Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Jeg har en touch screen på kjøkkenet. Det er en Elo skjerm som kjører Windows XP Embeded (og dermed også HSTouch). Dessverre er ikke maskinen i skjermen den sterkeste i verden, nærmere stikk motsatt, men det fungerer. smile.gif

Men HStouch kjører på veldig mye, som Windows CE, Windows Mobile, vanlig Windows, Linux, Mac, Android, iPhone, iPod og iPad. Det er bare å velge og vrake.

men, hvis man lager en layout med HStouch på win 7 serveren(hovedmaskinen) vil man vel ikke få samme layout på f.eks andoid o.s.v?

Tenke og teste en mimo skjerm som kobles opp via usb. Vet ikke om det går ann og ha flere av disse skjermene på 1 maskin.

Er litt usikker på hva folk gjør nå de har flere touchskjemer, man kan jo ikke ha så mange skjermer tilkoblet en pc?

Et annet alternativ er og ha en skjerm med en innebygd pc, men har ikke funnet noen av disse som har en grei pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men, hvis man lager en layout med HStouch på win 7 serveren(hovedmaskinen) vil man vel ikke få samme layout på f.eks andoid o.s.v?

Det bestemmer du jo faktisk helt selv. Men et problem du vil få ganske raskt er at skjermstørrelsene ikke er like... ;)

Er litt usikker på hva folk gjør nå de har flere touchskjemer, man kan jo ikke ha så mange skjermer tilkoblet en pc?

Et annet alternativ er og ha en skjerm med en innebygd pc, men har ikke funnet noen av disse som har en grei pris.

De fleste (iallfall veldig mange) bruker skjermer med innebygde maskiner, som f.eks. WindowsXP Embeded, iPad, Windows CE eller Android-skjermer rett og slett fordi det er enklere.

Man kan også uten problemer bruke en tynnklient uten problemer (jeg har en slik på soverommet, riktignok tilkoblet en vanlig skjerm). Noen av de støtter også touch elementer via USB, men USB-skjermer tviler jeg på fungerer.

Lenke til kommentar

Det bestemmer du jo faktisk helt selv. Men et problem du vil få ganske raskt er at skjermstørrelsene ikke er like... wink.gif

De fleste (iallfall veldig mange) bruker skjermer med innebygde maskiner, som f.eks. WindowsXP Embeded, iPad, Windows CE eller Android-skjermer rett og slett fordi det er enklere.

Har du noen eksempler på noen av de. Har prøvd og surfet litt på nettet, men de jeg finner er svindyre eller så har de gått ut av produksjonen.

Lenke til kommentar

Blir gal av og surfe etter dette:) Trur jeg gir opp nå.

Får sette opp en touchskjerm i gangen, som jeg kobler til serveren min. Trur det heller mot en mimo usb skjerm. Hva jeg skal ha i stuen får jeg ta siden orker ikke og lete mer:(

Kan jo starte med og bruke min kommende htc desire hd som jeg har bestilt for en evighet siden, har en hero nå. Frugan har jo også en htc desire.

Lenke til kommentar

Du finner en del billige android tablets på ebay eller delaextreme. Men det blir fort en 600kr.

cmf_Tiger skal bruke Z-wave. Da burde det gå bra.. ;)

Foreløpig kjører ikke HStouch veldig godt på Android under 2.0, bare sånn at man er klar over det. Og det er ikke sikkert det blir gjort noe med det.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Ja, da har elektriker vært her og montert inn en haug med Nexa aktuatorer :)

Kjekt med dimmer, selv om det er litt klønete betjening via de eksisterende veggbryterne.

Så da er det vel bare å bestille seg en RFXCOM sak, og begynne nerdinga?

Jeg brukte denne dimmer saken, som lar deg koble til eksisterende bryter, og det gikk helt fint. Den fikk plass bak bryteren, inne i de eksisterende koblingsboksene.

Litt klønete er det at man da må skru av igjen veggbryteren for å få tilgang til aktuatoren når denne skal programmeres, men det er tross alt ikke noe man gjør ofte.

Lenke til kommentar

Ja, da har elektriker vært her og montert inn en haug med Nexa aktuatorer smile.gif

Kjekt med dimmer, selv om det er litt klønete betjening via de eksisterende veggbryterne.

Så da er det vel bare å bestille seg en RFXCOM sak, og begynne nerdinga?

Jeg brukte denne dimmer saken, som lar deg koble til eksisterende bryter, og det gikk helt fint. Den fikk plass bak bryteren, inne i de eksisterende koblingsboksene.

Litt klønete er det at man da må skru av igjen veggbryteren for å få tilgang til aktuatoren når denne skal programmeres, men det er tross alt ikke noe man gjør ofte.

Hvilket program skal du bruke?

Jeg kommer nok til og bruke homeseer.

Er fremdeles litt usikker på om jeg skal ta hs2 eller hspro.

Lykke til med prosjektet ditt, håper jeg kommer snart igang selv:)

Lenke til kommentar

Jeg tror det sikkert blir HomeSeer til slutt, men jeg har ingen windows maskin stående så jeg har lyst å se om jeg ikke kan få til noe som kjører på Macen. xPl ser spennende ut, så jeg kommer nok til å prøve det først.

Virtualisering er praktisk, så kan du kjøre HomeSeer på Mac'en din. :)

Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det da jeg startet, og nå er det litt for mye som må kontrolleres for at jeg orker å begynne, men det er en del av den langsiktige planen.

(Og så er det nok et argument for LAN-bokser fra RFXCOM istedenfor USB).

Lenke til kommentar

Jaha? Hva er fordelene? (Hvorfor angrer du) Og hvorfor kan du ikke migrere installasjonen din over på en virtuell maskin?

Fordelene, slik jeg ser det, er at

- Det er enklere å ta backup av et image, veldig praktisk når man skal "teste noe"

- Kan flyttes når det er behov for maskinvare-oppgraderinger

- Hardware kan flyttes enklere om man bruker Ethernet-løsninger

Klart jeg kan migrere nå og det er planen å gjøre etter hvert. Jeg har RFXCOM og en RS232-løsning over LAN. Men det hadde vært veldig praktisk å hatt USB over Ethernet også, men det er ikke plagsomt billig så vidt jeg vet.

IR-sensor styrt lys er supergenialt, og nå lurer jeg nesten på om ikke jeg må vurdere å gjøre dette på alle badene i huset også :)

Absolutt! Jeg klarer meg ikke uten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...