Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge "scriptene" er identiske, du er nok bare trett. Men du kan slappe av når ungene er 18.

Hehe! Hører rykte om at når de blir 18 så får man andre bekymringer...

Uansett, du vil se at scriptene ikke er helt like, det øverste vil feile på linje 3 fordi det ikke blir fortalt HVILKEN enhet som skal bli øket eller minket med 5... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

#1 Den blir satt riktig med SetDeviceValue for X10 og Z-wave enheter.

#2 Det gjør Z-wave. ;)

#3 Jo, Nexa har 32 dimmerstep. Du kan bruke SetDeviceValue med i*100/32 der i er step-nr, eller enda bedre direkte som her:

... der dimlevel er et tall fra 0 til 32. :)

Hm.. jeg var visst litt for overivrig etter å kommentere Moskus sine script :(

(Og det var vel for godt til å være sant at jeg hadde noe å bidra med ;) )

Jeg ser at jeg rapporterte Dim til 0 som en bug i sept 2012 og den ble rettet i versjon 15 0 0 15 av RFXcom driveren.. Lastchange er vel rettet også siden den gang..

Lenke til kommentar

Hehe! Hører rykte om at når de blir 18 så får man andre bekymringer...

Med jenter blir du bekymret fra 12-13 års.alderen og til de er gift med en kar du liker. :dribble:

Brillene ble pusset og nå ser jeg forskjellen, blir spennende og se hva som skjer når den når 100. Starter på 0 var min tanke... Tenker +10 er mer passende steg. Tester når kona drar på nattevakt i kveld.

Lenke til kommentar

Burde vært laget en egen webside for dette hvor det bli puttet inn den beste infoen herfra.. mye sider å bla igjennom for nye folk :D Moskus's hørna :D eller spør Dr. Moskus hehe

Det er en VELDIG god ide!

jeg har tenkt det samme flere ganger:

Jeg tipset feks om ett sted hvor en får billige impulsfjærer til ELKO men har selv glemt hvor det var og orker ikke å bla tilbake for å finne det :)

Men det burde vært en WIKI slik at alle som er registrert (godkjent) kan skrive.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipset feks om ett sted hvor en får billige impulsfjærer til ELKO men har selv glemt hvor det var og orker ikke å bla tilbake for å finne det :)

Men det burde vært en WIKI slik at alle som er registrert (godkjent) kan skrive.

Her har du linken :)

http://elby.no/Bryter-og-Dimmer/Bryter-tilbehoer-ELKO/Impulsfjaer-T47-for-Elko-bryter-El

Lenke til kommentar
Moskus, dimmescriptet for Z-Wave fungerer ikke. :confused:

Filen test.vb ser slik ut:

Sub Up(byval Q5 as String)
Dim oldvalue as Integer = hs.DeviceValue(Q5)
hs.SetDeviceValue(Q5, oldvalue + 5)
End Sub

Sub Down(byval Q5 as String)
Dim oldvalue as Integer = hs.DeviceValue(Q5)
hs.SetDeviceValue(Q5, oldvalue - 5)
End Sub

Test 1

Run script: test.vb

Event - Event Trigger "Rem I 1 - On"

Event - Running script in background: test.vb

Error 1 - Running script test.vb :method not found

Google gav meg et tips om å legge til: (Up).

Test 2

Run script: test.vb(Up)

Event - Running script in background: test.vb(Up)

Warning - VB.Net script exception(0), re-starting: Lengden kan ikke være mindre enn null.Parameternavn: length

Hvorfor kommer meldingene på norsk? U-googlebart.

Test 3

Run script: test.vb("Up")

Event - Running script in background: test("Up")

Ingenting skjer.

Test 4

Run script: test.vb("Up","no arg")

Event - Running script in background: test.vb("Up","no arg")

Ingenting skjer.

Åpenbart at jeg har oversett noe selvsagt. Hvorfor skal dette være så vanskelig? Hehehe…

Lenke til kommentar

Test 4
Run script: test.vb("Up","no arg")
Event - Running script in background: test.vb("Up","no arg")
Ingenting skjer.
Åpenbart at jeg har oversett noe selvsagt. Hvorfor skal dette være så vanskelig? Hehehe…

Her er du inne på noe. Men du mangler fremdeles en referanse til enheten du skal styre, og du skal bruke hus-og-enhetskoden, som f.eks. "Q34". Beklager, dette burde jeg virkelig ha skrevet først.

Run script skal til slutt se slik ut: Run script: test.vb("Up","Q35") :)

Burde vært laget en egen webside for dette hvor det bli puttet inn den beste infoen herfra.. mye sider å bla igjennom for nye folk :D Moskus's hørna :D eller spør Dr. Moskus hehe

Det er mulig jeg skal bli flinkere å oppdatere førsteposten med info... men jeg ønsker ikke å være filter for hva som skal inn. Kanskje en idé er å sende meg en PM.

Jeg har begynt på en ny versjon av første-posten, med linker til diverse script, etc, men jeg tar gjerne mot litt hjelp.

Jeg er glad i Wiki'er, men det største problemet med slike er at de har en tendens til å bli utdaterte uten at noen bryr seg. Linker blir utdaterte, og informasjonen stemmer sjeldent etter en stund.

Med jenter blir du bekymret fra 12-13 års.alderen og til de er gift med en kar du liker. :dribble:

Takk for det mentale bildet! ;)

No dating until they are 25! :p

Lenke til kommentar

Jeg er glad i Wiki'er, men det største problemet med slike er at de har en tendens til å bli utdaterte uten at noen bryr seg. Linker blir utdaterte, og informasjonen stemmer sjeldent etter en stund.

Om ingen bryr seg så er det jo ikke så farlig ;)

Jeg tenkte bare på noe småtteri for oss som vanket her, -ikke noe stort oppslagsverk for almuen.

Noen scripts

noen linker til nettbutikker

- noe som var lettere å lete i enn å bla tilbake 200 postinger :)

Og helst med godkjent innlogging for å kunne skrive, så vi ikke drukner i spam :(

Lenke til kommentar

Her er du inne på noe. Men du mangler fremdeles en referanse til enheten du skal styre, og du skal bruke hus-og-enhetskoden, som f.eks. "Q34". Beklager, dette burde jeg virkelig ha skrevet først.

Run script skal til slutt se slik ut: Run script: test.vb("Up","Q35") :)

Nesten i mål, nå går scriptet og verdien i Homeseer blir justert, men ikke lyset! :eek:

En annen ting, når den kommer til 100 er neste steg 0, men da er det stans. Muligens Off og deretter +x vil hjelpe.

Du ser kanskje årsaken til begge disse 2 problemene?

+

Fermate, hvordan gjorde du det med de små pene X10-sakene? De fra nattbordet... :)

Lenke til kommentar

Når jeg legegr til nye Z-wave noder så får jeg altid feilmelding på node 2 og 3:

Reloading (importing) node information from the controller...

Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
The Z-Wave network has 31 nodes.
Found node 2. Retrieving class and manufacturer information from the node.
Failed to get basic node information from new node 2, cannot continue to load this node.
Found node 3. Retrieving class and manufacturer information from the node.
Failed to get basic node information from new node 3, cannot continue to load this node.
Found node 18. Retrieving class and manufacturer information from the node.

Er det noe med kontrolleren? Er dette vanlig?

Eller er det et par noder jeg testet i starten som forsvant i dimman?

Lenke til kommentar

Fermate, hvordan gjorde du det med de små pene X10-sakene? De fra nattbordet... :)

#1 Konfigurer senderne med en passende HouseCode og en Passende Device nr

#2 Åpne opp i RFXCOM X10 config for den aktuelle Housecode (Full Control)

#3 Sjekk i Homeseer loggen at signalene mottas

(Jeg mener du skal se dem selv om det ikke er satt noen Event på dem ennå.

#4 Lag en Event som trigger på dem og gjør noe med lyset.

Eksemplert under:

Housecode på Bryteren er satt til L (1-3)

(Viser bare L1 On og L2 ON her)

Dim/Bright kommer avhengig av hvilken bryter du sist trykket (før du trykker på dim/bright)

(Viser bare L1 Dim og Bright her men har altså L2 og L3 også)

Soveroms lampa har Kode A6

(Mine skripts ligger i to forskjellige filer gDim.vb og gBright.vb fordi det var noe av det første jeg laget :) )

post-275475-0-46848400-1383686797_thumb.png

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Ellers kan jeg rapportere at jeg (endelig) fik satt inn Bypass på de dimbare LED lampene fra Clas i dag og de sluttet å flimre :) Hurra

Konklusjon:

De nye dimmerne fra Nexa kan dimme Dimmbare LED fra Clas.

Fibaro dimmere kan det samme om en bruker bypass.

Nexa gjør en glimrende jobb med å dimme helt ned og opp med de nye endepunkt justeringene.

Fibaro har jeg ikke fått testet enda på dette punktet. (Parameter 12, 13 og 20)

Har en 12V lampe i gangen som brummet litt i trafoen med Nexa dimmer.

Den brummer som et helvete med Fibaro, Bypass hjalp ikke.

Noen som har tips om trafoer som er stille?

(Lampa har 5 x 10W pærer)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Nesten i mål, nå går scriptet og verdien i Homeseer blir justert, men ikke lyset! :eek:

En annen ting, når den kommer til 100 er neste steg 0, men da er det stans. Muligens Off og deretter +x vil hjelpe.

*Sukk*. Da skriver vi om scriptet en gang til, selv om jeg er sikker på at SetDeviceValue burde fungere (jeg bruker den i et par plugin'er):

Sub Up(byval device as String)
    Dim newvalue as Integer = hs.DeviceValue(device) + 10
    If newvalue > 100 Then newvalue = 100
    hs.Transmit(device, "dim", newvalue)
End Sub

Sub Down(byval device as String)
    Dim newvalue as Integer = hs.DeviceValue(device) - 10
    If newvalue < 0 Then newvalue = 0
    hs.Transmit(device, "dim", newvalue)
End Sub

:)

Når jeg legegr til nye Z-wave noder så får jeg altid feilmelding på node 2 og 3:

Reloading (importing) node information from the controller...

Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...

The Z-Wave network has 31 nodes.

Found node 2. Retrieving class and manufacturer information from the node.

Failed to get basic node information from new node 2, cannot continue to load this node.

Found node 3. Retrieving class and manufacturer information from the node.

Failed to get basic node information from new node 3, cannot continue to load this node.

Found node 18. Retrieving class and manufacturer information from the node.

Er det noe med kontrolleren? Er dette vanlig?

Eller er det et par noder jeg testet i starten som forsvant i dimman?

Nei, det er ikke vanlig.

Hva er node 2 og 3 da? (Se under Tools -> Z-wave Node Who Am I).

Hvis de kun er i lista neders (nodes without HomeSeer devices), så kan du prøve å fjerne dem.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Skal du bruke SS13 til å dimme en Z-wave må du kalle opp et script som dimmer den.

Det er jeg faktisk ikke sikker på. Lurer på om det er mulig hvis du setter SS13 til å bruke samme hus-og-device-kode som Z-wave-modulen.

Som sagt, det geniale med HomeSeer er at du kan kombinere protokoller uten å tenke særlig på det. :)

Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk ikke sikker på. Lurer på om det er mulig hvis du setter SS13 til å bruke samme hus-og-device-kode som Z-wave-modulen.

Som sagt, det geniale med HomeSeer er at du kan kombinere protokoller uten å tenke særlig på det. :)

OI Det må jeg teste i kveld :omg:

Jeg kom til å tenke på noe i samme gate:

Da jeg fikk Bert til å lære meg det jeg trengte for å skrive mine første dimme script (det var før jeg visste om dette forumet) endte det med at han puttet det som knapper i Plugin'en sin. (Se under)

Nå har jo du vist hvordan en kan lage en knapp selv, så da tenkte jeg at en kunne lage en knapp som heter DIM5 og BRIGHT5 så slapp en å kalle opp skript fra Actionen.

For da ville jo disse dukke opp i command lista.

post-275475-0-71780300-1383726663_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...