Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg bestilte en del bypass-dingser som skulle hjelpe mot slik. Eller prater jeg tull nå? :ohmy:

 

Jeg må innrømme at jeg ikke testet med Bypass på disse transformatorne. Skal gjøre det ASAP.

 

 

Men Ellers kan jeg rapportere om CO sine Dimbare LED pærer:

 

Koblet dimmer med bare 1 x 7W LED pære, den flimret.

Men med bypass var den helt fin :)

 

Koblet dimmer med 5 x 5,5W UTEN bypass, -funker het topp! :) :)

 

Har målt bypass'en med ohm-meteret, den er IKKE resesiv. Ergo er det ikke bare en motstand som jeg trodde.

Skal åpne den å sjekke hva som er der. Regner med at det er et høypass filter med en motstand og en kondensator.

Lenke til kommentar

Og Moskus:

 

Har nå testet 1x3kW og 2x1,5kW releene:

 

Begge kommer opp med ett root device og 3 childs:

Switch Binary Inst 1

Switch Binary Inst 2

Switch Binary

 

Når jeg setter Gruppe 3 til Homeseer for rapportering fungerer "Switch Binary Inst 2"

Men "Switch Binary Inst 1" fungerer ikke på noen av dem.

 

På dobbelt relleet er hver bryter låst til hvert sitt relee men kan leses av.

Den dobbelt bryteren er den ene bryteren låst til releet med den andre bryteren kan leses av ipå en Child.

 

Hvorfor i all verden fungerer ikke dimmeren sin bryter 2 (S2) på samme måte?

 

Eller er det Homeseer (2) som er banditten her og ikke forstår Dimmeren som den skal?

Lenke til kommentar

 

Det er altså en mangel i Homeseer?

Vi det endre seg (har det det) i HS3??

 

Ellers kommer det her en søndagsrapport fra en Nexa mann som tar skrittet inn i Z-Wave:

 

# Det stod ikke klart nok i dokumentasjonen at en også skulle trykke 3 ganger på "B knappen" for å legge til. (Kostet med 10 min å forstå)

 

# Jeg oppfatter det som enklere å bruke Homeseer til å legge til devicer enn å ta ut USB sticken og trykke på den. I Homeseer ser en klare meldinger på skjermen

 

# JA Z-wave er et MYE mere avansert og stabilt system og helt overlegent Nexa på de fleste områder MEN Fibaro boksene har desverre også sine svakheter:

 

- Jeg har bare 16A kurser i huset og det betyr at kablene er 2,5m2.

Det er ikke mulig å dytte en slik kabel inn i koblingene på Fibaro enhetene uten først å rive bort "tungen" i koblingshullet :(

 

- Dybden på tilkoblingene er i minste laget. 2-3 mm kortere enn Nexa sine.

 

- Fibaro dimmerne brummer når de står i halv-stilling :( :(

Nexa sine er helt lydløse. Inne vi veggen bak bryterne er det heldigvis akkurat akseptabelt.

 

- Jeg har lys fra IKEA hele veien under overskapene på kjøkkenet. Disse er 2 år gamle og er 12V med transformator i hver lampe (3 spotter i hver).

Fibaro dimmeren gjorde at disse brummet som et helvete og jeg måtte bare gi opp og bytte tilbake til Nexa :( :( :(

 

Jeg regner med at Fibaro dimmerne er fasesnitt dimmere og at Nexa er nullpunkt gjennomgang men jeg har desverre ikke noe ocilliscope for å sjekke det :)

Uansett ender jeg opp med en blandingsløsning igjen og det er egentlig ikke overaskende når jeg tenker meg om.

(Hver gang jeg har trodd at jeg skulle finne det perfekte produktet som skulle løse alt er jeg blitt skuffet ;)

Mangel og mangel. Det er opp til Fibaro å definere hvilke devicer som legges inn, og det er opp til HomeSeer å tolke informasjonen som Fibaro har bygget inn (og her kan det jo være bugs, for all del). Så vidt jeg forstod på en tråd som Rick (the HomeSeer man) hadde svart i, så var det Fibaro som har laget to "systemer"; et for dimmere og et for reléer.

 

Dimmeren er slik det burde være (dvs utenom at du ikke kan kjøre eventer fra S2), og de fungerer som en drøm. Reléene er visstnok litt av og på, for de har gjort en liten "hack".

 

 

1. Det står vel sort på hvit i manualen? Jeg fant det iallfall der uten problemer. "The Dimmer enters the mode of inclusion/exclusion after a quick pressing three times the push-button connected to S1 terminal or push-button B located inside the housing"

 

2. For ferdig monterte enheter er det vesentlig enklere å ta med seg Z-stick'en rundt, mener nå iallfall jeg. Det er jo ikke "rocket science" dette. Trykk på Z-stick-knappen, den blinker. Trykk tre ganger på en bryter koblet til, Z-Stick blinker fort. Gå til neste og gjenta prosedyre. Husk rekkefølgen du legger de inn i, så blir det lettere å navngi dem når du Importerer dem i HomeSeer.

 

Jeg la inn 20 stk hos meg da elektrikeren var ferdig første dagen. Fungerte utmerket! :)

 

 

3. Fibaro har sine svakheter, men det er aller flest fordeler. ;)

 

4. Jeg har og et par 16A kurser med 2.5mm^2. Vet ikke hva elektrikeren gjorde, men han nevnte ikke noen problemer med dem. Og de ser like pent koblet som de andre.

 

5. Mine Fibaro-dimmere er dønn stille. :hmm:

(Prøv en bypass)

 

6. Prøvd den med bypass'en? Jeg hadde en trafo der vi bodde før som ikke likte å dimme, så jeg byttet den ut.

 

7. Jeg har ingen lys igjen i Nexa-verden. Fibaro på absolutt alle taklys (utenom i våtrom), og plugin-moduler på resten. Vi er veldig fornøyde! :)

 

 

Hvis nå bare Fibaro fikk ut fingern og laget en plugin dimmer.... :)

 

 

 

 

 

Og Moskus:

 

Har nå testet 1x3kW og 2x1,5kW releene:

 

Begge kommer opp med ett root device og 3 childs:

Switch Binary Inst 1

Switch Binary Inst 2

Switch Binary

 

Når jeg setter Gruppe 3 til Homeseer for rapportering fungerer "Switch Binary Inst 2"

Men "Switch Binary Inst 1" fungerer ikke på noen av dem.

 

På dobbelt relleet er hver bryter låst til hvert sitt relee men kan leses av.

Den dobbelt bryteren er den ene bryteren låst til releet med den andre bryteren kan leses av ipå en Child.

 

Hvorfor i all verden fungerer ikke dimmeren sin bryter 2 (S2) på samme måte?

 

Eller er det Homeseer (2) som er banditten her og ikke forstår Dimmeren som den skal?

Jeg har et 2x1,5kW relé, men har ikke koblet det opp så dette har jeg kun fra det jeg har lest på Fibaro-forumet og HomeSeer-forumet:

Til synelatende har Fibaro først laget 2x1,5 kW reléet og bygget logikken for det. Så har de laget 3kW reléet, men ikke bygget om logikken.

 

Dimmeren lager ikke en Binary Switch device for S2, og det er da umulig for HomeSeer å lage den (HomeSeer leser kun informasjonen som finnes i dimmeren og legger det til i henhold til Z-wave standard).

 

Hvorfor de ikke kunne gjort det med Dimmeren også vet ikke jeg, men så vidt jeg har forstått er det Fibaro som programmerer det.

Lenke til kommentar

 

Det vil neppe endre seg i HS3 ettersom begrensningen i hovedsak sitter i dimmeren, men i helgen fikk jeg HomeSeer Zee som kjører HS3. Jeg skal legge til et relé og en dimmer, så ser vi hva vi får! :)

 

 

(Det er jo en Raspberry Pi med Z-stick II som kjører Linux-versjonen av HS3)

HomeTroller-Zee3-300.gif

Det var interessant...har både en Pi her samt en z-stick, er det uproblematisk å installere dette selv, har du sett noe rundt det?

Lenke til kommentar

Det var interessant...har både en Pi her samt en z-stick, er det uproblematisk å installere dette selv, har du sett noe rundt det?

Ja, du får (iallfall foreløpig) ikke gjort det i det hele tatt. Zee selges som et eget produkt, og ikke som en egen nedlasting.

 

Om du kjøper en selvstendig lisens og senere kan installere det på en RPi, vet jeg ikke. Men foreløpig er det noen begrensninger på RPi som gjør at HS3-versjonen krever litt modifiseringer. Foreløpig er det ikke noe jeg vil anbefale hvis du vil gjøre mer enn å kjøre Z-wave fordi du kan ikke installere 3.parts plugin'er. Dette skal endres over tid (det er en maskinvare begrensning i RPi), så hvem vet.

Lenke til kommentar

Har byttet første batch med dimmere i helga og tenkte at så lenge jeg ga de nye Devicene samme navn (i samme etasje) og samme Housecode og Devicenr så skulle alt gå bra men dengang ei:

 

HSTouch bruker selvfølgelig DevRef så jeg må igjennom hver eneste knapp og slider på alle pad'er og telefoner og bytte :(

 

Jeg ønsker meg en Homeseer utility som kan bytte en device med en annen og som også bytter DevRef (i basen)

Så vidt jeg skjønner er ikke setting av DevRef ett kall som er tilgjengelig??

Lenke til kommentar

Til info:

Bestillte en ny batch med Fibaro bokser i forgårs.

Denne gangen fra "EU kontoret" til danskene som jeg bestillte fra forrige gang.

(De sendes tydeligvis fra Tyskland uansett)

Da fikk jeg gratis frakt og fremdeles ingen VAT. :) (Norsk moms får jeg jo)

 

Måtte betale 8Euro for å kunne betale med kredittkort men om jeg ville spart de også så kunne jeg forskuddsbetalt med bank.

 

DHL/Bring tracking på pakka som allerede er dratt fra Tyskland.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lærte noe nytt om Fibaro 2 x 1,5kW modulene i dag:

Byttet ut en Nexa LCMR-1000 i et rom med 3 stk 2 x 36W Lysrør i taket og en liten annen lampe og var glad for at jeg kunne klare meg med en modul til å styre dem begge hver for seg.

 

Etter å ha skrudd av og på lysrørene 4 ganger brant releet seg fast i PÅ posisjon :(

Jeg trodde ikke helt mine egne målinger og måtte selvfølgelig brenne av den andre kontakten også før jeg fikk det inn i hodet :)

 

Jeg vet sånne rør trekker masse strøm i startøyeblikket for jeg har brent av en NEXA LWMR-210 i et tilsvarende rom før men må si jeg ble litt overasket siden dette var releer.

 

Satte inn en Fibaro 3kW og den holdt.

 

Nå må jeg bestille flere 3kW moduler og har en 2x1,5kW modul som jeg kan åpne og kikke inni med god samvittighet ;)

Lenke til kommentar

Da fikk jeg gratis frakt og fremdeles ingen VAT. :) (Norsk moms får jeg jo)

 

Skulle bestille flere 3kW moduler nå (gjett hvorfor...), men fikk ikke fri frakt i dag???

 

Aha, fri frakt til Norge om du handler for over 600 Euro.

Grr.. hadde jeg slengt på EN modul ekstra i den første bestillingen hadde jeg spart 200Kr

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har i dag kupevarmer og motorvarmer i bilen, i front har jeg et uttak for dette, med skjøteledning til garasjen hvor jeg har en dis-styrt analog "dings" som slår strøm på kl 05 og av k 09, men da denne er analog og ikke veldig til å stole på ønsker jeg en bedre løsning.

 

Enten en digital tidsenhet eller kanskje noe som kan styres via wlan? slik at jeg enkelt kan sitte inne og stille det inn via nettleseren f.eks

Hadde vert greit å kunne tengt "skal ut om en times tid, så jeg går bare hen til PC-en og setter på varmen", ev via en mobilapp.

 

Forslag til hvor jeg kan finne noe slikt som ikke er veldig overprisen?

Lenke til kommentar

Har byttet første batch med dimmere i helga og tenkte at så lenge jeg ga de nye Devicene samme navn (i samme etasje) og samme Housecode og Devicenr så skulle alt gå bra men dengang ei:

 

HSTouch bruker selvfølgelig DevRef så jeg må igjennom hver eneste knapp og slider på alle pad'er og telefoner og bytte :(

 

Jeg ønsker meg en Homeseer utility som kan bytte en device med en annen og som også bytter DevRef (i basen)

Så vidt jeg skjønner er ikke setting av DevRef ett kall som er tilgjengelig??

HomeSeer har en "Replace Device" funksjon, under Tools -> Replace Device. Den brukte jeg for å erstatte X10 enheter Z-wave.

 

For RFXCOM devices er det litt mer kronglete for du MÅ huske å slette enheten fra RFXCOM ini-filen etterpå, og restarte HomeSeer.

 

 

 

Hvis du skal erstatte en Z-wave device med en annen (ikke det du skal nå), så kan du bare endre "Node number" under device Properties.

 

 

Hei.

 

Har i dag kupevarmer og motorvarmer i bilen, i front har jeg et uttak for dette, med skjøteledning til garasjen hvor jeg har en dis-styrt analog "dings" som slår strøm på kl 05 og av k 09, men da denne er analog og ikke veldig til å stole på ønsker jeg en bedre løsning.

 

Enten en digital tidsenhet eller kanskje noe som kan styres via wlan? slik at jeg enkelt kan sitte inne og stille det inn via nettleseren f.eks

Hadde vert greit å kunne tengt "skal ut om en times tid, så jeg går bare hen til PC-en og setter på varmen", ev via en mobilapp.

 

Forslag til hvor jeg kan finne noe slikt som ikke er veldig overprisen?

 

Tja... hvis det bare er det du skal gjøre så er det veldig lite som slår en digital timer. De koster ikke mange kronene på Clas Ohlson.

 

Ellers hadde jeg personlig gått for en RFXtrx433 og en tilhørende Nexa-bryter. Eventuelt en Tellstick Duo eller Net.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HomeSeer har en "Replace Device" funksjon, under Tools -> Replace Device. Den brukte jeg for å erstatte X10 enheter Z-wave.

 

For RFXCOM devices er det litt mer kronglete for du MÅ huske å slette enheten fra RFXCOM ini-filen etterpå, og restarte HomeSeer.

 

Godt tips, fant selv funksjonen i forrige uke, men var ikke klar over .ini fila.

 

Regner med at du mener denne: hspi_RFXCOM.ini?

Lenke til kommentar

HomeSeer har en "Replace Device" funksjon, under Tools -> Replace Device. Den brukte jeg for å erstatte X10 enheter Z-wave.

 

For RFXCOM devices er det litt mer kronglete for du MÅ huske å slette enheten fra RFXCOM ini-filen etterpå, og restarte HomeSeer.

 

 

Hehe Jeg regnet med at du visste om en slik :)

 

Ellers hadde jeg personlig gått for en RFXtrx433 og en tilhørende Nexa-bryter. Eventuelt en Tellstick Duo eller Net.

 

Som denne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...