Moskus Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Hei, har nogle spørsmål jeg håper noen har erfaringer/tips til: 1. Fjernkontroll Touchsskjermer er mer praktiske enn fjernkontroller, mener nå jeg. Vi hadde fjernkontroller tidligere. .. men det finnes flere fjernkontroller her: http://www.smarthus.info/index.php?cPath=1_46_115 (bl.a den i bildet ditt, og ikke er den særlig dyr heller). 2. Touchpanel Disse ble nevnt tidligere, men jeg fant ikke igjen innlegget. Ser spennende ut. Hva med "pinch" som multitouch for å styre dimming - akkurat slik man forstørrer/forminsker bilder. Håper HS3 byr på det. Noen med ytterlige detaljer? Tror Motzi har kjøpt et par slike, men vet ikke om de er installert. Vil tvile på at de "pinch-to-dim" støttes, og det må i så fall være selve bryteren, ikke HomeSeer (eller whatever) som tar seg av det. 3. Mikromodul/bryter Nå har jeg fått ladningen med Fibaro dimmere i hus, grunnet reise går det 2+ uker før elektrikeren kommer men jeg har 2 spørsmål. Elkobryteren blir oppgradert med fjær, ref. professor Moskus, men hvordan reagerer Fibaro når jeg trykker på bryteren. Er det on/off mot forrige status eller er det dobbelttrykk som gjelder? Et trykk: Toggle off og forrige status. Dobbelttrykk: Gå til 100%. Trykk og hold. Dim opp eller ned. Kona har blitt litt skeptisk når jeg har stjerner i øynene og sier ordet forbedring... Hehehe! Den kjenner jeg meg igjen i! Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Takk igjen Moskus, da sitter alt rundt mikrobryterne, jeg gleder meg til elektrikeren kommer. Touchsskjermer er mer praktiske enn fjernkontroller, mener nå jeg. Vi hadde fjernkontroller tidligere. .. men det finnes flere fjernkontroller her: http://www.smarthus.info/index.php?cPath=1_46_115 (bl.a den i bildet ditt, og ikke er den særlig dyr heller). Helt enig, men på nattbordet blir det styr/irritasjon og måtte låse opp mobil, starte appsen og trykke. Greiere og ha en liten remote som kan slå av lyse, starte radio osv. På samme måte i stua, en liten remote som ligger under bordet som styrer de mest brukte lampene. Er redd de ser "billige" ut som Nexa´s, hører gjerne fra noen som vet om noen med B&O kvalitet. Tror Motzi har kjøpt et par slike, men vet ikke om de er installert. Vil tvile på at de "pinch-to-dim" støttes, og det må i så fall være selve bryteren, ikke HomeSeer (eller whatever) som tar seg av det. OK, de er vel ikke lagt ut for salg enda. Men da får vi nok en "review" når han har fått de i hus. Ellers hadde det vært flott om du oppdaterte førsteposten litt! Vil hjelpe for rekrutteringen til tråden, man skal være godt engasjert for å skumme igjennom hele tråden for tips. Selv leter jeg (igjen) etter vekkerklokkeskriptet, skulle gjerne hatt funksjonen med å avbryte det. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Helt enig, men på nattbordet blir det styr/irritasjon og måtte låse opp mobil, starte appsen og trykke. Greiere og ha en liten remote som kan slå av lyse, starte radio osv. På samme måte i stua, en liten remote som ligger under bordet som styrer de mest brukte lampene. ... du snakker som om du ikke har tenkt å ha en touchskjerm på nattbordet. Går det an, da? Jeg har både Nexa-brytere og en touchskjerm. Nexa-brytere fordi det er enklest å finne når det er mørkt (de styrer nattbordlamper), og touchskjerm til alt annet. OK, de er vel ikke lagt ut for salg enda. Men da får vi nok en "review" når han har fått de i hus. Tror du får kjøpt dem i UK...? Ellers hadde det vært flott om du oppdaterte førsteposten litt! Vil hjelpe for rekrutteringen til tråden, man skal være godt engasjert for å skumme igjennom hele tråden for tips. Selv leter jeg (igjen) etter vekkerklokkeskriptet, skulle gjerne hatt funksjonen med å avbryte det. Jeg er enig. Jeg har tenkt på det og jeg holder faktisk på med posten, men det tar tid. Datter nr 2 kom i juni, og det er ikke SÅ mye ekstra tid lenger. Samtidig venter jeg litt til jeg har kommet skikkelig i gang med HS3, for det vil nok kreve nok en "rewrite". Vekkeklokkescriptet (med stopp-funksjon) finner du her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&p=15315201 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Takk, jeg har en Joggler på nattbordet, men kona vil ha noe mer diskre på sin side. Ditt nattbord, tja, ros til fru Moskus... Lenke til kommentar
mk1 black limited Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Nå begynner jeg å lure på hva som er gått galt her... Har flere enheter i z-wavenettet mitt, og det har virket helt fint. Så skulle jeg skifte fra batteri til strømdrift på en av ezmotion-enhetene mine, og i den forbindelse måtte en parameter endres og man skulle fjerne og legge til enheten i nettet på nytt. Og etter det har alt gått nedover... Det begynte med at bevegelsessensor-delen i ezmotion plutselig ikke virket lenger. Alle andre verdier var fine. Den andre ezmotion-enheten min virket fint. Så ble det litt frem og tilbake med fjerne og legge til i z-wavenettet. Den andre ezmotion-enheten ble også fjernet og så lagt tilbake i nettet. Da virket ikke bevegelsessensoren på den lenger heller... Det samme med en Everspring-enhet jeg har. Har prøvd å slette alle z-waveenheter fra Homeseer, og kjørt en erase på Aeon-sticken så den var helt tom. La inn alle enhetene på nytt, samme problem. Noen enheter virker fint, f.eks. strømmoduler (av/på med strømmåler, vannlekkasjedetektor, multisensor fra Aeon etc.) Arghhh! Noen med gode ideer? Endret 26. september 2013 av mk1 black limited Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Nå begynner jeg å lure på hva som er gått galt her... Har flere enheter i z-wavenettet mitt, og det har virket helt fint. Så skulle jeg skifte fra batteri til strømdrift på en av ezmotion-enhetene mine, og i den forbindelse måtte en parameter endres og man skulle fjerne og legge til enheten i nettet på nytt. Og etter det har alt gått nedover... Det begynte med at bevegelsessensor-delen i ezmotion plutselig ikke virket lenger. Alle andre verdier var fine. Den andre ezmotion-enheten min virket fint. Så ble det litt frem og tilbake med fjerne og legge til i z-wavenettet. Den andre ezmotion-enheten ble også fjernet og så lagt tilbake i nettet. Da virket ikke bevegelsessensoren på den lenger heller... Det samme med en Everspring-enhet jeg har. Har prøvd å slette alle z-waveenheter fra Homeseer, og kjørt en erase på Aeon-sticken så den var helt tom. La inn alle enhetene på nytt, samme problem. Noen enheter virker fint, f.eks. strømmoduler (av/på med strømmåler, vannlekkasjedetektor, multisensor fra Aeon etc.) Arghhh! Noen med gode ideer? For meg høres det ut som om du har glemt å sette opp Associations på bevegelsessensorene, eller ikke satt det opp riktig. På Everspring mener jeg iallfall at Group 1 skal settes til HomeSeer (ID 1), men det er mulig jeg ikke husker riktig og da er det "Group 2". Utenom det har jeg ingen gode ideer å komme med utenom et par hint jeg har fått selv: Ikke slett et helt nettverk fordi en enhet ikke fungerer, med mindre du er helt forbanna bombesikker på at det kommer til å fikse problemet ditt. Parametre settes best med Internet Explorer (for HS2), dessverre. For nyere IEer anbefales Compability View. Z-wave bruker (minst) 4 forskjellige ruter for en enhet, så alle Optimize funksjoner kjøres 4 ganger etter hverandre. For HS Pro er "Z-wave Network Health" (nederst på Manage Z-wave Controller siden) praktisk å kjøre noen timer på natta ei uke eller så for å rense litt i brutte baner. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 I serien: "vis meg nattbordet ditt" kommer mitt bidrag: Jeg og kona har hver vår SS13 på veggen ved siden av senga. Dette blir istedenfor Nexa sine fjernkontroller da slike har en tendens til å ramle ned og under senga for meg. Jeg liker dem også godt fordi knappene kan tekstes. Over hodene våre i skråtaket sitter en Acer Iconia B1 med HSTouch på. Den viser (som på bildet) en svak-svak klokke. Klikker du på den blir klokka sterkere og klikker du en gang til kommer det full meny med styring av lys, seng, gardin, musikk og muligheter til å sjekke webkamera om en hører noen rare lyder 1 Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 (endret) Let's break out the math. L_cc = L_målt - d_rollertrol L = Lcc + d_rollertrol / 2 + d_aksling /2 Så hvis du kan måle diameteren til et Rollertrol-hjul så finner vi det ut. Diameteren på rollertroll gummihjulet er 18,5mm Med likt hjul på begge akslingene skulle det gi akselavstander på 40 - 18,5 = 21,5mm 58 - 18,5 = 39,5mm Rollertrol akslingen er også 6mm så det passer bra. 21,5 mm er i minste laget for å lage noen dramatisk "liten til stor giring" men vi får gjøre ett forsøk og lage denne først. Var ute og handlet inn deler i går kveld og startet på jobben. Regner med at de blir ferdige i løpet av helga og går i posten på mandag. (Jeg har adressen din fra Rollertrol innkjøpet) En siste ting: Hvor lang er akslingen som stikker ut? Endret 27. september 2013 av Fermate Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Over hodene våre i skråtaket sitter en Acer Iconia B1 med HSTouch på. Den viser (som på bildet) en svak-svak klokke. Klikker du på den blir klokka sterkere og klikker du en gang til kommer det full meny med styring av lys, seng, gardin, musikk og muligheter til å sjekke webkamera om en hører noen rare lyder Cred for takmontasje! Hva bruker du til klokke som er svak og så sterkere`(og så viser HStouch)? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Rollertrol akslingen er også 6mm så det passer bra. Nei, det tror jeg ikke. Det er en klips på den, og akslingen er tynnere inni. Jeg måtte iallfall bore en del ut (men det er en metallplate INNI hjulet, så med det ødela jeg et hjul. Og et bor). Var ute og handlet inn deler i går kveld og startet på jobben. Regner med at de blir ferdige i løpet av helga og går i posten på mandag. (Jeg har adressen din fra Rollertrol innkjøpet) En siste ting: Hvor lang er akslingen som stikker ut? Wow! Imponert! Og takknemlig! Akslingen er... 2-3 cm. Jeg kan måle skikkelig i ettermiddag. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 (endret) Nei, det tror jeg ikke. Det er en klips på den, og akslingen er tynnere inni. Jeg måtte iallfall bore en del ut (men det er en metallplate INNI hjulet, så med det ødela jeg et hjul. Og et bor). Den er 6mm på det bredeste, jeg har målt den. Men det er riktig at den er flatet av på to sider, det gir bare bedre feste for sett-skruen Det jeg lager nå krever ikke rollertrol hjulet så det går bra. Men ikke kast det "ødelagte" hjulet, det kan sikkert brukes i en annen sammenheng Endret 27. september 2013 av Fermate Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 (endret) Cred for takmontasje! Hva bruker du til klokke som er svak og så sterkere`(og så viser HStouch)? Det ER HSTouch sin "main skjerm" (som den automatisk går tilbake til etter 5 min) med en kjempestor label på (som viser klokka) i veldig svak grå. Når du klikker på den vises en ny skjerm med full HVIT fornt og en tonet bakgrund (som den på Squeezebox) osv. Endret 27. september 2013 av Fermate Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Den er 6mm på det bredeste, jeg har målt den. Men det er riktig at den er flatet av på to sider, det gir bare bedre feste for sett-skruen Det jeg lager nå krever ikke rollertrol hjulet så det går bra. Men ikke kast det "ødelagte" hjulet, det kan sikkert brukes i en annen sammenheng Jeg kaster sjeldent noe som jeg muligens kan få bruk for, så ingen fare for det. Jeg har brent meg før, så nå tør jeg ikke kaste noe som helst. Dette gleder jeg meg til! Blir spennende! ... humøret steg flere hakk. Det ER HSTouch sin "main skjerm" (som den automatisk går tilbake til etter 5 min) med en kjempestor label på (som viser klokka) i veldig svak grå. Når du klikker på den vises en ny skjerm med full HVIT fornt og en tonet bakgrund (som den på Squeezebox) osv. Aha, smart! Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 I serien: "vis meg nattbordet ditt" kommer mitt bidrag: Meget bra, takk for at du deler. De bryterne var meget lekre, 13 dollar på nett og 350,- hos våre venner i Bergen. Vi trenger en ny leverandør i norge. Det ER HSTouch sin "main skjerm" (som den automatisk går tilbake til etter 5 min) med en kjempestor label på (som viser klokka) i veldig svak grå. Når du klikker på den vises en ny skjerm med full HVIT fornt og en tonet bakgrund (som den på Squeezebox) osv. Fargene er viktige, jeg tok gjenbruk på den vi har i stua. Sort bakgrunn og hvit skrift, men på nattbordet fungerte ikke det på Joggler. Ble altfor lyst. Joggler har en funksjon for å tone ned skjermbildet, det i sammenheng med grå skrift fuingerer bedre. Takk for at du delte. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Meget bra, takk for at du deler. De bryterne var meget lekre, 13 dollar på nett og 350,- hos våre venner i Bergen. Vi trenger en ny leverandør i norge. Alt er billigere i USA. Og så bruker de en annen frekvens, så kjøp dem gjerne, men du får ikke brukt dem. Jeg kjøpte 15 DS10-magnetsensorer i USA til prisen av en DS90 på Clas Ohlson... Det vi trenger er at produsenter i Europa tar seg mindre betalt. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 (endret) Meget bra, takk for at du deler. De bryterne var meget lekre, 13 dollar på nett og 350,- hos våre venner i Bergen. Vi trenger en ny leverandør i norge. Beklager at jeg ga en amerikansk link. Jeg har kjøpt mine her http://www.uk-automation.co.uk/ og det er Marmitek produkter med europeiske frekvenser. UK-Automation er ikke billige men de har ting på lager og det hender jeg får volumrabatt om jeg kjøper over 7 av samme ting (følg med i prisen i handlevogna) OBS Dette er altså "X10" sendere som kan tas inn med RFXcom utstyr. Housecode og device settes med trykknapp sekvenser. Nederste bryter sender Dim/Bright kommandoer i.h.h.t. den FORRIGE av de 3 over som ble trykket. Alt er billigere i USA. Og så bruker de en annen frekvens, så kjøp dem gjerne, men du får ikke brukt dem. For å være HELT eksakt så; om du ikke er redd for Post & Teletilsynet KAN du jo kjøpe en RFXTrx sender i tillegg med amerikanske frekvenser... Endret 27. september 2013 av Fermate Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 For å være HELT eksakt så; om du ikke er redd for Post & Teletilsynet KAN du jo kjøpe en RFXTrx sender i tillegg med amerikanske frekvenser... Jeg har en mottaker. Nettopp fordi jeg kjøpte en haug med US magnetkontakter og bevegelsessensorer. De fungerer ypperlig med en ekstern antenne. UK-homeautomation har en pris på ca. 230 kr. Så kommer moms, som gir en pris på 287,50. Det er billigere enn her i Norge men ikke ekstremt, det er ikke DET som kan gjøre hjemmeautomasjon dyrt. $13 tilsvarer under en hundrelapp med moms... Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Holder dere på med dette for økonomiens del? Hehehe... Det er viktig og holde liv i norske butikker, men ikke for enhver pris. Jeg stusset på forskjellen fra 13 dollar til 350,-. Ble klokere nå og avventer litt. Lenke til kommentar
mk1 black limited Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 For meg høres det ut som om du har glemt å sette opp Associations på bevegelsessensorene, eller ikke satt det opp riktig. På Everspring mener jeg iallfall at Group 1 skal settes til HomeSeer (ID 1), men det er mulig jeg ikke husker riktig og da er det "Group 2". Utenom det har jeg ingen gode ideer å komme med utenom et par hint jeg har fått selv: Ikke slett et helt nettverk fordi en enhet ikke fungerer, med mindre du er helt forbanna bombesikker på at det kommer til å fikse problemet ditt. Parametre settes best med Internet Explorer (for HS2), dessverre. For nyere IEer anbefales Compability View. Z-wave bruker (minst) 4 forskjellige ruter for en enhet, så alle Optimize funksjoner kjøres 4 ganger etter hverandre. For HS Pro er "Z-wave Network Health" (nederst på Manage Z-wave Controller siden) praktisk å kjøre noen timer på natta ei uke eller så for å rense litt i brutte baner. Takk for tips! Ser dog ut til å være noe underlig med HS-databasen min, for: Jeg startet en ny database, med blanke ark. Så kjørte jeg en import av enheter fra z-stick'en, og da kom den vanskelige ezmotion-enheten opp som normalt! Så gikk jeg tilbake til min egentlige HS-database, kjørte import der også, og da var ezmotion fremdeles frisk og rask. Så parret jeg inn en annen enhet (dør/vindusbryter som ikke virket), leste den fra z-stick'en...og den var da plutselig blitt en strømmåler! Kom ikke lenger da, men her er det noe mystisk. Planen er da å slette sticken, parre alle enheter på nytt, lese dem inn i en tom HS-database - hvis det er ok der krysser jeg fingrene og prøver å lese alle inn på nytt i min egentlige database. Hvis det er problemer da må jeg prøve å gå tilbake til en tidligere database (pre-problemet). Wish me luck! Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Fargene er viktige Skal bare tipse deg om at jeg har laget en liten Utility som kopierer grafikk fra Powerpoint og til HSTouch (med riktig skala og borders) og som automatiserer produksjonen av 3D knapper. http://board.homeseer.com/showthread.php?t=158751 Utviklingen har ligget brakk i sommer men jeg regner med å ta den oppigjen til vinteren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå