Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå som jeg ser at Fibaro sin 2x1,5W har separate releekontakter og kan styre feks noe 12V uten å bruke ytterligere releer har jeg begynt å fantasere litt om noe persienne heise greier...

 

Har bladd litt i motorer men de er så dyre når de er gira ned :(

 

Hva med en LEGO motor?

(Det er en del år siden jeg kjøpte LEGO til yngstemann nå så jeg er ikke helt oppdatert på hvem av disse som er gira ned)

 

En anne ting jeg lurer på er om en kan basere seg på å kjøre dette KUN på antall sekunder opp/ned ?

(Eventuellt en mikrobryter endestopp på OPP)

Eller om en må til med rundetelling og da er det straks over til PIC og det vet jeg ikke om jeg orker å lære meg akkurat nå...

 

Eller finnes det noen ferdige persienne heise greier til salgs?

Lenke til kommentar

Flere som har vært inne på det med styring av gardiner her, hvor har dere kjøpt ting som liftgardiner/plissegardiner/persienner i passende bredde? IKEA og co har jo ikke sånn i custom størrelse.

Custom er "dyrt" uansett, er min erfaring.

 

Har du sett noen smarte måter å heise slike på? Det holder jo ikke bare å "ha en motor"...

 

 

Æ.. Tools? Er du på Web nå eller på disk?

Web. Always web. ;)

 

 

Hva med en LEGO motor?

(Det er en del år siden jeg kjøpte LEGO til yngstemann nå så jeg er ikke helt oppdatert på hvem av disse som er gira ned)

Tror ikke LEGO-motorene er kraftige nok. Jeg bygget en "vugge-vipper" til eldste dattera for et par år siden med Mindstorms lego. Den var ikke sterk nok til å vigge den lette vugga... :(

 

Klart det er mulig du kan finne noen skikkelig kraftige Lego-motorer, men jeg er redd de nymoderne ikke er like kraftige som de gamle (det er sikkert "farlig").

 

 

 

Finnes vel mye ferdig persienne-motorer, Somfy LT-28 er vel blant de vanligste virker det som, den er ikke DC-E, dvs at den baserer seg på tid for å heise opp og ned.

Noen Somfy-motorer kan styres med en RFXtrx. :)

... men Rollertrol har motorer som ikke baserer seg på tid. (Har ikke sett "DC-E" betegnelsen, Google var faktisk lite til hjelp).

Lenke til kommentar

Flere som har vært inne på det med styring av gardiner her, hvor har dere kjøpt ting som liftgardiner/plissegardiner/persienner i passende bredde? IKEA og co har jo ikke sånn i custom størrelse.

 

AtW

 

Når det gjelder persienner og rullegardiner fra IKEA er det meningen at du skal kunne tilpasse dem i bredden selv.

 

Jeg har selv klippt av persiennelameller med en slags spesial saks/tang som lager avrundete kanter og kappet topp og bunn delen med baufil (Selv om det er over 10 år siden sist)

 

Jeg har aldri måttet kappe en rullegardin og lurer på hvor pen kanten blir..

Lenke til kommentar

Custom er "dyrt" uansett, er min erfaring.

 

Har du sett noen smarte måter å heise slike på? Det holder jo ikke bare å "ha en motor"...

 

 

Noen Somfy-motorer kan styres med en RFXtrx. :)

... men Rollertrol har motorer som ikke baserer seg på tid. (Har ikke sett "DC-E" betegnelsen, Google var faktisk lite til hjelp).

 

Joa, sant nok, men når det begynner å bli 3000 uten motor, så er det en dyr gardin :)

 

Vet ikke om DC-E er det riktige, men altså en DC-motor med 3 ledere istedet for to, hvor den tredje lederen brukes til å telle antallet rotasjoner, så den vet akkurat hvor langt den har beveget seg. Men det virker langt mer vanlig å bare bruke tidsbruken.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder persienner og rullegardiner fra IKEA er det meningen at du skal kunne tilpasse dem i bredden selv.

 

Jeg har selv klippt av persiennelameller med en slags spesial saks/tang som lager avrundete kanter og kappet topp og bunn delen med baufil (Selv om det er over 10 år siden sist)

 

Jeg har aldri måttet kappe en rullegardin og lurer på hvor pen kanten blir..

Til persienner får du kjøpt på samme sted, et verktøy for å klippe lameller, men det holder ikke stort mer enn til en eller noen få persienner, og, ja baufil til stanga oppe og nede.

.

For rullgardin må du bruke en baufil på selve røret. Det er av metall eller plast.

Selve gardina klipper du med saks.

Bruk en linejal, klipp rett. Det blir så pent som du gjør det.....

Kanskje finnes en dame/kone, de er ofte flinke til å klippe.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Her er ett lite morsomt tips fra meg:

 

Noen av dere husker kanskje at jeg monterte microswitcher på garasjeporten oppe og nede og koblet dem på en Nexa Sender.

Disse heter "Outside/Garage/Carport Open" og "Outside/Garage/Carport Closed"

I tillegg har jeg en Virtuell Device som heter "Outside/Garage/Garasje dor status" med verdi/text par:

1/Åpen

2/Lukkes

3/Åpnes

4/Åpen

Under ser dere Eventene som setter denne.

 

Så tok jeg bilder av garasjedøra med mobilen (ja stativ hadde vært bedre) i åpen, lukket og halvåpen tilstand og la som "Status Images" i HSTouch på den Virtuelle Devicen.

 

På Adroid Pad'en ved siden av døra ser jeg nå grafisk om døra er på tur opp eller ned eller er åpen/lukket. (Se bilde)

 

De andre knappene kan dere sikkert gjette funksjonen til :)

post-275475-0-49070300-1382034490_thumb.png

post-275475-0-05968000-1382034514_thumb.png

Endret av Fermate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Annen bruk av Fibaro innbyggnings elementer:

 

Siden vi alle venter på at Fibaro skal komme med en Dimme versjon av plugin devicen sin tenkte jeg at det er jo fullt mulig å lage en sånn selv, ihvertfall der hvor kontakten er bak en sofa, under en seng eller oppå et skap.

Det er jo bare å finne en passende box med muligeher for strekkavlastning av kabelen og putte en FGD211 inni.

 

Så blir resultetet noe ala dette:

post-275475-0-56411700-1382079908_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Siden vi alle venter på at Fibaro skal komme med en Dimme versjon av plugin devicen sin tenkte jeg at det er jo fullt mulig å lage en sånn selv, ihvertfall der hvor kontakten er bak en sofa, under en seng eller oppå et skap.

Det er jo bare å finne en passende box med muligeher for strekkavlastning av kabelen og putte en FGD211 inni.

Har tenkt på den muligheten, men siden jeg har noen dimmere fra før så venter jeg på noe skikkelig (og som blir vesentlig mindre i størrelse). Det er også lettere å slippe å krangle på når branninspeksjonen kommer (de er ganske ivrige her). ;)

 

 

Men det jeg EGENTLIG skulle si var at patenten din for motor på lameller fungerer utmerket! :D

Det var dessverre en rød strikk som passet best, så akkurat nå kan det se litt "corny" ut, men utenom det er det glimrende. Passe giret og er mer nøyaktig enn min hack.

 

Skal få det filmet og lastet opp til Youtube. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...