Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, ser den. ADAX systemet ser ikke ut til å ha noen tilkoblinger for ekstern input på sentralen heller, og siden det ikke er oppgitt noe sted hvilke frekvens systemet bruker(som eg har sett enda) så legger eg det systemet på is. Synd, siden eg har flere ADAX ovner. Mens BEHA kjører jo faktisk på 433MHz båndet. Om ikke RFXCOM kan styre disse så bør det være mulig å lage en sentral som gjør dette selv. 433MHz båndet er lett å kommunisere og sniffe, men det blir naturligvis værre dersom det er kryptert som du sier. Et siste alternativ der er at BEHA sitt system faktisk har en tilkobling for et GSM modem. Mulig, men ikke garantert, at det er mulig å lese av og styre via samme tilkobling.

Selv om det hadde vært best estetisk sett med varmeovner som styres direkte så er eg åpen for om det finnes løsninger alla typen Nexa med med temperatursensor innebygget. Det er jo naturligvis ikke et stort problem å sette opp temperatursensorer i tillegg, for så å bruke Nexa releer som tåler mye strøm til å styre selve ovnene.

Lenke til kommentar

Det er jo naturligvis ikke et stort problem å sette opp temperatursensorer i tillegg, for så å bruke Nexa releer som tåler mye strøm til å styre selve ovnene.

Det er jeg gjør nå, og det har fungert fint leeenge. :)

Men hvis det kan gjøres mer fancy, så er det verdt et forsøk... ;)

Skal sende en mail til Bert.

Lenke til kommentar
Det er jeg gjør nå, og det har fungert fint leeenge. :)

Setter du da varmeovnene på fult? Slik at når de aktiveres via HomeSeer så står de på fult til HomeSeer slår de av igjen(=temperatur er oppnådd)?

Riktig. Det er jo veldig få ovner som egentlig justerer effekten, de er stort sett enten på eller av avhengig av hva den innebygde termostaten sier de skal være. Jeg har i praksis kun flyttet termostaten et annet sted (dvs. inn i HomeSeer). Det åpner for muligheter som f.eks. nattsenking.

HomeSeer-scriptet er her i tråden et sted.

Lenke til kommentar

Det er sant. Eg heller mer og mer mot å montere Oregon temp følere i hvert rom for så å styre de direkte via plugin moduler, enn å knote med å lese av protokollen til ADAX eller BEHA. Med mindre e-posten fra Mosksus til Bert avslører at det er enkelt :)

Pris pr trådløs kontroller for disse ovnene varierer mellom 350 og 600 av det eg kan se. Mao kan det være en dyrere, men kulere, løsning. Pr pr Oregon sensor er ca 180 kr + 250 for Nexa modulen.

Lenke til kommentar

Må jeg lage et skjermbilde for hver f.eks lampe? Eller er det mulig å lage en som brukes uavhengig hvilke device den skal styre?

Og hvordan får jeg et bilde til å fade samtidig som jeg bruker en slider?

1. Nei, selvfølgelig ikke. Se f.eks. Listbox og sett kilden til HomeSeer Device browser.

2. Har jeg aldri tenkt på. Spørr på HomeSeer-forumet, det er der ekspertene på HStouch er. ;)

Det er sant. Eg heller mer og mer mot å montere Oregon temp følere i hvert rom for så å styre de direkte via plugin moduler, enn å knote med å lese av protokollen til ADAX eller BEHA. Med mindre e-posten fra Mosksus til Bert avslører at det er enkelt :)

Fikk svar fra Bert. I praksis sier han at det er strengt tatt mulig, men det er mange store spørsmål. Kryptering ER mulig å komme rundt med reverse engineering, men da må vi spandere ovner og iJaz på Bert slik at han får gjort jobben.

Vurderer å sende en epost til BEHA og spørre om protokollen er åpen, eller om det er noen andre måter å få dette inn i HomeSeer på.

Kjapp konklusjon er at jeg holder meg til mitt ovn-script enn så lenge.

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg og nerder med RFXCom boksen min, HS og tilhørende plugin. Jeg forsøker å få dette til å funke med Nexa boksene mine, men jeg opplever litt "rar" oppførsel.

De enkle av/på modulene fungerer utmerket. Valgte "AC Module" for disse, og Av og På gjør akkurat det man skulle tru.

Men jeg har kjøpt en del dimmere også, av typen LWMR-210. Disse konfigurerte jeg som "AC Dimmer" i HS. Jeg trykker på lær-knappen på dimmeren, klikker så på "On" knappen i HS, og det hele ser ut til å virke, ink. dimming, i en liten stund. Men så slutter de helt å ta imot kommandoer. Etter en stund med banning kan de plutselig finne på å funke igjen.

Finnes det noen gode guider på dette?

Lenke til kommentar
1. Nei, selvfølgelig ikke. Se f.eks. Listbox og sett kilden til HomeSeer Device browser.

Kan du utdype dette litt mer? Finner ingen funksjon i Designer med dette navnet...

Legg til en Others -> List box.

Trykk på ...-knappen under "Status Tracking" for listboksen du la til.

Øverste dropdownbox settes til "HomeSeer Devices".

Dropdownboksen under settes til "Device Selector".

:)

Nå sitter jeg og nerder med RFXCom boksen min, HS og tilhørende plugin. Jeg forsøker å få dette til å funke med Nexa boksene mine, men jeg opplever litt "rar" oppførsel.

De enkle av/på modulene fungerer utmerket. Valgte "AC Module" for disse, og Av og På gjør akkurat det man skulle tru.

Men jeg har kjøpt en del dimmere også, av typen LWMR-210. Disse konfigurerte jeg som "AC Dimmer" i HS. Jeg trykker på lær-knappen på dimmeren, klikker så på "On" knappen i HS, og det hele ser ut til å virke, ink. dimming, i en liten stund. Men så slutter de helt å ta imot kommandoer. Etter en stund med banning kan de plutselig finne på å funke igjen.

Finnes det noen gode guider på dette?

Virker det så skal det virke.

Med mindre du har noen forstyrrelser i heimen?

Har du Nexa bevegelsessensorer? Jeg har lært den harde måten at de sender mye støy på 433 MHz...

Lenke til kommentar
Har du Nexa bevegelsessensorer? Jeg har lært den harde måten at de sender mye støy på 433 MHz...

Da tolker eg det slik at disse ikke er anbefalt. Finnes det noen tilsvarende som er bedre? Pr i dag har eg kun manuelt styrte Nexa strømbrytere(både skjult og plugins), men kommer til å skaffe meg HomeSeer snart. Mao er eg på jakt etter bevegelsesdetektorer som kan styre handlinger i HS. Det eg liker med Nexa sine er at de er såpass små, men eg er åpen for forslag :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har det, og jeg kan jo prøve å skru de helt av og se om det hjelper. Men litt experimentering har vist at det er kun enkelte moduler som er kranglete, mens andre oppfører seg pent. Det er kanskje en grunn til at de var så billige?

Jeg skal forsøke å resette dem ved hjalp av sikringsskap og se om det hjelper :)

Lenke til kommentar

Hmm, kan disse modulene støye for hverandre? I stua har jeg 3 dimmere montert tett sammen i en trippel-kontaktboks (aner ikke hva det heter, er ikke elektriker).

Det blir jo ikke mer enn ca 5cm mellom dem, og det er kun 1 av dem som fungerer slik den skal. En annen fungerer av og til, og den siste ikke i det hele tatt.

En annen snål sak er at jeg kjøpte en 3-pack med plug-inn moduler, og kun 2 fungerer med RFXCOM saken. Jeg plugger dem inn i samme stikkkontakt, bruker samme kommando i Homeseer, men en funker mens den andre gjør det ikke. Begge modulene fungerer med medfølgende fjernkontroll, så dette er litt ... mystisk.

Lenke til kommentar

Vel, fikling med antennene påvirket enkelte av dimmerne, men jeg kan ikke helt forklare hvorfor bare noen av plugin-modulene fungerer. Som nevnt, jeg brukte samme stikk kontakt, så rekkevidden bør ikke være et problem iom at det fungerer på en av dem.

Får kløne videre i morgen :)

Lenke til kommentar

Det eg savner på Nexa i forhold til X10 som eg har hatt tidligere er mulighet for en modul som styrer to forskjellige kretser samtidig, og modul som bryter begge lederene(til bad og kjøkken). Men, Nexa er såpass billigere at det går gå. Men det er jo mulig at det er det som er problemet ditt, tre Nexa moduler rett ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...