Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Annen bruk av Fibaro Nr 2 :

 

En annen ting jeg tenkte på på vei til jobb i dag:

 

Siden Fibaro 2x1,5kW modulen har 2 brytere som begge rapporterer status (til Homeseer) kan jo den erstatte en Nexa WBT-912 sender. Jeg har ofte tenkt på at det er dummt å ha batteri på steder der det er strøm alikevel.

Dette krever riktig nok at bryterne som skal styre sendingen av kommandoer tåler 230V.

(Jeg har ikke målt spenningen på S1 og S2 men jeg har kjent den i fingrene ;) )

 

Det vil feks si at jeg kan bytte ut ringeledningen jeg har på microbryterne i garasjen med ordentlig PR eller PN og kjøre en Fimaro-modul til å rapportere statusen. Stabilere, en Z-wave node mere i garasjen, og ingen batterier å skifte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt på den muligheten, men siden jeg har noen dimmere fra før så venter jeg på noe skikkelig (og som blir vesentlig mindre i størrelse). Det er også lettere å slippe å krangle på når branninspeksjonen kommer (de er ganske ivrige her). ;)

 

Ja jeg kommer også til å beholde Nexa dimmerne og vente på Fibaro mini-plugin dimmer på alle plasser hvor de er synlige.

 

Når det gjelder branninspeksjonene så har du jo lov å gjøre ting som er utenfor kontakten og dette må vel komme inn under forskriftens "Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere" ;) ?

 

Men det jeg EGENTLIG skulle si var at patenten din for motor på lameller fungerer utmerket! :D

 

Så bra, så må du igang med å lage det andre settet selv :)

Lenke til kommentar

 

Ja jeg kommer også til å beholde Nexa dimmerne og vente på Fibaro mini-plugin dimmer på alle plasser hvor de er synlige.

 

Når det gjelder branninspeksjonene så har du jo lov å gjøre ting som er utenfor kontakten og dette må vel komme inn under forskriftens "Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere" ;) ?

 

Joda, jeg har lest alt det der nøye, men etter å ha vært gjennom noen slike braninspeksjoner så får man en følelse av hva som kommer til å passere. Dette er jo folk som synes at padder (en-til-mange-kontakter) er noe av det farligste som finnes, så grensen går tydeligvis der i praksis.

 

Så lenge begrepet "fast installasjon" er diskuterbart, og det er det tilsynelatende, så kan man få et problem. Jeg har bl.a. fått pålegg om å fjerne 3-4 padder i kjelleren til bruk i hjemmestudioet mitt. Jeg prøvde å argumentere med at det ikke var en fast installasjon for studioet kunne jo enkelt flyttes, og at det ikke trakk noe særlig strøm i det hele tatt (anslått til ca. 200 watt samlet) så faren for brann var omtrent ikke-eksisterende. Men da fikk jeg det ikke godkjent. De mente at "det er tydelig at innretningen ikke er midlertidig, og må dermed ansees som fast". Enden på visa var at jeg måtte få en elektriker til å installere 24 (6x4) stikkontakter under pulten i kjelleren.

 

Jeg var litt oppgitt, og fortalte historien til naboen. Han fortalte at han måtte fjerne en padde/skjøteledning koblet til en 25W lyspære av samme grunn.

 

 

Så bra, så må du igang med å lage det andre settet selv :)

Får prøve på det. :)

Lenke til kommentar

 

Dette er jo folk som synes at padder (en-til-mange-kontakter) er noe av det farligste som finnes

 

Jeg har laget meg et teorem som jeg kaller Vaktmestersyndromet:

 

"Viljen til å utøve makt og myndighet er omvendt proposjonal med den mengde makt og myndighet man er tildelt."

 

Kanskje jeg burde døpe det om til "Branninspeksjonsyndromet" ?

Lenke til kommentar

hei noen som har hørt noe om det er på vei en ny versjon av hs touch designer? Som hart litt mere moderne design iconer.

 

Du kan lage ganske mye lekkert selv bare med Powerpoint. Den har en 3D funksjon som er fin til å lage knapper og slidere.

Grafikken kan lagres som .PNG filer og tas rett inn i HSTouch designer.

 

Som et eksempel legger jeg ved en Powerpoint kladd fil der jeg har eksprimentert med layout til en iPhone termostat til en Utleieleilighet jeg har i huset.

OBS Jeg måtte rename den til .txt for å få lov til å laste den opp. Last den ned og rename tilbake til .pptx

HSTouch iPhone Utleie.txt

Endret av Fermate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kan lage ganske mye lekkert selv bare med Powerpoint. Den har en 3D funksjon som er fin til å lage knapper og slidere.

Grafikken kan lagres som .PNG filer og tas rett inn i HSTouch designer.

 

Som et eksempel legger jeg ved en Powerpoint kladd fil der jeg har eksprimentert med layout til en iPhone termostat til en Utleieleilighet jeg har i huset.

OBS Jeg måtte rename den til .txt for å få lov til å laste den opp. Last den ned og rename tilbake til .pptx

ok takk for prøve å lage noe mer da. men syntes det er vanskelig å få en fin bakgrunn som det passer å sette mange knaper på uten at det ser rotete ut. syntes fibaro har greid dette fint i appen sin

Endret av DJ-Fetz
Lenke til kommentar

ok takk for prøve å lage noe mer da. men syntes det er vanskelig å få en fin bakgrunn som det passer å sette mange knaper på uten at det ser rotete ut. syntes fibaro har greid dette fint i appen sin

 

Om det blir for mange knapper på ett sted så kan du dele det opp med noen "kartotek kort" sånn som jeg viser i denne videoen.

 

Ellers er det jo fritt fram for å låne fra designet deres ;)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Har noe FRYKTELIG kjedelig programmering som jeg ikke har lyst til å stare på før helga så det blir en del automasjons tanker i dag....

 

Jeg har altså disse 3 IKEA periennene på kjøkkenet og nå som sola blir lavere og lavere kunne det være kjekt å kjøre dem opp og ned med motorstyring.

 

Alternativ 1: Rollertrol

Må feste den bak persiennen omtrent sånn som Moskus lamell prosjekt. Tre snorene ut på enden og rundt en Skrue (muligens med en liten "glidelagring") i toppen av karmen for å endre retningen 90 grader og inn på en trinse på Rollertrollen som sveiver opp trådene.

Fordel: Rollertrol har alt innebygget, radio og endestopp.

Bakdel: Høy Pris, Rollertrollen er rød og stygg og lang og bør muligens kamufleres med noe, Alle 3 trådene fra persiennen må rulles opp fordi trommelen blir sittende så nær.

 

Alternativ 2: Selvbygg

Jeg tror at om en girer godt ned burde selv små motorer kunne dra opp en persienne. Kanskje en av disse.

1 Fibaro switch og ett 2 pol vekslings relee pr motor og så en felles strømforskyning.

Problem: Endestopp (Mikrobryter med en diode over seg som bare stopper OPP strømmen?)

 

Hmm Dette blir nok morsommere å bygge men ikke noe særlig billigere....

Lenke til kommentar

Gjorde ett forsøk på Rullegardin Alternativ 1 i dag.

 

Fant noen fine fester på Biltema.

Tenkte først at hver snor (det er bare 2) skulle få hver sin spole men da trakk den skeivt :(

 

Knyttet så snorene sammen og la dem på samme spole og da ble det bedre men fremdeles ikke perfekt.

 

Vurderer å knytte sammen snorene og la dem gå over i EN trekkesnor men da må spolen plasseres lengre unna. -Kanskje på andre siden av den neste rullegardina?

 

Glidelageret er 2 sugerør :D

post-275475-0-70427000-1382201820_thumb.jpg

post-275475-0-99495800-1382201867_thumb.jpg

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Nysgjerrigheten min tok overhånd i dag tidlig så jeg åpnet en Fibaro bypass for å se hva som var inni.

 

Plasten den var støpt igjen med var hard og jeg måtte slipe meg ned millimeter for millimeter som en arkeolog som graver med skje.

 

Jeg så fort at det var et lite kretskort der og på den ene siden fant jeg en Tantal-elektrolytt kondensator. (Se bilde) Den gikk det ann å lese tallene på og jeg ble glad og tenkte at om den kun var en høy-effekt motstand på andre siden så hadde vi et klasisk RC filter som kunne lages selv for noen få kroner.

 

Men dengang ei :( Andre siden hadde minst 3 overflate-monterte motstander og en Chip med kjøleflate og 2 bein (se bilde)

 

Konklusjon: Denne må vi kjøpe fra Fibaro til full pris :(

post-275475-0-15391900-1382202422_thumb.jpg

post-275475-0-76686800-1382202436_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei,

er ny på denne fronten. Leste meg gjennom første post, men den inneholdt mange døde linker.

 

I dag har jeg 5-6 stk liggende av følgende: http://www.clasohlson.com/no/Ekstra-mottaker-fjernstr%C3%B8mbryter/Pr361859000

 

Er disse mulig å bruke med f.eks TellStick? Hvilken programvare og apps brukes?

 

Ja jeg mener bestemt at du kan styre den med Teldus Hardware. De har noe web-greier så vidt jeg husker. (Er litt lenge siden jeg brukte Teldus nå)

Men som mange her snart vil si så finnes det alternativer til Teldus om du ikke allerede har kjøpt deg noe.

Lenke til kommentar

Har jobbet litt på Termostat skriptet i helga og er klar til å ta feedback på det.

 

Har ikke instalert TenSkript ennå så dette er altså skrevet i Notepad :ohmy: så formateringen er ikke noe å være stolt av...

(Hehe jeg høres ut som en Husmor som klager på de selvbakte kakene hun nettop har servert ;) )

Kunne ønsket meg mere bruk av Konstanter også men jeg regner med at de finnes "gratis" som en Include fil ett eller annet sted når jeg tar skrittet inn i TenSkript (?)

 

Jeg tar kritikk på ALT, både konsept, løsning og koding.

 

Meningen er altså å lage en termostat i ved å kalle

termostat.vb("Ny_Termostat","T|]13")

(Den vil lage 10 devicer i Housecode=T med "]13" som temperatur sensor)

 

Selve AV og PÅ kommandoene legges i Eventene som skapes i gruppe "Termostat"

 

Er så mye kode at jeg legger den ved i en fil istedetfor å lime den inn her.
(Lagt på .txt på slutten for å kunne laste den opp)

termostat.vb.txt

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

 

Ja jeg mener bestemt at du kan styre den med Teldus Hardware. De har noe web-greier så vidt jeg husker. (Er litt lenge siden jeg brukte Teldus nå)

Men som mange her snart vil si så finnes det alternativer til Teldus om du ikke allerede har kjøpt deg noe.

 

Har enda ikke kjøpt noe, er åpen for forslag til alternativer. Har i grunn primitive ønsker og behov, styre lyset i leiligheten. Jeg ønsker dog en elegant løsning for å styre dette.

 

Tråden er lang, kanskje en av dere med erfaring på området kunne oppdatert forsiden?

Lenke til kommentar

Hei,

Da har jeg bestemt meg for å ta steget fra Telldus som jeg skrev for et par sider siden.

Blir å bruke homeseer til styring av det hele, samt jeg tenker å bytte ut Nexa enhetene med Z-wave eller noe annet som har 2 veis kommunikasjon. Kanskje fibaro sine enheter?

 

Har montert xComfort sammen med Sensio et par steder da jeg jobber som elektriker. Det hadde en funksjon som lærte hvor lang tid et rom tok å varme opp basert på nåværende temperatur, utetemperatur og ønsket tetemperatur slik at jeg da kunne si at jeg var hjemme kl 21:15 og den startet da med å varme opp huset på forhånd. Finnes det noe slik til Homeseer?

 

Temperatursensorer:

Jeg bruker nå noen fra Oregon Scientific tilkoblet en Telldus Net, men opplever ofte at de detter ut gjerne en dag eller to på det absolutt verste. Så det kan ikke da brukes til styring av noe. Er det mulig at det er termostatene som er dårlig eller er det Tellsticken som har dårlig mottak. Den ene av disse står mindre enn to meter fra den og har fri sikt.

 

HSTouch pluginen:

Foregår kommunikasjonen direkte mellom maskinen min her i huset og nettbrett eller går den via en server et eller annet sted? Tenker da på oppsett av porter, firewall og DDNS oppsett.

 

Mottakere:

Tenker å bruke en z-wave mottaker av et slag. De fleste av disse er via USB ser jeg så der er det vel ikke så mye dilldall.

RFXCom sine ser jeg du får med både USB og LAN, er det noen forskjell i signalrekkevidde på disse eller er det kun grensesnittet som er forskjellig?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Har montert xComfort sammen med Sensio et par steder da jeg jobber som elektriker. Det hadde en funksjon som lærte hvor lang tid et rom tok å varme opp basert på nåværende temperatur, utetemperatur og ønsket tetemperatur slik at jeg da kunne si at jeg var hjemme kl 21:15 og den startet da med å varme opp huset på forhånd. Finnes det noe slik til Homeseer?

 

Jøss for en kul funksjonalitet. Dette må vi jo kunne løse i software!

 

Jeg har puslet litt med tanken om å la huset skru opp varemen inne når skulda setetr inn for å unngå at den "slår inn"...

 

Temperatursensorer:

Jeg bruker nå noen fra Oregon Scientific tilkoblet en Telldus Net, men opplever ofte at de detter ut gjerne en dag eller to på det absolutt verste. Så det kan ikke da brukes til styring av noe. Er det mulig at det er termostatene som er dårlig eller er det Tellsticken som har dårlig mottak. Den ene av disse står mindre enn to meter fra den og har fri sikt.

 

Jeg bruker Oregon 13 plasser i huset sammen med RFXCom og har kun problemer med at de faller ut når batteriet bli dårlig.

 

HSTouch pluginen:

Foregår kommunikasjonen direkte mellom maskinen min her i huset og nettbrett eller går den via en server et eller annet sted? Tenker da på oppsett av porter, firewall og DDNS oppsett.

 

 

HSTouch klienten snakker direkte med Homeseer serveren din.

Men skal du la mobilen din kunne styre huset når du er borte må du åpne en port i routeren (og enten ha fast IP elelr bruke DynDNS)

 

Mottakere:

Tenker å bruke en z-wave mottaker av et slag. De fleste av disse er via USB ser jeg så der er det vel ikke så mye dilldall.

RFXCom sine ser jeg du får med både USB og LAN, er det noen forskjell i signalrekkevidde på disse eller er det kun grensesnittet som er forskjellig?

 

De nye RFXtrx finnes kun i USB versjon foreløpig. LAN interface er kun på de gamle Transreceiverene. Men du kan kjøre en "USB server box" dersom du har behov for å plassere senderen langt unna Homeseer PCen.

Om du setter på en ekstern GP-antenne øker rekkevidden betraktelig

Lenke til kommentar

Når alt var ferdig bestemte jeg meg for at jeg ikke ville ha motortrekk på persiennene på kjøkkenet alikevel. :hm:

Vi sitter en halv meter unna så det blir litt dumt...

 

Om noen har bruk for spolene jeg laget så si ifra så sender jeg dem i posten:

Me, me, me! :D

Jeg fikk en idé, men er ikke sikker på om den lar seg gjennomføre. Jeg kan teste og sende videre hvis det ikke fungerer... ;)

 

 

 

Har montert xComfort sammen med Sensio et par steder da jeg jobber som elektriker. Det hadde en funksjon som lærte hvor lang tid et rom tok å varme opp basert på nåværende temperatur, utetemperatur og ønsket tetemperatur slik at jeg da kunne si at jeg var hjemme kl 21:15 og den startet da med å varme opp huset på forhånd. Finnes det noe slik til Homeseer?

Det er flere som har prøvd seg på noe slikt., og jeg har selv sett at Sensio skryter av den funksjonaliteten. Det var bl.a. det som gjorde at jeg begynte å skrive mitt eget script for det. Problemet er at det er mange variabler, og det tar laaang tid før du har dekket alle eventualiteter. Sensio kan så vidt jeg vet heller ikke ta høyde for utetemperatur, vindstyrke, etc som påvirker oppvarmingstiden.

 

Etter litt snusing fant jeg ut at Sensio visstnok bare gjetter litt, og etter et par oppvarminger er det litt mer kvalifisert gjetting, men likevel. Jeg kan også betrakte og gjette, og det fungerer fint. Hvis vi er hjemme kl. 16:00, så guffer HomeSeer opp varmepumpa i stua ca: 25 minutter før det. I kjellerstua går ovnene på 35 minutter før.

 

 

Den mest vellykkede "smarte" termostaten jeg vet om er Nest. Det finnes allerede en plugin til HomeSeer. Og Nest har lovet å komme med en API, så bare gi det litt tid så kan du styre den fra hva som helst. :)

Lenke til kommentar

Har jobbet litt på Termostat skriptet i helga og er klar til å ta feedback på det.

Jeg liker det jeg ser, og skal se om jeg kan fyre opp en virtuel HS2 for å teste litt (tørr ikke teste på live systemer lenger, WAF kan falle raskt)!

 

Fremdeles for mange (unødvendige) devices i mine øyne, men OK, det kan jeg vel leve med. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...