Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

I tillegg til alt, HomeSeer 2 støtter ikke Multi Channel og som følge Multi Instance Ass. Command Class: http://board.homeseer.com/showpost.php?p=1002147&postcount=90

Skal visstnok være lagt til i HS3, men jeg har ikke testet det selv enda. Problemet slik jeg ser det er at amerikanere er treige. De har riktignok større utvalg og lavere priser i Z-wave utstyr, men de er ikke så avanserte som de kunne vært.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I temaet "elektrikeren har vært på besøk, Nexa er byttet ut med Z-Wave men ting fungerer ikke" håper jeg på litt bistand.

 

1. Dimming

 

2. Bryter Fibaro FGS-211

 

Noen som har enkle forklaringer på disse 2 - eller må jeg få grå hår og løse det selv? Hehehe...

 

Har nå byttet ut 17 Nexa enheter med Fibaro og er kommet til følgende:

 

Jeg har bestemt meg for å bruke impulsfjærer på alle Dimme brytere, men la alle ON/OFF switcher være uten.

 

Fibaro dimmerne er satt opp med impuls fra fabrikk og ON/OFF bryterne er satt opp med toggle så der trenger jeg ikke gjøre noen endring.

 

Mogens: Du setter fullt lys med dobbelt klikk, av/på med klikk og dimmer ved å holde inne.

 

Jeg vurderte å sette opp ON/OFF bryterne med parameter 13 slik at ON altid er opp men har bestemt meg for å la være da en bryter som er skrudd av remote vil måtte startes igjen ved først å slå den ned for deretter å slå den opp.

 

Jeg monterer konsekvent dobbelbrytere (kronevendere) på alle ON/OFF enheter. Kobler da på S2 og får en gratis ekstra bryter som jeg kan styre noe med (Sette ett senario feks)

 

Mogens: Sett opp assosiasjon på Gruppe 3 til Homeseer så vil bryter 2 (Swith Binary Inst 2) kunne testes på .

Bruk Binary Switch til å styre/teste hoved bryteren (S1) for Swith Binary Inst 1 trigger ikke ved bruk av den manuelle bryteren.

 

Jeg monterer også dobbeltbrytere på alle dimmerne men her kan ikke S2 testes på direkte :( Den må settes opp til å styre en annen (fysisk) Z-wave enhet og så kan du teste på den. (Bruk assosiasjon på gruppe 2 til å sette opp dette)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen oppdagelse: Sx kan erstattes med L på Fibaro dimmerne.

Feks. dersom du har en fysisk dobbelt bryter som styrer 2 ting i taket og da typisk har 5 ledere som går opp (jord, sort, blå, brun og hvit) men ikke har plass til 2 dimmere bak bryteren i veggen kan den ene dimmeren plasseres i taket og alikevel styres med den ene bryteren direkte. S1 på dimmeren oppe mates da med L fra bryter 2 nede.

 

Alternativet til dette er å sette opp en assosiasjon på dimmeren nede til å styre dimmeren oppe.

 

Eneste forskjellen jeg kan se er at du da kan kjøre dimmeren oppe selv om noden(e) ramler het ut av nettet.

Lenke til kommentar

Jeg monterer konsekvent dobbelbrytere (kronevendere) på alle ON/OFF enheter. Kobler da på S2 og får en gratis ekstra bryter som jeg kan styre noe med (Sette ett senario feks)

 

 

Kan dette gjøres med en dimmermodul fra fibaro? En bryter som dimmer og en som styrer noe annet.

 

EDIT: Nevermind, har nå lest hele innlegget.

Endret av aleh
Lenke til kommentar

Og en siste ting om 2 polet:

På varmekabler i bakken ute bruker jeg 2 polede brytere med kontroll lys.

(Samme lys og bryter lokk som på denne men med to polet innmat)

Fibaro bryteren (som er enpolet) blir plassert FORRAN denne.

Bryteren blir skrudd av om våren og på om høsten for sikkerhets skyld og jeg kan inspisere lampen for å sjekke at automatikken i Homeseer virker som jeg vil :)

Lenke til kommentar

Bruk Binary Switch til å styre/teste hoved bryteren (S1) for Swith Binary Inst 1 trigger ikke ved bruk av den manuelle bryteren.

 

Om noen har funnet en parameter på Fibaro switchene som splitter opp koblingen mellom "Swith Binary Inst 1" og releet slik at denne også oppfører seg som "Swith Binary Inst 2" hadde det vært topp.

Da kunne alle 3 enhetene vært tatt i bruk uavhengig av hverandre.

 

EDIT:

Beklager, etter å ha lest igjennom det jeg har skrevet ser jeg at jeg er uklar når det gjelder Fibaro ON/OFF bryterne.

 

På 1 x 3kW bryteren får jeg en ekstra bryter S2 jeg kan styre noe annet med.

 

På 2 x 1,5kW brytern kan jeg bare styre noe ANNET om jeg ikke skal bruke S2 til å styre noe med rele 2.

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Du kan bare ignorere disse to (Binary Inst 1, 2).

Takk.

 

Mogens: Du setter fullt lys med dobbelt klikk, av/på med klikk og dimmer ved å holde inne.

Takk, men det gjelder vel kun Elko bryterne og ikke denne?

14603.png

Jeg tok gjenbruk av events fra Nexa men funsjonen On og dobbelt-trykk eller Hold fungerer ikke.

 

Skjønner du hva jeg tenker på? :)

Lenke til kommentar

Du kan bare ignorere disse to (Binary Inst 1, 2).

 

Som du ser i min post er "Binary Inst 2" er fin å teste på om du bruker dobbelt (elko) bryter

 

Takk.

 

Takk, men det gjelder vel kun Elko bryterne og ikke denne?

 

Ja

 

Jeg tok gjenbruk av events fra Nexa men funsjonen On og dobbelt-trykk eller Hold fungerer ikke.

 

Skjønner du hva jeg tenker på? :)

 

Nja. Om du har brukt en Nexa sener (som den du viser) til å dimme ved å holde knappen inne så har dette vært kommandoer direkte til nexa enheten og ikke blitt håndtert av Homeseer.

(Homeseer er dårlig på å håndtere at noe skjer MENS du holder inne en knapp)

Så hvilke eventer er det du snakker om her?

 

Om du vil dimme fra annet enn veggbryteren kan du:

 

# Bruke HSTouch med en slider (Scrollbar)

# Lage ett lite script som dimmer ett step ned når du trykker på en Nexa (eller X10) knapp

# Lage masse senarioer og legge dem på forskjellige knapper på Nexa kontrollen (du har jo total 16 (32) stk på en sånn en)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Moskus, fra Homeseer:

 

Device Remote Rem I 1 is set to *ON*
Device Command: Z-Wave Interface Child 2 Switch Multilevel On

 

Trykker jeg 1 gang på Nexa fjernkontrollen går den til forrige status, trykker jeg 2 ganger skjer det ingenting annet enn at eventen blir kjørt 2 ganger. Lampen er jo da "On" og ingenting blir gjort.

 

Holder jeg inne knappen på fjernkontrollen kjøres eventen 1 gang, men den "forstår ikke" at jeg holder den nede og gjør derfor ikke noe mer.

 

Ble du klokere av min forklaring nå? Eller snakker vi forbi hverandre?

Lenke til kommentar

Om du vil dimme fra annet enn veggbryteren kan du:

 

# Lage ett lite script som dimmer ett step ned når du trykker på en Nexa (eller X10) knapp

 

BINGO! Så enkelt vil jeg ha det, det må helt sikkert finnes ferdig laget? Skulle ønske at den la på 5 eller 10% ved hvert klikk.

 

HSTouch har jeg sliders til, men disse enkle fjernkontrollene er utrolig kjekke da.

Lenke til kommentar

 

BINGO! Så enkelt vil jeg ha det, det må helt sikkert finnes ferdig laget? Skulle ønske at den la på 5 eller 10% ved hvert klikk.

 

HSTouch har jeg sliders til, men disse enkle fjernkontrollene er utrolig kjekke da.

Aha!

Sub Up(byval device as String)
    Dim oldvalue as Integer = hs.DeviceValue(device)
    hs.SetDeviceValue(oldvalue + 5)
End Sub

Sub Down(byval device as String)
    Dim oldvalue as Integer = hs.DeviceValue(device)
    hs.SetDeviceValue(oldvalue - 5)
End Sub
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Moskus.

Se under. Jeg er idiot (og trøtt på en mandag), og glemte device referansen i SetDeviceValue:

Sub Up(byval device as String)
    Dim oldvalue as Integer = hs.DeviceValue(device)
    hs.SetDeviceValue(device, oldvalue + 5)
End Sub

Sub Down(byval device as String)
    Dim oldvalue as Integer = hs.DeviceValue(device)
    hs.SetDeviceValue(device, oldvalue - 5)
End Sub

200 sider! :)

:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ahh endelig kan jeg kommentere Moskus sine scripts :D

 

#1 Kan være greit å slenge på en "SetDeviceLastChange" for at tidspunktet for det skal bli riktig.

#2 Nexa dimmerne (i allefall) vil ikke skifte til OFF status om du dimmer dem til 0 så det kan være greit å legge på

#3 Jeg mener Bert sa noe om at dimmerne egentlig gikk i 32 step? Men det var kanskje bare Nexa og Kaku?

Jeg ser at mine script teller 7 men jeg har ikke testet dem på Z-wave ennå

 

 

Sub Up(byval device as String)
    Dim value as Integer = hs.DeviceValue(device)
    value = value + 7
    if value >= 100 then
        value=100
        hs.SetDeviceStatus(sAdr,2) 'ON
    end if
    hs.SetDeviceValue(device, value)
    hs.SetDeviceLastChange(device,now)
End Sub
Sub Down(byval device as String)
    Dim value as Integer = hs.DeviceValue(device)
    value = value - 7
    if value <= 0 then
        value=0
        hs.SetDeviceStatus(sAdr,3) 'OFF
    end if
    hs.SetDeviceValue(device, value)
    hs.SetDeviceLastChange(device,now)
End Sub
 
Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Se under. Jeg er idiot (og trøtt på en mandag), og glemte device referansen i SetDeviceValue:

Sub Up(byval device as String)
    Dim oldvalue as Integer = hs.DeviceValue(device)
    hs.SetDeviceValue(device, oldvalue + 5)
End Sub

Sub Down(byval device as String)
    Dim oldvalue as Integer = hs.DeviceValue(device)
    hs.SetDeviceValue(device, oldvalue - 5)
End Sub

:D

Du er ikke en idiot Moskus.

 

Begge "scriptene" er identiske, du er nok bare trett. Men du kan slappe av når ungene er 18.

 

Tester i kveld.

 

Takk.

Lenke til kommentar

Er det ikke snakk om Z-wave her da?

 

 

 

Ahh endelig kan jeg kommentere Moskus sine scripts :D

 

#1 Kan være greit å slenge på en "SetDeviceLastChange" for at tidspunktet for det skal bli riktig.

#2 Nexa dimmerne (i allefall) vil ikke skifte til OFF status om du dimmer dem til 0 så det kan være greit å legge på

#3 Jeg mener Bert sa noe om at dimmerne egentlig gikk i 32 step? Men det var kanskje bare Nexa og Kaku?

Jeg ser at mine script teller 7 men jeg har ikke testet dem på Z-wave ennå

 

#1 Den blir satt riktig med SetDeviceValue for X10 og Z-wave enheter.

#2 Det gjør Z-wave. ;)

#3 Jo, Nexa har 32 dimmerstep. Du kan bruke SetDeviceValue med i*100/32 der i er step-nr, eller enda bedre direkte som her:

'For Nexa dimmer
hs.ExecX10NoLog(devMaster, "preset dim", dimlevel, 0)

... der dimlevel er et tall fra 0 til 32. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...