Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Jepp det skal jeg gjøre, den du kikka på så fin ut.

fikk denne i dag:

Hi Kristoffer,

My product manager said that we have a European Zwave module available and that I can offer this to you to order direct through me at US $125.00. If you would like to purchase this then you can complete the attached form and return to me and I can have this processed. Thanks!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. I starten vurderte jeg Tellstick Duo/Net som styreenhet, men har etterhvert skjønt at disse har sine begrensinger og at jeg heller burde satse på RFXcom?

Jeg ville uten tvil valgt RFXCOM. Men det er diskutert så til de grader tidligere at jeg tar det ikke en gang til.

 

 

2. Mottakere for lysstyring og styring av kaffetrakter,motorvarmere osv (av/på) kommer jeg til å basere på NEXA-produkter. Disse er mistenkelig rimelige, men det virker som de fleste er fornøyd med dem for slikt bruk. Noen bedre?

Z-wave er bedre. Men dyrere. Men da får du også tilbakemelding om en modul eller lampe faktisk er på, og du kan sjekke statusen hos dem. Med RFXCOM/Nexa/etc må du bare stole på at signalet har kommet frem.

 

3. Sendere: Jeg har planer om brytere fra ELKO-Plus serien, og lurer på hva som er den beste måten å integrere disse i styringen? Finnes det mottakere som støtter puls inngang(monterer kun impulsfjær på bryteren) eller må jeg kjøpe trådløse sendere og montere bak hver aktuelle bryter?

Jepp. Se på Fibaro sine dimmere/brytere, f.eks. denne:

http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_129&products_id=2906

 

Jeg har denne i alle lyspunkter, bak en ELKO Plus (stort sett doble) ramme.

 

 

4. Styring av varmekabel/varmefolie: Hvordan løser man dette mtp. på styring? Siden det virker som de fleste kjøper løse termostater som er kompitable med RFXcom`en, så må man vel bare bruke en vanlig av/på-mottaker (som tåler belastningen) og koble varmen direkte via denne? Man kan evt. montere bryter i sikringsskap for allpolig brudd.

Og mtp. temperaturfølere, er det ingen som har funnet noen små følere som kan monteres i ELKO-ramme? Hadde vært litt stiligere å hatt et digitalt display integrert sammen med bryterne, i stedet for de store løse følerne. Vet det er bare å gjemme de, but still...

... eller evt. en termostat (i Z-wave format)?

Har ikke testet det selv, men planlegger muligens å gjøre det.

 

Finner du noen sensorer som passer i en Elko-ramme, så si ifra. :)

 

5. Software: Homeseer er det som gjelder?

Eller burde jeg prøve andre og rimeligere løsninger først før jeg går direkte på Homeseer? Har null peil. på programmering, så det er en fordel hvis det er enkelt å sette seg inn i.

Måten jeg ser for meg å styre oppsettet på er å ha en programere RFXcom`en via en raspberry pi (som kan ligge i en skap og surre hele tiden) og sette opp ønskelige scenario etter hvert. For deretter å styre dette via brytere og app på android, så snart alt er oppe å går.

Jeg liker HomeSeer. Egentlig utelukkende fordi det er så fleksibelt, og jeg tror du vil ha problemer med å finne noe som er like fleksibelt.

 

Men det finnes en del andre.

 

6. Kommer antageligvis til å skaffe meg en fjernkontroll i Harmony-serien for styring av alle AV-dupedittene etter hvert. Noen som har erfaring med å styre RFXcom med denne i tillegg til app?

Jeg vet ikke om det er så lett...

 

Jeg vil heller anbefale å sette opp huset "så smart som mulig" så er behovet mindre for fjernkontroller og app'er (som faktisk i den praktiske hverdag er ganske tungvindt). Bevegelsessensorer og timere er din beste venn! ;)

 

 

 

 

fikk denne i dag:

Hi Kristoffer,

My product manager said that we have a European Zwave module available and that I can offer this to you to order direct through me at US $125.00. If you would like to purchase this then you can complete the attached form and return to me and I can have this processed. Thanks!

YES, jeg er med!! Kan du sende meg epostadressen hans?

 

Eller er med på en mange-bestilling hvis noen vil organisere det. :)

Lenke til kommentar

fikk denne i dag:

Hi Kristoffer,

My product manager said that we have a European Zwave module available and that I can offer this to you to order direct through me at US $125.00. If you would like to purchase this then you can complete the attached form and return to me and I can have this processed. Thanks!

Du, den der vil jeg gjerne ha også, hvis det er snak om den dørlåsen som ble nevnt tidligere.

Blir også gjerne med på et gruppekjøp

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

fikk denne i dag:

Hi Kristoffer,

My product manager said that we have a European Zwave module available and that I can offer this to you to order direct through me at US $125.00. If you would like to purchase this then you can complete the attached form and return to me and I can have this processed. Thanks!

 

Må ta en sjekk i lommeboka først, men vil gjerne ha en slik jeg og. Klarte ikke finne ut hvilket temperatur området den takler da. Den bør jo tåle norske vinter.

Lenke til kommentar

Hei,ok kan ikke dere som er sugene på å ha en slik lås sende meg en mail på roffer at speedfreaks dot no så ser vi hvor magnge som vil ha å så ser vi om det kan bli en bedre pris. For meg så ser det ut som at den zwave enheten koster 125$ så kommer selve lås kassen i tillegg. fikk dette i går:

 

I need to get the warehouse to confirm the cost of shipping. It’s possible we could make the invoice lower to save on fees.

For the complete unit, you might be able to find it cheaper on Amazon. The stand alone unit’s part number is YRD220 NR 619. NR stands for no-radio, or stand alone, and 619 is the satin nickel finish. We sell that for $200 and that’s the price I saw on Amazon, but with it shipping outside the US their fees might be too much.

I’ll let you know what I find out from our warehouse. Thanks!

 

dvs med rask hoderegning :D 325$ 1937 nok.

Lenke til kommentar

Hei,ok kan ikke dere som er sugene på å ha en slik lås sende meg en mail på roffer at speedfreaks dot no så ser vi hvor magnge som vil ha å så ser vi om det kan bli en bedre pris. For meg så ser det ut som at den zwave enheten koster 125$ så kommer selve lås kassen i tillegg. fikk dette i går:

 

I need to get the warehouse to confirm the cost of shipping. It’s possible we could make the invoice lower to save on fees.

For the complete unit, you might be able to find it cheaper on Amazon. The stand alone unit’s part number is YRD220 NR 619. NR stands for no-radio, or stand alone, and 619 is the satin nickel finish. We sell that for $200 and that’s the price I saw on Amazon, but with it shipping outside the US their fees might be too much.

I’ll let you know what I find out from our warehouse. Thanks!

 

dvs med rask hoderegning :D 325$ 1937 nok.

Epost sent.

 

Den prisen med moms kan fremdeles konkurrere med de norske, dummere konkurrentene, så jeg henger med. :)

Lenke til kommentar

Leter fremdeles etter noen utendørs ip kameraer som fungerer greit. Har prøvd 2 stk av wanscam hw0022, men disse mister komunikasjonen alt for ofte.

Ser etter noen lignende kameraer som dette.

http://empiresecuritycameras.com/p-110-esc4-ip-720p-outdoor-dome-ip-poe-camera-36mm-fixed-lens-onvif.aspx

Har tenkt å bruke ispy som software, da jeg synnes dette programmet virker veldig bra.

Så, hvis noen har erfaringer med noen gode utendørs kameraer som ikke koster alt for mye...gi meg beskjed:)

Lenke til kommentar

Ventilene er kjøpt på ebay, de små kostet $10 og den store $22, de små blir litt varme så vet ikke hvor lenge de takler å stå på av gangen, lengste jeg har kjørt dem hittil er ca 5 min, tar de kvelden etterhvert får jeg se om det er mulig å få noen med en litt større spole som ikke blir så varm.

 

Små ventiler: http://www.ebay.com/...=item27ceb37efc

Stor ventil: http://www.ebay.com/...984.m1497.l2649

 

@ Moskus, jeg har sett på de kontrollerne der, men mtp hvor få ting jeg foreløpig trenger å vanne går det greit slik jeg har satt det opp nå (1 Nexa plugin on/off til hver ventil), blir det mange flere soner etterhvert kan det godt hende jeg ender opp med en slik sak :)

 

 

Hei. Fungerer ventilene du har koblet opp enda?. Fikk ett tips fra en automatikker at jeg burde ha diode fra minus til + for å beskytte eventuelle spenning spolen i ventilen genererer.

Lenke til kommentar

Dette ser jo lovende ut, likte den delen med kontaktene veldig bra.

http://www.hardware....ontrol/135975/3

 

Er vel litt begrenset hva man kan få til med dette systemet, men det vil kanskje bli bedre med tiden.

Noen som har erfaringer med dette.

Har ventet på at slike kontakter skal komme med z-wave, men z-wave teknologien går litt tregt synnes jeg. Er ikke mye nytt som kommer.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Dette ser jo lovende ut, likte den delen med kontaktene veldig bra.

http://www.hardware....ontrol/135975/3

Jeg har lest om han tidligere, føler han finner opp hjulet på nytt uten å egentlig tilføre noe ekstra, men håper på å tjene noen kroner på veien. Ikke noe i veien med at noen vil finne opp hjulet på nytt, men jeg vil heller ha flere muligheter, ikke som Sensio velger å støtte selv (til sin pris).

 

Tidligere så nettsiden litt "jalla" ut, og det var hakket før jeg ville få noen til å sjekke påstandene hans om strømsparing (de er der ikke nå lenger, uansett) for tallene gav ikke helt mening.

 

 

– Med programvaren fra Sensio kan vi gjøre mye spennende. Vi tenker blant annet på slikt som persiennestyring og fjernstyrte dørlåser. Tenk deg å kunne låse opp inngangsdøren for barna mens du selv sitter på jobben, sier han.

Næmmen, oi så fantastisk! Skulle tro at noen har tenkt på det tidligere... Nei, vent! Det har de jo!

Det er stort sett alltid kun snakk om 1) pris eller 2) innsatsvilje, eller i sjeldnere tilfeller begge deler.

 

;)

 

 

Selve kontaktløsningen er fin den, selv om jeg ikke ser helt poenget med å gjøre det på faste stikkontakter. Litt kjipt å skru av TVen kun fordi termostaten ville skru av ovnen. Og hvis det er et behov å styre en hel kontakt, så legg en mikromodul i en installasjonsboks.

Lenke til kommentar

Jo, de har noe tilsvarende som tidligere, men ikke like ekstremt.

 

Har du en panelovn uten termostat? Da kan du spare over 60% av strøm til denne med vår temperaturstyring. Har du termostat, men ikke tidsstyring så kan du spare over 30% med våre kontakter og tidsstyringen i app'en.

Jeg kan få deg til å spare 100% hvis du skrur av ovnen...

Lenke til kommentar

Litt amper idag, Moskus:)

Neida, faktisk ikke! :)

 

Men veldig, veldig kort oppsummert er det i hovedsak kun to måter å bli rik på:

1. Ha en genuint god idé, og ha flaks.

2. Utnytt idioter.

 

Siden alt homecontrol.no prøver å oppnå finnes fra før, så havner dette i kategori 2. Og jeg misliker sånt. ;)

 

Han burde heller laget den samme kontakten med f.eks. Z-wave, KNX, Nexa-protokoller, så han slapp å finne opp rammeverket på nytt. Da skulle jeg kjøpt noen av ham. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...