Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Og på nøyaktig samme avstand slår lyset seg på og av stort sett hver eneste gang, men RFX-en får nesten aldri signalet.

Det er ikke en bryter i nærheten som går tom for strøm?

 

Alt annet fungerer som alltid?

Lenke til kommentar

Jeg har tre sånne Anslut-brytere rundt i hytta, og alle har det samme problemet. Men når du sier det, kjøpte jeg dem omtrent samtidig, og 12-voltsbatteriene sitter faktisk i dem uten isolasjon mot selve bryteren. Kanskje de kan ha ligget lenge på lager og blitt tappet for strøm. Hm...

 

Edit: Men burde det egentlig gjort at lyset funker hver gang, mens RFX-en nesten aldri funker? Burde det ikke påvirket begge deler omtrent like mye?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Edit: Men burde det egentlig gjort at lyset funker hver gang, mens RFX-en nesten aldri funker? Burde det ikke påvirket begge deler omtrent like mye?

Jo, i teorien. I praksis har jeg en litt annen erfaring, og jeg har diskutert det tidligere med RFXCOM-Bert også.

 

F.eks. MS13 er en X10 bevegelsessensor. Den kan sende signaler direkte til X10-enheter og til RFX_whatever, og den fint så lenge det er strøm på batteriet. Men når det begynner å bli lite strøm på batteriet, så begynner MS13 i tillegg å sende støy, og selv om da signaler skulle komme frem, vil andre signaler kunne bli blokkert (jeg hadde et helvete med det for 2-3 år siden).

 

Et par Nexa-brytere har gitt meg lignende opplevelser. Dårlig batteri gjorde at jeg ikke fikk tatt ned rullegardinene på soverommet, men alle andre fungerte fint.

Lenke til kommentar

Aha! Greit, takk. Jeg skal forbi Jula fredag, så da skal jeg shoppe inn en bunke av de 12-voltsbatteriene som brukes i Anslut-bryterne. Det hadde virkelig vært flott hvis det var hele greia!

 

Batteriene varer jo i en evighet, så det er lett å glemme. Men når jeg begynner å få flere og tette dropouts, så kjøper jeg en bunke batterier og bytter det meste, tipper med ca 2 års mellomrom. Ellers sviver det stort sett av seg selv. :)

Lenke til kommentar

OK, nå la jeg merke til noe ekstra snålt: De gangene signalet faktisk kommer inn på RFX-en, viser det signalstyrke 6! Det er jo veldig bra, jeg har en sensor under hytta som gir 4, og den kommer inn stort sett hver eneste gang. Så da er det neppe signalstyrken som er problemet, men at det faktisk ikke slår inn i det hele tatt!

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

OK, nå la jeg merke til noe ekstra snålt: De gangene signalet faktisk kommer inn på RFX-en, viser det signalstyrke 6! Det er jo veldig bra, jeg har en sensor under hytta som gir 4, og den kommer inn stort sett hver eneste gang. Så da er det neppe signalstyrken som er problemet, men at det faktisk ikke slår inn i det hele tatt!

Det er litt snodig, ja! Kanskje på tide å sende en epost til support at rfxcom?

Lenke til kommentar

Jeg dro innom Eliaden messa på Lillestrøm for noen dager siden for jeg var nysgjerrig på KNX.

Jeg fant et par flinke karer og sugde så mye informasjon jeg kunne uten å melde meg på kurs.

 

Jeg oppfattet følgende:

  • KNX er et hendelses basert desentralisert system uten noen sentral styring.
  • Systemet består av en 2 x 2 twisted pair buss der bare en av parrene brukes
  • Bussen legges som en stjerne elle et tre og fører ca 30V
  • Meldingene som går på bussen består av en adresse del og en data del.
  • Pakkene har forskjellig lengde men data delen er helt raw og det er helt opp til enhetene på bussen hva de vil gjøre med en pakke
  • Hver enkelt enhet programmeres til å sende og/eller reagere på en melding
  • En setter opp enhetenes funksjon ved å sende dem meldinger som endrer deres parametere
  • De kaller det å sette opp disse parameterne for å 'programmere' dem (jeg ville kalt det å parametrisere dem)
  • Det finnes et USB til KNX Interface som brukes til denne programmeringen.
  • Det finnes også Ethernet til KNX moduler
  • Om en skal produsere fysiske enheter må en ha en lisens og et kit til 900EUR
  • Om en kun skal programmere mot USB eller Ethernet interfacene trenger en kun dokumentasjon som kan lastes ned gratis
  • Om en tar et gratis online kurs kan en laste ned det en trenger gratis

Min konklusjon er at det burde være mulig å skrive en plugin til Homeseer som sender og mottar KNX data.

 

Hvor relevant og praktisk dette vil være kan diskuteres.

Det jeg umiddelbart kan se er:

  • Muligheten til å bruke HSTouch til å styre KNX systemer
  • Muligheten til å bruke KNX til enkelte ting i sikringsskapet
    (Kloakk pumpa mi er ett eksempel)

De mumlet også noe om at KNX snart skal bli trådløs...

Lenke til kommentar

Jeg ser gjerne at noen lager en KNX-plugin til HomeSeer! :)

Skal jeg bygge ut, kunne KNX fint vært et alternativ, men jeg vil ikke gi slipp på integrasjonen som HomeSeer gir.

 

 

De mumlet også noe om at KNX snart skal bli trådløs...

Det har de vel gjort lenge... AtWindsor kjører KNX, han vet sikkert mer om det. :)

Lenke til kommentar

Det er en trådløs KNX-standard, men den er ikke så veldig utbredt. Personlig bruker jeg en annen protokoll for min trådløse kommunikasjon (Enocean), ellers er det verd å presisere at det allerede finnes endel systemer for å styre KNX sentralt, selv om det er tilrettelagt for å operer helt uten en sentral hjerne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om bryter-ledningene på Nexa WMR-252 (de man kobler til en eksisterende fysisk bryter for å kunne styre dimmermodulen med den) er strømførende? Har hatt en udugelig elektriker på besøk som har montert en wmr-252 på en taklampe/lysekrone. Ti tross for rimelig utførlige instruksjoner har han latt det være igjen litt av en ledningsvase under taklokket med krok, så det er ikke plass til "skålen" som skal sitte øverst på kjedet opp mot taket for å skjule ledninger og lokket/festet. Da jeg skulle mate ledningen opp i en åpning i taklokket for å få plass, fikk jeg støt.

 

Dersom det går strøm i de nevnte ledningene teiper jeg bare over dem og bryr meg ikke mer med det (nevnte udugelige elektriker klippet bare over dem), og rgner med det var de jeg fikk støt av. Bør sikkert bruke voltmeter mellom andre mulige syndere som taklokk og lampe for å være sikker. Men dersom disse ledningene ikke er strømførende må jeg vel ringe inn en annen elektriker for å sjekke arbeidet, for da er det noe annet han har tabbet seg ut på som jo kan være en eventuell brannfelle..

 

Årsaken til at jeg kaller ham udugelig er bla. at han presterte å koble to andre dimmere jeg skulle ha montert med gale ledninger til 230V. Han koblet ledningene er det står "DO NOT CONNECT TO AC POWER" til - du gjettet riktig - 230v vekselstrøm... Deretter bemerket han at dimmerne ble varme og mente de bare tålte 12V, etter å ha lest på dimmeren. Dsse to dimmerne gikk naturlig nok fløyten. Angrer på at jeg lot ham gjøre seg ferdig, han kan ikke ha vært helt god... Skal ihvertfall ikke bruke samme firma til å bytte inmat i sikringsskapet, som de gav meg et anbud på...

Lenke til kommentar

Det høres ut som en reklamasjon. Jeg ville ringt firmaet som gjorde jobben i utgangspunktet og fått dem til å utbedre det for deres egen regning. Bare si til dem at han som var der har slurvet så mye at det endte med at du fikk støt pga. det og at du vil ha noen som vet hva dem driver med siden du ikke føler deg trygg på at han ivaretar sikkerheten.

 

Ledninger skal uansett ikke bare klippes, de skal egentlig trekkes tilbake og frakobles eller avsluttes på en skikkelig måte (åpne ender i et taklokk er ikke skikkelig). Det han har gjort er farlig, ikke bare fordi du kan få strøm i deg (selv om du i utgangspunktet ikke har noe å gjøre i takboksen) men også fordi det kan være brannfarlig med tanke på at de kan komme i kontakt med hverandre eller i noe annet slik at det blir jordfeil osv.

Lenke til kommentar

bare for å presisere: Jeg var ikke i selve takboksen. Jeg var under. Lokket på takboksen er et krokfeste som lampen skal henge i, og rundt denne kroken skal det sitte et deksel (som hører til lampen) for at det skal se pent ut. Jeg bad ham feste dimmeren utenpå lokket, for å kunne koble til ny bryter senere (det krever fysisk tilgang til knappen på dimmeren). Uvisst hvorfor har han også plassert ledningsklemmene (de her nymotens sukkerbitene) og litt for mange cm ledning på undersiden.

 

Jeg kan jo altids ta kontakt med firmaet, men på to uker har de enda ikke besvart eposten min der jeg påpekte enkelte "feil" i fakturaen - de hadde plusset mva. på den pgitte timeprisen, som skal være inkludert mva., og hadde også prestert å fakturere meg for de to (ikke-fjernstyrte) dimmerne de brukte for å erstatte de to de ødela... Så sånn sett tror jeg heller jeg bruker et annet firma og betaler selv, dersom jeg kommer unna med mindre enn 1500kr - hvis det må gjøres noe, men det er vel kanskje lurt for å være på den sikre siden.. Rimelige elektrikere som vet hva de driver med og kanskje har montert Nexa før, mottas med takk.)

Lenke til kommentar

Slik skal det ikke være. Jeg ville ikke gitt meg. Det er mye som skurrer med måten de driver forretning på. Bare send en ny e-post og purr på dem. Hvis du ikke har betalt så stiller du sånn sett sterkere, bare vær sikker på at du hevder at kravet er omtvistet (noe det er om de har oppgitt prisen uten MVA. den skal alltid være med, det holder faktisk ikke å si "xxx kr pluss mva." Det SKAL alltid oppgis inkludert mva.)

 

Relevante brevmaler:

http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste/Håndverkere/mangelfult-arbeid?sprak=bokmal

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg kaller ham udugelig er bla. at han presterte å koble to andre dimmere jeg skulle ha montert med gale ledninger til 230V. Han koblet ledningene er det står "DO NOT CONNECT TO AC POWER" til - du gjettet riktig - 230v vekselstrøm... Deretter bemerket han at dimmerne ble varme og mente de bare tålte 12V, etter å ha lest på dimmeren. Dsse to dimmerne gikk naturlig nok fløyten. Angrer på at jeg lot ham gjøre seg ferdig, han kan ikke ha vært helt god... Skal ihvertfall ikke bruke samme firma til å bytte inmat i sikringsskapet, som de gav meg et anbud på...

 

Himmel og hav! Det der hadde jeg seriøst ikke betalt for.

 

Du har vel juridisk ikke lov til å ikke betale hele regningen, men du kan holde tilbake en del (opptil 20% mener jeg) når det er tvister. Man må jo kunne forvente at en elektriker kan lese og FORSTÅ et koblingskjema! Hvis ikke, er han i det minst pliktig til å opplyse om det.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...