Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Moskus, den HDMI-matrisen var pen. Hadde det vært meningen at jeg skulle bli boende i huset, ville jeg kjøpt en sånn istedenfor den 4x4 som jeg har nå (for å dekke kjelleren uten å måtte ha paraboltunere der). Men siden jeg ikke skal det, holder jeg meg til en vanlig 4x4 med HDMI-kabler. På hytta er det nok med to splittere (1x4), for jeg kan trekke HDMI-kabel til alle punktene unntatt ett. Der har jeg HDMI over dobbel CAT5 til noen få hundrelapper fra eBay. Men når jeg bygger sovehytte etter å ha solgt huset, må jeg nok revurdere den...

Den kan anbefales. Der Monoprice sin hadde problemer med to CAT5-kabler for å få full HD, har denne ingen problemer med det samme med én av de samme kablene. Og det er deilig å slippe å trekke HDMI-kabler overalt, samtidig som IR-feedback er praktisk (stua har en Logitech Harmony, så TV-boksens fjernkontroll ligger på soverommet).

... men alt kan jo styres fra HomeSeer uansett, så det er ikke så nøye lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, IR-fjernkontroll begynner å bli litt gammeldags. Jeg bruker faktisk mobilen mer enn fjernkontrollene (med EGRemote og NetRemote via Remote RDP til en virtuell NetRetremote-maskin på serveren). Problemet er at koner og døtre ennå krever å bruke disse dinosaurene, så da må det være et opplegg for dem også!

Lenke til kommentar

Kommer med ett par nybegynnerspørsmål her, men hva er best, tellstick NET eller tellstick DUO?

Vet at en kobles til pc og en annen direkte i routeren, men har både raspberry PI og evt. en medieserver jeg kan koble den inn i om gir bedre styring.

Så, hva er forskjell egentlig, bortsett fra det åpenbare?

Lenke til kommentar

Aklla, der trekker jeg meg ut. Noen andre får svare på det, jeg er ren servermann!

Men, jeg skal jo sette opp Raspberry som server for tellstick ;)

Jeg er helt ubrukelig når det gjelder linux, men hadde vært mest praktisk å ha det på rapsberry for å ikke måtte kjøre alt jeg har gående på samme server...

Lenke til kommentar

Aklla:

Om du ønsker server, gå for RFXtrx433E framfor Tellstick DUO.

RFXtrx433E har bredere protokoll utvalg og HomeSeer/Domotiga/Domoticz støtter den.

Mens Tellstick ikke er noe særlig støttet.

Ønsker du enklest mulig uten egen server men la skyen ta ansvaret, gå for Tellstick.NET

Har alle 3, men kjører Tellstick.Net kun for å få temperaturer på Android via RemoteStick App.

Kjører Domotiga(under Linux) med RFXtrx433.

Har TellstickDUO på samme maskin, men bare fordi jeg engang laget meg et Python script for diverse scenes som jeg ikke har fått over.

Lenke til kommentar

Jespolini, så det er bare mannfolk i husholdnigen din altså... :green: Ubrukt boblebad ville neppe skjedd her!

Aklla, der trekker jeg meg ut. Noen andre får svare på det, jeg er ren servermann!

Hehe!

Fruen digger ikke å bade, og ungene lager så mye spetakkel oppi der at så fremt vi klarer det, holder vi dem unna..Boblebadet er under skråtak, så etter at de to krapylene er ferdig henger det vann og såpe i halve taket ;-)

Får revurdere denne strenge adferden min, og la kidsa slå seg løs fremover - så blir vannlåsen fin og fuktig ;-)

Lenke til kommentar

Aklla:

RFXtrx433E har bredere protokoll utvalg og HomeSeer/Domotiga/Domoticz støtter den.

Ønsker du enklest mulig uten egen server men la skyen ta ansvaret, gå for Tellstick.NET

Har alle 3, men kjører Tellstick.Net kun for å få temperaturer på Android via RemoteStick App.

Har TellstickDUO på samme maskin, men bare fordi jeg engang laget meg et Python script for diverse scenes som jeg ikke har fått over.

hmmm.

Så lenge jeg kan f.eks styre temperaturer og lage scenarier skal jeg egentlig klare meg. Er ikke så kravstor, men vil ha mer enn å kun kunne skru av og på ting med mobilen

Lenke til kommentar

Aklla:

... mye fint som kjører på Raspberry Pi også for dem som ikke ønsker "en hel server".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...