Fermate Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Takk! Jeg må se om jeg klarer å få til noe lignende. Jeg har tenkt på mange mulige løsninger, men magnetkontakt har jeg av en eller annen grunn ikke tenkt på. Jeg tror det er det enkleste, og muligens også det mest pålitelige. Min står ute, så jeg må nok frem med klarlakk, men det er jo ikke et problem. Hehe Det er tydelig at våren nærmer seg for jeg har gått med de samme tankene om å overvåke min Gardena R160. Jeg hadde tenkt å bruke en mikrobryter og en Fibaro RGBW Controller (for å slippe batteri) men magnetkontakt er jo mye lurere enn mikrobryter her Jeg tror jeg vil prøve meg med en magnetkontakt for kabel ute og en ledning inn i huset og plassere Fibaro'en og 12V supplyet der inne tørt og godt.. Endret 25. april 2014 av Fermate Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Ett annet argument mot ett forum basert på denne tråden er at 95% av de som poster aktivt i tråden bruker HomeSeer, det vil bli masse tomme underforum som bare ser uproft ut. Poster fra/om annen software har en lei tendens til å bli oversett/ignorert. Ikke noe negativt mot denne tråden, men det er ingen kilde for spørsmål relatert til Vera, domoticz, domotiga osv. Dere kunne kanskje heller prøvd å få til ett underforum hos Homeseer hvor dere kunne ha pratet norsk? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 Poster fra/om annen software har en lei tendens til å bli oversett/ignorert. Ikke noe negativt mot denne tråden, men det er ingen kilde for spørsmål relatert til Vera, domoticz, domotiga osv. De blir vel hverken oversett eller "aktivt" ignorert, men det er ingen andre som svarer på dem. Jeg kan f.eks. ikke svare på Vera-spørsmål, det sier seg selv, men andre må gjerne gjøre det. Og ja, det er en overvekt av HomeSeer-brukere her ("if you want the best"... ). Men det i seg selv er jo ikke en grunn til å "flytte" diskusjonen et annet sted. Hvis man har problemer spesifikt tilknyttet et produkt (om det nå er Vera, HomeSeer, Domoticz, etc) så har faktisk alle egne dedikerte fora som vil kunne svare, og jeg vil egentlig oppfordre alle til å bruke dem, mest fordi der er de flinkeste personene. Jeg bruker HS-forumet aktivt til å stille spørsmål og lære selv, mens her på diskusjon.no bruker jeg til å diskutere diverse, som f.eks. magnetbrytere på gressklippere (se forrige side). En løsning som i utgangspunktet er helt uavhengig av protokoll og programvare, og burde kunne gjennomføres for de fleste "litt mer avanserte" oppsett. Men jeg lar jo ikke være å svare på HomeSeer-spørsmål når de dukker opp heller. Lenke til kommentar
Ole Th Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Takk! Jeg må se om jeg klarer å få til noe lignende. Jeg har tenkt på mange mulige løsninger, men magnetkontakt har jeg av en eller annen grunn ikke tenkt på. Jeg tror det er det enkleste, og muligens også det mest pålitelige. Min står ute, så jeg må nok frem med klarlakk, men det er jo ikke et problem. Det er vel fare for att fuktighet vil komme seg inn ved batteriet uansett vil jeg tro (kanskje lime på en slags plastikkskjerm over kontakten på laderen kan være en ide.. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 Takk! Jeg må se om jeg klarer å få til noe lignende. Jeg har tenkt på mange mulige løsninger, men magnetkontakt har jeg av en eller annen grunn ikke tenkt på. Jeg tror det er det enkleste, og muligens også det mest pålitelige. Min står ute, så jeg må nok frem med klarlakk, men det er jo ikke et problem. Det er vel fare for att fuktighet vil komme seg inn ved batteriet uansett vil jeg tro (kanskje lime på en slags plastikkskjerm over kontakten på laderen kan være en ide.. Jeg har en kontroller montert i en IP65-boks, som har stått ute i noen år. Den løsningen burde fungere. (For de teknisk interesserte så tok jeg innmaten ut av en DS10, og satte inn i en utenpåliggende koblingsboks fra Clas Ohlson). Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Ett annet argument mot ett forum basert på denne tråden er at 95% av de som poster aktivt i tråden bruker HomeSeer, det vil bli masse tomme underforum som bare ser uproft ut. Poster fra/om annen software har en lei tendens til å bli oversett/ignorert. Ikke noe negativt mot denne tråden, men det er ingen kilde for spørsmål relatert til Vera, domoticz, domotiga osv. Dere kunne kanskje heller prøvd å få til ett underforum hos Homeseer hvor dere kunne ha pratet norsk? Hva med å heller spørre om ett eget underforum her på forumet? Tipper det holder med kun 1 kategori, "Hjemmeautomasjon". Tror ikke dette skal være store problemet å få til Jada, jeg lurker her en del, skal snart starte med hjemmeautomasjon selv Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 Hva med å heller spørre om ett eget underforum her på forumet?Tipper det holder med kun 1 kategori, "Hjemmeautomasjon".Tror ikke dette skal være store problemet å få til Jada, jeg lurker her en del, skal snart starte med hjemmeautomasjon selv Du er veilleder, kan ikke du fikse det? Denne tråden kan f.eks. være sticky i det forumet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Greit å lufte interessen først tenkte jeg, samt om det evt. var noe annet/unødvendig osv. Er ikke noe poeng om denne tråden uansett blir brukt til alt mulig. Men ja, jeg hadde planer om å påkalle forumets guder og overtale de ja. Endret 25. april 2014 av aklla Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 25. april 2014 Forfatter Del Skrevet 25. april 2014 Er ikke noe poeng om denne tråden uansett blir brukt til alt mulig. En annen måte å se det på er at denne tråden blir brukt til "alt mulig" fordi det ikke er noen andre fornuftige steder å poste det... Denne tråden var i utgangspunktet tenkt som en av disse klassiske "prate-kafé-trådene", og den brukes jo faktisk mye til det. Men selv om det finnes en pratetråd for Xbox1, betyr det ikke at det ikke er et fornuftig å ha et eget forum for Microsoft-konsoller... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Generell diskusjon er helt ok her uansett ja, men konkrete problemer, prosjekter osv. burde tas i egne kategorier, men det er noe jeg kan ta meg av om det blir en egen kategori. Altså, splitte ut konkrete problemer og prosjekter ut i egne kategorier. Endret 25. april 2014 av aklla Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Har noen denne klokka fra Clas Ohlson? Oregon BAR386 værstasjon http://www.clasohlson.com/no/Oregon-BAR386-værstasjon/Pr364532000 Jeg kjøpte den etter en anbefaling her inne, etter sommertiden har radio-klokka sluttet å fungere. Tok strømmen og/eller reset-knappen på den og noen ganger kom den tilbake til riktig tid. Måtte sette inn nye batterier og siden da har den ikke justert seg automatisk. Noen med tilsvarende erfaringer? Fungerte tidligere på sørlandskysten. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 25. april 2014 Del Skrevet 25. april 2014 Tror egen forumkategori er en god idé. Slike tråder som dette er ganske verdiløse for de som ikke leser dem regelmessig. Nyttig informasjon "forsvinner" veldig fort. Jeg har begynt å interesserte meg litt for feltet (mye takket være at jeg fikk SmartThings i posten her om dagen), og lurer stadig på både det ene og det andre, men det er vanskelig å finne akkurat det jeg leter etter her. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Gjorde det enkelt og greit. Filte av festet på siden (så jeg får åpnet lokket), Brukte sikaflex til å lime de 2 delene på plass og smurte på litt svart emaljelakk til slutt. Siden senderen står under tak, så vil ikke ei regnskur ødelegge heller.. Takk! Jeg må se om jeg klarer å få til noe lignende. Jeg har tenkt på mange mulige løsninger, men magnetkontakt har jeg av en eller annen grunn ikke tenkt på. Jeg tror det er det enkleste, og muligens også det mest pålitelige. Min står ute, så jeg må nok frem med klarlakk, men det er jo ikke et problem. Jeg har samme Automower gressklipper, men jeg kjøpte også GPS/SMS tilleggs modulen. Denne har jeg konfigurert til å kommunisere over sms med en Raspberry SMS Gateway og deretter laget en Virtuel Device i HC2 som kommuniserer med SMS Gatewayen. På denne måten har jeg fått til disse eventene: Starte/Stoppe klippingen når jeg måtte ønske. Push notice via Fibaro appen når jeg får en feilmelding fra klipperen eller når jeg ber om status selv. Ikke klippe gresset eller vende tilbake til ladestasjon hvis det regner ute (Jeg har en ganske bratt hell i gården min som gjør at den ofte spinner ut av kontroll når det regner). Hvis noen prøver å stjele/trykke inn feil pin på klipperen så går alarmen på klipperen OG i huset (fibaro) pluss at den sender meg opptaterte bilder fra google om hvor den befinner seg. Jeg kan også gå inn på Fibaro Control Panel og se detaljerte ruter over hvor den har klippet i hagen via google maps. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 HomeSeer vant TopTenReviews sin gjennomgang av automasjonssystemer, mot bl.a. Vera, Crestron, Control4 og SmartThings. ... men egentlig sier reviewene om hvor mye gøy man kan ha det med hjemmeautomasjon. Synd de ikke også tok med Fibaro sin HC2. Lenke til kommentar
Ole Th Skrevet 26. april 2014 Del Skrevet 26. april 2014 Gjorde det enkelt og greit. Filte av festet på siden (så jeg får åpnet lokket), Brukte sikaflex til å lime de 2 delene på plass og smurte på litt svart emaljelakk til slutt. Siden senderen står under tak, så vil ikke ei regnskur ødelegge heller.. Takk! Jeg må se om jeg klarer å få til noe lignende. Jeg har tenkt på mange mulige løsninger, men magnetkontakt har jeg av en eller annen grunn ikke tenkt på. Jeg tror det er det enkleste, og muligens også det mest pålitelige. Min står ute, så jeg må nok frem med klarlakk, men det er jo ikke et problem. Jeg har samme Automower gressklipper, men jeg kjøpte også GPS/SMS tilleggs modulen. Denne har jeg konfigurert til å kommunisere over sms med en Raspberry SMS Gateway og deretter laget en Virtuel Device i HC2 som kommuniserer med SMS Gatewayen. På denne måten har jeg fått til disse eventene: Starte/Stoppe klippingen når jeg måtte ønske. Push notice via Fibaro appen når jeg får en feilmelding fra klipperen eller når jeg ber om status selv. Ikke klippe gresset eller vende tilbake til ladestasjon hvis det regner ute (Jeg har en ganske bratt hell i gården min som gjør at den ofte spinner ut av kontroll når det regner). Hvis noen prøver å stjele/trykke inn feil pin på klipperen så går alarmen på klipperen OG i huset (fibaro) pluss at den sender meg opptaterte bilder fra google om hvor den befinner seg. Jeg kan også gå inn på Fibaro Control Panel og se detaljerte ruter over hvor den har klippet i hagen via google maps. Det er nok den løsningen jeg helst skulle gått for selv også, men synest det blir for kostbart.. Her er enda en løsning: http://automowerfans.free.fr/fans/pdc/wlan/eng/index.html ser ikke ut som det er mulig å finne noe mer info om det desverre da.. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 27. april 2014 Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Moskus: Har du fått automatisert Neato støvsugeren din? Jeg skal gå til innkjøp av en robotstøvsuger og har hørt masse bra om Neato og masse dårlig om iRobot Roomba. Problemet er at Neato ikke har noen standard måte å kontrollere støvsugeren remotely, men det har iRobot. En annen fordel med iRobot er at Fibaro har en egen plugin for denne støvsugeren i deres neste 4.0 versjon. Minimums krav til automatisering er at støvsugeren skal kun jobbe når vi er ute av huset og for å få til dette trenger den å kommunisere med HC2. Jeg vet jo at Neato har en bra API gjennom USB porten, men finnes det noe lignende hardware ala RoWifi til Neato? Endret 27. april 2014 av _iblis_ Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 HomeSeer vant TopTenReviews sin gjennomgang av automasjonssystemer, mot bl.a. Vera, Crestron, Control4 og SmartThings. ... men egentlig sier reviewene om hvor mye gøy man kan ha det med hjemmeautomasjon. Synd de ikke også tok med Fibaro sin HC2. Det er jo ikke så rart. Men fleip til side. Jeg har ikke prøvd HC2 selv i et fast oppsett, og det ser jo til en viss grad fancy ut, men det jeg har sett er at det er tilsynelatende litt begrenset funksjonalitet enn det jeg er vant til. Joda, den kan styre lys, men den kan ikke styre Denon-forsterkeren, HDMI-matrisen, Squeezebox for musikk eller Plex for video, Rollertrol-motorer, osv, osv. Det HomeSeer scoret høyt på var fleksibiliteten og Event-motoren har blitt ganske så fantastisk, jeg er imponert. Og så kan jeg ikke programmere i Lua heller. HS3 støtter VB.net og nå også C#. Moskus: Har du fått automatisert Neato støvsugeren din? [...] Jeg vet jo at Neato har en bra API gjennom USB porten, men finnes det noe lignende hardware ala RoWifi til Neato? Nei dessverre, ikke som jeg har funnet. Det er ekstremt enkelt å styre den via USB, men trådløst er så vidt jeg vet ikke mulig. Jeg har eksperimentert med tanken om å sette opp en solenoid over klipperen som kan fysisk trykke to ganger på startknappen (en for på, og en gang til for start), men det har aldri blitt noe av. Hos oss går den hver natt kl. 03:00. Vi har små barn i hus, og det er garantert behov for å støvsuge. En fordel med det er at vi om kvelden klarer å rydde såpass at det faktisk er mulig å støvsuge. Skal du ha den beste støvsugeren, så mener jeg du skal ha en Neato. Skal du ha en støvsuger du kan styre, så er det Roomba som gjelder. Lenke til kommentar
_iblis_ Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Det er jo ikke så rart. Men fleip til side. Jeg har ikke prøvd HC2 selv i et fast oppsett, og det ser jo til en viss grad fancy ut, men det jeg har sett er at det er tilsynelatende litt begrenset funksjonalitet enn det jeg er vant til. Joda, den kan styre lys, men den kan ikke styre Denon-forsterkeren, HDMI-matrisen, Squeezebox for musikk eller Plex for video, Rollertrol-motorer, osv, osv. Det HomeSeer scoret høyt på var fleksibiliteten og Event-motoren har blitt ganske så fantastisk, jeg er imponert. Og så kan jeg ikke programmere i Lua heller. HS3 støtter VB.net og nå også C#. Da er det nok en stund siden du har sett HC2 i action. I dag så har den full støtte for virtual devices og det er kun fantasien som setter grenser på hva du får til. Selv så styrer jeg XBMC, Plex, Pioneer forsterker, Sonos, Panasonic TV, Samsung TV og alt annet som har en API over nettverk via HC2. For alt annet som kun kan styres via IR bruker jeg Global Cache som HC2 har full støtte for. Noen eventer jeg bruker utstyret til: Ser jeg på film eller TV i stuen og det ringer på døren så dukker kameraet opp nede i høyre hjørnet på XBMC'n. Ved å trykke på en knapp på fjernkontrollen kan jeg da velge om å låse opp døren eller å aktivere mikrofonen. Dette fungerer også hvis vi ikke er hjemme så kan vi snakke med de utenfor døren via telefonen som om vi skulle vært hjemme, eller bare la de legge igjen en beskjed. Samme gjelder hvis min lille datter på 8 måneder lager litt lyd av seg over tid i sengen sin så vil XBMC pause og vise kameraet over sengen hennes. Samtidig vil Sonos systemet alarmere oss via TTS at min lille datter trenger oppmerksomhet i tilfelle jeg skulle være et annet sted i huset. Skulle alarmen gå i en viss sone i huset så vil fibaro appen/iviewer appen eller xbmc vise kamera for denne sonen. Belysning og persienner kan jeg også kontrollere via XBMC/Plex/HC2 så klart. Plex fungerer fint: http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=2141 XBMC fungerer enda bedre: http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=1555 Sonos fungerer utmerket med TTS: http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=1196 Original appen til Fibaro for iPad er som du sier veldig fancy, men denne har begrenset funksjonalitet og det er veldig lite du kan modifisere i selve appen. Men da er det bra at HC2 har en fullverdig API innebygget i systemet. Så du kan faktisk bruke hva som helst for å kommunisere med HC2. Og for dette så bruker jeg iviewer til CommandFusion for å lage min personlige touch pad på veggene i huset. Har selv brukt HSTouch i over et år, men syntes at resultatet du kan få til på CommandFusion (visuelt og funksjonelt) ligger 10år frem i tid enn hva HSTouch v2 greier å få til (kan ikke snakke for HSTouch v3 siden denne har jeg ikke testet). HC2 støtter Lua og CommandFusion støtter JavaScript. Moskus: Har du fått automatisert Neato støvsugeren din? [...] Jeg vet jo at Neato har en bra API gjennom USB porten, men finnes det noe lignende hardware ala RoWifi til Neato? Nei dessverre, ikke som jeg har funnet. Det er ekstremt enkelt å styre den via USB, men trådløst er så vidt jeg vet ikke mulig.Jeg har eksperimentert med tanken om å sette opp en solenoid over klipperen som kan fysisk trykke to ganger på startknappen (en for på, og en gang til for start), men det har aldri blitt noe av. Hos oss går den hver natt kl. 03:00. Vi har små barn i hus, og det er garantert behov for å støvsuge. En fordel med det er at vi om kvelden klarer å rydde såpass at det faktisk er mulig å støvsuge. Skal du ha den beste støvsugeren, så mener jeg du skal ha en Neato. Skal du ha en støvsuger du kan styre, så er det Roomba som gjelder. Har tittet litt rundt på tester av robotstøvsugere nå og trur jeg lander på en iRobot Roomba 880. Dette er den eneste Roomba'n som i det hele tatt kan komme i nærheten av Neato's støvsuger evner. Vi kjøper da ikke en robotstøvsuger for å tørke støv, men for å automatisere og imponere venner (etter jeg har gått over gulvet med vanlig støvsuger først så klart). :-p Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. april 2014 Forfatter Del Skrevet 28. april 2014 (endret) Da er det nok en stund siden du har sett HC2 i action. I dag så har den full støtte for virtual devices og det er kun fantasien som setter grenser på hva du får til. Selv så styrer jeg XBMC, Plex, Pioneer forsterker, Sonos, Panasonic TV, Samsung TV og alt annet som har en API over nettverk via HC2. For alt annet som kun kan styres via IR bruker jeg Global Cache som HC2 har full støtte for. [...] Og for dette så bruker jeg iviewer til CommandFusion for å lage min personlige touch pad på veggene i huset. Har selv brukt HSTouch i over et år, men syntes at resultatet du kan få til på CommandFusion (visuelt og funksjonelt) ligger 10år frem i tid enn hva HSTouch v2 greier å få til (kan ikke snakke for HSTouch v3 siden denne har jeg ikke testet). HC2 støtter Lua og CommandFusion støtter JavaScript. Nja.. det er ikke SÅ lenge siden heller, ser du. "Virtual Devices" er jo ikke nytt lenger, og klart man kan sette mye opp selv. Men det kan man gjøre i et kommandovindu også, bare man vet hvordan. I HS3 er det mye som er ferdigdefinert og bare å bruke, last ned en plugin og installer den, mye fordi det er såpass enkelt å lage innstikk (eller scripts) til det. Og med den nye Event-motoren i HS3 så er det faktisk enklere å lage et avansert event enn et script i mange tilfeller, til og med for meg (som er nerd nok til å basere meg mye på scripting). Jeg følger litt med i HC2 forumet, for jeg synes jo egentlig den er et spennende produkt, selv om den (enda) ikke er rett for meg (men hvem vet hva fremtiden bringer?). Den store forskjellen er ikke i HVA som er mulig å få til, men innsatsen som er nødvendig. Og det samme mener jeg med f.eks. Vera og KNX også. KNX er jo f.eks. kongen på haugen, men det krever mer med tanke på kostnad, implementering (bør gjøres ved totalrenovasjoner) og programmering etterpå. Jeg synes hjemmeautomasjon er spennende, men det er nå mange år siden at jeg kunne bruke hver kveld i en måned på å få noe til å fungere. Nå er livet travelt, det skal fungere NÅ. At noe fungerer og at noe er integrert anser jeg som to forskjellige ting... Et kjapt eksempel er motorstyring via Somfy. Det er varmt hos oss, og vi må få solskjerming på plass ganske snart.Det skal mye hacking til å få Somfy til i HC2. I HS er det snakk om å kjøpe en RS-modul, installere den og en plugin. Det er en mulighet for at det også snart blir støttet av RFXtrx(??), men HC2 støtter ikke den heller (som Vera gjør). Men vi kan vel droppe diskusjonen. Jeg ser fordeler med HC2 over HomeSeer, som f.eks. at Fibaro tross alt holder til i Europa, og i utgangspunktet bekymrer seg over Europeiske Z-wave problemer. Jeg kunne egentlig tenke meg å brukt HC2 som en Z-wave kontroller, men da måtte den bli totalintegrert i HomeSeer. EDIT: Når jeg tenker meg om så er det jo akkurat dette jeg liker med hjemmeautomasjon: Det finnes så mange alternativer at man ALLTID vil klare å finne noe som dekker ens behov. Dessverre er det også en ulempe, da du ikke har mulighet til å prøve før du kjøper noe. Å bytte Z-wave gateway er en ting, det er en liten kostnad, og en liten jobb, overkommelig for de fleste. Å bytte protokoll er en vesentlig større jobb og dobbel kostnad... Vi kjøper da ikke en robotstøvsuger for å tørke støv, men for å automatisere og imponere venner (etter jeg har gått over gulvet med vanlig støvsuger først så klart). :-p OK, da. Hvis det er kriteriet, så er det lett å velge. Jeg skal ha et flott sluttprodukt uten jobbe for det, livet er travelt nok som det er. Endret 28. april 2014 av Moskus Lenke til kommentar
topolino Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Fibaro får på pukkelen igjen. Kombinasjonen brannfarlige veggplugger og brannvarslere som ikke varsler kan bli artig fremover: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Skarvuttag-med-glapp/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå