Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en del Z-wave ting jeg kunne tenke meg men som bare finnes i USA utgave...

 

Hva om jeg handler meg en Z-wave sender fra USA som kjører i 908,42Mhz, hvem er det jeg støyer for da? (Hvem er det som bruker frekvenser i det området i Norge?)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Som jeg fortalte tidligere satte jeg igjen Gardena robotklipperen min i Norge og dro på "ferie" (jobber 4 uker fra sommerhuset) til Danmark.

 

Det tok bare 2 uker så fikk jeg abstinenser og gikk og kjøpte meg en Worx Landroid M.

Den er liten og grei, kostet bare 6000 DKK og har timer og regnsensor.

 

MEN; når den skal tilbake til basen så kjører den rett fram til den finner grensekabelen, og så kjører den mot klokka med grensekabelen mellom beina til den treffer ladestasjonen (som er satt over grensekabelen), -i full fart.

Ikke så elegant som Gardenaen nei..

 

Det funker, joda men problemet er at når den klipper så stopper den kant i kant med kabelen, men når den skal til basen så kjører den med halve klipperen utenfor. Altså tråkker ned uslått gress 15-17cm rund hele hagen.

 

Men ellers er den fin. Jeg liker å drikke en øl mens jeg ser på at den jobber. Som et lite koselig dyr liksom..

 

En ting til; det er først når du åpner pakka at det står at den takler max 200m grensekabel.

Det er med 180m og en pakke med 100m ekstra koster 1000Kr.. Luringer!

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Det er en del Z-wave ting jeg kunne tenke meg men som bare finnes i USA utgave...

 

Hva om jeg handler meg en Z-wave sender fra USA som kjører i 908,42Mhz, hvem er det jeg støyer for da? (Hvem er det som bruker frekvenser i det området i Norge?)

Hvem støyer du for da,ja... GSM 900 (890-915 MHz) kanskje? Så det er jo mulig du slår ut mobilen din.

 

Og det er en ting med frekvens, men en annen ting med spenning. Så lenge det ikke er batteridrevet, så må du ha en spenningsomformer, sist jeg sjekket så taklet ikke Z-wave utstyret i USA noe annet enn 110V.

 

USA har fremdeles vesentlig større utvalg i Z-wave utstyr enn her i Europa, men forskjellen reduseres heldigvis. Hva er det du prøver å finne?

 

 

Det funker, joda men problemet er at når den klipper så stopper den kant i kant med kabelen, men når den skal til basen så kjører den med halve klipperen utenfor. Altså tråkker ned uslått gress 15-17cm rund hele hagen.

Den har ingen innstilling for kantklipping? Robomow kom jo med denne teknikken først (tror jeg), men de kjører først en runde i kanten av plenen for å klippe den, og så tar den resten av plenen (og når den er ferdig følger den kantlinjen tilbake til basen).

 

Fin pris på den iallfall. :)

Hvor mye støyer den?

Lenke til kommentar

Hvem støyer du for da,ja... GSM 900 (890-915 MHz) kanskje? Så det er jo mulig du slår ut mobilen din.

 

USA har fremdeles vesentlig større utvalg i Z-wave utstyr enn her i Europa, men forskjellen reduseres heldigvis. Hva er det du prøver å finne?

 

 

Å ja nei tanken var ikek å kjøpe power-controls. Egentlig var det bare den dørlåsen jeg fremdeles drømmer om :)

 

Hva om jeg kjører vanlig Z-wave på alt det andre og amerikansk bare på den?

 

Noen som har prøvd dette?

 

Den har ingen innstilling for kantklipping? Robomow kom jo med denne teknikken først (tror jeg), men de kjører først en runde i kanten av plenen for å klippe den, og så tar den resten av plenen (og når den er ferdig følger den kantlinjen tilbake til basen).

Fin pris på den iallfall.

Hvor mye støyer den?

 

Men den er ikke en Robomow, det er en WORX.

 

Den er listet til 63dB og det kan stemme bra. Den støyer bittelitt mer en Gardenaen (skal være 60dB) med driftsmotorene.

Lenke til kommentar

 

Å ja nei tanken var ikek å kjøpe power-controls. Egentlig var det bare den dørlåsen jeg fremdeles drømmer om :)

 

Hva om jeg kjører vanlig Z-wave på alt det andre og amerikansk bare på den?

 

Noen som har prøvd dette?

Z-wave er et mesh-nettverk. Jo flere enheter jo bedre. Det går med få enheter også, men da er du avhengig av å ha direkte kontakt med låsen (noe som ikke er umulig hvis det kun er låsen som skal styres).

 

Dessuten er det ikke bare-bare å kjøre to Z-wave-kontrollere med samme hjerne visstnok. Tror faktisk jeg hadde sendt en epost til HomeSeer og spurt.

 

Imidlertid skjer det såpass mye innen motoriserte låser for tiden at det kan nok lønne seg mange ganger å vente litt. I mellomtiden kan du jo også sende en epost til Yale og mase. Får de flere henvendelser så kanskje de kjapper seg med de Europeiske versjonene...

 

 

Men den er ikke en Robomow, det er en WORX.

Joda, jeg tok den, men siden de hadde kopiert den ene funksjonen, så kanskje de hadde kopiert alt. ;)

 

 

Den er listet til 63dB og det kan stemme bra. Den støyer bittelitt mer en Gardenaen (skal være 60dB) med driftsmotorene.

Tror faktisk jeg må måle R40Li. Lurer på om den støyer mindre enn det som er oppgitt. Jeg er faktisk ganske imponert over den.

 

63 dB er jo ikke så verst det heller på noen måte. Bedre enn forrige generasjon som lå på 70-80 dB!

Lenke til kommentar

Et Homeseerspørsmål (som jeg ikke fant svar på i HS-forumet): Er det mulig å få tilsendt en epost når enheter går tom for batteri/har nådd levetiden for batterier?

Tja... det eneste jeg kommer på er ved scripting. Sjekk innholdet i et av RFXCOM-panelet,og send epost hvis det inneholder "Change battery"?

Lenke til kommentar

Var det ikke noe "koblings skjema" bak på bryteren?

(Skru av sikringen om du er redd for å trekke bryteren helt ut)

 

Jeg skimter en WAGO kobling inne i boksen også. Hvilke kabler går inn der?

 

 

Ja enig. ELKO brytere har vanligvis INN nederst.

 

Men er ikke N tegnet for en ikke tilkoblet terminal?

Det rimer ikke med 3 piler UT på toppen.

 

Om det ikek står noe skjema på baksiden får du ta fram voltmeteret og måle litt mens du klikker på bryteren.

 

Foreløpig gjetter jeg på at en av de øverste altid vil få (samme fase) strøm når du klikker.

Og at den ene vil få (den andre fasen) strøm på OPP og den siste på NED.

 

Skal du styre dette må du ihvertfall ha 2 releer (eller ett dobbelt rellee med null midtpunkt) og så noe som mater disse. To stk Nexa for eksempel.

Men alt dette vil jo ta masse plass...

 

Og så skal du ha 7 stykker?

fikk han til å ta et bilde av bryteren bak.

ja det er 7 stk persiener som skal kunne styres, gjerne automatsik.. slik at de på sør veggen blender først osv.

som sakt tenkte jeg å teste med en PI og rfxcom, eller begge deler som regner med at han blir hektet på dette som meg :D morro med dingser.

V_7_C8_C.jpg

Lenke til kommentar

Tok noen bilder av det foreløpige vanningssystemet, først ser du hovedventilen, så har du fordelingskapet, alle ventiler 12v.

Hovedventil er 3/4" de andre er 1/2" (standard hagekoplinger)

 

 

Som dere ser er det ikke helt optimalt å bruke hageslange og koplinger i boksen, så tilbøyde rør vil nok fungere bedre og holde tett.

 

Har plassert skapet på utsiden av garasjen, i tilfelle noe skulle lekke kraftig slipper jeg iallefall å tenke på kjelleren, det var også enklere å få kabler gjennom garasjeveggen enn den veldig tykke kjellerveggen.

 

Er scriptet slik at hovedkranen åpner først, så et par sekunder senere den aktuelle ventilen, og motsatt ved stenging slik at det ikke står med trykk på.

For å være sikker på at det er avslått har jeg tatt med en ekstra OFF 20 sek senere i evente for begge enhetene.

Hei, lurer litt på hva du bruker for å styre strømmen ? så litt på de 24v ventilene her som moskus nevnte.

kan jeg da neste bare bruke et laptop power på 24v og en ganske så enkel nexa vegg kontak ?

Lenke til kommentar

Vet noen om det fins en usb stick eller boks som støtter både Z Wave og 433.92MHz? Har endel Nexa idag som jeg på sikt vil utvidet, ser jo også at jeg kommer til å trenge Z Wave i fremtiden.

 

Hvilket program bortsett fra HomeSeer vil dere med erfaring anbefale, må kunne styre Nexa og Z Wave. HomeSeer er jo ekstremt dyrt og lite pent.

 

Vurderer å bare kjøpe en Veralite og en RFXtrx433. Synspunkter?

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar

Hei, lurer litt på hva du bruker for å styre strømmen ? så litt på de 24v ventilene her som moskus nevnte.

kan jeg da neste bare bruke et laptop power på 24v og en ganske så enkel nexa vegg kontak ?

Jeg bruker en plug-in modul og en 24V transformator (mulig det er en laptop transformator). Fungerer helt fint. :)

 

 

 

Vet noen om det fins en usb stick eller boks som støtter både Z Wave og 433.92MHz? Har endel Nexa idag som jeg på sikt vil utvidet, ser jo også at jeg kommer til å trenge Z Wave i fremtiden.

Jepp, se på Z-stick II.

(Det er forøvrig den jeg bruker).

 

Hvilket program bortsett fra HomeSeer vil dere med erfaring anbefale, må kunne styre Nexa og Z Wave. HomeSeer er jo ekstremt dyrt og lite pent.

Homeseer! :p

Det er muligens litt dyrere enn andre løsninger, men så lenge du skal bruke RFXtrx og Z-wave (og ikke f.eks. KNX) så er HomeSeer blant de beste. Nå er HS3 i åpen beta, så kan du selv se at de har pusset en god del på UIet også. Men jeg vil poengtere en ting: Du skal ikke se så mye på det, det skal bare fungere. Imidlertid er det viktigere at touchscreens kan tilpasses til ditt behov. Det er litt jobb å sette opp et skikkelig funksjonelt HStouch prosjekt, men når det er gjort så ser du jo ikke UIet til selve HomeSeer uten at det er noe du skal konfigurere.

 

HS2 er ikke direkte pent. Men det er funksjonelt. HS3 ser bedre ut.

 

 

Men det finnes jo drøssevis av programmer! :)

Det er bare å søke på "z-wave software".

 

 

Vurderer å bare kjøpe en Veralite og en RFXtrx433. Synspunkter?

Vera har også gode produkter, men ikke like fleksible. Da hadde jeg muligens også heller vurdert den store ("Vera3?"), stort sett fordi det er praktisk å kunne bygge ut NÅR behovet melder seg. ;)

 

Skulle jeg hatt en gateway, så er det mulig jeg hadde ventet litt til. Vera kommer nok til å få konkurranse av andre tilsvarende produkter.

Lenke til kommentar

Det står jo ingenting der om at den støtter 433.92 MHz?

Det gjør den heller ikke, beklager at jeg var litt kjapp. Z-wave går KUN på 868,92 MHz.

 

Nexa/Waveman/whatever og Z-wave er også to ganske forskjellige protokoller, de opererer ikke likt. Derfor trenger du to ulike interfacer.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

Vera har også gode produkter, men ikke like fleksible. Da hadde jeg muligens også heller vurdert den store ("Vera3?"), stort sett fordi det er praktisk å kunne bygge ut NÅR behovet melder seg. ;)

 

Skulle jeg hatt en gateway, så er det mulig jeg hadde ventet litt til. Vera kommer nok til å få konkurranse av andre tilsvarende produkter.

 

Trudde egentlig bare forskjellen mellom Vera3 og Veralite var at Vera3 også har wifi nettverk?

 

 

Noen som har noe erfaring med ZipaBox? Ser at de har kommet med en 433 modul også.

Lenke til kommentar

Er det noen som har sett varmovner med z wave integrert? Ønsker ikke bare å skru av og på ovnen, men også styre temperaturen.

Det tror jeg ikke finnes. Men du kan kjøpe Z-wave termostater som skrur av og på ovnen (som en typisk innebygget termostat gjør).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...