  • Evt. ødelegge kretskort for å få loddet et par kretser noe som blir dyrt hvis/når noe går galt
  • ... og du må uansett flytte koppen for kaffemaskinen renses før den er klar for å lage en kopp kaffe.

Fantaserte til og med en periode om en robotarm som kunne betjene knappene og flytte den hekkans koppen hvis det var nødvendig...

Lenke til kommentar

Har noen her prøvd seg på å inkludere kaffemaskinen sin i hjemmeautomasjonen? Søker erfaringer :)

Har lest her et sted at det var noen som hadde prøvd, med en bevegelses sensor på soverom, resultat var fersk kaffe etter at de hadde hatt seg en beta. :D

/roffer

Lenke til kommentar

CM180 skal bare dukke opp, trenger ikke parre den som en eks dimmer ? sender data som en vanlig temp måler ? Hvilken mode er det, Oregon ?

Ja, OWL er aktivert hvis du også har aktivert mottak for Oregon. Dukker opp som en hvilken som helst sensor, ja. :)

Lenke til kommentar

Ja. Uten hell... :(

Kaffetrakteer er kakestykke. De er jo enkle, det er kun snakk om av/på.

Moccamaster tror jeg er veldig grei å styre slik. Men jeg er på jakt etter en trakter for 1-2 kopper, og nettbutikkene er ikke flinke til å oppgi noe så sært som om på-knappen er toggle eller on/off :)

En liten annen utfordring jeg sitter med er å sjekke om utgangsdøra er låst. Må vel være en flat trykksensor/bryter der låsebolten treffer i dørkarmen tenker jeg.

Lenke til kommentar

En liten annen utfordring jeg sitter med er å sjekke om utgangsdøra er låst. Må vel være en flat trykksensor/bryter der låsebolten treffer i dørkarmen tenker jeg.

Jeg har brukt to patenter:

1) I en ny karm fikk jeg plass til en bryter fra Clas Ohlson. Den fungerte fint.

2) I en gammel karm, lagde jeg en bryter av et metallbånd, og to skruer. Metallbåndet fjæret litt og satt fast med den ene skruen. Låsebolten skøv den inntil den andre skruen og kretsen ble lukket.

Nå har jeg Z-wave låser... ;)

Lenke til kommentar

Ja, OWL er aktivert hvis du også har aktivert mottak for Oregon. Dukker opp som en hvilken som helst sensor, ja. :)

Måtte oppgradere Fw :D da spratt den opp. men hvordan regner du ut kwh med de talla som kommer inn. felt nr 2 er jo grei det er jo current så det er vel bare å dele på 1000, men felt 1 er jo på over 1 mill nå bare på noen timer. driver ikke med hjemmebrent :D

Lenke til kommentar

Måtte oppgradere Fw :D da spratt den opp. men hvordan regner du ut kwh med de talla som kommer inn. felt nr 2 er jo grei det er jo current så det er vel bare å dele på 1000, men felt 1 er jo på over 1 mill nå bare på noen timer. driver ikke med hjemmebrent :D

... så hva skjer hvis du deler på 1000 der også (for å få kWh)? ;)

EDIT: Nei vent. Over 1 million? Hva er enheten?

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

... så hva skjer hvis du deler på 1000 der også (for å få kWh)? ;)

EDIT: Nei vent. Over 1 million? Hva er enheten?

ja det er snodig. her har du print screen av verdier:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3187910/owl%20domotiga.PNG

det er en cm180: http://www.ebay.co.uk/itm/121230384020?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Owl Micro + Plus 2 CM180 Electricity Energy Monitor heter den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...