Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Har du Nexa bevegelsessensorer? Jeg har lært den harde måten at de sender mye støy på 433 MHz...

Da tolker eg det slik at disse ikke er anbefalt. Finnes det noen tilsvarende som er bedre? Pr i dag har eg kun manuelt styrte Nexa strømbrytere(både skjult og plugins), men kommer til å skaffe meg HomeSeer snart. Mao er eg på jakt etter bevegelsesdetektorer som kan styre handlinger i HS. Det eg liker med Nexa sine er at de er såpass små, men eg er åpen for forslag :)

Mine MS13 fungerer iallfall. :)

 

 

 

Hmm, kan disse modulene støye for hverandre? I stua har jeg 3 dimmere montert tett sammen i en trippel-kontaktboks (aner ikke hva det heter, er ikke elektriker).

Det blir jo ikke mer enn ca 5cm mellom dem, og det er kun 1 av dem som fungerer slik den skal. En annen fungerer av og til, og den siste ikke i det hele tatt.

 

 

En annen snål sak er at jeg kjøpte en 3-pack med plug-inn moduler, og kun 2 fungerer med RFXCOM saken. Jeg plugger dem inn i samme stikkkontakt, bruker samme kommando i Homeseer, men en funker mens den andre gjør det ikke. Begge modulene fungerer med medfølgende fjernkontroll, så dette er litt ... mystisk.

 

1) Det kan jo skje, det er iallfall ingen sendere i dem. Hvilken rekkefølge er de satt i (hvilke fungere i hvilken rekkefølge)?

 

2) Er dette slike med kodehjul? Hvis ikke er jo ikke "samme kommando" helt OK.

 

Det kan jo være at du har vært ekstremt uheldig, og har fått noen DOA-enheter. Men da har du pokker hatt uflaks. Jeg har en del Nexa innstikk-moduler, og har ikke hatt slike problemer på soverommet er to av/på-moduler og en dimmer plugget inn veldig nær hverandre, og det har fungert fint hele tiden.

 

 

På X10, som går via strømnettet, har jeg merket at det hender det hjelper å bytte lyspærer i lampene. Spesielt i 1-wire modellen i gangen. Vet ikke om det hjelper deg, men det kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan komme med forslag på gode løsninger for temperatur styring, kontroll av dører og rom bevegelse (tenker da mest på type følere som egner sog med RFXcom og HS)

 

Er det noen som har audio styring med forskjellige soner? eks stue, soverom og kjøkken? Evt hva slags hardware bruker dere til dette?

 

Mener å huske å ha sett trådløse magnetbrytere en plass men husker ikke hvor, tenkte disse kunne benyttes på dører og vinduer. Noen som kan peke meg i riktig rettning?

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

Nexa har en trådløs magnetkontakt som du kan bruke: http://www.globy.no/webshop/product/108077

Eg vet ikke om den lager like mye støy som bevegelsesdetektoren gjør. Mulig Moskus kan svare på dette.

 

Når det gjelder multi-rom lyd så bruker eg Squeezebox i alle rom eg vil ha lyd. En SB Radio på soverommet, SB SoftSqueeze på kontorpc og en Classic i stua og på barnerommet. Dette er da et isolert system, men eg ser at HomeSeer har plugin for det. Hvilke muligheter det gir vet eg ikke. Musikken som den spiller kommer da fra lokal rippet musikk eller Spotify. Eg kan da spille forskjellig musikk i de forskjellige sonene, eller synkronisere enkelte spillere med hverandre for å spille den samme musikken.

Lenke til kommentar

Nexa har en trådløs magnetkontakt som du kan bruke: http://www.globy.no/webshop/product/108077

Eg vet ikke om den lager like mye støy som bevegelsesdetektoren gjør. Mulig Moskus kan svare på dette.

 

Når det gjelder multi-rom lyd så bruker eg Squeezebox i alle rom eg vil ha lyd. En SB Radio på soverommet, SB SoftSqueeze på kontorpc og en Classic i stua og på barnerommet. Dette er da et isolert system, men eg ser at HomeSeer har plugin for det. Hvilke muligheter det gir vet eg ikke. Musikken som den spiller kommer da fra lokal rippet musikk eller Spotify. Eg kan da spille forskjellig musikk i de forskjellige sonene, eller synkronisere enkelte spillere med hverandre for å spille den samme musikken.

 

 

Tusen takk for raskt svar.

 

Er SB softsqueeze programmet gratis eller noe som følger med når du kjøper en squeezebox?

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

Update på situasjonen min: Problemene var forårsaket av dårlige mottagerforhold. Flyttet på RFXCOM boksen, og fikk trukket ut antennene helt, og nå funker alt slik det skal.

 

Litt rart at noen bokser funket mens andre ikke funket, med tanke på at de stod på samme sted, men jeg konkluderer med at de ikke er helt identiske og har litt forskjellig evne til mottak.

 

Uansett, dette blir moro :)

Lenke til kommentar

Update på situasjonen min: Problemene var forårsaket av dårlige mottagerforhold. Flyttet på RFXCOM boksen, og fikk trukket ut antennene helt, og nå funker alt slik det skal.

 

Litt rart at noen bokser funket mens andre ikke funket, med tanke på at de stod på samme sted, men jeg konkluderer med at de ikke er helt identiske og har litt forskjellig evne til mottak.

Å trekke antennen helt ut kan fort være alpha og omega...

Uansett veldig bra at det løser seg! :)

 

Det kan godt være at om du hadde byttet dem om så ville den i samme posisjon plutselig ikke gjort det den skulle.

Lenke til kommentar
Litt rart at noen bokser funket mens andre ikke funket, med tanke på at de stod på samme sted, men jeg konkluderer med at de ikke er helt identiske og har litt forskjellig evne til mottak.

Det som kan være tilfelle er at dimmeren genererer støy som låser de andre mottakerene ute. Sannsynligvis er det marginalt gode mottakerforhold der og da er det lite som skal til for at det er akkurat for lite signalstyrke. Når du flyttet på mottakeren var det da akkurat nok som skulle til. En signalforsterker burde gjøre samme nytten(om teorien min stemmer), men godt du fant ut av det :)

Lenke til kommentar

Mnja, nå er det et rom som er litt vrient, og det er det som er lengst unna senderen. Jeg er ikke superimponert over rekkevidden må jeg si, vi snakket knappe 10m i distanse her. Opp en etasje, men det er ikke gulvvarme eller annet ræl i gulvet, så det burde den ha klart, synes jeg.

 

Jeg har heller ikkeno problem med å styre plug-in moduler i dette rommet med de medfølgende fjernkontrollene, så jeg er litt usikker på årsak her.

Lenke til kommentar

Nexa boxer med "trøbbel"

 

286825.jpg

 

Hei igjen, holder på og sette opp RFX og Homeseer men har noen eldre boxer som skaper trøbbel. Se bildet.

 

Problemet er at de ikke reagerer! Jeg tester med fjernkontrollen (2 forskjellige) slik at det ikke er tvil om at det er riktig "kode", men ingen reaksjon.

 

At en box kan være defekt forstår jeg, men her er det 5-6 stk. Tok også 2 som var nedstøvet bak nattbordene og i drift, men så endret jeg "koden" og dermed var også de døde.

 

Noen gode ideer hva jeg kan gjøre? En form for reset eller?

 

Merk, de nye med "millioner" av koder fungerer som forventet både med fjernkontroll og via Homeseer.

 

Forslag før jeg får grå hår?

Lenke til kommentar

Ja, men med mye knoting. Receiver er i fra Logitech sin side ment å høre med Controller. Dette er de to enhetene som er i pakken Duett. Controlleren er en fjernkontroll mens Receiveren er en skjermløs spiller ment for å skjules der du ønsker å skjule den. Skal du konfigurere Receiveren manuelt(dvs uten Controlleren) så må du først koble deg til manuelt, og deretter sette den opp manuelt. Det finnes også programmer som er laget for iPhone, og muligens andre, som til en viss grad klarer å erstatte Controlleren ved konfigurasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...