Fermate Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 (endret) Jeg har satt opp en VeraLite på hytta. Det hjelper lite når Telenors modem kræsjer og ikke kommer seg igjen før det blir restartet. Er det noen som har satt opp en idiotsikker løsning for noe sånt? Det første som slo meg var å lage et LUUP-script som sjekker om det er på nett, og hvis det ikke er det skrur modemet av og så på igjen etter 15 sekunder - med et passende delay mellom hver gang det gjøres. Noen smartere løsninger? Og finnes det en pålitelig kommando i Vera for å være sikker på om man er på nett eller ikke? Samme problemet med TDC routeren på hytta i Danmark. Vurderte å gjøre noe lignende, å plugge routeren i en Nexa switch og la HomeSeer sjekke om den var på nett med en ping eller noe. Endte opp med å kjøpe en "ring hytta varm" http://www.multicom.no/Ring-Hytta-Varm-GSM-Fjernstyrt-kontakte-Temperatursensore-Strombruddvarsele-Ring-SMS-App-GRATIS-FRAKT!-CLSF/cat-p/c/p10611344 Flaut... Endret 15. mai 2014 av Fermate Lenke til kommentar
topolino Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg har vurdert en sånn jeg også, men jeg har lyst til å kunne styre ip-kamera og sette opp litt mer stæsj der etterhvert. Det er for ille at ruterne er så skranglete at man må ha en hjemmeautmasjonsserver og en switch til noen hundre kroner for å sitte barnevakt for dem. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 ... men jeg har lyst til å kunne styre ip-kamera og sette opp litt mer stæsj der etterhvert.... Æ Ja jeg har altså 5 kameraer og et fullt HomeSeer system der nede. En av kameraene har en IO utgang som jeg kan kutte strømmen til "serveren" med men når det gjelder å kutte strømmen til Routeren er jeg mere nervøs siden om den "døra" går i vranglås kommer jeg aldri innigjen Så det ble altså en GSM dings som kan kutte strømmen til Routeren og den kommer nok til å ta med seg "serveren" også. All annen strøm kan jeg styre med HomeSeer Lenke til kommentar
topolino Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Ah, skjønner. Så du bruker bare hyttestrømdingsen til ruteren? Smart, men synd det er nødvendig. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 På snekkerverkstedet i kjelleren har jeg 10 stk 36W lysrør i taket. I drift blir ikke det mer enn 360W men startstrømmen er høy. Først svei jeg av en Nexa halvleder innbyggnings switch. Så satte jeg inn en Nexa LCMR-1000 Rele og den holdt. Men den har jo ikke noen bryterledninger og når jeg dessuten skulle bytte hele huset med Fibaro så forsøkte jeg en 2x1,5kW switch. Den tålte ikke startstrømmen på lysrørene og brant fast relee kontaktene etter 5-6 av/på Da jeg satte inn en Fimaro 1x3kW holdt det... i noen måneder Jeg tror jeg rett og slett må se etter noe transient-dempe greier for å ta unna den høye startstrømmen på de lysrørene. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 ....... Det hjelper lite når Telenors modem kræsjer og ikke kommer seg igjen før det blir restartet. ................. Er det noen som har satt opp en idiotsikker løsning for noe sånt? . . Idiotsikker vil jeg ikke påstå, men etter å ha hatt samme problem på hytta med 3 forskjellige mobilnett-rutere, mener jeg at problemet antagelig ligger i mobilnettet og neppe i ruteren. Jeg satte inn en timer fra Clas som slår av strømmen til modemet i ca ett minutt hver natt. Etter ca ett år har det ikke vært flere problemer, annen enn at hvis hytta har vært "død" så "våkner" den neste dag. Ikke helt optimalt, men greitt nok når alternativet er ingen kontakt til neste besøk. Ruteren, Huawei B593, ser ikke ut til å ha tatt skade av dette så langt. Har "snekret" diverse pgm som pinger nettet og som lett kan modifiseres til å slå av/på en byter eller rele, men dette er under windows og windowsserver er heller ikke 100% pålitelig. Funderer på å la en rasberry "pinge" og restarte, men forløpig får det bli timeren som ordner opp. Lenke til kommentar
topolino Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Takk for det tipset! Jeg tror jeg går for den løsningen. Det er sikkert billigere og enklere enn LUUP-logikk + en egen switch til modemet. Det hadde selvfølgelig vært best om reset av modemet kun ble gjort hvis nettet var nede, men noen ganger er det enkleste det beste. Lenke til kommentar
dordar Skrevet 16. mai 2014 Del Skrevet 16. mai 2014 Ser fra noen poster tilbake at det er flere som har kjøpt Neato signature pro robotstøvsugeren. Det samme har jeg og jeg er kjempe fornøyd. Eneste jeg trenger litt hjelp til er å lage en liten rampe sånn at "han" greier å komme seg over listene. (Han kommer seg over 70% av gangene, men 30% så står han bare fast). Noen som har en fix løsning? F.eks med sugru? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 Ser fra noen poster tilbake at det er flere som har kjøpt Neato signature pro robotstøvsugeren. Det samme har jeg og jeg er kjempe fornøyd. Eneste jeg trenger litt hjelp til er å lage en liten rampe sånn at "han" greier å komme seg over listene. (Han kommer seg over 70% av gangene, men 30% så står han bare fast). Noen som har en fix løsning? F.eks med sugru? Jeg har en XV-11 (første generasjon) og et gammelt hus med forholdsvis høye terksler, her fungerer den. I det forrige huset gjorde den ikke. Jeg laget en liten rampe, høvlet den skrå og brukte dobbelsidig teip. Men sugru er jo like bra. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2014 Fortell mer om denne rampen Ikke så mye mer å fortelle egentlig. Den var kun på siden som ikke hadde før (for der var høyden størst). Det var bare en høvlet planke/list. Elektrisk høvel er praktisk. Lenke til kommentar
DJ-Fetz Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 noen som har fått fibaro rgbw controlleren til å virke som 4 outputs til halogen pærer. i hc2 så for man valg om hva den skal brukes til(rgb,rgbw,in\out). Men i homeseer har jeg ikke dette valget så controlleren står som rgb controller å har ikke 4 separate kanaler. har prøvd å endre i parameter 14 men virket ikke. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2014 noen som har fått fibaro rgbw controlleren til å virke som 4 outputs til halogen pærer. i hc2 så for man valg om hva den skal brukes til(rgb,rgbw,in\out). Men i homeseer har jeg ikke dette valget så controlleren står som rgb controller å har ikke 4 separate kanaler. har prøvd å endre i parameter 14 men virket ikke. Hvilken versjon av Z-wave plugin'en kjører du? Lenke til kommentar
DJ-Fetz Skrevet 23. mai 2014 Del Skrevet 23. mai 2014 noen som har fått fibaro rgbw controlleren til å virke som 4 outputs til halogen pærer. i hc2 så for man valg om hva den skal brukes til(rgb,rgbw,in\out). Men i homeseer har jeg ikke dette valget så controlleren står som rgb controller å har ikke 4 separate kanaler. har prøvd å endre i parameter 14 men virket ikke. Hvilken versjon av Z-wave plugin'en kjører du? jeg kjører hs2. V 2.5.0.81 vet ikke hvilken versjon av z-wave plugin jeg kjører. trudde at det var forhånds installert på hs2. den fungerte på samme måte i hs3 3.0.0.93 med z-wave plugin V 3.0.0.156. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 jeg kjører hs2. V 2.5.0.81 vet ikke hvilken versjon av z-wave plugin jeg kjører. trudde at det var forhånds installert på hs2. den fungerte på samme måte i hs3 3.0.0.93 med z-wave plugin V 3.0.0.156. Jeg vet ikke ikke om HS2 støtter RGBW-modulen, men HS3 skal visstnok gjøre det. Jeg har en selv, kan se om jeg får testet den når været blir litt dårligere... Lenke til kommentar
DJ-Fetz Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 jeg kjører hs2. V 2.5.0.81 vet ikke hvilken versjon av z-wave plugin jeg kjører. trudde at det var forhånds installert på hs2. den fungerte på samme måte i hs3 3.0.0.93 med z-wave plugin V 3.0.0.156. Jeg vet ikke ikke om HS2 støtter RGBW-modulen, men HS3 skal visstnok gjøre det. Jeg har en selv, kan se om jeg får testet den når været blir litt dårligere... ok for teste litt til. har sendt e-post til fibaro å men har ikke fått svar ennå. Men har delevis fått det til å virke. Hvis jeg setter den kanalen jeg skal ha på dim 90 eller mindre så slår den seg på. men on knapen virker ikke da går alle kanalene på on. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2014 jeg kjører hs2. V 2.5.0.81 vet ikke hvilken versjon av z-wave plugin jeg kjører. trudde at det var forhånds installert på hs2. den fungerte på samme måte i hs3 3.0.0.93 med z-wave plugin V 3.0.0.156. Jeg vet ikke ikke om HS2 støtter RGBW-modulen, men HS3 skal visstnok gjøre det. Jeg har en selv, kan se om jeg får testet den når været blir litt dårligere... ok for teste litt til. har sendt e-post til fibaro å men har ikke fått svar ennå. Men har delevis fått det til å virke. Hvis jeg setter den kanalen jeg skal ha på dim 90 eller mindre så slår den seg på. men on knapen virker ikke da går alle kanalene på on. Til Fibaro? Prøv heller HomeSeer... www.homeseer.com/bugzilla Lenke til kommentar
DJ-Fetz Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 (endret) jeg kjører hs2. V 2.5.0.81 vet ikke hvilken versjon av z-wave plugin jeg kjører. trudde at det var forhånds installert på hs2. den fungerte på samme måte i hs3 3.0.0.93 med z-wave plugin V 3.0.0.156. Jeg vet ikke ikke om HS2 støtter RGBW-modulen, men HS3 skal visstnok gjøre det. Jeg har en selv, kan se om jeg får testet den når været blir litt dårligere... ok for teste litt til. har sendt e-post til fibaro å men har ikke fått svar ennå. Men har delevis fått det til å virke. Hvis jeg setter den kanalen jeg skal ha på dim 90 eller mindre så slår den seg på. men on knapen virker ikke da går alle kanalene på on. Til Fibaro? Prøv heller HomeSeer... www.homeseer.com/bugzilla fant denne pdfen hos fibaro http://manual.rgbw.fibaro.co.uk/ras-rgbw-controller-en.pdf som det står hvilken nr som skal stå i parameter 14 for å gjøre den om til in\out. men etter at jeg har puttet in DEC 39321 i parameter 14 så ender den seg til dec -26215. og hec FFFF9999. tenkte at fibaro viste best hvilken nr som skal stå i parameter 14 for å få den til å virke som 4 mono kanaler. å om det er riktig at det skal stå Dec -26215 i parameter 14 etter endring. hex er vel riktig trur jeg men. Endret 25. mai 2014 av DJ-Fetz Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2014 fant denne pdfen hos fibaro http://manual.rgbw.fibaro.co.uk/ras-rgbw-controller-en.pdf som det står hvilken nr som skal stå i parameter 14 for å gjøre den om til in\out. men etter at jeg har puttet in DEC 39321 i parameter 14 så ender den seg til dec -26215. og hec FFFF9999. tenkte at fibaro viste best hvilken nr som skal stå i parameter 14 for å få den til å virke som 4 mono kanaler. å om det er riktig at det skal stå Dec -26215 i parameter 14 etter endring. hex er vel riktig trur jeg men. Det er visstnok en bug (surprise!) i send parameter. Å sende begge er visst en god idé, men da må du konvertere DEC til HEX. 39321 DEC her 9999 HEX. Send begge på en gangn og sjekk om det blir riktig. Lenke til kommentar
DJ-Fetz Skrevet 25. mai 2014 Del Skrevet 25. mai 2014 fant denne pdfen hos fibaro http://manual.rgbw.fibaro.co.uk/ras-rgbw-controller-en.pdf som det står hvilken nr som skal stå i parameter 14 for å gjøre den om til in\out. men etter at jeg har puttet in DEC 39321 i parameter 14 så ender den seg til dec -26215. og hec FFFF9999. tenkte at fibaro viste best hvilken nr som skal stå i parameter 14 for å få den til å virke som 4 mono kanaler. å om det er riktig at det skal stå Dec -26215 i parameter 14 etter endring. hex er vel riktig trur jeg men. Det er visstnok en bug (surprise!) i send parameter. Å sende begge er visst en god idé, men da må du konvertere DEC til HEX. 39321 DEC her 9999 HEX. Send begge på en gangn og sjekk om det blir riktig. det ble feil det å. Fikk samme tall dec -26215. og hec FFFF9999. Prøvde også hex 8889 den å blir feil den å den eneste som ser ut som om blir riktig er orginal rgbw hex 1111 som blir dec 4369 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå