Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forresten, er det noen som har en idé til et nøkkelskap som kan åpnes med fjernkontroll? På hytta er det en type dør som ikke kan ha fjernstyrt lås (låsebøyler som går ut oppe og nede, i tillegg til selve låsen midt på), og jeg vil gjerne ha en mulighet til å slippe inn folk hvis det er nødvendig (håndverkere og sånt). Så da tenkte jeg at det kunne være mulig å få tak i en eller annen form for nøkkelskap eller lignende innretning som det ikke er lett å bryte opp, men som kan åpnes med fjernstyring. Eller kanskje det beste enkleste ville være en nøkkel gjemt et sted som kom ned når man trykker på en knapp og starter en motor? :green: Spørs hva forsikringsselskapet ville si til en sånn Petter Smart-løsning...

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Fy! Lowtech? Du skulle skamme deg, Moskus! :tease: Men den der har hovedproblemet: Jeg vil ha en løsning som gjør at jeg kan fjernåpne skapet uten at den jeg slipper inn, kan komme tilbake og åpne det igjen senere...og uten at jeg må dra ned på hytta for å bytte koden på nøkkelskapet. I tillegg vil det være ufattelig greit å si: "Fanken, jeg har glemt nøkkelen til hytta! Men de gjør ikke noe, for jeg kan få tak i nøkkelen med fjernstyring fra mobilen."

Lenke til kommentar

Jeg prøver å få HS til å åpne en screen på tableten min, jeg velger riktig tablet som client under, men det virker ikke, men hvis jeg velger All clients så kommer det opp, men jeg ønsker kun å vise det på den ene. Bug? Tips? :)attachicon.gifCapture.PNG

Fikk det til å virke ved å scripte det, forsatt ikke fått det til via en ren Event.

Her er scriptet hvis noen skulle ha samme problemet:

Sub Main(parm as object)

dim hstplug as object
hstplug = hs.plugin("HSTouch Server")
if hstplug is nothing then exit sub
hstplug.ClientAction(70,"Android:Gang","Garasje","")

End Sub

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å ta tak i hjemmeautomasjonen på nytt, har tidligere syslet litt med Nexa, men ønsker et mer avansert system som jeg kan vokse med.

Programmeringsferdighetene er ikke så store, så ser for meg et system som er forholdsvis enkelt å komme i gang med og som støtter plugins/moduler.

Et system som pekte seg ut er HomeSeer, og det jeg lurer på er:

1. Jeg ønsker ikke å ha en egen server gående, kan jeg kjøpe en HomeSeer HomeTroller SE3 og få tilnærmet samme funksjonalitet?

2. Støtter HomeTroller SE3 flere controllere samtidig? Z-Stick, RFXtrx433, Tellstick Duo. Jeg vet at programvaren støtter dette, tenker mer på denne fysiske boksen.

3. Kan jeg styre ulike lokasjoner med Samme HomeSeer lisens? Dvs. hytta og hjemme.

Hadde satt pris på om noen tok seg tid til å svare. Har kikket litt rundt på forumet til HomeSeer uten å bli så veldig mye klokere..

Lenke til kommentar

1. Jeg ønsker ikke å ha en egen server gående, kan jeg kjøpe en HomeSeer HomeTroller SE3 og få tilnærmet samme funksjonalitet?

2. Støtter HomeTroller SE3 flere controllere samtidig? Z-Stick, RFXtrx433, Tellstick Duo. Jeg vet at programvaren støtter dette, tenker mer på denne fysiske boksen.

3. Kan jeg styre ulike lokasjoner med Samme HomeSeer lisens? Dvs. hytta og hjemme.

Hadde satt pris på om noen tok seg tid til å svare. Har kikket litt rundt på forumet til HomeSeer uten å bli så veldig mye klokere..

1. En HomeTroller SE3 er i praksis en egen server gående, men noen har satt det opp for deg. ;)

2. Jeg mener det skal gå uten problemer. Det enkleste er jo å sende en epost til [email protected] for å spørre.

3. Nei.

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Takk for raskt svar, jeg skal sjekke ut hvilke lisenser som vil passe best for meg. Har planer om å starte opp med hytta i første omgang da vi planlegger å flytte om ikke så alt for lenge. Blir nok litt voldsomt med et slikt system for den aktuelle bruken på hytta, men kan alltids flytte systemet hjem når vi er på plass i nytt hus.

Et spørsmål til, finnes det noen elektriske panelovner som man kan trådløst integrere med denne typen styring (Z-Wave)? Altså uten å gå via en romstyring/termostat.

Lenke til kommentar

abraxa, det er det dummeste jeg har hørt! Det fins ikke noe som er for voldsomt på hytta! Du skulle sett min hytte... Full temperaturstyring av alle rom, lyd og bilde i alle rom, overvåkningskameraer, åpning og lukking av luftingen til renseanleget avhengig av vindstyrke og vindretning, 11.4 surroundanlegg og 55" tv i stua (om et par år blir det 60" OLED), og så videre. For voldsomt på hytta? Ha! :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei du har vel et poeng der Pallantir :green:

Først og fremst ønsker jeg mulighet til å kontrollere panelovnene, i dag har vi et SMS-basert system som er ganske ustabilt og irriterende. Men når jeg får satt opp mobilt bredbånd blir det andre boller. Begevelsesalarm, værstasjon og web-cam som følger med på snønivået på taket.

Og på litt lengre sikt håper jeg å få laget en styring for solvarme, inkludert pumpestyringer og alt som skal til.

Lenke til kommentar

Hvis du bare vil gjøre det så pass enkelt til å begynne med, kan du jo (ja da,Moskus, jeg banner i kjerka!) bruke tellstick.net. Ellers kan du jo også se på løsningen jeg kjører, med EventGhost (jeg bruker Girder i tillegg, men da begynner det å bli veldig avansert) og RFTtrx433. Bortsett fra noen småproblemer med Nexas veggbrytere fungerer det upåklagelig. Jeg har Jula strømplugger i småelektronikk og ovner under 1000 watt og Nexa 2300/3600 på det som krever mer punch.

Lenke til kommentar

Hvis du bare vil gjøre det så pass enkelt til å begynne med, kan du jo (ja da,Moskus, jeg banner i kjerka!) bruke tellstick.net.

Nei, til et slikt formål har Tellstick.net faktisk en funksjon. :)

Så lenge man har nett, får man faktisk et helt OK system.

Det er bare kjipt hvis man ønsker å gjøre litt mer enn hva Tellstick tillater.

Lenke til kommentar

:eek: Hvem f... er du, og hvor har du gjort av Moskus? :roll:

1. Det er forholdsvis billig. Man får det i et startsett til rundt 1200 kr, og det inkluderer noen plugger.

2. Det er tilgjengelig på nett.

3. Hytter er små, og rekkevidden er dermed ikke avgjørende.

Det kjipe er jo som nevnt at når man vil gjøre hakket mer enn hva Tellstick lar deg gjøre. Nevnte dørlåser, rullegardiner, ny antenne for å få dekning inn i vedskjulet, ny protokoll, etc. ;)

Lenke til kommentar

Akkurat det siste er vel egentlig det som, for å si det på legespråket, er kontraindikasjonen. For disse greiene har en tendens til å balle veldig fort på seg, og da er det greit å ha muligheten for å kjøre fullt opplegg.

Abraxa, hvorfor ikke kjøre en strømgjerrig maskin som server? Automasjon krever ikke så store krefter, og alt tilkoblingsutstyr går jo på USB eller nettverk nå, så det ville være nok med en 4-5 år gammel bærbar pc, som bruker veldig lite strøm. Og hvis det er stabiliteten du tenker på, vil det som regel ikke være noe problem med en "ren" installasjon av Windows, uten noe annet dill, og så bare driverne til automasjonen og de nødvendige programmene til det. Automasjonsprogrammer er som regel laget for å være stabile, iallfall Girder og EventGhost. :green:

Lenke til kommentar

Har noen funnet ut hva som feiler røykvarslerne av typen KD-101? Jeg har vel 10-15 sånne spredd rundt i huset og hytta. Det er iallfall ikke lydstyrken, de blåser ørene av folk! Men det kan være det at hvis man setter inn 9V- batteriet feil vei, griller man røykvarsleren. Har klart det en gang selv, og fruen har også klart det...

Lenke til kommentar
Det kjipe er jo som nevnt at når man vil gjøre hakket mer enn hva Tellstick lar deg gjøre. Nevnte dørlåser, rullegardiner, ny antenne for å få dekning inn i vedskjulet, ny protokoll, etc.

Du har nok ikke fulgt helt med i timen når det gjelder hva TelldusNet kan;

Jeg har alt dette og mye, mye mer både på hytta og hjemme, bortesett fra dørlås, venter med den til ny inngangsdør skal monteres. (Men den manuelle sikkerhetslåsen skal nok uansett beholdes.)

Rullgardin kan styres m/Rollertrol, Hasta mfl.

Antenner kan svært lett skifte, alle for 433 Mhz kan benyttes. (Jeg har montert en halvbølge antenne, ca 33cm lang)

Nye protokoller dukker opp sånn av og til.

Og man behøver ikke bekymre seg om server.

Har fibernett hjemme og på hytta finnes en 4G router fra Huawei, denne og billigste Telenor abb (99/mnd) er mer enn nok, (men bytter til et bedre abb. når vi skal være der lenge).

Jeg ser ikke helt hva man ikke kan gjøre med TelldusNet.

(NB! Tellstick blir for enkelt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...