Moskus Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Holder dere på med dette for økonomiens del? Hehehe... Det er viktig og holde liv i norske butikker, men ikke for enhver pris. Jeg stusset på forskjellen fra 13 dollar til 350,-. Ble klokere nå og avventer litt. Nei, dette gjøres IKKE for å spare penger. Tror det er mange, mange år til investeringskostnaden er nullet ut som følge av besparelser. Og da har jeg for lengst investert i mer. Det er andre som reklamerer for det, se norske Home Control: http://homecontrolas.webs.com/ De har et interessant produkt, det er det ikke noe i veien med. Men at de selv har gjort det proprietært (og dyrt) har jeg litt problemer med å forstå. Men de påstår at man kan "spare store summer" med deres system, og da detter jeg av: Har du en panelovn uten termostat? Da kan du spare over 60% av strøm til denne med vår temperaturstyring. Har du termostat, men ikke tidsstyring så kan du spare over 30% med våre kontakter og tidsstyringen i app'en. ref: http://homecontrolas.webs.com/str-mstyring-2 ... høres jo genialt ut hvis man ikke bruker varmtvann, oppvaskmaskin og har kun den varmekilden. Takk for tips! Ser dog ut til å være noe underlig med HS-databasen min, for: Jeg startet en ny database, med blanke ark. Så kjørte jeg en import av enheter fra z-stick'en, og da kom den vanskelige ezmotion-enheten opp som normalt! Så gikk jeg tilbake til min egentlige HS-database, kjørte import der også, og da var ezmotion fremdeles frisk og rask. Så parret jeg inn en annen enhet (dør/vindusbryter som ikke virket), leste den fra z-stick'en...og den var da plutselig blitt en strømmåler! Kom ikke lenger da, men her er det noe mystisk. Sett ezmotion sensorene i "listening mode" og kjør en Rescan (på Device Properties). Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 (endret) Da er delene dine ferdige og går i posten fra jobb på mandag. Ideen kom fra mitt gamle Mecano sett som jeg fikk av min bror for 40 (!) år siden. (Se bilde) Jeg hadde dog ikke hjerte til å ta en av dem så jeg tok bore-stoppene fra Co for å få settskrue-løsningen og limte på dem skiver med "Aralditt" (Se bilde) For å jevne ut overflaten på den store og skape litt bedre feste på den lille la jeg på et lag "kna-epoxy" som jeg laget noen riller i. Tanken er altså at du bruker ett (eller 2-3) gummi bånd, -O-ring eller en gummi-strikk mellom disse. Om strikken ryker etter et år er det jo bare å sette på en ny Jeg har altså bare laget ett sett så den andre får du lage selv. (CO hadde bare 2 pakker med borestopp ). Med større avstand kan du også lage den ene hjulet enda større for å få bedre giring. OBS Settskruen på den lille er boret ned for å bli butt i enden og få riktig lengde så den ikke stikker opp i gummibåndet: Set borestoppen i skrustikka, sett i borret og la det gå mens du sakte skrur ned settskruen. Endret 28. september 2013 av Fermate Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Har en slik til overs: http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_156&products_id=2925 Ta kontakt hvis noen er interisert til å kjøpe den. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Skriptbistand? Dette er nok veldig enkelt, for dere som kan det. Vil noen hjelpe meg med 2 skript? 1. On Slår på enheter, A4, E2, F3 osv., samt at det setter A6 til 60%, E4 til 30%, F8 til 75% osv. (dimmere). 2. Off Slår av enheter, A3, E1, A9 osv. Skal bruke disse mot de små Nexa kontrollerne hvor det nå ligger eventer for hver kontroll, men med fremtidig Z-Wave oppgradering blir det for mye jobb og endre alt. Derfor skriptene som ble foreslått 2 ganger tidligere av professor Moskus. Takk. Lenke til kommentar
mk1 black limited Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 For meg høres det ut som om du har glemt å sette opp Associations på bevegelsessensorene, eller ikke satt det opp riktig. På Everspring mener jeg iallfall at Group 1 skal settes til HomeSeer (ID 1), men det er mulig jeg ikke husker riktig og da er det "Group 2". Utenom det har jeg ingen gode ideer å komme med utenom et par hint jeg har fått selv: Ikke slett et helt nettverk fordi en enhet ikke fungerer, med mindre du er helt forbanna bombesikker på at det kommer til å fikse problemet ditt. Parametre settes best med Internet Explorer (for HS2), dessverre. For nyere IEer anbefales Compability View. Z-wave bruker (minst) 4 forskjellige ruter for en enhet, så alle Optimize funksjoner kjøres 4 ganger etter hverandre. For HS Pro er "Z-wave Network Health" (nederst på Manage Z-wave Controller siden) praktisk å kjøre noen timer på natta ei uke eller så for å rense litt i brutte baner. Da tror jeg jeg er på nett igjen. Men dette var ikke morsomt...vel, litt da. :-) Tips til meg selv (og andre kanskje) en annen gang: 1. Gjør alltid z-waverelaterte ting (inclusion/exclusion, parameterredigering etc) på maskinen HS kjører på og som interfacet er koblet til 2. Hvis noe ikke funker, ikke slett hele nettet (ref. Moskus), det er sannsynligvis fullt mulig å fikse problemet med den enheten du har problemer med 3. Sjekk at associations er satt opp riktig! Homeseer-serveren skal være i riktig gruppe 4. Har du problemer med en enhet, sett den i listening mode og kjør rescan 5. Fremdeles problemer, sjekk associations 6. Fremdeles problemer, fjern den fra nettet (exclude), slett den fra HS og legg den til (inclusion) igjen og så legg til i HS - kjør rescan og sjekk associations Når det er sagt - jeg har en mistanke (fremdeles) om at HS-databasen min ikke er helt ryddig i forhold til z-waveenheter, det er litt for mye merkelige ting som skjer, spesielt hvis en enhet får tildelt samme id som en annen enhet har hatt før. Da skjer det mye rart, f.eks. har den plutselig egenskaper den åpenbart ikke skulle hatt (f.eks. tempsensor og bevegelsessensor på en strømmåler). 'Løsningen' jeg har funnet da er å ekskludere/inkludere nok ganger til at den til slutt ender opp med en id du ikke har brukt till noe annet før. Dette med associations: Det har jeg aldri før hatt behov for å endre på, men når jeg nå la til en Everspring bevegelsessensor måtte jeg inn og manuelt legge til HS i riktig gruppe. Men nå virker det da igjen! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2013 Da er delene dine ferdige og går i posten fra jobb på mandag. Gleder meg til å teste dette! Det blir veldig spennende! Skriptbistand? Dette er nok veldig enkelt, for dere som kan det. Vil noen hjelpe meg med 2 skript? 1. On Slår på enheter, A4, E2, F3 osv., samt at det setter A6 til 60%, E4 til 30%, F8 til 75% osv. (dimmere). 2. Off Slår av enheter, A3, E1, A9 osv. Skal bruke disse mot de små Nexa kontrollerne hvor det nå ligger eventer for hver kontroll, men med fremtidig Z-Wave oppgradering blir det for mye jobb og endre alt. Derfor skriptene som ble foreslått 2 ganger tidligere av professor Moskus. Takk. Til det bruker vi hs.Transmit. Lagre dette som "ScriptOn.vb" i Script-folderen: Sub Main() hs.Transmit("A4+E2+F3", "On") hs.Transmit("A6", "Ddim", 60) hs.Transmit("F8", "Ddim", 75) End Sub ... og lagre dette som "ScriptOff.vb": Sub Main() hs.Transmit("A3+E1+A9", "Off") End Sub ... så er det bare å sette opp eventer for å kjøre scriptene, og sette noen passende triggers for eventene. 1 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2013 Da tror jeg jeg er på nett igjen. Men dette var ikke morsomt...vel, litt da. :-) [...] Men nå virker det da igjen! Gratulerer! Det er lite som er så trist som et hjemmeautomasjonsanlegg som ikke fungerer... Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 Veldig mye fornuftig... Takk for dette Moskus. Dette hjelper, men... Disse skriptene vil jeg bruke for faste hendelser basert på solens gang, men jeg ønsker også en mulig for å skru av at skriptet kjøres en gang. Si at jeg dimmer kjøkkenet, skrur på lyset i skapene og lager litt kosestemning i stua. Har vi gjester passer det dårlig at lyset lever sitt eget liv, derfor ønsker jeg en måte å stanse kjøringen 1 gang. Er det komplisert? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Har vi gjester passer det dårlig at lyset lever sitt eget liv, derfor ønsker jeg en måte å stanse kjøringen 1 gang. Er det komplisert? Kan du gjøre det litt mer konkret? Scripts kan settes opp til å kjøres kontinuerlig (f.eks. temperaturstyring må jo sjekke temperaturen med jevne mellomrom), men for de fleste scripts er det tilstrekkelig å kjøres når det er behov, og avsluttes etter det. Scripts som styres av Eventer er enkelt å få gjort betinget. Lag en "virtuell" device i HomeSeer (bare velg "Add" øverst til venstre, og sett typen til Applicance Module), og sett den som "Condition" i eventene dine. EDIT: Jeg tror jeg har tenkt ut en passende logikk. Lag en "override" device. Status-siden -> "Add Device" -> Gi den et passende navn ("Override stue" ?), sett "Type" til "Virtual" (hvis den finnes, "Applicane Module" hvis den ikke finnes), og sett koden til f.eks. "I1" (som i "is - en"). Lag to eventer, 1) et som skal kjøres automatisk og 2) et som kjøres når det ikke er automatikk (men les nedover før du oppretter noen Eventer, du har muligens noen fra før). Under "Trigger" på event 1 (som skal kjøres automatisk), kan du velge "Apply Conditions" (mulig du må lete litt, men den er der). Da får du opp en ny linje nederst over knappene. Velg "Device" i komboboksen og trykk på "Submit". Finn "Override stue" devicen (sjekk nederst i lista først), og sett condition til "Is OFF". Trykk på "Add" helt til høyre. Legg til Trigger (f.eks. "At Sunset") og Actions (kjøring av scripts) etter ønske. Gjør det samme for Event nr 2, men da skal condition settes til "Is ON". Selve triggeren må være den samme som for Event nr 1. Her holder det men en Action, en "Device Action": "Override Stue" skal settes til "OFF". Når den dagen du får gjester, er det bare å skru på "Override stue" via Status-siden eller HStouch, eller hva som helst når du setter på potetene. Resten ordner seg selv, og Event nr 2 sørger for å gå tilbake til normalen etter den aktuelle kvelden. Endret 2. oktober 2013 av Moskus 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 WOW, takk igjen Moskus. Skjønner logikken, får ikke testet det før over helgen. Satser på at det fungerer. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 WOW, takk igjen Moskus. Skjønner logikken, får ikke testet det før over helgen. Satser på at det fungerer. Bare hyggelig. Det meste er mulig på flere måter, men det gjelder å finne den mest egnede, spesielt hvis man skal vedlikeholde det selv. Jeg har ikke testet det selv heller, men kan ikke umiddelbart se noen feil i logikken. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Jeg har altså ikke fått testet Z-Wave dørlåsen min enda da jeg rett og slett ikke kjører Z-wave men bare RFXCom og NEXA Tellte opp i går og ser jeg har 25 dimmere og 12 ON/OFF så å bytte ut alt med Z-wave i en smell blir nok neppe aktuellt.. Samtidig holder det ikke å bare kjøpe en Z-wave sender å plugge i serveren da den står langt unna dørlåsen. Jeg tenkte at jeg kunne bytte noen av nexa dimmerne, feks. de som er mest kranglete slik at det ble ett visst Z-wave "nettverk" i huset. Kanskje kjøpe en sånn Fibaro 10 Pak? Høres dette fornuftig ut? Hvor langt (kort) bør det være mellom enhetene? Og så var det den evindelige dikusjonen om hvor en skal kjøpe ; Jeg vil gjerne kjøpe fra det billigste stedet som sender til Norge... http://www.eurox10.com/ ? Var det ikke et sted i Danmark vi fant? (Orker ikke å bla tilbake..) Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Litt utolmodig i dag jeg så jeg endte opp med å handle fra http://www.etotal.dk 303,20 Dkr for en Fibaro dimmer er ikke verst. Dansk moms slapp jeg også Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Litt utolmodig i dag jeg så jeg endte opp med å handle fra http://www.etotal.dk 303,20 Dkr for en Fibaro dimmer er ikke verst. Dansk moms slapp jeg også Er jo en god pris. Men det er litt rart at danskene kan ta så mye lavere enn de fleste andre i Europa klarer. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Vi har hatt en Acer B1 på badet til HStouch og Netflix (Lille Prinsesse og Sauen Shaun mens elsdte datter sitter på potte om kvelden). Den har nå tatt kvelden antakeligvis pga fukt, iallfall er det litt av og på, og WiFi er i beste fall ustabil. Trenger da et nettbrett som er sånn noenlunde vanntett. Noen tips? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) En oppfordring til de av dere (som meg) som har kameraer rundt omkring. Hvis de er koblet til internett så MÅ DE PASSORDBESKYTTES! Jeg har fulgt Dagbladets føljetong "Null CTRL" denne uka om datasikkerhet, og nå gjelder det kameraer. Interessant og veldig skremmende lesing. Jeg håper ikke jeg kjenner noen som legger tjenester på nett (som HomeSeer, Telldus, etc) uten å tenke på passordbeskyttelse. Joda, det skal noe til at andre finner den, men det er langt fra umulig. Endret 3. oktober 2013 av Moskus Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 En oppfordring til de av dere (som meg) som har kameraer rundt omkring. Hvis de er koblet til internett så MÅ DE PASSORDBESKYTTES! Jeg har fulgt Dagbladets føljetong "Null CTRL" denne uka om datasikkerhet, og nå gjelder det kameraer. Interessant og veldig skremmende lesing. Jeg håper ikke jeg kjenner noen som legger tjenester på nett (som HomeSeer, Telldus, etc) uten å tenke på passordbeskyttelse. Joda, det skal noe til at andre finner den, men det er langt fra umulig. Og ikke bare at de passordbeskyttes med nye brukere men at de gamle "default" brukerne slettes! Jeg ser i Homeseer loggen på Hytta i Danmark at jeg har ca 2 innbruddsforsøk i måneden. Jeg må innrømme at jeg tabbet meg ut der nede ved å sette opp Homeseer på "TV PCen", åpne for RDP i Routeren og prestere å lage en login på TVen som hadde både brukernavn og passord = TV Det endte med at jeg ble kasta ut av en tysker som ble kasta ut av meg da jeg logget meg på. Dusten fortsatte med å logge seg på igjen helt til jeg plutselig skjønte hva som foregikk og dro ut nettkabelen så jeg fikk tid til å endre passordet... Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 2. Ja. Her i tråden et sted. (edit: fant et eksempel her) Testr ut skriptet ditt men sliter litt. Jeg gjør sånn: Lager en Device (w75) Som Status Only Kjører Først ("Main","W75") og så ("MainButtons","W75") i skriptet ditt fra en Test Action Går tilbake til Status siden og trykker F5 Voila Knappene dukker opp på W75 Trykker på F5 en gang til. En ekstra duplikat av devicen dukker opp. (To stk identiske W75) Har forsøkt med både stor W og liten w. Samme resulat. Har testa flere ganger og begynner å bli litt frustert. Noen tips? Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 OI, en (Homeseer) server restart fikset det Vel vel, videre til et annet lite spørsmål da: Termostat timer scriptet har en Main rutine, når og fra hvor skal den kalles? På Device change fra DevMaster? Og hva skjer med timeren når serveren restarter? Holder Homeseer track på det og starter den igjen om den gikk? Lenke til kommentar
mk1 black limited Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Hm. Prøver å lage en event som sender en epost når strømforbruket (OWL instant power) overstiger en gitt verdi, la oss si 3000 watt. Så da setter jeg inn Device OwlInstPower greater than 3000. Enkelt. Men likevel trigges eventen på laverer verdier, her er emnefeltet i mailen, tatt med verdien av OwlInstPower v.h.a. variabelen $$DS:<deviceid>: Høyt strømforbruk, 2.744 Eh? Har også prøvd å la være å rekalkulere verdien slik at jeg ender opp med heltall, men det har ingen betydning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå