Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Han har nok laget det selv. Etter min erfaring finnes det ingen geniale, fantastiske UIer som ikke trenger justeringer. HStouch er tre ting: En plugin som du installerer i HomeSeer, en designer-del, og klienter (som kjører på en del forskjellige OSer).

 

Her er litt inspirasjon:

http://forums.homeseer.com/showthread.php?t=131697

 

Som du ser er det litt kjedelige design i begynnelsen, men ganske stilige grensesnitt uti tråden. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha noe som kan sende IR-signaler. Jeg har en USB-UIRT, og bestilte i går en brukt Global Cache WF2IR. Andre alternativer finnes også. smile.gif

 

 

Disse gjør vel samme jobb, men den første må du koble til pc med en usb og den andre er trådløs. Har jeg forstått riktig da?

 

Finnes det en database for av-utstyr med den GC-WF2IR saken? eller må du lære den opp.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, håper på litt bistand for å komme meg videre!

 

Har et gammelt hus som ble modernisert for noen år siden, da var prisene "hinsides" enhver fornuft og ingenting ble gjort.

 

Nexa m/fjernkontroll har hjulpet meg mye men i høst har jeg automatisert det hele med Homeseer og Rfxcom.

 

Men for å være helt ærlig fremstår det nå som en løsning med noen veldig kostbare men avanserte timere.

 

:thumbup:

 

Det jeg håper på hjelp til er følgende:

 

1. Mottakere som kan montereses inn i eksisterende brytere - og fungere sammen med de på den "manuelle" måten. Har selv funnet frem til Nexa sine - er det eller andre å anbefale?

 

2. Betjeningspaneler eller fjernkontroll. Innspill på løsninger, produsenter osv. Har skummet denne tråden allerede!

 

3. Bevegelsesdetektorer. Innspill på løsninger, produsenter osv.

 

4. Andre nyttige og unyttige bruksområder. :dontgetit:

 

M.

Lenke til kommentar

Men for å være helt ærlig fremstår det nå som en løsning med noen veldig kostbare men avanserte timere.

Eh... vil ikke ALLE løsninger egentlig fremstå som det?. Noen er bare mer kostbare enn andre. ;)

 

Nexa blir stiligere når du bruker fastmonterte enheter. Plugin-moduler er praktiske, for all del, men fastmontert er bra. Du kan også prøve Z-wave som pr. def er en "bedre standard" enn Nexa, men den er en del dyrere.

 

 

 

 

1. Nexa sine fungerer fint som alle andre. Jeg har også X10 sine, de fungerer de også.

 

2. HStouch? På en touchskjerm? Finnes også til mobiltelefoner, som iPhone, Android, Windows Mobile, og snart Windows Phone.

 

3. Hvorfor ikke bruke Nexa om du allerede har system som mottar det?

 

4. Tja... hva tenker du på? Jeg bruker hjemmeautomasjon til omtrent alt. Jeg har musikk i hele huset fra serveren fra WMP og Spotify, kontrollerer andre maskiner via ScriptConnector-plugin, skrur andre maskiner av og på med DooNetwork-plugin, styrer IR-enheter (som stereoanlegg og TV) med iTach WF2IR, har kontroll på temperatur, fuktighet og bevegelse i alle rom, sjekker om alle dører og vinduer er igjen når jeg forlater huset, sjekker om jeg har fått post i postkassen, skrur lys av og på med bevegelse (utenom når det sitter folk på utvalgte stoler (trykksensor)).

 

Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre...

 

 

 

Det finnes jo selvfølgelig mer fancy systemer som leveres av profesjonelle. Disse er ganske fancy!. Men 1) de er dyre (tenk en startpris på ca. 100.000 kr), 2) de er i utgangspunktet ikke konfigurerbare av bruker, og 3) de er ikke særlig utbyggbare.

 

Kanskje det er snakk om forventninger. Hva kunne du tenke deg?

Lenke til kommentar

I nyhetsbrevet jeg nettopp fikk... ;)

 

 

 

Save50% on ALL HOMESEER SOFTWARE!

If it's "HomeSeer" branded software, it's on sale for 50% off.This includes all control software, software upgrades and plug-ins. Use couponcode: BF10-HSSOFT (maynot be combined with any other coupon).

 

These specials are "extra" special but are only good through the end of Cyber-Monday (12 midnight, Monday, EST) and only apply to new sales starting today (Wed, 11/24)!

 

Note: this promo is limited to downloadable software only; no physical shipments.

Gjelder så vidt jeg kan se all programvare fra HST.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

På grunn av sommel fikk jeg ikke bestilt meg en slik Digitally Remote Extender siden Netonnet hadde sluttet å føre dem. I stedet fører de nå en sak fra Macab som ser helt lik ut (Ext-30), så jeg kjøpte den i stedet.

 

Men den er altså ikke helt lik, for denne går ikke på 433MHz så vidt jeg kan se.

 

Den har en liten bryter inne i basestasjonen (RF-mottager/IR Sender) som kan stilles på enten 56 eller 38 KHz, og den fungerer i det hele tatt ganske dårlig som Remote Extender synes jeg. Det er heller ikkeno respons fra Nexa aktuatorene, så dersom andre skulle forsøke å styre sine Nexa bokser via en Logitech Remote, så styr unna disse.

 

Satelitt1.no selger RF batteriet fra Digitally til 99,- men det blir nesten dobbelt så dyrt med frakt :(

 

Edit: Fikk mail fra supporten hos macab nå:

"Hej

Frekvens är 433,92"

 

Så da burde det vel funke?

Endret av DarthSmeg
Lenke til kommentar

Takk Moskus for ditt svar her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&view=findpost&p=16518733, dette har du tydeligvis full kontroll på.

 

Da har jeg tenkt og bestilt endel skjult utstyr fra Nexa - samt elektriker - håper alt kommer før jul.

 

Dette for å ivareta det jeg umiddelbart kommer på. Skal også bruke ukene fremover på og lese meg opp litt og få inspirasjon.

 

Men var i London og plukket med meg (etter hukommelsen) en slik:

 

OWL Wireless Electricity Monitor, http://www.theowl.com/index.php?page=about-owl.

 

Dokumentasjon sa "er du usikker, oppsøk hjelp" - så...

 

Jeg har en måler fra Kamstrup, type 162, med 4 ledninger inn/ut. Fra venstre er det første to sorte- og deretter to blå-kabler.

 

Hvilken skal jeg sette sensoren på?

 

(Er utålmodig)

Lenke til kommentar

Takk Moskus for ditt svar her http://www.diskusjon...post&p=16518733, dette har du tydeligvis full kontroll på.

Jeg synes det er spennende. :)

 

"Full kontroll" er nødvendigvis ikke sant, jeg lærte noe nytt senest i går: Nexa sin bevegelsessensor bør ikke være for nær personer. Jeg har en på kjøkkenet som var montert ca 20 cm fra touch screen'en. Ble mye interferens på 433MHz-båndet av det. Flyttet sensoren 2 meter og alt ble mye bedre: Julelysene skrur seg nå på slik de skal! ;)

 

 

Da har jeg tenkt og bestilt endel skjult utstyr fra Nexa - samt elektriker - håper alt kommer før jul.Dette for å ivareta det jeg umiddelbart kommer på. Skal også bruke ukene fremover på og lese meg opp litt og få inspirasjon.

Spennene! Gi oss rapport når installasjonen er utført.

 

 

 

Men var i London og plukket med meg (etter hukommelsen) en slik:

OWL Wireless Electricity Monitor, http://www.theowl.co...page=about-owl.

Dokumentasjon sa "er du usikker, oppsøk hjelp" - så...

Jeg har en måler fra Kamstrup, type 162, med 4 ledninger inn/ut. Fra venstre er det første to sorte- og deretter to blå-kabler.

Hvilken skal jeg sette sensoren på?

(Er utålmodig)

Det er mulig du burde hatt to følere, som du kobler til enten begge de sorte eller begge de blå. Jeg koblet min til en ledning (ikke jord) til hovedbryteren, fungerer utmerket! :)

 

(Jeg tror ikke RFXCOM krever ekstra for å støtte OWL CM119 lenger, men det er verdt å dobbelsjekke!)

 

 

Lenke til kommentar

Det er mulig du burde hatt to følere, som du kobler til enten begge de sorte eller begge de blå. Jeg koblet min til en ledning (ikke jord) til hovedbryteren, fungerer utmerket! :)

 

"Ugla" anbefales.

Jeg ble usikker og sendte en mail til produsenten av strømmåleren min, fikk svar tilbake mmen det var ingen hjelp og få der. Det de egentlig sa var: kontakt elektriker.

 

Så sendte jeg mail til "theowl" og fikk lynkjapt svar. De ba om mer info, så jeg sendte bilder og koblingsskjema - og fikk oppskriften tilbake.

 

Nå sitter jeg og ser på at forbruktet går opp og ned og skjønner egentlig ikke så mye...

 

http://www.theowl.com/shop/index.php?target=products&product_id=6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...