Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Ikke pokker! Gjør det?!??!

Funker som faen :D

 

Og knappene henger på om jeg bytter device kode på devicen

(men de virker jo ikke (på DEN devicen) lengre selvfølgelig)

så det er tydelig at de er knyttet på Ref

 

Hmm Hva med å hente ut Ref i Lag_Dimmeknapper_pa_Zwave_dimmer sckriptet og bruke DET som parameter i steden???

Så ville de funke selv om en byttet Devicekode på dem også(?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker som faen :D

 

Og knappene henger på om jeg bytter device kode på devicen

(men de virker jo ikke (på DEN devicen) lengre selvfølgelig)

så det er tydelig at de er knyttet på Ref

 

Hmm Hva med å hente ut Ref i Lag_Dimmeknapper_pa_Zwave_dimmer sckriptet og bruke DET som parameter i steden???

Så ville de funke selv om en byttet Devicekode på dem også(?)

 

Knappene henger på ja, de følger DevRef. Det er ikke problemet. Men det er kun en sammenheng mellom DevRef og DevCode, og den finnes i Device-klassen.

 

Hvis du har en DevRef til en device, så kan du bruke det. Koden blir enda lengre, men det er ikke jo ikke noe problem nå. ;)

 

hs.Transmit("A1", "dim", 50)

blir

hs.Transmit(hs.GetDeviceByRef(1234).hc & hs.GetDeviceByRef(1234).dc, "dim", 50)

 

.. devref endres ikke om du reorganiserer house og dev code, så da skal saken være i boks. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

hs.Transmit(hs.GetDeviceByRef(1234).hc & hs.GetDeviceByRef(1234).dc, "dim", 50)

Aha. Gjorde en rask test før jeg gikk fra jobb men trodde at GetDeviceByRef returnerte BÅDE HC og DC.

Ikke rart det ikke funket :(

 

vel det er en liten jobb igjen da og det er å få det kjørbart i script, -jeg slet litt med hvilke paranteser som måtte tas bort... og det det blir ikke enklere nå..

Er det sånn at de som har funksjonsretur skal beholde mens de andre skal ikke ha??

 

Mogens: Beklager at vi tar tatt av i en liten programmerer orgie her, men vi er straks tilbake på jorden, og da kommer vi og redder deg med en super enkel løsning :D

Lenke til kommentar

*Sukk*. Da skriver vi om scriptet en gang til, selv om jeg er sikker på at SetDeviceValue burde fungere (jeg bruker den i et par plugin'er):

Igjen takk Moskus, jeg endret litt:

    If newvalue > 100 Then newvalue = 0

og

    If newvalue < 0 Then newvalue = 100

På den måten går den rundt og rundt.

 

Jeg søkte om wiki-plass hos ourproject.org, så får vi se. :)

Hva med å sette opp et eget lite forum for dette? Kunne vi fått Hjemmeautomasjon som et underform her ville det vært perfekt.

 

Mogens:

Bare glem mitt script og bruk Moskus sine. Poenget mitt var å vise deg hele skjermen med oppkallet og det hele.

Glemt... :dremel: Det ble sent i dag, har fortrengt de 2 sidene dere har skrevet i dag... :eek:

Lenke til kommentar

 

Bare litt nysgjerrig:

Hvorfor vil du ha den til å gå rundt?

Du har jo en knapp (på SS13) for Dim og en for Bright.

 

Dette er for de små Nexa kontrollene som jeg postet i det opprinnelige spørsmålet. De har kun 2 knapper og dermed ble det mes praktisk slik.

 

SS13 forstod jeg vel ikke var ferdig diskutert mellom deg og Moskus, eller roter jeg igjen nå? :huh:

Har fri i helgen, tar opp tråden da. Du viste noe men siste melding var vel glem eller vent...

Lenke til kommentar

 

Dette er for de små Nexa kontrollene som jeg postet i det opprinnelige spørsmålet. De har kun 2 knapper og dermed ble det mes praktisk slik.

 

SS13 forstod jeg vel ikke var ferdig diskutert mellom deg og Moskus, eller roter jeg igjen nå? :huh:

Har fri i helgen, tar opp tråden da. Du viste noe men siste melding var vel glem eller vent...

Ah DE små (med bare 2 knapper) ja da skjøner jeg. (Jeg trodde du mente de med 6-8)

 

Det jeg skrev om å få SS13 til å virke gjennom RFXCOM gjelder fremdeles.

 

Det jeg og Moskus diskuterer er å forenkle porsessen med å kalle opp Dimme funksjonen (uten skript)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. devref endres ikke om du reorganiserer house og dev code, så da skal saken være i boks. :)

 

ikke helt i boks desverre..

 

Jeg forsøkte å sette opp en Event nå for å vise Mogens hvordan knappene dukker opp i Command lista på en "Device Action" men de er ikke der :(

Er det bare knapper som er lagt på av en plugin som dukker opp som commands(?)

 

Men de dukker opp i HSTouch...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare knapper som er lagt på av en plugin som dukker opp som commands(?)

 

Men de dukker opp i HSTouch...

For Events er det slik, ja. HStouch viser alle knapper og genererer bare et knappetrykk. Det gjør ikke Events, skal du gjøre det samme i et Event, så kjør et script (tanken er vel at du kan kjøre det samme scriptet som knappen er bundet til).

Lenke til kommentar

Automatisk dimming av led.

 

Noen som vet om det finnes utstyr som kan dimme led, fortrinnsvis trinnløst, i forhold til utelys.

 

Tenker at et alternativ kan være å benytte flere led-striper og flere lysfølere, men det blir jo ikke akkurat trinnløst, men kanskje godt nok.

 

Dette skal monteres bak et glassmaleri i en kirke, må være av godkvalitet, og kunne fungere i mange år uavhengig av lokal "ekspertise".

Lenke til kommentar

Automatisk dimming av led.

 

Noen som vet om det finnes utstyr som kan dimme led, fortrinnsvis trinnløst, i forhold til utelys.

 

Tenker at et alternativ kan være å benytte flere led-striper og flere lysfølere, men det blir jo ikke akkurat trinnløst, men kanskje godt nok.

 

Dette skal monteres bak et glassmaleri i en kirke, må være av godkvalitet, og kunne fungere i mange år uavhengig av lokal "ekspertise".

 

Hvor trinnløs skal det være? Jeg har aldri sett noe som er mere trinnløst enn 1% hopp, eller i det minste trinn på 1/255 av maks kapasitet. Men jeg har vanskelig for å tro at det er særlig synlige "hopp".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvor trinnløs skal det være? Jeg har aldri sett noe som er mere trinnløst enn 1% hopp, eller i det minste trinn på 1/255 av maks kapasitet. Men jeg har vanskelig for å tro at det er særlig synlige "hopp".

 

AtW

1% er mer enn godt nok.

 

 

Glemte en litt vesentlig detalj:

Når lysstyrken i omgivelsene øker må lysstyrken til glassmaleriet økes...

 

Altså "omvendt dimming".

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

De fleste "ferdige" systemer bruker litt tid på å justere etter lux fordi man vil unngå effekter som at noen passerer sensoren. Men hvis du bare skal styre en 12V LED-stripe kan du bruke en Ardunio/Netduino/microcomputer med en lux-sensor og dimme så direkte tilknyttet en lux-verdi som du vil.

 

http://www.youtube.com/watch?v=vfn02TZDl_Q#t=414

 

Det var også mitt forslag, men en liten datamaskin til lysstyring ble nok litt i overkant avansert.

Levetiden kan vel også antas å være noe begrenset.....

 

Vil anta at "ferdigsystemer" også inneholder endel elektronikk men det blir liksom "noe annet".

Det må være en løsning som lett kan erstattes av ikke-fagmann, evt. elektriker.

 

Forløpig løsning blir å montere flere separate/paralelle led-kretser med hver sin av/på bryter.

Så får de styre dette manuelt til noe "dukker opp".

Lenke til kommentar

 

Det var også mitt forslag, men en liten datamaskin til lysstyring ble nok litt i overkant avansert.

Levetiden kan vel også antas å være noe begrenset.....

 

Vil anta at "ferdigsystemer" også inneholder endel elektronikk men det blir liksom "noe annet".

Det må være en løsning som lett kan erstattes av ikke-fagmann, evt. elektriker.

 

Forløpig løsning blir å montere flere separate/paralelle led-kretser med hver sin av/på bryter.

Så får de styre dette manuelt til noe "dukker opp".

 

Det finnes løsninger som ikke er basert på tradisjonelle datamaskiner, som jeg skisserte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda, men hvor?

Har lett "Høyt og Lavt", bla Elfa.

 

Hvor mye er du villig til å bruke? Som sagt, du kan kjøpe led-strips som lar seg styre av DMX og en PWM-dimmer. For min del styrer jeg det via en luxmåler som går på knx og en enhet som er både KNX og DMX-kompatibel, men det er ganske dyrt å blande inn alt det kun for den ene oppgaven, http://www.loxone.com/enuk/start.html

 

Her kan du kjøpe feks en miniserver med DMX-extension, PWM-dimmer og led-strips, og skaff deg en luxmåler som går på 0-10V som du kobler inn i miniserveren.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...