Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Driver å sjekke ut forslaget angående Tellstick.net - den gjør faktisk alt jeg vil på dette stadiet, men vurderer å kjøpe meg et system som sender feedback, slik at jeg kan sjekke status på lys og utstyr uten å være hjemme.

Da er det vel i utgangspunktet Z-wave som gjelder, og ja, det gir en ekstra trygghet. Utstyret blir en del dyrere, men på sikt er det verdt investeringen.

Jeg har kjøpt en del utstyr både to og tre ganger fordi jeg ikke tenkte stort nok i begynnelsen. Det er dyrt... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg vurderer å fra nexa pga at det er kun 1-veis kommunikasjon på disse. Ser at det er z-wave som er det som gjelder for tiden.

Men hva skal jeg bruke for å kontrollere dette? Har en server som står på 24/7 med win7.

Pr dags dato så styrer 8 lys og temperaturen på 2 rom. Rom-temperaturen blir styr ved at hvis temp er under 22 grader så slår panelovnen seg på og når den er over 22.5 grader så slår den seg av. Veldig enkelt opplegg.

Har planer om å utvide dette etterhvert. F.eks styre markiser og hjemmekino.

Lenke til kommentar

Driver å sjekke ut forslaget angående Tellstick.net - den gjør faktisk alt jeg vil på dette stadiet, men vurderer å kjøpe meg et system som sender feedback, slik at jeg kan sjekke status på lys og utstyr uten å være hjemme.

Virker som et greit prosjekt å pusle med :).

Ja, det er et greitt prosjekt, jeg har skrevet litt om dette tidligere men kan jo legge inn noen ord igjen.

Har hatt en Telstick.Net hjemme i et par år, og en på hytta i ett års tid.

Disse to fungerer helt perfekt. Har ihvertfall ikke funnet grunn til å mistenke de for noe annet.

Er ofte bortreist og det er kjekt å kunne styre/kontrollere lys og varme begge steder uansett hvor i verden man er.

Har noe over 60 Nexa-brytere, også disse fungerer stort sett upåklagelig.

Bortsett i fra i et tordenvær; En bryter mistet koden. Etter nullstill og ny "learning" fungerer den ok.

Samtidig ble et par lys i stua slått på.... Tordenvær kan slå ut/forstyrre det meste.

Jeg var også opptatt av tilbakemeldinger og har laget løsninger for det vha rele og en Nexa-sender.

Har etterhvert erfart at tilbakemelding ikke er noe stort problem, så nå har jeg dette bare på "kritiske enheter". Dvs. hjemme på vv-bereder, vannstopp og sentralfyr, På hytta, for vannpumpe og vv-bereder.

Hittil har det ikke vært noe spesielt nyttig med tilbakemelding utover at jeg liker å se at vv-bredere virkelig blir slått på før hyttetur/hjemreise.

Det som har vært et problem er at noen av senderne til Nexa leveres med elendige batterier....

Har omtrent 10 temp-sensorer av ymse slag, disse fungerer stort sett greitt, men batterier varer ikke "evig"...

Har i det siste også testet et multi sensor kort (foogadgets). Der kan man koble til omtrent så mange sensorer man vil på 1-wire bus. Fungerer kjempefint og mister ikke kanalene ved tomt batteri/strømbrudd slik som andre sensorer. Men det egner seg nok best i forbindelse med tekniske installasjoner da det må ha separat strømforsyning og kan altså tilkobles flere sensorer. Det skal benyttes for vv-bereder og sentralfyren for å se diverse temperaturer.

Har også et rele-kort m/fjernkontroll for garasjeport-styring. Det fungerer fint med Telldus.Net men har ikke fått montert det enda.

Telldus Events gir svært mange muligheter for styring. (Pro gir enda litt mer).

Jeg benytter Tellmon.Net for grafisk fremstilling. Den er svært nyttig når man skal etterforske noe, den viser ikke bare temperaturer grafisk, men også når bryterer er slått på/av.

En wireless pulsteller (foogadgets) benyttes for å vise strømforbruk grafisk i Tellmon. Greitt for å se om og når store strømbrukere kobler inn og ut.

App TellLive Light benyttes på mobtlf. Fungerer kjempefint. (Android)

Vha 10 overvåkningskameraer (Dlink) har jeg god oversikt over hus og hytte og kan se nesten alle lys inne og ute. Dlink har også en bra app for mobtlf.

Alt i alt fungerer dette greitt nok og det behøver ikke bli den helt store investeringen, tar det litt etterhvert.

Har ihvertfall ikke hatt noen grunn til å angre på dette hittil.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å fra nexa pga at det er kun 1-veis kommunikasjon på disse. Ser at det er z-wave som er det som gjelder for tiden.

Men hva skal jeg bruke for å kontrollere dette? Har en server som står på 24/7 med win7.

Mange her bruker HomeSeer, mye fordi det er utvidbart i de fleste bauger og kanter. Alt av lys og varme styres via Z-wave. Temperatursensorer, rullegardiner/markies (Rollertrol), utvendig solskjerming (Somfy) styres med en RFXtrx433E.

Tilbakemelding har den store fordelen at man VET om et lys eller ovn er av eller på. Og status blir oppdatert hvis man trykker på en bryter lokalt.

Lenke til kommentar

Mange her bruker HomeSeer, mye fordi det er utvidbart i de fleste bauger og kanter. Alt av lys og varme styres via Z-wave. Temperatursensorer, rullegardiner/markies (Rollertrol), utvendig solskjerming (Somfy) styres med en RFXtrx433E.

Tilbakemelding har den store fordelen at man VET om et lys eller ovn er av eller på. Og status blir oppdatert hvis man trykker på en bryter lokalt.

Takker for svar. Ser på http://www.smarthus.info/ at de har flust av z-wave kontrollere. Hvilken er å anbefale?

Tror jeg starter med å bygge opp z-wave som skal styre lys og varme. Kan jeg bruke tellstick duo med homeseer? Jeg bruker temperatur-følere som bruker 433 mhz så det hadde vært greit å brukt tellsticken inn til videre.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Ser på http://www.smarthus.info/ at de har flust av z-wave kontrollere. Hvilken er å anbefale?

Tror jeg starter med å bygge opp z-wave som skal styre lys og varme. Kan jeg bruke tellstick duo med homeseer? Jeg bruker temperatur-følere som bruker 433 mhz så det hadde vært greit å brukt tellsticken inn til videre.

Nei. Tellsticken lar seg ikke interface fra HomeSeer. Bruk istedenfor en RFXtrx433(E) som du også finner på smarthus.info.

Jeg anbefaler stort sett "Aeon Labs Z-stick 2". Det er en av de mest brukte interfacene, og HomeSeer selger den selv. Hvis du kjører HomeSeer, så installer beta-versjonen av Z-wave plugin'en. ;)

Lenke til kommentar

Fibaro HC2 og Duewi produkter

Har en Vera Lite og Dimmer Modul 2-Wire - 05433-EX som virker bra. Jeg valgte den dimmermodulen for å bytte ut eksisterende bryter/dimmer(trykk og vri bryter)

Jeg er godt fornøyd med dimmeren og ønsker å kjøpe mange flere. Jeg skal også bytte ut Vera Lite med en Fibaro boks, men ikke med det første. Jeg lurer da på om Duewi 05433-EX er kompatibel med Fibaro sine kontrollere, eller om jeg bør kjøpe en annen dimmer.

Takker for alle konstruktive svar

Lenke til kommentar

Fibaro HC2 og Duewi produkter

Har en Vera Lite og Dimmer Modul 2-Wire - 05433-EX som virker bra. Jeg valgte den dimmermodulen for å bytte ut eksisterende bryter/dimmer(trykk og vri bryter)

Jeg er godt fornøyd med dimmeren og ønsker å kjøpe mange flere. Jeg skal også bytte ut Vera Lite med en Fibaro boks, men ikke med det første. Jeg lurer da på om Duewi 05433-EX er kompatibel med Fibaro sine kontrollere, eller om jeg bør kjøpe en annen dimmer.

Takker for alle konstruktive svar

Svaret er ja, den skal virke med Fibaro sine gateways. Kompatibilitetsproblemmer kommer vanligvis med batteridrivende enheter. Derfor er det alltid smart før kjøpet å søke på ønsket produkt på Fibaro forumet først: forum.fibaro.com

Så lenge vi snakker om en dimmer her så vil jeg gjerne linke til en ny dimmer mikromodul: http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=3082

Det som er spesiell med den at denne er den første dimmer mikromodul på markedet som bruker en MOSFET (i stedet for en TRIAC). Dvs. at dimmeren er en FASEAVSNITT dimmer (i tillegg kan den også brukes for trinnløs vifte styring :-). Som mange (kanskje) vet, de fleste LED dimmable lamper krever en FASEAVSNITT dimmer (f. eks.: Jupiter SG).............

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

Så lenge vi snakker om en dimmer her så vil jeg gjerne linke til en ny dimmer mikromodul: http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=3082

Det som er spesiell med den at denne er den første dimmer mikromodul på markedet som bruker en MOSFET (i stedet for en TRIAC). Dvs. at dimmeren er en FASEAVSNITT dimmer (i tillegg kan den også brukes for trinnløs vifte styring :-). Som mange (kanskje) vet, de fleste LED dimmable lamper krever en FASEAVSNITT dimmer (f. eks.: Jupiter SG).............

Spennende! Hvordan er den størrelsesmessig sammenlignet med Fibaro sin?

Og det viktigste: Hvordan er den i HomeSeer 3? ;)

Lenke til kommentar

De fleste er vel å ta i litt? De fleste jeg har prøvd dimmes ad leading edge, men noen dimmes også av trailing.

AtW

OK. Vi skal se på dette fra en annen side.

MEG: "Som mange (kanskje) vet, de fleste diesel biler krever diesel for å kjøre..."

DEG: "De fleste er vel å ta i litt? De fleste jeg har prøvd (tested) kjører (også) på frityr olje..."

Back to reality:

1. https://www.google.no/search?q=dimmable+LED+capasitive+load&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=09_IU8TZIoaA8QeO3oDgBA

Med en gang du kan se: "...most LED drivers look capacitive...".

Dimmable lyskilder med en kapasitiv last krever (som vanlig) en faseavsnitt (MOSFET basert) dimmer.

Vi skal ikke diskutere her mulige tekniske løsninger og forslag ang. TRIAC bruken:

http://www.electronicsweekly.com/news/components/led-lighting/choosing-the-right-dimmable-led-driver-2013-08/

"Dimming performance of LED lamps in legacy TRIAC-based dimmers is one of the biggest challenges for LED lighting designers. In many cases, this causes flickering and reduced dimming range compared to incandescent bulbs.

The problem is that TRIAC-based dimmers were designed for use with incandescent lamps, which have resistive loads. When LEDs started to be used with the dimmers, the low-current requirements, along with the non-resistive nature of the devices, caused the TRIACs to intermittently turn on and off, which creates the flickering effect.

Since LEDs and LED drivers have non-resistive loads, and the current required is lower than the holding current of the TRIAC in the dimmer. Not enough hold-up current when the TRIAC fires, which causes flickering and a limited dimming range".

Jeg har skrevet helt klart (og refererte) til EKSISTERENDE Z-Wave dimmere vs Qubino dimmer. Det er også helt klart at det finnes rom for videre forberdinger også for Qubino sin dimmer...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

Phillips sin trafo til SG-armaturer dimmes med avsnitt, men LED-pærer fra feks GE, megaman, clas og osram dimmes ved fasesnitt på de modellene jeg har prøvd som ikke lar seg dimme av begge deler, phillips (og ikea) sine led-pærer lar seg dimme av begge deler. Både fasesnitt og faseavsnitt passer dårlig for å dimme led, men førstnevnte er mest vanlig, så det er vanligere å tilpasse det til det. Dvs jeg tror man ganske rast stort sett vil ha varianter som støtter begge deler. Så joda, det er kjekt med en faseavsnitt-dimmer, men jeg mener at i praksis er leading edge vanligere.

Personlig har jeg en dimmer der jeg kan velge.

AtW

Lenke til kommentar

Spennende! Hvordan er den størrelsesmessig sammenlignet med Fibaro sin?

Og det viktigste: Hvordan er den i HomeSeer 3? ;)

Størrelsen er noe mindre enn Fibaro sin. Varmeutvikling er også lavere (max. last er 200W).

har ikke HS3 men den virker OK med min HS2. Til og med "automatisk inclusion" virket...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

....

.......

Pussig.. Jeg var innom Tronika i går og kjøpte meg 3 stk Qubino for å teste. Har ikke fått koblet dem til enda, da jeg leter etter rett koblingsdiagramm. Ble ikke mye hjulpet av det medfølgende diagrammet. Har en mistanke om at jeg må laske litt, da det bare er en leder som kommer ned til bryteren min.

Endret av Mr. Larsen
Lenke til kommentar

Kjøpte meg nettopp en withings bareromsvekt (som pr nå står på soverommet mitt) med innebygd temperatur monitor og CO2 innhold i luft som gir meg en indikator på hvor "ferks" og frisk luft jeg puster, veldig godt redskap for å regulere lufting osv.. Noen andre CO2 målere idag? Fant ingen modulere til arduino..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...