Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

noen som har fått fibaro rgbw controlleren til å virke som 4 outputs til halogen pærer.

 

i hc2 så for man valg om hva den skal brukes til(rgb,rgbw,in\out). Men i homeseer har jeg ikke dette valget så controlleren står som rgb controller å har ikke 4 separate kanaler. har prøvd å endre i parameter 14 men virket ikke.

 

Jeg har 3 sånne RGBW kontrollere i HomeSeer 2. Hva er det du forsøker å få til?

 

Husk at utgangene JORDER og at halogen pærene må ha + i andre enden..

Lenke til kommentar

 

noen som har fått fibaro rgbw controlleren til å virke som 4 outputs til halogen pærer.

 

i hc2 så for man valg om hva den skal brukes til(rgb,rgbw,in\out). Men i homeseer har jeg ikke dette valget så controlleren står som rgb controller å har ikke 4 separate kanaler. har prøvd å endre i parameter 14 men virket ikke.

 

Jeg har 3 sånne RGBW kontrollere i HomeSeer 2. Hva er det du forsøker å få til?

 

Husk at utgangene JORDER og at halogen pærene må ha + i andre enden..

 

jeg prøver på å ha en fibaro rgbw kontroller som dimmer til to separate varm hvite led lister som skal kunne dimmes og være on off uavhengi av hverandre.

Det skal være mulig å få rgbw modulen som 4 separate ut dimbare kanaler. Men med standar rgbw instillinger så skjer dette hos meg når jeg setter en kanal på on settes alle kanalene seg på on. det er mulig å dimme de separate som om hvis man skulle skiftet farge på rgb listen. det går ann å bruke den men jeg kan kun sette dim status ikke on off status.

 

Det skal jo til og med gå ann å bruke den som 2 ch out led dimmer samtidig som den har 2 ch lux og temp sensorer.

Endret av DJ-Fetz
Lenke til kommentar

Jeg kjører den som 3 (RGB) separate dim kanaler på en LED stripe.

 

OBS:

Det finnes 5 Separate "dim" kanaler. En for hver av outputene og en for FELLES.

Den siste dimmer/brighter alle samtidig.

 

Se vedlegg:

(Jeg husker ikke om det er nr 1 eller 5 som er felles eller hvit)

post-275475-0-89056800-1401108381_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg kjører den som 3 (RGB) separate dim kanaler på en LED stripe.

 

OBS:

Det finnes 5 Separate "dim" kanaler. En for hver av outputene og en for FELLES.

Den siste dimmer/brighter alle samtidig.

 

Se vedlegg:

(Jeg husker ikke om det er nr 1 eller 5 som er felles eller hvit)

Den er sånn på min å men jeg kan sette multilevel inst 2,3,4,5 på on uten at noe skjer den ender status til 100% men ingen spenning på utgangene. Før multilevel eller multilevel inst 1 blir satt til on å da endrer alle kanalene seg som du sa. SÅ eneste løsningen er å direkte sette dim status på den kanalen jeg vil bruke til under 100% å det er litt tungvint synes jeg power toggle virker ikke da. Å er avhenge av events.Så er mer gunstig å endre den fra rgbw modus til in/out modus. det er jo veldig enkelt å endre i hc2 i manualen. burde ikke være så mye vanskligere i homeseer.

Lenke til kommentar

 

Jeg kjører den som 3 (RGB) separate dim kanaler på en LED stripe.

 

OBS:

Det finnes 5 Separate "dim" kanaler. En for hver av outputene og en for FELLES.

Den siste dimmer/brighter alle samtidig.

 

Se vedlegg:

(Jeg husker ikke om det er nr 1 eller 5 som er felles eller hvit)

Den er sånn på min å men jeg kan sette multilevel inst 2,3,4,5 på on uten at noe skjer den ender status til 100% men ingen spenning på utgangene. Før multilevel eller multilevel inst 1 blir satt til on å da endrer alle kanalene seg som du sa. SÅ eneste løsningen er å direkte sette dim status på den kanalen jeg vil bruke til under 100% å det er litt tungvint synes jeg power toggle virker ikke da. Å er avhenge av events.Så er mer gunstig å endre den fra rgbw modus til in/out modus. det er jo veldig enkelt å endre i hc2 i manualen. burde ikke være så mye vanskligere i homeseer.

 

 

HomeSeer beta forumet er denne vei: ----> http://board.homeseer.com/forumdisplay.php?f=1137

Lenke til kommentar

Det ble litt mye dette her så jeg er ikke sikker på at jeg forstod alt, men jeg hang meg (igjen) opp i dette:

 

.. men ingen spenning på utgangene......

 

Det kommer altså ikke spenning UT av kontrolleren på disse 4 utgangene.

jepp er ingen spenning ut av kontrolleren på de fire kanalene før jeg Før multilevel eller multilevel inst 1 blir satt til on. eller jeg setter direkte dim status. så on knappen virker ikke på disse fire kanalene. så er det noe memory greier på multilevel og multilevel inst 1 sånn at den husker hvilken nr hver kanal hadde i dim.(siste brukte farge med rgb) men det i hs2. det fungerer som det skal i hs3 så virker on knappene på de 4 utgangene.

 

så for begynne å gå helt over til hs3 snart. Men fikk svar fra fibaro at det var riktig at parameter 14 skulle endres til DEC 39321 for å endre den fra rgbw til in\out modus.

Så er vel en feil i hs et sted her.Men den fungerer greit som rgb modul. Men litt kjedelig at det ikke fungerer å endre på i homeseer hadde vært kjet å hatt 2 ch utganger til led lys og 1 inngang til temp

Endret av DJ-Fetz
Lenke til kommentar

Hei dere fiksere.

 

Jeg har et lite prosjekt på trappene hjemme nå, og trenger et enkelt og lite HM/SCADA software for å velge drinker som skal lages av en drinkrobot. Noen av dere som vet om noe som kan fungere?

Skal kommunisere med en PLS som forhåpentligvis kommer til å snakke modbus tcp (modnet).

Det finnes mye søppel der ute, og WinCC og slikt er ganske mye mer komplisert enn hva jeg trenger.

Lenke til kommentar

OWL CM119

 

Det går varmt i hodet, skulle bytte batterier i "måleren". Den lyser ikke, trykker "check" og da lyser den i 30 sekunder for paring med hovedenheten - som jeg har "gjemt" et lurt sted.

 

Må jeg virkelig parre med hovedenheten for å få den til å fungere igjen etter batteriskifte?

 

Hva da med Homeseer og Rfxcom? Adde enheten på nytt?

 

Tror ikke jeg husker det var så tungvint forrige gang.

 

+

 

Noen ideer om hvor jeg kan ha lagt hovedenheten? Tok ut batteriene og "gjemte" den på et lurt sted! :omg:

 

 

EDIT: Løst, jeg fant enheten og når jeg hadde begge gikk det bra. Må legge til "skiten" på nytt i Homeseer (dårlig).

Endret av Morgens
Lenke til kommentar

EDIT: Løst, jeg fant enheten og når jeg hadde begge gikk det bra. Må legge til "skiten" på nytt i Homeseer (dårlig).

Tøys og tull. ;)

 

Du bare bytter kode på den som allerede er registert i HomeSeer. Hvis HS2, så gjøres det i RFXCOM -> Input Devices. Velg (en av) devicen(e), og trykk "Modify" nederst. Så velger du den nye koden i nedtrekksboksen øverst.

 

I HS3 går du til enhetens "Properties" (dvs. trykker på den) og går til RFXCOM tab'en til høyre.

 

EDIT: Du trenger bare å gjøre det for en av enhetene, resten (f.eks. batteri) blir byttet automatisk. :)

 

Du trenger heller ikke mottakeren. Det er jo bare en mottaker... ;)

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde satt pris om ID ble ivaretatt ved batteribytte, men det er jo enkelt når jeg gjør som Moskus sier...

Det er jeg enig i. Utrolig irriterende at det byttes, men det er av merkelige grunner veldig vanlig med 433 Mhz utstyr... det er sikkert billigere å sette utstyret til å velge en random kode når det får strøm, enn å lage produksjonslinjer som programmerer hver enkelt enhet med sin egen kode.

 

Noen enheter husker imidlertid koden sin. F.eks. brytere fra Nexa beholder samme kode selv om du bytter batteri. MS13 (bevegelsessensorer) husker koden hvis du er kjapp med batteribyttet (under 30 sekunder).

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen erfaring med Julas Anslut-veggbrytere? Hos meg styrer de Nexa- og Anslut-greier helt fint, men jeg sliter virkelig med å få dem til å slå inn på RFXtrx433-en min. Er det et kjent problem, eller er det bare noe med mitt oppsett? Jeg har noen brytere som er et par meter fra antennen (har en ekstern antenne på RFX-en for å forsterke signalet), og selv ikke de slår inn oftere enn en gang i blant, kanskje ett av ti trykk! Hvis jeg skal bytte til Nexas brytere, må jeg jo bytte alle sammen for å få samme utseende. :(

 

Edit: Det har ikke noe å si om jeg deaktiverer alle andre protokoller enn AC, forresten.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen erfaring med Julas Anslut-veggbrytere? Hos meg styrer de Nexa- og Anslut-greier helt fint, men jeg sliter virkelig med å få dem til å slå inn på RFXtrx433-en min. Er det et kjent problem, eller er det bare noe med mitt oppsett? Jeg har noen brytere som er et par meter fra antennen (har en ekstern antenne på RFX-en for å forsterke signalet), og selv ikke de slår inn oftere enn en gang i blant, kanskje ett av ti trykk! Hvis jeg skal bytte til Nexas brytere, må jeg jo bytte alle sammen for å få samme utseende. :(

 

Edit: Det har ikke noe å si om jeg deaktiverer alle andre protokoller enn AC, forresten.

Har du testet med RFXmngr?

Lenke til kommentar

Yepp. Det var det enkleste, for det er bare der jeg kan slå av og på protokoller.

Hmmm! Anslut har jo ikke den lengste rekkevidden av alle, men SÅ dårlig burde det ikke være...

 

... og rekkevidden mot en enhet er lengre enn rekkevidden mot RFXtrx?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...