Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Takk for tips! Det er med andre ord en kjempejobb, kanskje uten konklusjon.

Hvis man regner timepris, så kanskje det lønner seg å kjøpe pærene likevel... :p

Tror ikke at en kan kalle dette for "kjempejobb".

Rask søk på "dimbare LED fasesnitt dimmer" gir link til siden: http://nortronic.biz/default.pl?showArticle=76&pageId=23

Her står det: "De nye dimbare Megaman LED pærene erstatter tradisjonelle lyspærer og har følgende egenskaper:

bla, bla,

Pærene dimmes med de fleste dimmere, og kan byttes ut i eksisterende anlegg. Vi anbefaler forkant/fasesnitt dimmere.

Dvs. at her får vi en tips: Ser ut at Megaman (dimmable) LED lamper kan dimmes med fasesnitt dimmere...

Så hva slags dimmere de anbefaler?: http://www.megaman.cc/downloads/user-guide

Ser ut at de anbefaler blant annet en ELKO GLI400

Så søker vi ang. ELKO GLI400: http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=890&category_id=31&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

Her står det: "Triac dimmer fra Elko. Egnet til å dimme 230V led pærer som trenger triac dimmer."

Konkl.: Ganske stor sansynlighet at disse pærer vil virke bra med en FIBARO dimmer...

Ferdig. (Alt dette tok ca. 10-15 minutter)

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, nå er det jo egentlig ditt ansvar/ære at jeg holder på med dette... :)

Hva trenger jeg for å starte - og vokse med Z-Wave? Hvilken sender/mottaker anbefaler du Moskus? Samt, finnes det BRYTERE som både fungerer alene men også fra Homeseer? Mener du har nevnt det tidligere. Hvis det stemmer, viser de også status "riktig" i Homeseer selv om de er justert manuelt?

Tenker både på on/off samt dimmere som plasseres i Elko-boksen når den originale bryteren samt Nexas mikrobryter tas ut.

Heldigvis går vi mot mørkere tider... :)

Jeg tar ikke ansvar for at du har kjøpt noen kjipe moduler. :p

(Seriøst, det finnes de som har bedre antenne).

Hvis du har HomeSeer så strenger du kun Z-stick II. Fibaro sine dimmere/moduler er fine, og kan kobles direkte til bryter også. Siden Z-wave er toveis og Fibaro støtter "Instant Status" blir også HomeSeer oppdatert ("Group 3" association må settes til HS, men det er en diskusjon vi tar en annen gang). Plugin-moduler er ikke like smarte, jeg håper at Fibaro kommer med noen plugin-dimmere også snart (det har vært rykter om dem lenge nå, og applicance modul finnes), men de fungerer også fint.

Z-wave er et mesh-nettverk. Dvs. jo flere enheter du har (til en viss størrelse riktignok), jo bedre dekning har du. En ulempe er dog at du dermed ikke står like fritt fra å f.eks. ta ut en plugin-modul. Derfor bruker jeg ikke Z-wave til ting jeg vet er midlertidige, som f.eks. julelys (Nexa all the way).

Lenke til kommentar

OK, så da vet man at pæren sannsynligvis virker. Men så man finne et sted å kjøpe dem, og SÅ finner man ut om de er gode LED-pærer eller ikke.

For det er dessverre ikke selvsagt. :(

Jeg har prøvd endel LED-pærer som lar seg dimme, og lar seg dimme et stykke ned, men det er jo bare mot mine konkrete dimmere.

AtW

Lenke til kommentar

Da jeg testet Clas sine "Dimmbare" LED pærer mot (de "gamle") nexa dimmerne fant jeg ut at de lot seg dimme dersom de satt i paralell med en vanlig pære.

Det var altså slik at dimmeren måtet ha en resesiv last for å kunne funke.

Nå ser jeg at Fibaro setter på en "bypass" for å få dimmerne til å kjøre mot LED.

Skal tro hva den dingsen inneholder? -En resesiv last kanskje?

Jeg har lyst til å teste dette med de gamle Nexa dimmerne selv.

Altså å shunte pærene med en motstand.

Jeg har noen 1/4W motstander liggende. Om jeg da regner 240V og at det skal settes av max 1/4W mener jeg at en motstand på 230K burde bli passe varm.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd endel LED-pærer som lar seg dimme, og lar seg dimme et stykke ned, men det er jo bare mot mine konkrete dimmere.

AtW

Godt poeng: det handler jo ikke bare om pærene ELLER dimmerne, men at de funker SAMMEN.

Eksempelvis dimmer Clas sine V-Light pærer bare ned til ett visst nivå med de gamle Nexa dimmerne, men helt ned mot null med de nye.

Lenke til kommentar

Det var altså slik at dimmeren måtet ha en resesiv last for å kunne funke.

Nå ser jeg at Fibaro setter på en "bypass" for å få dimmerne til å kjøre mot LED.

Skal tro hva den dingsen inneholder? -En resesiv last kanskje?

Sikkert ikke noe mer enn det.

Hvis noen elektro-genier her kan fortelle meg hvordan jeg måler det, så kan vi finne det ut. :)

Personlig tror jeg forskjellen på de gamle og de nye Nexa-dimmerne er at de nye har motstanden innebygget, og det har ikke de gamle. ;)

Lenke til kommentar

Hvis noen elektro-genier her kan fortelle meg hvordan jeg måler det, så kan vi finne det ut. :)

Tja du kan jo ta multimetret ditt og måle motstanden over dem. Om det er en kondensator der inne (også) blir det litt verre. Men det hadde vært interessant å høre om du har en liggende..

Personlig tror jeg forskjellen på de gamle og de nye Nexa-dimmerne er at de nye har motstanden innebygget, og det har ikke de gamle. ;)

hehe Hvorfor ble jeg ikke overasket over det? ;)

Men jeg tror de nye er litt mer avanserte; som jeg sa så dimmer de V-Light pærene HELT ned.

Har du forsøkt de pærene på Fibaro med bypass?

Lenke til kommentar

Å koble inn en motstand kan funke, men da forsvinner jo litt av poenget med LED?

AtW

Nja Om vi tar et armatur med 5 x 50W spotpærer (feks LEDING fra IKEA) og bytter med 5 x 6W LED pluss en 1/4W motstand så blir jo diffen fremdeles 219,75W istedet for 220W

Men som sagt, jeg er redd de ikke dimmer helt ned uansett..

Lenke til kommentar

Er det bare hos meg kalkulatoren datt helt ut her?

5 pærer på 50W er 250W

Om du bytter dem med 5 stk 6W LED pærer fordi du vil spare strøm eller at det ikke skal bli så varmt i hue så vil de bruke 30W

Om du da legger på ENmotstand på 0,25W for å få dimmeren til å virke så er det lite i forhold til de 220W du har spart.

= Poenget med LED forsvinner ikke.

Lenke til kommentar

Om du da legger på ENmotstand på 0,25W for å få dimmeren til å virke så er det lite i forhold til de 220W du har spart.

... OK, da er jeg med. Men det var ikke sånn jeg leste det som stod, men jeg tok poenget ditt nå. ;)

Lenke til kommentar

5 pærer på 50W er 250W

Om du bytter dem med 5 stk 6W LED pærer fordi du vil spare strøm eller at det ikke skal bli så varmt i hue så vil de bruke 30W

Joda, greit nok, men regnestykket er vel ikke helt realistisk? Dagens halogen bruker ikke 50W for å erstatte 6W LED, og 0,25Watt høres svært lite ute for en motstand som skal fikse ett problem som dette.

AtW

Lenke til kommentar

Joda, greit nok, men regnestykket er vel ikke helt realistisk? Dagens halogen bruker ikke 50W for å erstatte 6W LED, og 0,25Watt høres svært lite ute for en motstand som skal fikse ett problem som dette.

Det er vel uansett grunn til å tro at motstanden ikke tilsvarer 200W...

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Nei, det gjør den nok heller ikke, men jeg har inntrykk av at varmetapet er vesentlig i forhold til hvor mye pæra trekker i slike løsninger.

AtW

Motstanden skal ikke i serie med pæra (da vil den ikke kunne lyse) den skal i paralell. Og motstanden må beregnes til å dra akkurat (eller LITT mindre helst) så mye strøm at den yter de 0.25W som den tåler uten å brenne av. (ca 1 mA)

Lenke til kommentar

Nei, det gjør den nok heller ikke, men jeg har inntrykk av at varmetapet er vesentlig i forhold til hvor mye pæra trekker i slike løsninger.

Mulig, men nå forutsetter vi jo at det er kun en motstand. Ikke vet jeg, det påstås at Bypass'en ikke blir varm. Mulig jeg får testet dette i morgen kveld, så får vi se. :)

Lenke til kommentar

Motstanden skal ikke i serie med pæra (da vil den ikke kunne lyse) den skal i paralell. Og motstanden må beregnes til å dra akkurat (eller LITT mindre helst) så mye strøm at den yter de 0.25W som den tåler uten å brenne av. (ca 1 mA)

Jo, men du forutsetter jo fortsatt en en slik motstand gjøre jobben? Når folk kobler inn en ekstra pære, så er det mye mer, og mitt inntrykk er at "dårlige dimmere" har en minimumslast som er langt høyere enn at det holder med en motstand på 0,25 watt for å dimme LED på en ok måte.

AtW

Lenke til kommentar

Jo, men du forutsetter jo fortsatt en en slik motstand gjøre jobben? Når folk kobler inn en ekstra pære, så er det mye mer, og mitt inntrykk er at "dårlige dimmere" har en minimumslast som er langt høyere enn at det holder med en motstand på 0,25 watt for å dimme LED på en ok måte.

AtW

Ja om det er minimums last som skal til for å løse problemet er jeg enig, da holder ikke 1/4W.

Men greia er at jeg testet den dimmeren som har (resesiv) minimums last på 25W med 5 x 6W LED og de ville ikke dimme.

Det er i den konstelasjonen jeg lurer på om en liten "bypass" strøm vil forandre saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...