Moskus Skrevet 8. september 2013 Forfatter Del Skrevet 8. september 2013 Synd at ikke z-wave har noen dimmere som fungerer bra med led:( Fibaro sin skal fungere utmerket. Bare ta med bypass'en (hvis du har fra før), spesielt hvis du bruker 2-wire løsningen. (Og bruk dimbare pærer, selvfølgelig. ) Attention! This dimmer module is suitable for dimming of 220V LED lighting bothin two-wire or three-wire installation. LED lamps must be marked as "DIMMABLE". Use of the AC Bypass is required. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Synd at ikke z-wave har noen dimmere som fungerer bra med led:( Men har de ikke det da? Jeg mener Moskus rapporterte at de kunne dimme LED. -Om du la på en sånn dings Hehe Litt for sein der Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Her er en gummistrikk jeg hadde liggede som kunne passe bra. Litt lang kanskje.. Noen ganger er det bra at ting kan slure litt også. Den ene rullegardinen min hang seg opp i kroken til vinduet i min første installasjon. Jeg hadde heldigvis ikke skrudd inn noen settskrue fra rullegardinrøret og inn i gummivalsen så istedet for å ødelegge noe sklei Rollertrol hjulet rundt inne i røret noen runder. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Tenker å kjøpe RaZberry til min Raspberry Pi, slik at jeg også får styrt lyset på andre måter. RaZberry visste jeg ikke om - takk for tipset! Liker ikke helt at firmwaren ikke er helt åpen, men likevel en kjekk løsning. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Nexa dimmere - grå hår! Jeg har store utfordringer med 3 slike dimmere. EYRC-250.: Saken er at de reagerer sporadisk, har lagt de til i Homeseer som "vanlig" men allikevel. Har re-programmert de 2 ganger uten hell. Eneste som jeg tenker på er HS Unit Code, hvor viktig er den verdien? Mener at jeg har lest noe en gang. Nå er de på E12 og utover siden jeg har Nexa plug-in på E. Bør jeg fjerne det og legge til som F1, F2 osv.? Noen ideer før jeg får permanent grå hår? Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Fibaro sin skal fungere utmerket. Bare ta med bypass'en (hvis du har fra før), spesielt hvis du bruker 2-wire løsningen. (Og bruk dimbare pærer, selvfølgelig. ) Jeg har en del av disse Fibaro modulene, men de dingsene var jeg ikke klar over... 1 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. september 2013 Forfatter Del Skrevet 8. september 2013 Jeg har en del av disse Fibaro modulene, men de dingsene var jeg ikke klar over...I tillegg har jo Fibaro nettopp kommet med en RGBW (12/24V) også:http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=3033 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. september 2013 Forfatter Del Skrevet 8. september 2013 Nexa dimmere - grå hår! Jeg har store utfordringer med 3 slike dimmere. EYRC-250.: Saken er at de reagerer sporadisk, har lagt de til i Homeseer som "vanlig" men allikevel. Har re-programmert de 2 ganger uten hell. Eneste som jeg tenker på er HS Unit Code, hvor viktig er den verdien? Mener at jeg har lest noe en gang. Nå er de på E12 og utover siden jeg har Nexa plug-in på E. Bør jeg fjerne det og legge til som F1, F2 osv.? Noen ideer før jeg får permanent grå hår? Huskoden har ingenting å si, det er neppe problemet ditt. MMener å huske at jeg heller ikke var dårlig fornøyd med mottakeren i de der... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. september 2013 Forfatter Del Skrevet 8. september 2013 RaZberry visste jeg ikke om - takk for tipset! Liker ikke helt at firmwaren ikke er helt åpen, men likevel en kjekk løsning. Det har muligens med å gjøre at Z-wave ikke er helt åpent... Lenke til kommentar
Merko Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Hm. Blitt mer interessert i hjemmeautomasjon selv nå i det siste, spesielt når man kan styre det aller meste fra telefonen.. Ser at "Z-wave" er tingen.. Kom over denne siden; http://www.dkcautomation.com/collections/all/z-wave Ser at så si alt hører til det amerikanske strømnettet, hvor finner jeg "Norsk-friendly" versjon av de boksene der? Alt jeg trenger er en: http://www.dkcautomation.com/products/mi-casa-verde-veralite-home-controller Så "Z-Wave"-kompatible veggkontakter osv? Får skumlese igjennom tråden imorgen..er jo en del sider Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Jeg har en del av disse Fibaro modulene, men de dingsene var jeg ikke klar over... Når vi først snakker om veggmoduler, noen som vet om det har kommet noen 2-polet moduler til z-wave enda? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. september 2013 Forfatter Del Skrevet 9. september 2013 Hm. Blitt mer interessert i hjemmeautomasjon selv nå i det siste, spesielt når man kan styre det aller meste fra telefonen.. Ser at så si alt hører til det amerikanske strømnettet, hvor finner jeg "Norsk-friendly" versjon av de boksene der? ... smarthus.info Har kontrollere, plugin-moduler, mikromoduler, og alt man behøver. Jeg slår nok et slag for Fibaro-modulene. De er meget gode. Du må ikke ha en Vera3 eller VeraLite som kontroller, men du kan. Ellers et lite "aber". Det er praktisk å kunne styre lyset med mobiltelefonen, men jeg vil fraråde å la det være den primære måten å skru av eller på lys. Rett og slett fordi det er upraktisk. Å bruke mobiltelefonen er praktisk for å sjekke om man skrudde av kaffetrakteren og slikt, men hvis du må fiske opp mobiltelefonen bare for å skru på et lys på soverommet, så gidder man ikke etter en stund. Når vi først snakker om veggmoduler, noen som vet om det har kommet noen 2-polet moduler til z-wave enda? Uhmm, "enda"? http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_129&products_id=2598 "Dette produktet ble lagt inn i vår katalog fredag 05 desember, 2008" Merk at den ikke er like genial som Fibaro sine. Du kan ikke koble til bryter til den, tåpelig nok. Lenke til kommentar
arneolav Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Noen som vet hva det heter på engelsk? eBay selger sikkert i sett. Pøv timing belt eller toothed belt. Lenke til kommentar
hkmod25 Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 (endret) Tenkte å skrive dette i forbindelse med «LED og dimming» problematikken. Flere går over til å bruke LED baserte lyskilder og som følge kommer det mange spørsmål angående riktig valg av komponenter. «LED og dimming» problematikken ble omtalt på Internet mange ganger. Dessverre de fleste liker ikke å lese «kjedelige manualer» og håper snarere på en eller annen «mirakel» ved valg av lysanlegg komponenter enn på bevist planlegging. Først en deg generelle (klipp og lim) info: «Ved dimming av forskjellige lyskilder benyttes prinsippene fasesnitt og faseavsnitt. De aller fleste dimmere har fasesnittregulering på den positive delen av halvbølgen og benytter triac som utgang.» «Det er altså viktig at komponentene er tilpasset hverandre, og det må man ta hensyn til.» «Dimming av LED-lamper er en større utfordring. Det foreligger ikke en standard for hvordan dimmere skal operere og derfor passer ikke alle dimmere med alle LED lamper. Manglende standardisering var ikke et problem når lyskilden var en glødelampe eller halogenlampe med en enkel glødetråd som hovedkomponent, men i en LED lampe kan det bli krasj mellom elektronikken som sitter inne i lampen og driver LED-chipen og dimmer elektronikken.Enn så lenge finnes det ingen gode eller enkle løsninger som gir et godt resultat når LED skal dimmes. Når det en gang kommer en standard blir det lettere å produsere en dimmer som fungerer mot alle LED-armaturer/lyskilder." «Micromatic Norge AS konstaterer at det ikke finnes noen fullgode eller enkle løsninger som gir et godt resultat når LED skal dimmes. – Vi mottar jevnlig henvendelser fra installatører og sluttbrukere vedrørende dimming av LED, sier produktsjef Smarthus Cato Sandstrand. Kvaliteten på spenningen som nettet leverer virker også inn på installasjonen. LED -dimmere avgir ofte en brummelyd. Dette er spesielt fremtredende der det er lange luftstrekk mellom trafostasjon og installasjonen, sier Sandstrand. – I kontorbygg og industrilokaler med mye induktiv støy opplever vi samme problem. De fl este produsenter bekrefter dette og mener dette er noe vi må leve med. Med våre dimmere kan vi oppleve brum tilsvarende det vi opplevde på de gamle lysstoff rørene. LED-lampene er ikke tilpasset det norske nettet. – I andre land vi sammenlikner oss med har de rene TN-nett. Der er problemene mye mindre, sier Sandstrand, som forteller at det vil ta flere tiår å utbedre nettet slik at det er tilpasset LED-teknologien. – Inntil den tid må alle som produserer LED for det norske markedet, ha i bakhodet at vi har lavere toleransegrenser enn mange andre land. Han forteller at de i løpet av høsten trolig vil lansere et produkt som er innstillbart for ulike laster. – Da oppnås det større kontroll med parameterne på dimmekurver. Selv om det er små forskjeller på LED-lampene kan det være forskjellige innstillinger på dimmeren som bestemmer hvilken modus den skal arbeide i.» Så nå kan vi starte med planleggingen: Vi må alltid huske: «Det er vanskelig å si hvilke dimmere som passer til nye og ukjente LED pærer som lanseres på markedet. Enn så lenge er det ingen standard på LED.» Derfor regelen må bli – grundig test av DIMMER/LED kombinasjon. De fleste dimmere på markedet er TRIAC baserte (dvs. fasesnitt dimmere). Så det sier i seg selv å være dumt å prøve koble til en slik dimmer en «dimmable LED pære» som beregnet å bli brukt med en faseavsnitt dimmer. En del dimmere kan bli brukt med en såkalt «2-wire» installasjon (dvs. at dimeren står i serie med lyskilden). Husk: «2-wire» installasjon er alltid et kompromiss og må unngås. Spesiell ved bruk av LED baserte lyskilder. Se på selve dimmeren. Noen av disse har som ekstra finneser mulighet til å tilpasse parameterne på dimmekurver for å forbedre kompatibiliteten med LED lyskilder (som f. eks. FIBARO dimmer). Håper at dette vil hjelpe ved produkt valget. Endret 9. september 2013 av hkmod25 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. september 2013 Forfatter Del Skrevet 9. september 2013 Pøv timing belt eller toothed belt. Glimrende! Jeg fant. Men ikke det jeg ville ha... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. september 2013 Forfatter Del Skrevet 9. september 2013 Godt oppsummert, hkmod25! Så nå kan vi starte med planleggingen: Vi må alltid huske: «Det er vanskelig å si hvilke dimmere som passer til nye og ukjente LED pærer som lanseres på markedet. Enn så lenge er det ingen standard på LED.» Derfor regelen må bli – grundig test av DIMMER/LED kombinasjon. De fleste dimmere på markedet er TRIAC baserte (dvs. fasesnitt dimmere). Så det sier i seg selv å være dumt å prøve koble til en slik dimmer en «dimmable LED pære» som beregnet å bli brukt med en faseavsnitt dimmer. En del dimmere kan bli brukt med en såkalt «2-wire» installasjon (dvs. at dimeren står i serie med lyskilden). Husk: «2-wire» installasjon er alltid et kompromiss og må unngås. Spesiell ved bruk av LED baserte lyskilder. Se på selve dimmeren. Noen av disse har som ekstra finneser mulighet til å tilpasse parameterne på dimmekurver for å forbedre kompatibiliteten med LED lyskilder (som f. eks. FIBARO dimmer). Håper at dette vil hjelpe ved produkt valget. Det viktigste er uansett: TEST! Og det er synd, for LED-pærer er enda ikke blitt så billig at man kjøper i bøtter og spann for å teste. Det gjøres tester på LED-pærer av diverse fobruker-sider, men merkelig nok gjøres det ikke tester kun på dimmepærer. De blander vanlige og dimbare LED-pærer. Det irriterer meg at det konkluderes med atden og den fra Ikea eller Clas Ohlson er den beste pæren, selv om den ikke er dimbar. Altså er den totalt uinteressant! Pkt 2 er jo kjekt, men så vidt jeg har sett er ikke pærene merket på den ene eller andre måten. I beste fall står det "dimmable". Pkt 3. 2-wire er ikke noe man bør bruke hvis man har alternativer. Men for mange, som hjemme hos oss, er det ikke noe alternativ. Det er 2-wire eller ingenting. Da er det lettere å velge. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Problemet med LED-dimming er ikke at det ikke finnes enkle løsninger. Det gjør det, de brukes bare ikke. Problemet er at man i utgangspunktet har brukt et billig jalla-system for dimming, og nå forsøker å trøkke inn drivere som operer sammen med dette billig-jalla-systemet, i praksis ved at den ser på det som kommer inn og dimmer basert på dette. En teknologisk bakvent og elendig løsning. Dette kombinert med lav "lystetthet" gjør at LED-markedet er umodent, og personlig mener jeg denne tvangsutbyttingen av halogen er i overkant kjapp. AtW Lenke til kommentar
hkmod25 Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 (endret) Godt oppsummert, hkmod25! Pkt 2 er jo kjekt, men så vidt jeg har sett er ikke pærene merket på den ene eller andre måten. I beste fall står det "dimmable". Pkt 3. 2-wire er ikke noe man bør bruke hvis man har alternativer. Men for mange, som hjemme hos oss, er det ikke noe alternativ. Det er 2-wire eller ingenting. Da er det lettere å velge. Her skal jeg vise "prosessen" ang. Pkt.2: Jeg bestemmer å satse på en Fibaro dimmer. Da finner jeg ut at dimmeren er Triac basert, fasesnitt dimmer. Så starter jeg søket etter passende LED spotter. Her finner jeg en som virker interessant: http://elby.no/Downlights-og-Downlights-Tilbehoer/Led-Lyspaere-for-Downlight/Led-Lyspaere-for-Downlight-Dimbar-230V-GU10-6W-XL-51mm-Varmhvit Så leser jeg tekniske data: "...Dimmes med de fleste ordinær faseavsnittdimmer, som er tilpasset Led Lyspærer." Da beginner "rød lys" blinke for meg. Men jeg vil gjerne bekrefte dette og ser videre, hva slags dimmer anbefaler de å bruke. De anbefaler en KED-600: http://elby.no/Bryter-og-Dimmer/Lysdimmer/Lysdimmer-KED-600-Hvit-Universal-Ip Blant tekniske data finner jeg ikke info om dimmeren er fasesnitt eller faseavsnitt. OK. Google din venn.. Så finner jeg siden: http://www.ledonline.no/led-dimmer-220v.html Her står det: "...Dimmeteknikk: Fase avsnitt (Transistorer)". Da kommer jeg til en slik konkl.: Ja, disse LED lamper er bra og KANSKJE ville de også virke med FIBARO dimmeren. Men jeg har ikke lyst til å bruke tiden for testing og forsetter å søke videre etter LED pærer som refererer mot en fasesnitt dimmer.... Ang. Pkt. 3. Du skriver: "Det er 2-wire eller ingenting." Da er det bare å plassere dimmeren i takkboksen istedet (hvor du har 230V) og bruke en batteridrivende sender modul for å styre (dimmeren) manuell og "dekke hullet i veggen". Endret 9. september 2013 av hkmod25 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. september 2013 Forfatter Del Skrevet 9. september 2013 Her skal jeg vise "prosessen" ang. Pkt.2: Jeg bestemmer å satse på en Fibaro dimmer. Da finner jeg ut at dimmeren er Triac basert, fasesnitt dimmer. Så starter jeg søket etter passende LED spotter. Her finner jeg en som virker interessant: http://elby.no/Downlights-og-Downlights-Tilbehoer/Led-Lyspaere-for-Downlight/Led-Lyspaere-for-Downlight-Dimbar-230V-GU10-6W-XL-51mm-Varmhvit Så leser jeg tekniske data: "...Dimmes med de fleste ordinær faseavsnittdimmer, som er tilpasset Led Lyspærer." Da beginner "rød lys" blinke for meg. Men jeg vil gjerne bekrefte dette og ser videre, hva slags dimmer anbefaler de å bruke. De anbefaler en KED-600: http://elby.no/Bryter-og-Dimmer/Lysdimmer/Lysdimmer-KED-600-Hvit-Universal-Ip Blant tekniske data finner jeg ikke info om dimmeren er fasesnitt eller faseavsnitt. OK. Google din venn.. Så finner jeg siden: http://www.ledonline.no/led-dimmer-220v.html Her står det: "...Dimmeteknikk: Fase avsnitt (Transistorer)". Da kommer jeg til en slik konkl.: Ja, disse LED lamper er bra og KANSKJE ville de også virke med FIBARO dimmeren. Men jeg har ikke lyst til å bruke tiden for testing og forsetter å søke videre etter LED pærer som refererer mot en fasesnitt dimmer.... Takk for tips! Det er med andre ord en kjempejobb, kanskje uten konklusjon. Hvis man regner timepris, så kanskje det lønner seg å kjøpe pærene likevel... Men la oss se bort fra mine dårlige vitser: Hvis noen finner dimbare LED-pærer som fungerer med en bestemt dimmer, så kanskje de kunne poste dem her. Så sparer vi tid med å lete. Jeg har fått i hus noen Fibaro-motstander, og skal gå i gang med å teste noen LED-pærer svigerfar stakk innom med. Ang. Pkt. 3. Du skriver: "Det er 2-wire eller ingenting." Da er det bare å plassere dimmeren i takkboksen istedet (hvor du har 230V) og bruke en batteridrivende sender modul for å styre (dimmeren) manuell og "dekke hullet i veggen". Huff da! Hos oss hadde den løsningen drept alt av WAF, og dermed er det bare hakket bedre enn "ingenting". 2-wire fungerer med LED-dimming, men er som nevnt ikke optimalt og kan være noe mer kresen på pærene. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Huskoden har ingenting å si, det er neppe problemet ditt. MMener å huske at jeg heller ikke var dårlig fornøyd med mottakeren i de der... OK, nå er det jo egentlig ditt ansvar/ære at jeg holder på med dette... Kanskje det er på tide og oppgradere fra Nexa som har vært godt i 3+ år og ta steget til Z-Wave. Hva trenger jeg for å starte - og vokse med Z-Wave? Hvilken sender/mottaker anbefaler du Moskus? Samt, finnes det BRYTERE som både fungerer alene men også fra Homeseer? Mener du har nevnt det tidligere. Hvis det stemmer, viser de også status "riktig" i Homeseer selv om de er justert manuelt? Tenker både på on/off samt dimmere som plasseres i Elko-boksen når den originale bryteren samt Nexas mikrobryter tas ut. Heldigvis går vi mot mørkere tider... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå