Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke svar på det du spør om men-

Jeg bruker en slik på hytta i Danmark. Den har vært snill og stabil og sender meg en mail en gang i døgnet og sier at den lever :)

Ja, det var vel egentlig det jeg lurte på om slike små var gode nok eller om det faktisk krevde noe særlig ut av maskinen. :) Men jeg fikk svar på det :)

Lenke til kommentar

Ja, det var vel egentlig det jeg lurte på om slike små var gode nok eller om det faktisk krevde noe særlig ut av maskinen. :) Men jeg fikk svar på det :)

Jeg TROR ikke at dette er noe særlig krevende for en moderne PC, men det kan sikkert Moskus svare ordentlig på.

Jeg var redd for at det var PCen som var treg da jeg hadde trøbbel med systemet så jeg bytett til en i7 maskin men jeg tror det egentlig var bortkastet...

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper "RFXtrx433" og installerer Homesheer, har jeg da det jeg trenger for å komme i gang? Har 5-6 stk billige mottakere fra Clas Ohlson.

Og videre kan dette betjenes fra android og ios? Sett at jeg har installert Homesheer på serveren?

Prøver å navigere meg i dette markedet. Det er så VANNVITTIG mye forskjellig.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper "RFXtrx433" og installerer Homesheer, har jeg da det jeg trenger for å komme i gang? Har 5-6 stk billige mottakere fra Clas Ohlson.

Og videre kan dette betjenes fra android og ios? Sett at jeg har installert Homesheer på serveren?

Ja, da har du ganske mye. Kanskje litt overkill for deg akkurat nå. HomeSeer er et digert program med veldig mange muligheter, men det blir en del å sette seg inn i (det blir det uansett, egentlig). Akkurat nå er HomeSeer versjon 3 i beta, så jeg hadde ikke installert versjon 2 nå, men det betyr at det kan være en del bugs i det (det er jo tross alt beta). Så det blir en avveiing.

Det finnes imidlertid en programpakke som heter Domoticz. Den er mye, mye enklere enn HomeSeer og har langt i fra de samme mulighetene, men er mye, mye billigere fordi prisen er 0. Den fungerer fint til å skru av og på lys, jeg kjører denne hos mor og far, men det er ikke akkurat pakken jeg hadde satset på i stor skala for tett integrering.

Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt off-topic for tråden, men allikevel såpass nær at jeg velger å ta det her framfor å lage en ny tråd - håper dere kan ha meg unnskyldt!

Jeg er på utkikk etter et enkelt og rimelig system for å både overvåke og styre temperaturen på en hytte. Systemet må kunne styres via GSM.

Jeg har søkt litt og kommet over mye rart, men det virker som om mye er "gammelt ræl" og annet er sånn halvveis.

Håper derfor noen har noen gode tips å komme med.

Viktige punkter i forhold til en løsning:

-"Pluggbart" ala Nexa sine moduler til å sette i stikkontakten

-Skal styre varmeovner på/av, og fortrinnsvis ha ekstern temperaturmåling (altså at man ikke bruker termostaten på ovnen, men at systemet skrur ovnen av og på avhengig av temperaturen i rommet)

-Primært frostvakt (justerbar temperatur), men er en stor fordel om det kan legges inn tidsur med andre temperaturer når hytta er bebodd.

-Avlesning av temperatur via mobil (tekstmelding eller ringe, spiller ikke så stor rolle) er et stort pluss

-Sette ønsket temperatur via mobil ("Ring hytta varm"-opplegg)

-Må kunne styre flere ovner/kontakter, og gjerne også flere soner (annen temperatur i rom med innlagt vann enn andre)

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar

...............

Jeg er på utkikk etter et enkelt og rimelig system for å både overvåke og styre temperaturen på en hytte. Systemet må kunne styres via GSM.

....................

Noen som har noen forslag?

Jeg gjør også alt dette på hytta via 3G nettet, modem/router, Telldus.Net, noen nexa brytere og Viking temperatursensorer fra Teknikkmagasinet.

Har i tillegg noen D-link kameraer.

Fungerer helt greitt dette bortsett fra at modem/router må resettes av og til. Det gjøres enkelt med en klokke/timer en gang i døgnet.

Har forsøkt flere 3G/4G routere med samme resultat.

Trolig er det noe med nettet som gjør at det må resettes av og til.

Lenke til kommentar

2-faser + Fibaro

Har fått en Fibaro FGS-211 på badet som ikke ble helt slik jeg hadde tenkt meg.

Elektrikeren sa noe om 2-faser og at dette var eneste måten.

Bildet med 2 brytere (over hverandre) viser hvordan det er løst nå, en dobbeltbryter gjør at det fungerer "delvis". Bryteren til venstre må stå "på" for at Fibaro i det hele tatt lar seg fjernstyre fra Homeseer. Bryteren under er til varmekablene.

Settes den til "0" er Fibaro helt uten påvirkning.

Den enkle bryteren viser hvordan det er på vaskerommet, der fungerer alt som det skal.

Egentlig ønsker jeg en enkel bryter også på badet siden slik det er nå skaper forvirring.

Håper noen skjønte min forklaring og kanskje har forslag til løsning, enten det er ny bryter eller nye instrukser til elektriker.

post-320003-0-51837800-1382657632_thumb.jpg

post-320003-0-34524700-1382657643_thumb.jpg

post-320003-0-28986600-1382657752_thumb.jpg

Lenke til kommentar

2-faser + Fibaro

Problemet ditt er at begge fasene skal brytes i våtrom. Derfor må du ha en egen to-polet bryter for kutte strømmen til badet. Da kan du gjøre som du har nå, eller bytte den ut med en to-polet mikromodul. Merk at den sistnevnte metoden ikke har mulighet til å koble til en vippebryter, så den må styres fra en annen Z-wave modul (hjemmesentral, bevegelsessensor, bryter 2 på en Fibaro-modul, etc).

Vi har bevegelsessensor på badet, så for oss er det ikke et problem (med mindre du står lenger enn 15 minutter i dusjen, da må du ut og vifte med hånda). Men har i tillegg en trådløs bryter på utsiden (denne passer dessverre ikke særlig godt inn i Elko Plus-systemet som vi har i resten av huset, så hvis noen vet om en pen sender som kan skjules, så si i fra. Vurderte en slik, men den har visstnok gått ut av produksjon).

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har løst det med en topolet bryter i sikringsskapet på kursen som gikk til badet, etter elektrikerens forslag, neppe etter regelens intensjon som sådan, men ha sa det var innenfor retningslinjene, og personlig synes jeg det er greit.

I eldre hus dekker en kurs vanligvis mer enn "lys på bad", så det blir kronglete å få til. Det var visstnok ikke greit om man satte på en to-polet bryter på gang, toalett og bad samlet.

Lenke til kommentar

Er det noen som har et tips om en videoavspiller som helt og holdent kan kontrolleres fra en nettleser (eller på en annen måte fjernstyres)?

Er i ferd med å planlegge årets julebelysning, og vil integrere en kjip og billig LCD projektor i år til å spille julevideoer på husveggen, vindusgardinet eller et eller annet. Tenkte å testkjøre dette på Haloween.

Er lenge siden jeg har brukt VLC nå, men mener å huske den har et webinterface, men vet ikke hvor funksjonelt det er.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest en god del om z-wave og ser at det finnes mange forskjellige løsninger når det gjelder styring av feks. lys.

Hvordan ville dere løst følgende enkle? scenario (Z-Wave basert):

Lys i gangen, en-polet bryter, ikke dimmbart. Jeg vil ha muligheten til å slå på dette lyset ved å bruke den vanlige bryteren og trådløst fra en eller annen enhet. Ser at Tronika har Z-wave mottagere, men kan dette løses med en vippe bryter og mikromodul?

Viktig at husets beboere ikke merker noe til dette. :)

Lenke til kommentar

Da starter jeg mitt første hjemmeautomasjons prosjekt. Garasjeporten skal kobles til internet!

Bruker Raspberry pi, et relè og ULN2003A Darlington array.

post-187645-0-83414800-1382713033_thumb.jpg

Så langt har jeg klart å styre relèet via ssh, men det skal etterhvert styres via en liten nettside. Har for øyeblikket problemer med at raspberry pien krever passord ved innlogging noe som er greit nok i seg selv, men den vil ikke godkjenne passordet jeg har satt. Linux er ikke lett for en som er vandt til Windows.

Lenke til kommentar

Er det noen som har et tips om en videoavspiller som helt og holdent kan kontrolleres fra en nettleser (eller på en annen måte fjernstyres)?

Er i ferd med å planlegge årets julebelysning, og vil integrere en kjip og billig LCD projektor i år til å spille julevideoer på husveggen, vindusgardinet eller et eller annet. Tenkte å testkjøre dette på Haloween.

Er lenge siden jeg har brukt VLC nå, men mener å huske den har et webinterface, men vet ikke hvor funksjonelt det er.

xbmcer fin, den spiser det meste og kan styres fra iphone/pad/android og web samt alle klientene er gratis :D den kjører også fint fra en pi. http://xbmc.org/ åkjører fint påwindows :D

/roffer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...