Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Hmmm! Tror jeg må følge med på tilbud på Surface Pro 2. Hvis det dukker opp tilsvarende tilbud, så gi meg et hint! ;)

Fra en tråd her inne:

Bare en liten heads-up for de som har ventet på et tilbud på Surface Pro 2.

Siba har 64, 128 og 256GB inne med 10% av til i morgen (gjelder også Surface 2).

Kode: 10PROFB46.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SS13 - Homeseer:

Hei igjen Fermate, i forrige uke ble dette godt diskutert mellom deg og Moskus.

SS13 fungerer hos meg, Homeseer fanger de opp og skrur av og på lyset, men dimmingen fikk jeg aldri med meg hvordan du hadde løst.

Vil du poste "logikken" bak din løsning - for dimmingen?

Nå er det Z-Wave dimmere som skal styres.

Diskusjonen du og Moskus hadde var god, men det ble litt vel mye meninger til at jeg kan ta gjenbruk av koden. :-)

Beklager sent svar Mogens. Jeg har vært en tur i Italia og kjøpt meg et feriehus (se bilde under)...

Diskusjonen vår gikk på om vi kunne droppe å kalle opp script og heller kalle opp en generell knapp, men vi snublet på målstreken..

Her er skjermdump av Eventer for Dimming med SS12.

Jeg har altså 2 lamper på badet (Q10 og Q12) som Dimmes samtidig dersom du har brukt J1 eller J2.

Har jeg brukt J3 til å skru av og på musikken virker dimmeknappen som volumkontroll etterpå:

post-275475-0-18895200-1384723737_thumb.png

post-275475-0-70380700-1384723748_thumb.png

post-275475-0-73284200-1384723761_thumb.png

Endret av Fermate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har flere lamper i stua og de står så langt fra hverandre at de Må ha hver sin dimmer.

Med Nexa ga jeg dem bare samme adresse men hva gjør jeg med Fibaro?

Jeg forsøkte å assosiere på gruppe 1 (forsøkte 3 også) men det funket ikke.

(De har ingen brytere og styres bare fra HSTouch)

Heller ikke å gi dem samme Devicekode

(Ikke så rart siden HSTouch bruker Ref)

Finnes det noen mer elegant måte enn å kalle opp et skript på Event "Device change to any" og sette verdien:

hs.Transmit(Param(0), "dim", hs.DeviceValue(Param(1)))

??

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært en tur i Italia og kjøpt meg et feriehus (se bilde under)...

Gratulerer, vi venter på referat ang. automatiseringen.

Diskusjonen vår gikk på om vi kunne droppe å kalle opp script og heller kalle opp en generell knapp, men vi snublet på målstreken..

Takk, jeg løste denne på egen hånd (utrolig nok)... :eek:

Lenke til kommentar

Z-Wave - rescan etc.

Jeg har hatt småkrøll med 2-3 enheter, da har jeg kjørt Rescan og det meste ser ut til å fungere igjen.

Men det er noe rart med enkelte enheter, jeg får de opp dobbelt. Både den første som opprinnelig ble laget men også en ny som dukket opp ved Rescan (trur eg).

Er dette normalt?

Kan jeg bare slette de enhetene som sist ble lagt til? Evt. hva bør jeg gjøre når slikt skjer?

post-180107-0-49553700-1384733914_thumb.png

post-180107-0-59011700-1384733927_thumb.png

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Moskus, Joggler og USB-pinner.

Hvor lenge varer en USB-pinne hos deg?

Når jeg gjorde de klare i august (trur eg) leste jeg noe om at de raskt ville bli slitt ut. Nå har en enhet slitt ut 2 pinner allerede. Riktignok noen rimelige fra Verbatim som jeg fikk med på kjøpet fra Inkclub, men som kjører på Sandisk oppfører seg bedre.

Det tar jo bare et kvarter å friske opp enhetene, men...

Jeg har ikke slitt ut noen av mine 4 pinner enda, alle sviver som normalt. Kjører riktignok KUN Hstouch på dem.

Noen som har fått steketermometeret fra Clas Ohlson til å fungere med RFXtrx? Hvilken protokoll i så fall? Har prøvd med Rubicson uten hell...

http://www.clasohlson.com/no/Tr%C3%A5dl%C3%B8st-steketermometer/Pr346723000

Kan du ikke heller kjøpe et OregonScientific eller Weber (de er like) steketermometer? De har iallfall offisiell støtte. :)

Kan ikke skjønne det, den har 3 sensorer, jeg har koblet 1 på hver av de 3 kablene ifra måleren og til hovedsikringen, har akkurat dobbelsjekket at alle står på hver sin kabel.

Senderen er en Owl CMR180..

Hva heter senderen din, kanskje jeg har fått en som er beregnet for noe annet?

Edit: Jeg har egentlig en Owl Micro+, den kom levert med 1 sensor fastloddet i senderen, jeg har senere byttet kun sender med en ny type som tar inntil 3 sensorer, kan det være en mismatch mellom sender og mottaker (display)? Selv om jeg da ville tro at HS skulle lese riktig, eller ihvertfall stilles til å lese korrekt.?

Edit2: Har det noe å si hvilken fase hver sensor sitter på? Jeg har bare satt dem tilfeldig..

Ta et bilde av sikringsskapet, det er iallfall ikke tilfeldig hvor du setter sensoren. For meg virker det som om du har koblet den til en som leser av HELE forbruket (jording eller noe slikt).

Jeg har flere lamper i stua og de står så langt fra hverandre at de Må ha hver sin dimmer.

Med Nexa ga jeg dem bare samme adresse men hva gjør jeg med Fibaro?

Jeg forsøkte å assosiere på gruppe 1 (forsøkte 3 også) men det funket ikke.

(De har ingen brytere og styres bare fra HSTouch)

Heller ikke å gi dem samme Devicekode

(Ikke så rart siden HSTouch bruker Ref)

Finnes det noen mer elegant måte enn å kalle opp et skript på Event "Device change to any" og sette verdien:

hs.Transmit(Param(0), "dim", hs.DeviceValue(Param(1)))

??

Er ikke det elegant, da? ;)

Eller slik:

Sub Main(ByVal parms As String)
        Dim input() As String = parms.ToString.Split("|")
        Dim control As String = input(0).ToString
        Dim devs() As String = input(1).ToString.Split("+")

Dim controldim As Integer = hs.DeviceValue(control)
        if controldim > 100 Then Exit Sub

For i As Integer = 0 To devs.Length - 1
            Dim dev As String = devs(i).ToString
            hs.Transmit(dev, "DDim", controldim, 0, False)
        Next
    End Sub

altså CloneDevice_Zwave.vb("Main","D1|D2+D3")

Assiciations fungerer, men kun når du trykker på den fysiske knappen, ikke når du styrer fra HS.

Z-Wave - rescan etc.

Jeg har hatt småkrøll med 2-3 enheter, da har jeg kjørt Rescan og det meste ser ut til å fungere igjen.

Men det er noe rart med enkelte enheter, jeg får de opp dobbelt. Både den første som opprinnelig ble laget men også en ny som dukket opp ved Rescan (trur eg).

Er dette normalt?

Kan jeg bare slette de enhetene som sist ble lagt til? Evt. hva bør jeg gjøre når slikt skjer?

attachicon.gifr19 1.png

attachicon.gifr19 2.png

Takk for hjelpen.

Det hender at det kommer en hikk mellom sub-devices i HS og enheter i Z-stick'en. De gamle skal du kunne slette uten at det er fare (så lenge det ikke er en root device).

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hender at det kommer en hikk mellom sub-devices i HS og enheter i Z-stick'en. De gamle skal du kunne slette uten at det er fare (så lenge det ikke er en root device).

Glimrende, det blir rydding i kveld. Må få løst opp endel løse tråder før julepynten tas frem.

:xmas:

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Pebble i går :)

Primært fordi jeg ikke merker at telefonen ringer når jeg er på shopping og mister også SMSer fra dama som vil bli hentet på toget :(

Velkommen i klubben! :)

Den er snart en del av deg (men det sies at det er avhengig av hvor mye du bruker mobilen i utgangspunktet). ;)

Lenke til kommentar

hei har prøvd stipus Bt Connector plug in. Er det mulig å få den til å finne mob tlf automatisk?

den finner bare tlf når jeg haker av for synlig for alle Bluetooth enheter.

Å når jeg paret tlf med pc så var den tilkobelt hele tiden.

trur jeg fikk det til nå med å endre på pool Method til Discover service. men ser ut som om signal strength står på 0 når den er tilkoblet og -214........ når den ikke er tilkoblet. trudde denne kunne gå opp til +15 i signal styrke. Tlf er 1 meter unna ved 0 i signal styrke.

Endret av DJ-Fetz
Lenke til kommentar

Jeg har:

3 x Acer Iconia B1-A71

2 x iPad 1

1 x Samsung Galaxy Tab 2 7"

som kjører HSTouch

iPadene og Acer'ene har fått IKEA tre-rammer på seg for å kunne henge på veggen og gli inn i den litt gamledagse stilen i huset.

Samsungen står i på hjørnebordet mellom sofaene i stua i en dock.

Det henger en iPad i sentralt i hver etasje, en Acer ved utgangsdøra og en i taket over senga.

Jeg synes iPadene starter opp HSTouch mye raskere enn Androidene.

iPadene krasjer HSTouch av og til men da er det lett å se for de hopper ut av programmet.

Androidene krasjer skjednere men fortsetter å kjøre selv om de ikke har kontakt. Det er veldig iriterende.

Jeg har en følelse av at Samsungen er raskere og mer responsiv enn både Acer og iPadene men det er mulig at det bare er innbillning.

Det som er sikkert er at sliderne på iPadene oppfører seg anderledes enn på Android. Androidene er mere responsive. Jeg er ikke sikker på om dette kom etter at jeg gikk fra Nexa til Fibaro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, da gleder jeg meg ekstra mye til postmannen kommer.

Edit:

Ser at jeg har kjøpt den modellen som heter A1-180. Aner ikke hva forskjellen er men den duger sikkert med tanke på min bruk + prisen.

Ønsket egentlig flere Joggler men selger har forsvunnet.

Endret av Morgens
Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med 433 mhz steketempmålerne. Jeg har kjøpt diverse av disse på Jula og Clas Ohlson, men de ser ut til å tåle bruken veldig dårlig og i tillegg rapporter de feil temp etter en stund. Det jeg lurte på er om det er mulig å klippe kabelen på selve steketempspydet og koble til denne

https://www.sparkfun.com/products/11050

Eller denne

http://www.ebay.co.uk/itm/190784248550

Vil da senderen motta samme type data og sende videre til rfxtrx'en..?

Den skal brukes til ølbrygging. Jeg skal borre hull i kokekjelen og montere den fast der.

Edit: ser nå at det er kun 2 kabler i ledninga til stekespydet. Hvilken sensor er det som blir brukt i slike?

Edit: Denne kanskje?

http://www.ebay.com/itm/10K-1-NTC-2-meter-Thermistor-Temperature-Temp-Sensor-Waterproof-arduino-/121053902337

Endret av bluesbro
Lenke til kommentar

Kanskje du kan konkretisere hvorfor du ikke er fornøyd med Tellstick.Net.

Med Events er det nesten bare egen fantasi som setter begrensningene.

(Er vel noe, men vet ikke hva....)

Selv har jeg 2 stk Telldus.Net (Hytta og hjemme) samt et 50-talls diverse Nexa'er (brytere, dimmere og sendere)

Har styring på mange lys, TV, varmeovner, shuntventil til sentralfyr, varmekolber og vv bereder, vannstopp, rullgardin og en "hjemme/borte" -bryter ved utgangsdøra som styrer noen lys og kameraer.

Med 3.part Templight kan du få grafisk fremstilling av temperaturer og fukt.

Det jeg savmer mest er tilbakerapportering fra Nexa-brytere, så der har jeg "snekret" noen bokser selv, men bare med enkel bruk av std komponeter.

Eneste problemet en en litt ustabil Oregon temp-giver, men den er "pensjonert".

....

Har forløpig ikke styring på uttrekksvifte (vurderer div med varmegjenvinning).

Regner med å montere noe etterhvert. Evt. med fuktstyring fra forskjellige rom.

...

Ta en titt på Events så kanskje du "ser lyset".

Hva er Events? Link?

Navnet er for generelt til at det lar seg google.

Har selv tellstick duo, og en rfxtrx mot et lite utvalg av nexa enheter. Synes switchking er for lite intuitivt når det gjelder regler. Homeseer blir for dyrt. Kjører i dag Domoticz, og det fungerer greit foruten at man manuelt må starte det opp etter reboot av pc.

Ble derfor nysgjerrig på "Events"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...