Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Krissh, den RTI-greia var fin, men jeg syns jeg så dollarene løpe som små kaniner oppover der! ;) Neppe noe for en som skal ha så mange enheter som jeg trenger. Med relé, mener du å slå av og på 10A kurser? I så fall er jo Nexas innebygde for 16A grei å ty til.

 

Ja, det jeg mente, men trekker tilbake det jeg sa om at det ikke fins 10A relé for Z-wave, for det gjør det selvfølgelig :) Gikk litt fort i svingene.. Det jeg mente var at én slik kan erstatte opptil 8 Fibaro eller Nexa etc. og dermed ikke koster så alt for mye per reléutgang. Når det er sagt er det Nexa og Z-wave jeg bruker selv..

 

Mikro-moduler har iallfall fordelen at de kan monteres der hvor det er behov for det. For et 8x10A relé må man trekke ledninger i tillegg. Det er to forskjellige måter å sette opp utstyret på. KNX er "globalt", Nexa/Zigbee/Z-wave/EnOceaon/blabla er "lokalt". ;)
Jeg vet bare hva jeg betalte for Z-wave utstyret da jeg fikk det installert. Elektrikeren min er "KNX-sertifisert" (hva nå det innebærer) og regnet iallfall ut at et startsett med nesten det samme fort kunne koste 8-10 ganger mer.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Krissh, den RTI-greia var fin, men jeg syns jeg så dollarene løpe som små kaniner oppover der! ;) Neppe noe for en som skal ha så mange enheter som jeg trenger. Med relé, mener du å slå av og på 10A kurser? I så fall er jo Nexas innebygde for 16A grei å ty til.

 

Ja, det jeg mente, men trekker tilbake det jeg sa om at det ikke fins 10A relé for Z-wave, for det gjør det selvfølgelig :) Gikk litt fort i svingene.. Det jeg mente var at én slik kan erstatte opptil 8 Fibaro eller Nexa etc. og dermed ikke koster så alt for mye per reléutgang. Når det er sagt er det Nexa og Z-wave jeg bruker selv..

 

Mikro-moduler har iallfall fordelen at de kan monteres der hvor det er behov for det. For et 8x10A relé må man trekke ledninger i tillegg. Det er to forskjellige måter å sette opp utstyret på. KNX er "globalt", Nexa/Zigbee/Z-wave/EnOceaon/blabla er "lokalt". ;)
Jeg vet bare hva jeg betalte for Z-wave utstyret da jeg fikk det installert. Elektrikeren min er "KNX-sertifisert" (hva nå det innebærer) og regnet iallfall ut at et startsett med nesten det samme fort kunne koste 8-10 ganger mer.

 

 

Ja, det er to forskjellige måter med fordeler og ulemper, for begge, de globale løsningen er ofte billigere for selve rele-delen. (kanskje ca 200 per rele om man kjøper det selv), og er mer fleksibelt om man skal bytte ut utstyret. (jeg kjøpte feks releer med innbygd strømmåling, og ville da ha disse på kursene som drev med oppvarming), men man må trekke kabler med de kostnader og egne infleksibiliteter det medfører. Personlig trekker jeg om jeg kan, og sper på med trådløst ellers. Til retrofit er sentralisering lite hensiktsmessig. En annen mini-fordel er at man slipper å høre releen slå inn og ut i rommet man er.

 

Når det gjelder KNX-priser så tror jeg man gjør klokt å ikke kjøpe det via elektriker (eller i norge i det hele tatt), da slipper man noen 8-10 ganger ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er da det er greit å ha et godt forhold til elektrikeren elektrikerfirmaet/sjefen der! Jeg kontaktet tre firmaer før jeg fant et som ville gjøre som jeg ville: La meg legge opp alt av trekkerør og punkter, og si hva som skulle ekstra av radiostyrte releer, og så kom de bare og koblet punktene,satte inn innmaten i sikringsskapet og koblet til strømmen til den utvendige inntaksboksen. Hver gang jeg har hatt en ny mann fra det firmaet, har han blitt advart på forhånd: "Denne fyren virker sprø, og han har noen helt ville ideer, men så lenge de ikke bryter med standarden skal du bare gjøre det. Han vet hva han vil ha, og han har ganske ofte rett."

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Kunne gjerne tenkt meg å automatisere litt i hjemmet, f.eks styring av lys og varme (både automatisk og manuelt), samt se om f.eks ytterdører er låst.

 

Som Pallantir prøver å si; alt er avhengig av hvor detaljert du vil gå til verks, og hvor mye hacker-vilje du har selv. Jo dyrere, jo mindre egen-hacking behøves.

 

I prisklasser snakker vi om alt fra et par-tre tusenlapper for et Nexa-anlegg, til 5000-20.000 for et Z-wave system, til enda dyrere om du f.eks. velger KNX. Tommelfingerregelen er at det ikke finnes noen øvre grense. ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Men for å være litt mer alvorlig, du kommer ganske langt med 10 000, hvis du har pc-en fra før av og satser på andre ting enn de dyrest løsningene.

 

Har pc ja, men tenkte kanskje noe i retning arduino eller raspberry etc. Hadde vært greit om det fantes et grensesnitt til dette som kan kjøres fra mobil/nettbrett også.

Lenke til kommentar

Forresten, denne tråden er blitt ganske hysterisk fragmentert etter hvert, med en salig blanding av systemer og forskjellige nivåer. Er det ikke på tide å få et eget forumområde for sånt? Vet ikke om det er gjort forsøk på det før...

Jo, jeg prøvde.

Endte med ett halvt års venting med lovnader om å opprette det så ga jeg opp.

 

Ta det opp her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=179

Diskusjonen er allerede tatt internt så bør gå

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Alt er mulig, og alt kan gjøres billig, hvis du bruker litt tid til å sette deg inn i det. Det mest fleksible er en egen server, og de fleste ender opp med det etter en liten stund. Småtteriet fungerer oftest som "dette var interessant, men her kommer jeg visst ikke lenger med denne boksen, så jeg får satse på pc". ;)

 

Interessant brukernavn du har, forresten! Jeg skal sette teiner i morgen for å få noe til helga. Melder du deg som agn? ;)

Lenke til kommentar

Alt er mulig, og alt kan gjøres billig, hvis du bruker litt tid til å sette deg inn i det. Det mest fleksible er en egen server, og de fleste ender opp med det etter en liten stund. Småtteriet fungerer oftest som "dette var interessant, men her kommer jeg visst ikke lenger med denne boksen, så jeg får satse på pc". ;)

 

Interessant brukernavn du har, forresten! Jeg skal sette teiner i morgen for å få noe til helga. Melder du deg som agn? ;)

 

Hadde helst håpet å slippe å ha en pc stående og trekke strøm og støv. Er ikke Raspberry kraftig nok til å styre slikt?

 

Husker ikke engang hvorfor jeg valgte navnet, sikkert i bakgrus eller no. Hvis jeg ikke hadde konvertert til avholds så kunne jeg sikkert ha hostet opp noe agn til deg.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke mye til pc, og den trenger ikke trekke mye strøm. Det er ikke veldig maskinvarekrevende greier, og alt av utstyr er stort sett USB nå, så du kan klare deg med for eksempel en gammel Asus Eee med Windows XP eller lignende. Den trekker neppe særlig mye mer enn en Raspberry. Problemet med den siste er at alle de interessante systemene er Windows.

 

HomeSeer er for øvrig også hovedsakelig for Windows... :tease: (Den siste var mest til Moskus...)

 

Edit: Ellers får jeg vel holde meg til makrell og torskehuer i teinene, da! ;)

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...