Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Er det noen med RFXtrx som kan si noe om erfaringer med påliteligheten til AC-brytere? Bryteren blir registrert hver eneste gang av mottakerne i lampene (Nexa det også), så jeg tror problemet er i RFXtrx-en et sted.

Jeg har ikke problemer med Nexa sine brytere mot RFXtrx (testet med både gammel, ny og helt ny RFXtrx).

 

 

Hei folkens, Moskus bare lurte på hvor du fikk tak i dine 24v ladere til de magnet ventilene du kjøpte.

tenkte meg å teste et par slike: http://www.ebay.com/itm/Orbit-Brass-Pop-Up-Impulse-Impact-Lawn-Sprinkler-in-Canister-Water-Yard-55034-/251587450070?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a93c7d4d6

 

/Kristoffer

Clas Ohlson. :)

 

Jeg droppet popup-sprinklere for vi har litt for lavt vanntrykk her, men er du interessert så se heller på Gardena sitt system. Det er like billig skulle jeg mene...

 

 

Hvis du vil ha et godt råd, lar du være. Hvis du vanner det fordømte, grønne svineriet, vokser det jo bare! Og da må det klippes mer... Jeg er storfornøyd, her i området er det brunsvidde plener så langt øyet kan se etter juli. Har ikke vært ute med gressklipperen en eneste gang! :tease:

Velkommen til år 2014. Vi har robotgressklippere! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke problemer med Nexa sine brytere mot RFXtrx (testet med både gammel, ny og helt ny RFXtrx).

 

 

Snåle greier. Hvor lang avstand bruker du dem, og funker de stort sett minst 90 %, helst 99 % av gangene?

 

 

 

Velkommen til år 2014. Vi har robotgressklippere! ;)

 

Det skulle jeg likt å sett på tomta på hytta, eller hjemme! :green: Må være kombinasjon av drone og gressklipper i så fall...

 

Tester forresten vindmåleren fra Oregon akkurat nå. Den greia har ganske dårlig rekkevidde, iallfall til RFX-en, og i tillegg viser den 0,0 sekundmeter de gangene den kommer gjennom, selv om det er forholdsvis luftig ute nå! Er det noe spesielt jeg må gjøre for å den til å vise riktig vind?

Lenke til kommentar

Dette er det jeg ser på vindmåleren:

 

 

10560202DD00002D000000000000000079
Packettype = WIND
subtype = WIND2 - WGR800
Sequence nbr = 2
ID = 56576
Direction = 45 degrees NE
Average speed = 0 mtr/sec = 0 km/hr = 0 mph
Wind gust = 0 mtr/sec = 0 km/hr = 0 mph
Signal level = 7
Battery = OK

 

Det er jo interessant at den kan vise retningen på vindstille! ;)

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Mine AC nexa brytere virker ca 98% mot rfxcom, lengste er ute i garasjen, ca 15m gjennom hus og garasje. Fra kjelleren og opp til 2 etg går også fint.

Nexa i nesten hele huset, Oregon og Viking Temp og fuktighet sensorer, x10 dørsensor (støyer og hindrer bryter innenfor døra i noen sekunder etter at den trigger).

Lenke til kommentar

Actibus, det er helt snålt at jeg har så dårlig resultat, og det til og med når jeg bruker ekstra antenne. Det er riktignok trx, ikke en RFXCOM, men burde det ha så mye å si? Og det veldig rare er at det er så uberegnelig virkning når det er så knallsterkt signal de gangene det faktisk virker!

 

Arneolav, merkelig den også. Både i RFXMngr og EventGhost får jeg vindretningen riktig, men den påstår at det er 0 sekundmeter. Jeg har en Telldus.net som ikke får den inn i det hele tatt. Batteriene er helt nye, jeg har tatt dem ut av pakken i dag. Og det står jo også "Battery OK" på det signalet som kommer. Lurer på om det rett og slett kan være en feil på den. Jeg vurderer å trekke plasten av selve værstasjonen for å sjekke, men har ennå ikke bestemt meg for om jeg vil levere den tilbake...

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Ikke usannsynelig at det er noe feil med giveren.

Hvis du "Googler" litt vil du se at det er endel problemer med disse værstasjonene.

 

Men for å sjekke om giverene er ok kan det være en idé å pakke ut displayet og se om giverene er ok.

Jeg hadde litt "småtrøbbel" i starten, men da mest med å få visning i displayet...

Telldusen tok imot signalene ganske raskt.

Lenke til kommentar

Dette er det jeg ser på vindmåleren:

 

 

10560202DD00002D000000000000000079

Packettype = WIND

subtype = WIND2 - WGR800

Sequence nbr = 2

ID = 56576

Direction = 45 degrees NE

Average speed = 0 mtr/sec = 0 km/hr = 0 mph

Wind gust = 0 mtr/sec = 0 km/hr = 0 mph

Signal level = 7

Battery = OK

 

Det er jo interessant at den kan vise retningen på vindstille! ;)

Vindpilen har en retning uansett. ;)

Lenke til kommentar

ArneOlav, jeg får prøve displayet. Men ikke akkurat nå, det bøtter ned...

 

Moskus, du har helt rett i det. :blush: Men hvor mye må måleren bevege seg for at det skal telle med? For den spant ganske greit rundt i går, til jeg tok den inn før kvelden (det var meldt, og har også kommet, ganske mye regn, og jeg tror mer og mer på at jeg skal bytte den i en løs vindmåler med innebygd solcelle).

Lenke til kommentar

 

Moskus, du har helt rett i det. :blush: Men hvor mye må måleren bevege seg for at det skal telle med? For den spant ganske greit rundt i går, til jeg tok den inn før kvelden (det var meldt, og har også kommet, ganske mye regn, og jeg tror mer og mer på at jeg skal bytte den i en løs vindmåler med innebygd solcelle).

Den skal nesten ikke ha omdreininger før det skjer noe.

 

Finnes de med innebygget solscelle? Jeg kjøpte et løst solcellepanel.

Lenke til kommentar

Fikk litt nedbør på hytta i dag.

Da ser det ut til at giveren fungerer.

Giveren har en vippe-skål som skal fylles før den viser noe.

Det kan nok forklare at det ofte vises null.

Det skal en viss mengde til før den vipper over.

Vet ikke hvor mye.

 

Nedbør pr. time:

post-31410-0-65378000-1408034296_thumb.jpg

 

Totalt:

post-31410-0-72221100-1408030879_thumb.jpg

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Jeg fatter bare ikke dette! Hvis jeg har RFXtrx-en på serverrommet, får jeg ikke inn Nexa-veggbryteren som står i stua mer enn maks halvparten av gangene. Og det er da fem meter og to lettvegger av tre unna! Hvis jeg flytter den til soverommet ved siden av stua, får jeg inn den i stua, men da mister jeg den på badet, som er 6-7 meter og to lettvegger derfra igjen! Og de gangene jeg får dem inn, har de nesten alltid en signalstyrke på 7, men noen få ganger 6. Og jeg har prøvd å bytte til splitter nye batterier også. Jeg tror jeg blir sprø av disse AC-bryterne... Viking-temperatursondene mine får jeg inn gjennom gulv, fire vegger og 12-14 meter, da med signalstyrke på 6 etter at jeg har satt på en ekstern antenne på RFX-en. Før jeg gjorde det, var den Vikingsonden som er lengst borte litt ustabil og kom inn med signalstyrke på 4. Etter antennebyttet ble den mye mer stabil, men det hjalp altså ikke det aller minste på AC-bryterne.

 

Kan noen tenke seg hva i helsike dette kan være? Jeg har liksom ikke lyst til å droppe en hel bunke med Nexa- og Anslut-plugger, både eksterne og innebygde, bare fordi AC-bryterne ikke virker. Jeg kunne selvsagt kjøpt en ZWave-mottaker og bytte ut de nødvendige bryterne med Z Wave, men det ville kostet meg 4-5000 og i tillegg ført til et ekstra lag med programvare (noe som kunne tolke ZWave og sende det til Girder eller EventGhost - og nei, HS er ikke aktuelt! :tease: ) og dermed større sjanser for at noe kunne gå galt. Fins det noen andre brytere jeg kunne prøve som ikke koster skjorta, og ikke må skrus fast?

Lenke til kommentar

Jeg kunne selvsagt kjøpt en ZWave-mottaker og bytte ut de nødvendige bryterne med Z Wave, men det ville kostet meg 4-5000 og i tillegg ført til et ekstra lag med programvare (noe som kunne tolke ZWave og sende det til Girder eller EventGhost - og nei, HS er ikke aktuelt! :tease: )

"If you don't want the best, there's nothing we can do for you..." :green:

 

Jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg har hatt mer problemer med Viking-sensorene enn Nexa sine brytere opp gjennom årene. Det har hendt at noen brytere har "dødd" etter lengre tids bruk, da er eneste løsning å bytte dem, men det skjer ikke ofte. Har vel kun hendt med et par stykker på 5 år.

Lenke til kommentar

I wanted the best, and I got the best:

:rofl: Faktisk opptil flere ganger, på 5 eller 6 "avskjedsturneer" siden 90-tallet!

 

Fordømt snålt. Ingen av dem har dødd, det er bare det at de ikke er det aller minste stabile. Jeg hadde jo først det problemet med Anslut-bryterne til Jula også, og så trodde jeg at det hjalp å bytte til Nexa sine. Men jeg lurte meg selv, for jeg hadde flyttet mottakeren litt, og dermed fikk jeg inn de på badet...men hadde mistet den i stua, iallfall mistet at den reagerte konsekvent og stabilt. Viking har fungert fjellstøtt hos meg etter at Bert la inn egen støtte for dem i firmware (de var sammen med noe annet før, og da varierte det fra firmware til firmware om de fungerte), nå er det bare lang avstand og mange vegger som kan skape problemer der.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...