Moskus Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Fibaro får på pukkelen igjen. Kombinasjonen brannfarlige veggplugger og brannvarslere som ikke varsler kan bli artig fremover: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Skarvuttag-med-glapp/ Høres ikke ut som en dramatisk feil: Eftersom bristerna inte innebär någon direkt eller omedelbar fara för person eller egendom har verket bedömt att produkten inte behöver tas tillbaka från konsumenter. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. april 2014 Forfatter Del Skrevet 29. april 2014 Ingen som vet om en magnetkontakt som tåler utvendig montasje? Jeg har sett at den fra Clas ruster, og har ikke lyst til å montere den på klipperen... Kanskje et par runder med klarlakk hjelper... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 30. april 2014 Forfatter Del Skrevet 30. april 2014 Jeg blir forholdsvis ofte spurt om pris på mitt hjemmeautomasjonsanlegg, og i utgangspunktet er det jo ikke gratis. Jeg har jo dimmere bokstavelig talt over alt, dørlåser, rullegardinmotorer, og bla bla bla. Så ja, sammenlagt blir det jo faktisk en del. Og dette beløpet har jeg jo ansett som "ikke direkte lavt". Det var til jeg begynte å vurdere utendørs solskjerming, eller "screen" om du vil. Det koster ca. 8200 kr å dekke et 1,25x1,25 vindu. Og vi har en del flate mot solen. Det blir tilsammen ikke billig. OK, så er det et ganske kult system, disse "zip-screen'e" som tåler mye vind og som er gjennomsiktige (utenfra og inn), og styres med fjernkontroll (Somfy RTS) og dermed kan integreres i "hva du vil". Men de har kun én funksjon. Jaja, må man så må man. Lenke til kommentar
topolino Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Er det noen her som har kjøpt Nest-produkter? Jeg lurer på hvor det er lurest å kjøpe dem for å få dem rimeligst mulig. Fibaro sier de skal støtte dem i HC2 v4.0, men det ser ut til å ta en evighet før den kommer, så jeg lurer også på om det er noen som vet om det er mulig å få det opp å kjøre i dagens versjon? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Du trenger jo ikke integrere dem i noe som helst. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 (endret) Hepp, Hopper litt småfrekt inn i tråden her på jakt etter litt rask assistanse. Har nettopp kjøpt meg en Tellstick Net, Nexa startpakke (3 av/på samt en veldig enkel fjernkontroll) og én Nexa dimmer. Klarer ikke få programmert dimmeren med fjernkontrollen som fulgte med, antar den rett og slett er for enkel. Jeg skal jo ha alt inn i Tellstick-en uansett, så litt kjedelig om jeg må kjøpe en ekstra fjernkontroll bare for å få programmert den. Edit: *Panneklask*. Lampen på Nexa-dimmren kan faktisk trykkes inn, da settes den i learning mode. Endret 3. mai 2014 av The Stig Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 (endret) Jøss! Selveste The Stig i tråden! En sånn startpakke du har kjøpt? Så den, faktisk ikke så altfor galt i forhold til pris. Endret 3. mai 2014 av Moskus Lenke til kommentar
topolino Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Kobling til Google Analytics er lettere å sette opp med hjemmeautomatisering enn med Raspberry PI. Men nyttig? Tja. Morsomt kan det i hvert fall være: http://nicomiceli.com/tracking-home-google-analytics-part-2-door-sensors/ Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2014 Kobling til Google Analytics er lettere å sette opp med hjemmeautomatisering enn med Raspberry PI. Men nyttig? Tja. Morsomt kan det i hvert fall være: http://nicomiceli.com/tracking-home-google-analytics-part-2-door-sensors/ Hahah! Festlig! Men godt tips! Kanskje jeg må sette meg inn i det litt mer (lukter en plugin til HomeSeer). Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Jøss! Selveste The Stig i tråden! En sånn startpakke du har kjøpt? Så den, faktisk ikke så altfor galt i forhold til pris. Hehe Ja, var derfor jeg gikk for Tellstick og Nexa kontra dyrere merker som for eks. Z-Wave. Veldig rimelig, fikk moduler til alt av lys til under to tusen. Er dog litt irritert over at Tellsticken skulle vise seg å være så vanskelig å programmere mot da, liker ikke at jeg i praksis må gå via deres tjeneste som er nettbasert. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Ingen som vet om en magnetkontakt som tåler utvendig montasje? Jeg har sett at den fra Clas ruster, og har ikke lyst til å montere den på klipperen... Kanskje et par runder med klarlakk hjelper... Bare en tanke: Mest sannsynlig faller ladespenningen dramatisk når klipperen dock'er. Dette spennings fallet burde kunne detekteres med en Fibaro RGB. (Den kan jo måle flere input spenninger) Da kan en sette hele sulamitten inne ved laderen, tørt og godt og uten noe liming på klipperen Tok klipperen med til Danmark i helga (den skal jobbe alene i 4 uker ) så det blir en stund til jeg kan teste... Endret 5. mai 2014 av Fermate Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 Ingen som vet om en magnetkontakt som tåler utvendig montasje? Jeg har sett at den fra Clas ruster, og har ikke lyst til å montere den på klipperen... Kanskje et par runder med klarlakk hjelper... Bare en tanke: Mest sannsynlig faller ladespenningen dramatisk når klipperen dock'er. Dette spennings fallet burde kunne detekteres med en Fibaro RGB. (Den kan jo måle flere input spenninger) Da kan en sette hele sulamitten inne ved laderen, tørt og godt og uten noe liming på klipperen Tok klipperen med til Danmark i helga (den skal jobbe alene i 4 uker ) så det blir en stund til jeg kan teste... Hmmm! Det burde vel kanskje la seg gjøre ja. Men da trenger man ikke en Fibaro RGBW-modul, men heller en IP44 modul som måler strømforbruk (hvis det finnes). Men hva når den er ferdig å lade, og bare driver med vedlikeholdslading? Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Hmmm! Det burde vel kanskje la seg gjøre ja. Men da trenger man ikke en Fibaro RGBW-modul, men heller en IP44 modul som måler strømforbruk (hvis det finnes). Men hva når den er ferdig å lade, og bare driver med vedlikeholdslading? Ah måle STRØM selvfølgelig: Kan jo bare plugge ladetransformatoren i (den famøse) Fibaro Wall Plug inne. Den måler jo strømforbruk akkurat nå. Sånn er det å bygge videre på hverandres ideer Og tanken var vel å oppdage at den IKKE kom tilbake for å lade fordi den hadde kjørt seg fast. Så det holder å måle at den STARTER å lade med jevne mellomrom? Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 8. mai 2014 Del Skrevet 8. mai 2014 ..... Er dog litt irritert over at Tellsticken skulle vise seg å være så vanskelig å programmere mot da, liker ikke at jeg i praksis må gå via deres tjeneste som er nettbasert. Den er da ikke vanskelig å programmere mot, alt er opensource...(nesten) Jeg tenkte også i starten at jeg ikke ville være avhengig av ekstern server og nettet, kjøpte derfor først en Tellstic og utviklet mitt eget system i Delphi/Pascal. Det tok vel en hel vinter... lærte mye av det. Men måtte jo bare prøve en TelldusNet og har ikke angret et sekund. Etter at Teldus lanserte "Events" kan man få til å styre det meste uten en eneste kodelinje. Benytter 3.part Tellmon.net for grafisk fremstilling og TelLIVELight for Android. Det finnes flere 3.part "greier". Foruten div lys etc, styrer jeg sentralfyren (vha Oregon temp.sensor), vvbereder, vannstopp, vanpumpe, kameraer mm. Med endel styringer på hytta har det etterhvert blitt noe over 60 div typer brytere, dempere og sendere. TelldusNet synes å fungere 100%, har aldri kunnet konstatere at hw "jukser", men noe sw bugs har det vært. Nexa-bryterene fungerer tålig bra men noen av de er ikke helt 100... Men, selvfølgelig, man er avhengig at Telldus sin(e) server(e) fungerer og det har de gjort så langt. Mye bedre enn mine egne windows-servere. Fibernettet har hatt 100% oppetid i snart 3 år. Mobilnettet på hytta derimot, kan være litt av en prøvelse. Må resette router med timer hver natt da noe av og til henger. Har forsøkt div 3-4G routere ingenting hjelper, Ser at flere har samme problem (og samme løsning). Lykke til! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 10. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2014 Da er jeg endelig på HomeSeer 3, nå er det ingen vei tilbake. Endelig fått dreisen på scripting med CAPI (og fått mast meg til støtte for Linq, for det er genialt), og fått de mest brukte (og viktigste) Event'ene over. Det gjenstår fremdeles en god del trykking før jeg er 100% fornøyd, men det aller viktigste for at WAF ikke skal bli plagsomt lav er på plass, og det inkluderer kjapp konvertering av HStouch skjermer. Jeg har hacket en del scripts for å gjøre overgangen enklere som jeg kommer til å poste i løpet av neste uke. Jeg er meget imponert over hva de involverte har fått til. Bert sin RFXCOM plugin er fantastisk mye bedre, og utnytter mange muligheter i HS3. Devcie management er vesentlig enklere, og man slipper endelig å rote med de gamle hus/enhetskodene. Event-motoren er bare rett og slett fantastisk, og er så vanvittig enkel å bruke at det er særdeles lite annet som kan sammenlignes. Det er imidlertid ikke bare velstand. Det er noen Z-wave bugs fremdeles ute å går i de siste plugin-releasene, venter på at Rick skal fikse dem. Men når det er helt oppe, så er Z-wave faktisk overraskende nok enda raskere i HS3 enn HS2. 1 Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Hmmm! Det burde vel kanskje la seg gjøre ja. Men da trenger man ikke en Fibaro RGBW-modul, men heller en IP44 modul som måler strømforbruk (hvis det finnes). Men hva når den er ferdig å lade, og bare driver med vedlikeholdslading? Ah måle STRØM selvfølgelig: Kan jo bare plugge ladetransformatoren i (den famøse) Fibaro Wall Plug inne. Den måler jo strømforbruk akkurat nå. Sånn er det å bygge videre på hverandres ideer Og tanken var vel å oppdage at den IKKE kom tilbake for å lade fordi den hadde kjørt seg fast. Så det holder å måle at den STARTER å lade med jevne mellomrom? Kjøpte meg en ny Gardena R40Li på Clas på fredag og joda med en Fibaro Wallplug melder den 26W når den lader og 2,2W når den er ute og kjører. Har ikke helt oversikt over alle variantene når den vedlikeholdslader (har sett både 1,8W og 14W men det er ikke så viktig. Jeg vil ikke ha en melding hver gang den kjører ut og inn, bare en melding når den ikke har ladet på 24 Timer for da har den kjørt seg fast og jeg kan be naboen stikke bort og få den igang igjen - Eller gjøre det selv da om jeg er hjemme... Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 Da er jeg endelig på HomeSeer 3, nå er det ingen vei tilbake. .... og det inkluderer kjapp konvertering av HStouch skjermer. Jeg har hacket en del scripts for å gjøre overgangen enklere som jeg kommer til å poste i løpet av neste uke. Aha Fikk du HSTouch mapperen min til å virke? Har du bygget den ut til å ta flere typer? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2014 Hmmm! Det burde vel kanskje la seg gjøre ja. Men da trenger man ikke en Fibaro RGBW-modul, men heller en IP44 modul som måler strømforbruk (hvis det finnes). Men hva når den er ferdig å lade, og bare driver med vedlikeholdslading? Ah måle STRØM selvfølgelig: Kan jo bare plugge ladetransformatoren i (den famøse) Fibaro Wall Plug inne. Den måler jo strømforbruk akkurat nå. Sånn er det å bygge videre på hverandres ideer Og tanken var vel å oppdage at den IKKE kom tilbake for å lade fordi den hadde kjørt seg fast. Så det holder å måle at den STARTER å lade med jevne mellomrom? Kjøpte meg en ny Gardena R40Li på Clas på fredag og joda med en Fibaro Wallplug melder den 26W når den lader og 2,2W når den er ute og kjører. Har ikke helt oversikt over alle variantene når den vedlikeholdslader (har sett både 1,8W og 14W men det er ikke så viktig. Jeg vil ikke ha en melding hver gang den kjører ut og inn, bare en melding når den ikke har ladet på 24 Timer for da har den kjørt seg fast og jeg kan be naboen stikke bort og få den igang igjen - Eller gjøre det selv da om jeg er hjemme... Wow, glimrende funn! Jeg må se om jeg kan få koblet det opp tilsvarende. Da er jeg endelig på HomeSeer 3, nå er det ingen vei tilbake. .... og det inkluderer kjapp konvertering av HStouch skjermer. Jeg har hacket en del scripts for å gjøre overgangen enklere som jeg kommer til å poste i løpet av neste uke. Aha Fikk du HSTouch mapperen min til å virke? Har du bygget den ut til å ta flere typer? Nei, jeg knabbet litt kode, og skrev ganske mye om... (Kort fortalt gidder jeg ikke lese XML-filen, jeg bare leser linje for linje som ren tekst og erstatter HS2 referanser med HS3 referanser hvor det er nødvendig... ) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2014 Z-wave is back on track. Lenke til kommentar
topolino Skrevet 15. mai 2014 Del Skrevet 15. mai 2014 Jeg har satt opp en VeraLite på hytta. Det hjelper lite når Telenors modem kræsjer og ikke kommer seg igjen før det blir restartet. Er det noen som har satt opp en idiotsikker løsning for noe sånt? Det første som slo meg var å lage et LUUP-script som sjekker om det er på nett, og hvis det ikke er det skrur modemet av og så på igjen etter 15 sekunder - med et passende delay mellom hver gang det gjøres. Noen smartere løsninger? Og finnes det en pålitelig kommando i Vera for å være sikker på om man er på nett eller ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå