Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål om globale variable i HomeSeer 3. Dette kan defineres manuelt, men i følge beskrivelsen forsvinner de ved restart av systemet.

Målet mitt er å lage en enkel termostat med Events. Jeg vil gjerne ha en variabel der jeg definerer om jeg er hjemme eller borte, og at denne kan tas inn som en forutsetning i Events,

Hvordan kan jeg skape en slik variabel, og bestemme hvilke ulike verdier den kan ha (int, boolean, osv.).

 

Dessuten har jeg problemer med å lage en IF-setning som sammenlikner to Devices (t_set og t_målt). Er ikke dette mulig med Events? Hvis jeg lager en "IF this device had its value set and is greater than" så klarer jeg bare å velge et tall, ikke en annen Device?

 

Må jeg ta i bruk scripts for å løse selv en så enkel operasjon?

De putter flere og flere hendelser go betingelser inn i Eventene, men foreløpig har sånt ikke kommet inn enda. Søk i Bugzilla, og skriv gjerne at du også trenger det.

 

For å sette Variabler kan du legge dem inn i Startup.vb, men da blir det et script. Ikke at det er vanskelig...

 

 

For enkle ting, så jukser jeg med "Counters". Fint for boolean-verdier (0 og 1), eller flere betingelser).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva trenger jeg for å få monitorert strøm forbruk.holder det med denne ?

Owl Micro + Plus 2 CM180 Electricity Energy Monitor

/roffer

Du trenger et sted i sikringsskapet å feste den. Det er en "klamme" som skal rundt en av hovedledningene i sikringsskapet. Jeg fant en som gikk til telleverket i det forrige huset, i det nye bruker jeg en som går til jordfeilbryteren.

Lenke til kommentar

 

For å sette Variabler kan du legge dem inn i Startup.vb, men da blir det et script. Ikke at det er vanskelig...

 

 

For enkle ting, så jukser jeg med "Counters". Fint for boolean-verdier (0 og 1), eller flere betingelser).

 

 

Takk for tipset. Egentlig håpet jeg å bruke den eksterne termostaten, den SRT321 jeg skal ha på hytta sender jo heat/off signaler. Her kan jeg vel bruke det tipset du ga om å lage en "jukse-boolean" som setter en Counter til 1 ved heat og 0 ved off. Så kan jeg styre panelovn-plugins mot denne Counteren.

 

Hjemme skal jeg bruke en Nest-termostat, og den sender irriterende nok ikke heating-status til API (kun direkte til kjelstyringen som jeg ikke skal bruke). Så her må jeg programmere termostaten i HS3.

 

Veldig stilig den Nest-termostaten forresten, og prisen er slettes ikke verst heller. Bør selge bra den når den en gang lanseres i Norden, kanskje de jobber med en eller flere panelovn-produsenter om en trådløs integrert styring?

Lenke til kommentar

 

Hva trenger jeg for å få monitorert strøm forbruk.holder det med denne ?

Owl Micro + Plus 2 CM180 Electricity Energy Monitor

/roffer

Du trenger et sted i sikringsskapet å feste den. Det er en "klamme" som skal rundt en av hovedledningene i sikringsskapet. Jeg fant en som gikk til telleverket i det forrige huset, i det nye bruker jeg en som går til jordfeilbryteren.

 

 

Blir det ikke litt overkill med en fasemåler når det uansett står en strømmåler i huset? Hva med en optisk datalogger?

Vil tro at dette gir enda bedre nøyaktighet, den Owl-enheten med CM180 var i hvert fall mistenkelig billig...

Lenke til kommentar

Hvis du har RFXCOM-plugin'en så har den en egen termostat-funksjon. Fungerer utmerket! :)

Jeg brukte scripts i HS2, men gadd ikke det i HS3 da RFXCOM løste problemet.

 

Jeg trodde Nest hadde en egen HS3 plugin... har du sjekket Updateren?

Jeg har RFXCOM-plugin ja, men har ikke lagt merke til noen termostatfunksjon. Får kikke litt nærmere på det!

Nest-plugin er kun for å hente inn nest Devices, da denne ikke har Z-Wave kommunikasjon (wifi).

Lenke til kommentar

Blir det ikke litt overkill med en fasemåler når det uansett står en strømmåler i huset? Hva med en optisk datalogger?

Vil tro at dette gir enda bedre nøyaktighet, den Owl-enheten med CM180 var i hvert fall mistenkelig billig...

Kanskje. Men jeg har ikke mulighet for å lese av optisk på min strømmåler, "og det er mange av oss". Eller for å si det på en annen måte: Når du ikke har puls-LED, så er avlesingen i beste fall usikker.

 

Owlen er billig. Men hva så? Den fungerer. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Hvorfor har du ikke mulighet til dette, pga. ikke tilgang til måler eller fordi ikke måleren har signal? Jeg trodde "alle" målere hadde enten roterende disk eller led-blink.

Jo, men ihht. de undersøkelsene jeg gjorde "den gangen" var dette mer "hit and miss". Et blink er entyding. En rotasjon var så-som-så. Og akkurat den du linket til var ikke et alternativ for 4 år siden. ;)

 

Over til noe helt annet, dette er vel et must-have produkt når det blir lansert: http://aeotec.com/smart-switchable-film-z-wave-wifi :dribble:

Jeg har den, støttet Kickstarteren. Ligger en rull i kjelleren.

Skal ha den på kjøkkenvinduet. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

"Mikrofon" for Z-Wave eller Rfxcom?

 

Ringeklokka er irriterende lav, hvis jeg er alene hjemme med godt volum på TV i stua så hører jeg ikke pizzabudet.

 

Jeg så for meg en mikrofon i nærheten av ringeklokka, over x DB så blinker en lampe 5 ganger.

 

Petter Smart forslag til løsninger er velkomne.

 

:)

Jeg støtter Actibus. Det er enklest å bytte ringeklokka. Du får både Nexa og Z-wave ringeklokker.

 

Alternativt kan du bruke en dings som trigger nå nivået overskrider et visst nivå, og koble den til *noe*. Jeg har en på hvert barnesoverom. Hyl og skrik utløser alarmen, og "iverksetter tiltak". ;)

 

Jeg finner bare ikke igjen linken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...