Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på jakt etter et system som kan benyttes til å fjernstyre panelovnene (4 stk.) i leiligheten via iPad/iPhone. (har 1 ovn, må kjøpe 3 til før vinterkulden biter seg fast) I tillegg hadde det vært fint med noen temperatur sensorer.

I første omgang er jeg på jakt etter noe billig og enkelt, så får jeg se om det er aktuelt på utvide ved en senere anledning.

Jeg har lett litt på internett, men ender raskt opp med noe som krever sim-kort, egne kontrollere eller for kompliserte og dyre løsninger. (f.eks. http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/oppvarming/ADAXMASTER/adax-gsm-master-kontakt)

Det jeg så langt tror jeg trenger er:

- 1 sender/mottaker som kobles til router og iPad

- 4 brytere med temp sensor som kan regulere varmen på ovnene

- 1 iPad

-Er det noe mer som kan være nyttig uten om dette?

-Har noen et forslag til brytere for temperaut regulering med temp sensor?

Tellstick duo:

-Må denne sender/mottakeren tilkobles en hjemmerserver?

-Er denne OK for mitt bruk?

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lett litt på internett, men ender raskt opp med noe som krever sim-kort, egne kontrollere eller for kompliserte og dyre løsninger. (f.eks. http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/oppvarming/ADAXMASTER/adax-gsm-master-kontakt)

"Dyrt" er alltid et spørsmål om budsjett. ;)

Tellstick Duo må være koblet til en server, men Tellstick Net er frittstående. En RFXtrx433 kobles til en PC, men kan også brukes på en Raspberry Pi. Begge deler kan uansett styre relativt billige Nexa-moduler (se Clas Ohlson), og ta inn temperatursensorer fra f.eks. Oregon Scientific.

Lenke til kommentar

Tror det enkleste for deg vil være noe slikt:

http://www.clasohlson.com/no/TellStick-Net/36-4860

Den kobles rett til router, ingen form for server behøves.

Og en slik bryter for hver panelovn:

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-EYCR-2300-p%C3%A5-av-mottaker/Pr364604000

(Finnes også som 2-pack.)

Det finnes diverse andre brytere, men panelovner trekker endel strøm, så pass på at bryterene du velger har god margin mht. strømforbruk.

Sleng gjerne på en temperaturgiver eller flere;

Disse er relativt rimelige og svært stabile:

http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product.html&artnr=340661

Dette setter du opp i løpet av en kveldsstund og kan styres fra fra telefon, nettbrett eller PC.

Etterhvert som du blir kjent med "materien" kan du legge opp ganske avanserte styringer via Telldus Scheduler og/eller Telldus Events.

Lykke til!

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Og en slik bryter for hver panelovn:

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-EYCR-2300-p%C3%A5-av-mottaker/Pr364604000

(Finnes også som 2-pack.)

Det finnes diverse andre brytere, men panelovner trekker endel strøm, så pass på at bryterene du velger har god margin mht. strømforbruk.

Flott!

Takk for hjelpen, begge to :)

Kan disse bryterne regulere varmen, eller er det kun av eller på?

Lenke til kommentar

I teorien kan du godt "dimme" en panelovn men det krever utstyr som takler mye strøm og i "fjernstyrings markedet" er det ingen slike som jeg har sett i dag.

Med de el-tariffene vi har i Norge i dag er det heller ingen vits i å gjøre dette.

Du skrur av og på. Enten alt sammen når det er blir varmt eller kaldt nok. Eller i intervaller når du nærmer deg temperaturen du ønsker. (10 min PÅ 10min AV = 50%)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Da kom det en pakke med Z-Wave stick, 10 dimmere og en 2x1,5kW og en 1x3kW.

Har lest litt... Jeg blir nok en Fibaro fan...

Blir litt forbanna når jeg ser at Relee bryterne har isolerte kontakter og jeg kunne ha brukt dette istedet for iTach releer på feks garasjeporten :( 400Kr istedet for over 1000.

Bli interessant å se en "Nexa mann" ta skrittet inn i Z-Wave ;) Følg meg følg med!

Lenke til kommentar

Flott!

Takk for hjelpen, begge to :)

Bare hyggelig å kunne hjelpe til.

Bryterene er kun av eller på, men ved hjelp av en temperatursensor som nevnt ovenfor, og Telldus events, kan du slå av og på varmen, avhenig av temperatur og du kan legge opp til nattsenking.. eller nærsagt hva som helst du kan fimnne på av styring av lys og varme og nå også rullgardin.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Jeg ser at Fibaro enhetene kan styres enten med Impuls brytere eller med "bi-stabile" brytere.

Er det noen stor fordel å bruke Impuls brytere framfor vanlige vippe brytere?

Lettere å "dobbel-klikke" dem?

Er det noen som har erfaring med å bygge om ELKO brytere fra "vanlig" til Impuls med en Impulsfjær?

Har jeg også forstått det riktig at Dimmeren kan ha 2 brytere tilknyttet, en som styrer dimmeren (og sender signal) og en som bare sender signal?

Da blir neste spørsmål: Er det noen som har erfaring med å bygge om dobble ELKO brytere til Impuls?

Lenke til kommentar

Er det noen stor fordel å bruke Impuls brytere framfor vanlige vippe brytere?

Lettere å "dobbel-klikke" dem?

Er det noen som har erfaring med å bygge om ELKO brytere fra "vanlig" til Impuls med en Impulsfjær?

Jeg gjorde det i går med 10-tommeltotter. Fjærene fra Clas Ohlson er dyrere... men det er en helt annen verden fra Nexa dimmer m/vanlig bryter og Fibaro dimmer m/impuls.

Professor Moskus´s beskrivelse:

Et trykk: Toggle off og forrige status.

Dobbelttrykk: Gå til 100%.

Trykk og hold. Dim opp eller ned.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det i går med 10-tommeltotter. Fjærene fra Clas Ohlson er dyrere... men det er en helt annen verden fra Nexa dimmer m/vanlig bryter og Fibaro dimmer m/impuls.

Jeg måtte Google det :)

Trodde først at fjæra skulle inn i bryteren men så skal den jo bare på en pigg i "lokket" :)

Ja jeg tror jeg går for impuls..

Men skjønner ikke helt hvordan "Gruppe 3" Association funker. Hadde håpet at det var noe jeg kunne koble med en Event i HomeSeer UTEN å koble den til en (annen) fysisk Z-wave dings...(?)

post-275475-0-68746700-1381582731_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hjelp Moskus:

Har lest denne

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=154478

Jeg hadde håpet at jeg kunne installere dobble brytere i alle veggboksene med en dimmer bak og bruke S2 til å trigge en Event i Homeseer.

Slik jeg forstår det bør jeg sette opp en Assosiasjon til Homeseer på Gruppe 3 for å få "instant status" oppdatering (uansett antall brytere)

Og så er min eneste mulighet til å bruke bryter 2, å skru av/på en annen (fysisk) z-ware enhet. (Og event la Homeseer trigge en event på dette) ???

Men hvorfor dukker HomeSeer opp som ett valg i Gruppe 2 da?

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Hvor mange ampere trenger du? De er ikke sånn kjempebillige generelt, alt avhengig av hva du legger i billig.

AtW

Usikker på hvor mye men det er til Electric Solenoid Valve Water Air N/C 24V DC 3/4" for automatisk vanning.

mener det var Moskus som hadde kjøpt dem før.

/K

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg å finne en bryter til markise.

Har en markise som det står en motor i.

Tenkte jeg skulle bruke en slik får å få markisen ut og inn http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_155&products_id=2903.

Trenger da en veggbryter som f.eks er nøytral når den står i midt pos. og hvis man trykker ned eller opp går mrkisen ut/inn.

Eller vil denne gjøre susen?http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_155&products_id=2152

Noen som har en markise med motor som har koblet denne opp mot hs...

Lenke til kommentar

Men la oss se bort fra mine dårlige vitser: Hvis noen finner dimbare LED-pærer som fungerer med en bestemt dimmer, så kanskje de kunne poste dem her. :)

Jeg har i ett år brukt

- 15 slike på stua med Nexa CMR-100

- 8 slike på kjøkken med Nexa CMR-100

Det har fungert veldig bra og uten problemer. Ingen lyder, ingen blinking, og kan dimme så godt som helt ned. Ser at Nexa nå har kommet med en ny versjon av dimmeren som går direkte til angitt lysstyrke (den gamle går til 100%, for så å dimme ned). Men tror jeg kommer til å bytte til Z-wave etter hvert, for å få 2-veis samt ikke være helt avhengig av PCen.

Lenke til kommentar

Ja jeg tror jeg går for impuls..

Men skjønner ikke helt hvordan "Gruppe 3" Association funker. Hadde håpet at det var noe jeg kunne koble med en Event i HomeSeer UTEN å koble den til en (annen) fysisk Z-wave dings...(?)

Gruppe 3 skal settes til HomeSeer. Bare gjør det. ;)

(Det har med Instant Status å gjøre, det er til Gruppe 3 modulen sender disse beskjedene).

Impuls er det beste i mine øyne, ja.

Jeg hadde håpet at jeg kunne installere dobble brytere i alle veggboksene med en dimmer bak og bruke S2 til å trigge en Event i Homeseer.

Slik jeg forstår det bør jeg sette opp en Assosiasjon til Homeseer på Gruppe 3 for å få "instant status" oppdatering (uansett antall brytere)

Og så er min eneste mulighet til å bruke bryter 2, å skru av/på en annen (fysisk) z-ware enhet. (Og event la Homeseer trigge en event på dette) ???

Men hvorfor dukker HomeSeer opp som ett valg i Gruppe 2 da?

Jepp. Associations kan ikke brukes til å styre Virtuelle device eller Eventer, fordi at det foreløpig ikke er mulig å lage virtuelle z-wave dingser (med egen Z-wave ID). Så det går ikke.

Gruppe 2 dukker opp i HomeSeer fordi HomeSeer er master-controlleren din. Der kan du sette Associations til en annen fysisk bryter. F.eks hos meg er Group 2 i "gang 1. etg" satt til "gang 2. etg".

Usikker på hvor mye men det er til Electric Solenoid Valve Water Air N/C 24V DC 3/4" for automatisk vanning.

mener det var Moskus som hadde kjøpt dem før.

Jeg kjøpte en multi-lader hos Clas som gikk opp til 24V. Fungerer fint. :)

Jeg har i ett år brukt

- 15 slike på stua med Nexa CMR-100

- 8 slike på kjøkken med Nexa CMR-100

Det har fungert veldig bra og uten problemer. Ingen lyder, ingen blinking, og kan dimme så godt som helt ned. Ser at Nexa nå har kommet med en ny versjon av dimmeren som går direkte til angitt lysstyrke (den gamle går til 100%, for så å dimme ned). Men tror jeg kommer til å bytte til Z-wave etter hvert, for å få 2-veis samt ikke være helt avhengig av PCen.

Ah! Gode tips.

Men ingen normalpærer?

Lenke til kommentar

Jepp. Associations kan ikke brukes til å styre Virtuelle device eller Eventer, fordi at det foreløpig ikke er mulig å lage virtuelle z-wave dingser (med egen Z-wave ID). Så det går ikke.

Det er altså en mangel i Homeseer?

Vi det endre seg (har det det) i HS3??

Ellers kommer det her en søndagsrapport fra en Nexa mann som tar skrittet inn i Z-Wave:

# Det stod ikke klart nok i dokumentasjonen at en også skulle trykke 3 ganger på "B knappen" for å legge til. (Kostet med 10 min å forstå)

# Jeg oppfatter det som enklere å bruke Homeseer til å legge til devicer enn å ta ut USB sticken og trykke på den. I Homeseer ser en klare meldinger på skjermen

# JA Z-wave er et MYE mere avansert og stabilt system og helt overlegent Nexa på de fleste områder MEN Fibaro boksene har desverre også sine svakheter:

- Jeg har bare 16A kurser i huset og det betyr at kablene er 2,5m2.

Det er ikke mulig å dytte en slik kabel inn i koblingene på Fibaro enhetene uten først å rive bort "tungen" i koblingshullet :(

- Dybden på tilkoblingene er i minste laget. 2-3 mm kortere enn Nexa sine.

- Fibaro dimmerne brummer når de står i halv-stilling :( :(

Nexa sine er helt lydløse. Inne vi veggen bak bryterne er det heldigvis akkurat akseptabelt.

- Jeg har lys fra IKEA hele veien under overskapene på kjøkkenet. Disse er 2 år gamle og er 12V med transformator i hver lampe (3 spotter i hver).

Fibaro dimmeren gjorde at disse brummet som et helvete og jeg måtte bare gi opp og bytte tilbake til Nexa :( :( :(

Jeg regner med at Fibaro dimmerne er fasesnitt dimmere og at Nexa er nullpunkt gjennomgang men jeg har desverre ikke noe ocilliscope for å sjekke det :)

Uansett ender jeg opp med en blandingsløsning igjen og det er egentlig ikke overaskende når jeg tenker meg om.

(Hver gang jeg har trodd at jeg skulle finne det perfekte produktet som skulle løse alt er jeg blitt skuffet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...