Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Har bestilt 2 radioer og denne receiveren samt en galaxy tab til mitt homeseer system.

Sweet! Post litt om oppsettet ditt og hvordan det fungerer når du er ferdig! :)

 

 

Funker de om du endrer "Group" knappen på siden? ;)

 

Disse skal også konfigureres som "ARC module" i HomeSeer -> RFXCOM -> Output devices.

 

Ja, det gjør ingen forskjell. Får ikke respons på den ene eller andre måten.

 

Forslag?

Nei.

 

Så lenge du har...

- Satt Group til "0"

- Definert enheten som en "ARC Module" i HomeSeer

- Satt kodehjulet på selve plugin-modulen riktig i henhold til koden du har valgt i HomeSeer (f.eks. B2)

... så er det ikke så mye mer jeg vet om du kan gjøre utenom å sende en epost til support hos RFXCOM.

 

Men det høres mer ut som om noe i oppsettet er galt enn at det er hauger med plugin-moduler som ikke fungerer...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bestilt 2 radioer og denne receiveren samt en galaxy tab til mitt homeseer system.

Sweet! Post litt om oppsettet ditt og hvordan det fungerer når du er ferdig! :)

 

Det skal jeg, håper de kommer i posten i morgen, komplett pleier å være raske.

Går og venter på lanboks og rfxmitter fra Bert også, vet ikke hvor lang tid det pleier å ta derfra.

 

Men gleder meg som en unge på julaften.... Driver å kaster sammen en gamel pc nå som skal fungere som server for hele greia..

Lenke til kommentar

Okey, hvilke anbefaler du?

Har bestilt 2 radioer og denne receiveren samt en galaxy tab til mitt homeseer system.

Hvilke Squeezeboxer eg anbefaler hvor mener du?

 

Radio: Soverom, kjøkken, bad.

Boom: Verksted, kjøkken, bad.

Receiver/Controller/Duett: Sommerhage, terrasse, stue, musikkrom.

Touch: Stue, musikkrom, kjøkken(med eksterne høytalere).

 

Radio og Boom har egne høytalere. Største forskjellen er at Boom kan monteres under skap/på vegg, er stereo og kjører gammelt OS. Radio er mono, men meget god lyd til tross, og kjører det nye SqueezeOS. På Boom følger det også med en liten fjernkontroll, noe det ikke gjør på Radio. Radio støtter uansett IR, om det skulle være ønskelig.

 

Receiver og Touch er beregnet på steder hvor du har anlegg/høytalere i fra før. Receiveren kan i utgangspunktet ikke kjøre alene(kan ikke kontrolleres direkte, kun via server) og har heller ikke noe display. Egner seg der hvor du vil skjule den. Touch er en fancy dings du vil vise frem, og er som Receiver beregnet for å kobles til et anlegg. I tillegg kan du også koble til ekstern harddisk og starte en lokal server, noe ingen av de andre SB kan. Styres via IR eller touch skjermen.

 

Alle disse boksene kan styres på tvers av hverandre. Sitter du med en Touch kan du via menyen ta over en Radio, eller omvendt. Har du først kjøpt deg en Controller kan du styre alle via denne. I stua styrer eg min med en Harmony, på soverommet styrer eg Radioen direkte og på juniorrommet så styres en Classic med original fjernkontroll.

 

Å bruke Galaxy Tab til styring av HomeSeer og SqueezeServer må være en match made in heaven, mener eg. Gleder meg til å se bilder! :)

Lenke til kommentar

Okey, hvilke anbefaler du?

Har bestilt 2 radioer og denne receiveren samt en galaxy tab til mitt homeseer system.

Hvilke Squeezeboxer eg anbefaler hvor mener du?

 

Radio: Soverom, kjøkken, bad.

Boom: Verksted, kjøkken, bad.

Receiver/Controller/Duett: Sommerhage, terrasse, stue, musikkrom.

Touch: Stue, musikkrom, kjøkken(med eksterne høytalere).

 

Radio og Boom har egne høytalere. Største forskjellen er at Boom kan monteres under skap/på vegg, er stereo og kjører gammelt OS. Radio er mono, men meget god lyd til tross, og kjører det nye SqueezeOS. På Boom følger det også med en liten fjernkontroll, noe det ikke gjør på Radio. Radio støtter uansett IR, om det skulle være ønskelig.

 

Receiver og Touch er beregnet på steder hvor du har anlegg/høytalere i fra før. Receiveren kan i utgangspunktet ikke kjøre alene(kan ikke kontrolleres direkte, kun via server) og har heller ikke noe display. Egner seg der hvor du vil skjule den. Touch er en fancy dings du vil vise frem, og er som Receiver beregnet for å kobles til et anlegg. I tillegg kan du også koble til ekstern harddisk og starte en lokal server, noe ingen av de andre SB kan. Styres via IR eller touch skjermen.

 

Alle disse boksene kan styres på tvers av hverandre. Sitter du med en Touch kan du via menyen ta over en Radio, eller omvendt. Har du først kjøpt deg en Controller kan du styre alle via denne. I stua styrer eg min med en Harmony, på soverommet styrer eg Radioen direkte og på juniorrommet så styres en Classic med original fjernkontroll.

 

Å bruke Galaxy Tab til styring av HomeSeer og SqueezeServer må være en match made in heaven, mener eg. Gleder meg til å se bilder! :)

 

Ok, så i utgangspunktet kan receiveren benyttes da denne skal styres fra galxy tab'en via homeseer. hmm, begynner å se uante muligheter her nå :)

 

Skal se om jeg ikke får lagt ut noen bilder og muligens en video etterhvert. bare få koblet opp alt og kommet i gang.

 

Takk for raske svar forresten..

 

Nå er allerede, en time etter bestilling på komplett varene pakket :) :)

Lenke til kommentar
Men det høres mer ut som om noe i oppsettet er galt enn at det er hauger med plugin-moduler som ikke fungerer...

 

"Glem" oppsettet, jeg tester safe med fjernkontroll :-)

 

Setter på kode A3 e.l. og ingen respons, utrolig pussig og irriterende.

 

Gjør det samme med fungerende, tilsvarende, og da fungerer det som det skal. Flere fungerer også via Homeseer.

Lenke til kommentar

Er det noen som har vært borti Jula's billigmerke Anslut? Du får en 3-pak med plug-in moduler for 99,- og de funker brillefint. De går på samme frekvens som Nexa, og kan også læres til å bruke Nexas fjernkontroller.

 

Men jeg får dem ikke til å respondere på RFXCOM fra Homeseer. Jeg kan tilknytte Anslut-fjernkontrollen under Input Dev, der den ligger med Device ID "AC[849CFF8F]a". Er det noen måte å få Homeseer til å sende det samme signalet, og "emulere" fjernkontrollen? Andre tips?

Lenke til kommentar

Er det noen som har vært borti Jula's billigmerke Anslut? Du får en 3-pak med plug-in moduler for 99,- og de funker brillefint. De går på samme frekvens som Nexa, og kan også læres til å bruke Nexas fjernkontroller.

 

Men jeg får dem ikke til å respondere på RFXCOM fra Homeseer. Jeg kan tilknytte Anslut-fjernkontrollen under Input Dev, der den ligger med Device ID "AC[849CFF8F]a". Er det noen måte å få Homeseer til å sende det samme signalet, og "emulere" fjernkontrollen? Andre tips?

Input Devices er som navnet sier, kun mottak. Men at HomeSeer kan legge den til er et godt tegn, det burde bare være å sette dem opp som hvilklen som helst annen output device. Ser ut som om du burde kunne sette dem opp som "AC MODULE".

Lenke til kommentar

Input Devices er som navnet sier, kun mottak. Men at HomeSeer kan legge den til er et godt tegn, det burde bare være å sette dem opp som hvilklen som helst annen output device. Ser ut som om du burde kunne sette dem opp som "AC MODULE".

 

Ja, jeg trodde det, og forsøkte uten hell. Skal kløne litt til :)

 

Men er det noen måte å få RFXCOM til å sende en bestemt kommando? Jeg forstår det slik at Homeseers kommandoer (A1 - Zettelerannet) oversettes til Home Easy kommandoer av RFXCOM plugin for Homeseer, men er det muligheter for detaljstyring?

Lenke til kommentar

Men er det noen måte å få RFXCOM til å sende en bestemt kommando? Jeg forstår det slik at Homeseers kommandoer (A1 - Zettelerannet) oversettes til Home Easy kommandoer av RFXCOM plugin for Homeseer, men er det muligheter for detaljstyring?

Det er ikke helt riktig for alle enheter, og ikke den du skal bruke. "AC MODULE" er i praksis Nexas selv-lærende kodesystem. Fjernkontrollen (eller i dette tilfellet RFXCOM-devicen i HomeSeer som er satt til AC modulen) har fått én kode av de "millioner av tilgjengelige koder". Så læres modulen opp ved å trykke på Learn-knappen (om det ikke er andre metoder, se bruksanvisning)og sende ON signalet fra fjernkontrollen eller HomeSeer.

 

For ARC enheter, WM (dvs Waveman) eller andre enheter med kodehjul er protokollen slik at det sendes en kode ("A3") etterfulgt av en kommando ("ON"). Alle enheter som har kode A3 skrur seg dermed på. Protokollen kan variere fra merke til merke (Waveman og Nexa bruker ikke samme "språk" selv om begge bruker 433 MHz-båndet, men RFXCOM støtter begge uansett).

Lenke til kommentar

Ja, men hvordan er det bestemt hvilke koder som tildeles de forskjellige HS kodene da? A1 blir til en av de millionene mulige kodene, men hvilken? Og er det en mulighet å bestemme hvilken kode som skal sendes av A1?

 

Angående noe helt annet så oppdaget jeg nettopp denne lille juvelen: http://iphoneforhs.blogspot.com/

 

Gratis, enkel, og funker. Mulig HSTouch gjør mye mer, men så koster den $100,- også, da :)

Lenke til kommentar

Noen som har ferdige HSTouch skins til Galaxy Tab? Endelig fått SB'ene mine og Galaxy Tab'en :) Nå er det bare Lanboksen fra RFXcom jeg venter på :) litt kinkig å sitte på laptopp uten ekstern mus og lage skins...

Det følger med et som fungerer bra på mobiler og tabs, og kan endres etter behov. Se etter fila "Android-480x800.xml". :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke du selv kan velge hvilken kode som skal brukes. Er Jula-bryterne faktisk forhåndsprogrammerte? (Høres litt rart ut da det plutselig setter betydelig strengere krav til produksjonen... ;) )

 

Neppe, men siden de nå svarer på den koden fjernkontrollen sender ut ...

 

Det hadde jo selvfølgelig vert best om jeg fikk de til å svare på HS sine kommandoer, men det får jeg altså ikke til.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke du selv kan velge hvilken kode som skal brukes. Er Jula-bryterne faktisk forhåndsprogrammerte? (Høres litt rart ut da det plutselig setter betydelig strengere krav til produksjonen... ;) )

Neppe, men siden de nå svarer på den koden fjernkontrollen sender ut ...

 

Det hadde jo selvfølgelig vert best om jeg fikk de til å svare på HS sine kommandoer, men det får jeg altså ikke til.

 

Da tror jeg du må spørre Bert. Han har desidert mest erfaring med slike ting... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...