Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jespolini, he-he, det siste kommer jo an på hvem som totalrenoverte det... Selv registrerte firmaer kan gjøre elendig arbeid, jeg har hørt om en del morsomme. Som et "seriøst", erfarent murerfirma som klarer å få sluket som det høyeste punktet i rommet! To år er mer enn nok til at en feil i gulvet kan få noe til å råtne og stinke. En vannlås bør iallfall holde en måned før den går tørr, kanskje to måneder.

Krissh, jeg har selv to Xantech-blokker (en hjemme og en på hytta) som jeg bruker både mot Next Generation IR Remote Extender og RFXTrx433. Ypperlige saker! Og prisen kan jeg leve med på de to der, det kjipe er at de ikke har nok knapper.

Edit: Og at iallfall den beste (med flest knapper) må koble til blokka med CAT5-kabel. Jeg vil ha noe som har innebygd sender og vanlige batterier.

Har selv sett etter noen fornuftige paneler til hvert rom etter hvert som jeg går videre med denne "hobbyen" :roll:

Men dessverre ikke funnet noe. Har rundt 30 enheter på Rfxtrx433 og 5-6 på Z-wave og vurderer nå å fortsette med Z-wave (og bytte ut en del NEXA), eller ikke. Mangel på rom-panel for Z-wave er nok det som holder meg litt tilbake. Har ikke så veldig lyst til å kline opp tablets/pads i alle rom.

Likte veldig godt det nye panelet for HDL som ser ut til å dekke det aller meste, men det er dessverre uaktuelt med både HDL og KNX, ihvertfall der jeg bor nå..

Lenke til kommentar

Mulig dette allerede er besvart her inne, men jeg fant ikke noe svar etter et kjapt søk. Jeg gikk til innkjøp av RFXtrx433E, og har installert trial av HS3 Pro på min stasjonære Win 8.1-maskin for å teste ut litt. Jeg får kontrollert Philips Hue, Harmony Hub og får data fra Synology og YR (så noe fungerer!).

Sliter derimot litt med å få RFXtrx433E til å fungere med mine NEXA wall plugs. Har fått satt opp to devicer i HS, og koblet til COM3. RFX'en kjører med AC/ARC++ (leste at jeg må ha AC for NEXA). Forstår det som at jeg må sette pluggene i learning mode for å få dem opp i HS og deretter koble til. Foreløpig har jeg forsøkt å koble til to-tre av pluggene, men ingen av dem ser ut til å dukke opp som device i HS3.

Er det noe jeg har oversett/mangler? Har riktig driver installert, får som sagt koblet til COM-porten og har fått kontakt med RFXmngr. Har til nå brukt Tellstick NET, og testet å resette den ene pluggen i tilfelle Tellstick "tok over" før HS rakk å koble til.

Slik ser det ut i HS:

tk61iVN.pngO2vlD6H.png

Lenke til kommentar

Du må lage egne "devices" for Nexa-dingsene. Det gjør du ved å velge Plugins -> RFXCOM -> Output devices. Så velger du "AC_DIMMER" hvis det er en Nexa-dimmer, eller AC_MODULE hvis det er en av/på-modul. :)

Når det er gjort, så finner du devicen igjen i Device Management lista. Sett Nexa modulen i learning mode, og trykk på "On" på devicen i HomeSeer.

Lenke til kommentar

Hobby? Det holder på å bli en heltidsjobb for meg... :dremel:

"Holder på"? Tror det toget har gått for en stund siden, ja.

Jeg er der at vi har et 100% stabilt system. HVIS JEG BARE KLARER Å SLUTTE Å LEKE MED DET! Noe som selvfølgelig er komplett umulig. "Hva hvis vi..." eller "Har vi ikke bruk for..." er to starter på setninger som kona misliker.

1995 per rom, det er jo mulig å få fire billige Android-nettbrett for den prisen! :ohmy:

Dette er både styrken og svakheten til KNX. Det er dyrt, det vet vi jo. Det er slike paneler som gjør at det er dyrt, 2000 kr for en LCD-skjerm med 8 knapper er godt overpriset etter dagens teknologiske standard. Men det er også slike paneler som gjør at det er fancy... ;)

Det som er synd er at det krever bus-kabler. Der mister du meg...

Det jeg ønsker meg er en bitteliten maskin med f.eks. Android eller Galileo (Windows) med en liten skjerm som passer i en standard Elko-strømboks. Strøm enten fra nettet, POE, eller ekstern 5V, tilkobling via ethernet eller Wifi. Burde kunne lages for godt under halve prisen til KNX-panelet, og vil være vesentlig mer fleksibelt. Hmmm... Kickstarter, here I come!

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ønsket med ett panel der man bare fikk overført bilde via ethernet, fikk power fra ethernet, og overførte styresginal tilbake. Så kunne man bare hatt oset på en sentral server, det hadde jo vært nyttig til mye annet enn kun hjemmautomasjon også, men jeg har tilgode å finne noen bra slike produkter.

AtW

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ønsket med ett panel der man bare fikk overført bilde via ethernet, fikk power fra ethernet, og overførte styresginal tilbake. Så kunne man bare hatt oset på en sentral server, det hadde jo vært nyttig til mye annet enn kun hjemmautomasjon også, men jeg har tilgode å finne noen bra slike produkter.

Det var muligens en enda bedre idé. Mindre elektronikk, mindre mikkmakk, og enda mer fleksibilitet.

En ulempe er muligens at man ha en virtualiseringsserver for OS(ene). Det blir en større utfordring med OSet, men det burde la seg løse på et vis.

Lenke til kommentar

Du må lage egne "devices" for Nexa-dingsene. Det gjør du ved å velge Plugins -> RFXCOM -> Output devices. Så velger du "AC_DIMMER" hvis det er en Nexa-dimmer, eller AC_MODULE hvis det er en av/på-modul. :)

Når det er gjort, så finner du devicen igjen i Device Management lista. Sett Nexa modulen i learning mode, og trykk på "On" på devicen i HomeSeer.

Og så kan du være obs på at du kanskje må inn på RFXconfig i den nyopprettede AC-modulen og velge sender. Av en eller annen grunn ble ikke RFXcom enheten satt til sender som default da jeg opprettet Nexa-enheter her forleden.

Det jeg enda ikke har forstått er hvordan jeg skal få "speilet" en fjernkontroll. Har lagt dem inn nå som input-devices, men det er ikke noe brytervalg på disse? Kan jeg endre disse slik at disse devicene kan sende i tillegg til å motta, eller eventuelt hente ut koden for å bruke denne på en output device?

Lenke til kommentar

Det jeg enda ikke har forstått er hvordan jeg skal få "speilet" en fjernkontroll. Har lagt dem inn nå som input-devices, men det er ikke noe brytervalg på disse? Kan jeg endre disse slik at disse devicene kan sende i tillegg til å motta, eller eventuelt hente ut koden for å bruke denne på en output device?

Jeg har ikke sett på "speiling", men du kan uansett ikke få en mottaker til å sende noe som helst.

Hva skal du "speile"? Hva er det du vil oppnå?

Lenke til kommentar

Hobby? Det holder på å bli en heltidsjobb for meg... :dremel:

"Holder på"? Tror det toget har gått for en stund siden, ja.

Jeg er der at vi har et 100% stabilt system. HVIS JEG BARE KLARER Å SLUTTE Å LEKE MED DET! Noe som selvfølgelig er komplett umulig. "Hva hvis vi..." eller "Har vi ikke bruk for..." er to starter på setninger som kona misliker.

1995 per rom, det er jo mulig å få fire billige Android-nettbrett for den prisen! :ohmy:

Dette er både styrken og svakheten til KNX. Det er dyrt, det vet vi jo. Det er slike paneler som gjør at det er dyrt, 2000 kr for en LCD-skjerm med 8 knapper er godt overpriset etter dagens teknologiske standard. Men det er også slike paneler som gjør at det er fancy... ;)

Enig i at det er dyrt, men f.eks. 8x10A relé koster 2400 kr hos HDL, mens 8x3A (Fibaro f.eks.) i Z-wave koster fort 4000 kr eller mer. 10A relé med Z-wave fins vel heller ikke ennå? Så vet ikke om dette er 100% svart/hvitt.

Det var muligens en enda bedre idé. Mindre elektronikk, mindre mikkmakk, og enda mer fleksibilitet.

En ulempe er muligens at man ha en virtualiseringsserver for OS(ene). Det blir en større utfordring med OSet, men det burde la seg løse på et vis.

Kom over RTI her om dagen. Har ikke fått tid til å sette meg inn i hva det er for noe etc., men ser at de har tilbehør for 433 MHz, Zigbee, IR etc etc. Så virket litt spennende, står på ToDo-lista å lese litt mer om disse :)

Lenke til kommentar

Jepp, skal teste litt videre. Foreløpig har jeg konsentrert meg om å få inn alle enhetene, det var mer omfattende enn jeg hadde sett for meg...

Over til en annen ting, er det noen som har en veggdimmer med Z-Wave å anbefale? Skal styre 230 V glødelampe/halogen. Det satt en 1-veis Elko 315 GLE (type vri/trykk) som jeg var godt fornøyd med funksjonaliteten til, men denne har sluttet å fungere. Er ikke så fan av trykk-og-hold-inne, men det ser ut til at dette er nesten enerådende?

Lenke til kommentar

Moskus, jeg har sluttet å si sånt til kona. Og så passer jeg bare på at det ikke skjer noe galt i de rommene der hun bruker utstyret... Det funker faktisk av og til også...

Krissh, den RTI-greia var fin, men jeg syns jeg så dollarene løpe som små kaniner oppover der! ;) Neppe noe for en som skal ha så mange enheter som jeg trenger. Med relé, mener du å slå av og på 10A kurser? I så fall er jo Nexas innebygde for 16A grei å ty til.

Lenke til kommentar

Krissh, den RTI-greia var fin, men jeg syns jeg så dollarene løpe som små kaniner oppover der! ;) Neppe noe for en som skal ha så mange enheter som jeg trenger. Med relé, mener du å slå av og på 10A kurser? I så fall er jo Nexas innebygde for 16A grei å ty til.

Ja, det jeg mente, men trekker tilbake det jeg sa om at det ikke fins 10A relé for Z-wave, for det gjør det selvfølgelig :) Gikk litt fort i svingene.. Det jeg mente var at én slik kan erstatte opptil 8 Fibaro eller Nexa etc. og dermed ikke koster så alt for mye per reléutgang. Når det er sagt er det Nexa og Z-wave jeg bruker selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...