Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

....

.......

Så lenge vi snakker om en dimmer her så vil jeg gjerne linke til en ny dimmer mikromodul: http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=3082

Det som er spesiell med den at denne er den første dimmer mikromodul på markedet som bruker en MOSFET (i stedet for en TRIAC). Dvs. at dimmeren er en FASEAVSNITT dimmer (i tillegg kan den også brukes for trinnløs vifte styring :-). Som mange (kanskje) vet, de fleste LED dimmable lamper krever en FASEAVSNITT dimmer (f. eks.: Jupiter SG).............

Pussig.. Jeg var innom Tronika i går og kjøpte meg 3 stk Qubino for å teste. Har ikke fått koblet dem til enda, da jeg leter etter rett koblingsdiagramm. Ble ikke mye hjulpet av det medfølgende diagrammet. Har en mistanke om at jeg må laske litt, da det bare er en leder som kommer ned til bryteren min.

Det er ikke pussig. hkmod25 er mr. Tronika himself. ;)

Synes dimmeren ser ganske bra ut. At den har mulighet for hele tre brytere ser enda bedre ut. :) All den tekniske "forklaringen" er sikkert fint for de som har en doktorgrad i elektro (eller ønsker seg en), men det er faktisk litt vanskelig for mange å følge. Skulle ønske "fasesnitt" og "faseavsnitt" var to mer forskjellige ord, så jeg slapp å blande dem...

Det som er litt skuffende (for meg i gammelt hus) er at dimmeren tilsynelatende ikke kan monteres i serie (altså 2-wire). Kjekt å se at jeg har alternativer hvis/når det skal pusses opp, men da skal også f.eks. KNX vurderes (spesielt hvis det kommer en HS3-KNX bridge).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter og snekrer på en ny førseside. Er det noen ønsker i den forbindelse?

Det kommer nok også noen poster om mitt nye fire-soners vanningsanlegg (av 24V ventiler, Arduino og sprinklere), hvordan jeg kontrollerer gressklipperen med en Fibaro Wall plug (etter diskusjonen med Fermate), hvordan sette opp en telefonsentral med FreePBX/Asterisk (hvis jeg får det til som jeg vil) og en liten video som jeg har lovet Bert om styring av Somfy med den nye RFXtfx433E. :)

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har forsøkt fibaro motion detector?

Jeg kjøpte min for litt under en uke siden og nå er den tom for batteri...

Jeg kjørte alle innstillinger på default. Hadde problemer med at temperaturen og lux ikke oppdaterte seg. Kjører HC ver 3.591Beta. Ser den nye "alpha" versjonen har "extended support of Fibaro Motion Sensor", men tar ikke helt sjansen på å oppgradere til en alpha versjon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjørte alle innstillinger på default. Hadde problemer med at temperaturen og lux ikke oppdaterte seg. Kjører HC ver 3.591Beta. Ser den nye "alpha" versjonen har "extended support of Fibaro Motion Sensor", men tar ikke helt sjansen på å oppgradere til en alpha versjon.

Jeg så den og lurte litt på den. Jeg har prøvd meg på Aeon Tech sine, og synes de har kort batteritid (må ha på plass fast strøm), men en uke batteritid er veldig lite. Aeon sine har iallfall holdt et bar måneder, med bevegelse, temperatur, luftfuktighet og Lux...

Lenke til kommentar

Fins det noe barometer/lufttrykksmåler som funker med RFXtrx? Jeg må lukke og åpne utluftingen av kloakkrenseanlegget på hytta ut fra vindstyrke og lufttrykk. Når det er vindstille og høytrykk, som det har vært ganske mye av i juli) slår lukta ned fra luftehatten. Hvis ett av de to forholdene ikke er til stede, trengs det ikke, og da skal den stå åpen. For hvis den er lukket over lang tid, blir det trykk i systemet når folk drar ned, og da kommer stanken opp rundt selve renseanlegget. Vindmåler er ikke noe problem, WGR800 skal fungere utmerket. Det er bare lufttrykket/barometertrykket jeg trenger.

Lenke til kommentar

Fins det noe barometer/lufttrykksmåler som funker med RFXtrx? Jeg må lukke og åpne utluftingen av kloakkrenseanlegget på hytta ut fra vindstyrke og lufttrykk. Når det er vindstille og høytrykk, som det har vært ganske mye av i juli) slår lukta ned fra luftehatten. Hvis ett av de to forholdene ikke er til stede, trengs det ikke, og da skal den stå åpen. For hvis den er lukket over lang tid, blir det trykk i systemet når folk drar ned, og da kommer stanken opp rundt selve renseanlegget. Vindmåler er ikke noe problem, WGR800 skal fungere utmerket. Det er bare lufttrykket/barometertrykket jeg trenger.

Har selv montert en vifte, fungerer ok.

Lar den gå hele sommeren. Slår den av på høsten engang.

En passe kraftig vifte vil antagelig kunne åpne ventilen hvis den ikke er altfor treg.

Kan jo evt monteres med start/stop via RFXtrx.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Hei! Du misforstår nok litt. Jeg trenger ikke å åpne, det skal stå åpent til vanlig. Det jeg trenger, er å stenge luftingen helt på dager med vindstille og høytrykk, så ikke stanken slår ned. Og det klarer jeg greit med vindstilla (vindmåleren til Oregon), men det er bare nødvendig i kombinasjon med vindstille og høytrykk.

Lenke til kommentar

Takk, Moskus! Den ser ut til å kunne gjøre det jeg vil, ja! Men får man tak i den i Gnore, eller må man til verdens største land, Ytlandet, for å få den? :green:

Tja... du kan spørre på meteo.no, de hadde iallfall masse Oregon Scientific tidligere, men nå er det vel mest sannsynlig å få treff på eBay for oss i bittelille Norjé.

Lenke til kommentar

Takk! De hadde en annen modell enn den du har, til 750 kroner. De ligger godt over prisene på Clas på alt utstyr, virker det som. Har du noen anelse om værstasjonen Oregon WMR86 sender ut noen signaler også, eller tar den bare imot? For der får jeg vind, regn og utetemp i egne sensorer, pluss lufttrykk i innedelen. Så hvis innedelen kan sende, er det jo perfekt.

Lenke til kommentar

Takk! De hadde en annen modell enn den du har, til 750 kroner. De ligger godt over prisene på Clas på alt utstyr, virker det som. Har du noen anelse om værstasjonen Oregon WMR86 sender ut noen signaler også, eller tar den bare imot? For der får jeg vind, regn og utetemp i egne sensorer, pluss lufttrykk i innedelen. Så hvis innedelen kan sende, er det jo perfekt.

Jeg kan ikke svare på akkurat dette men jeg kan i hvert fall bidra med følgende:

Jeg har en Oregon stasjon på hytta som jeg har hatt en mistanke om at den også sender temp og luftfuktighet fra inne der den sitter.

Jeg har slått dette fra meg som tøys og rot i RFXCom oppsettet mitt men nå som du nevner det er det kanskje faktisk en mulighet at det er slik.

(Jeg skjønner ikke helt logikken om hvorfor den skulle gjøre den men..)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på akkurat dette men jeg kan i hvert fall bidra med følgende:

Jeg har en Oregon stasjon på hytta som jeg har hatt en mistanke om at den også sender temp og luftfuktighet fra inne der den sitter.

Jeg har slått dette fra meg som tøys og rot i RFXCom oppsettet mitt men nå som du nevner det er det kanskje faktisk en mulighet at det er slik.

(Jeg skjønner ikke helt logikken om hvorfor den skulle gjøre den men..)

Jeg vet ikke om WMR86, men WMR100 sin innedel sendte ikke dette ut. Derfor jeg kjøpte den andre sensoren... ;)

Lenke til kommentar

Jeg så den og lurte litt på den. Jeg har prøvd meg på Aeon Tech sine, og synes de har kort batteritid (må ha på plass fast strøm), men en uke batteritid er veldig lite. Aeon sine har iallfall holdt et bar måneder, med bevegelse, temperatur, luftfuktighet og Lux...

Var nok bare noe tøys med den første jeg forsøkte. har handlet inn mange detektorer fra fibaro nå, og alle ser ut til å fungere optimalt og batteriet ser ut til å holde bra. Tommel opp for disse detektorene!

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd Oregon WMR86, og den sender dessverre ikke ut noe som helst. Så da vet jeg ikke om jeg skal beholde den og kjøpe barometer i tillegg eller levere den tilbake til Clas og kjøpe løs vind- og regnmåler og et barometer. Må tenke lit på den...

Jeg har forresten fått lekt meg med RF-exploreren, og jeg har funnet ut at Julas Anslut-strømplugger sender ut RF-støy på rundt 433 mHz så lenge de er plugget inn, og den rekker omtrent to meter. Nexa strømplugger har tilsvarende, men mye svakere støy, og den rekker under meteren. Det snåle er at Nexa-strømplugger til innebygging ikke sender ut noe som helst! Lurer på hva det kan komme av.

Jeg skal iallfall flytte RFXtrx-en min til et annet rom, for nå står den i et rom med 6-8 Anslut-strømplugger, så det kan nok være en årsak til at den av og til sliter med å ta imot AC!

Lenke til kommentar

Jeg har målt litt mer og funnet ut at der jeg har problemet, som er på AC-brytere (Nexa, etter at jeg byttet fra Anslut fordi jeg trodde de var problemet) neppe har med støy å gjøre. Når jeg trykker på en bryter er signalet rundt ti ganger så sterkt som støyen på det stedet der jeg har plassert RFXtrx-en (med ekstra antenne). Jeg har ingen problemer med Viking-sensorene mine (som er opptil ti meter unna, ikke halvparten, som AC-bryterne er i verste fall).

Er det noen med RFXtrx som kan si noe om erfaringer med påliteligheten til AC-brytere? Bryteren blir registrert hver eneste gang av mottakerne i lampene (Nexa det også), så jeg tror problemet er i RFXtrx-en et sted.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et godt råd, lar du være. Hvis du vanner det fordømte, grønne svineriet, vokser det jo bare! Og da må det klippes mer... Jeg er storfornøyd, her i området er det brunsvidde plener så langt øyet kan se etter juli. Har ikke vært ute med gressklipperen en eneste gang! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...