Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

har lenge hatt lyst til å ordne slike saker selv. og har ikke innbilt meg det skulle bli noe særlig problemer, men ser nå at jeg har lært mye av å lese denne tråden fra start til slutt.

Det byr jo egentlig ikke på noe særlig med problemer, men å lese litt først er sjeldent en dum ide. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kan jeg bruke isteden for slike moduler man setter i stikkontakten. Ser for meg at det blir litt penere.

Så hvis det finnes en dings som kan settes inni kontakten på veggen eller bytte ut kontakten, hadde det vært fint med en link.

Jeg finne bare Slike, men disse skal vel monteres inn i en bryter. Jeg har jo ikke brytere til alle kontaktene mine. Hvordan skal jeg få f.eks styrt en varmeovn, hvis jeg ikke har lyst til og bruke disse stikk modulene.

Lenke til kommentar

Hva kan jeg bruke isteden for slike moduler man setter i stikkontakten. Ser for meg at det blir litt penere.

Så hvis det finnes en dings som kan settes inni kontakten på veggen eller bytte ut kontakten, hadde det vært fint med en link.

Hvis du ser her finner du et par mottakere som kan benyttes. Disse passer akkurat inn i en veggboks, og passer fint f.eks bak en lysbryter. Ulempen er at den trenger begge fasene, ofte er det bare én som går til bryteren.

Det er heller ingenting i veien for å montere disse bak uttaket, det er heller plassen det står på da. En løsning kan være å sette en påvegg-modul istedenfor innfelt, da får du plass til mottakeren i veggboksen. Ulempen er at du da skrur av/på hele kontakten, samt at den trådløse mottakeren kun tåler 1kW.

Jeg ser at de også har "padder" med fjernstyring, kanskje dette kan være et alternativ?

Alle disse mottakerne styrer du med brytere og/eller fjernkontroll du finner på samme side.

Forøvrig bør du ha elektriker for å montere mottakerne som ikke er plugg-inn.

Jeg har installert slike mottakere for å styre taklamper, og de gjør jobben utmerket. På badet har jeg en av/på-mottaker koblet mot en bevegelsesmelder slik at lyset skrur seg av og på automatisk. Fungerer helt glimrende :)

Dette utstyret kan også brukes i en mer automatisert løsning a'la Moskus :)

Lenke til kommentar

Når det er snakk om veggbokser så har ikke nexa mottagere med bryter. Vil gjerne ha muligheten til og overstyre lyset manuelt, det går ikke med nexa sine hvis du skal ha med dimming.. Tenker da på slike link. Regner med at jeg kommer til og bruke disse, hvis ingen har noen bedre forslag. hva er forskjellen på 1 wire og 2 wire?

Skal også kjøpe sender og mottager fra rfxcom samt homesser.

Har ikke funnet noen god løsning på vegguttak. nexa har noen som sikkert er til det formålet, men watt`en er på max 1000w. Hadde vært fint om noen innbygde moduler hadde taklet en panelovn på 1200w-1500w så man slipper disse stikkmodulene.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Når det er snakk om veggbokser så har ikke nexa mottagere med bryter. Vil gjerne ha muligheten til og overstyre lyset manuelt, det går ikke med nexa sine hvis du skal ha med dimming.

Det er ikke et problem, du kan sette opp trådløse Nexa-brytere for å styre lyset i tillegg. Bruker du kodehjul er det bare å sette sender-bryteren på samme kode (da blir programvaren også oppdatert), bruker du self-learning moduler så kan de huske opp til 6 forskjellige fjernkontroller (f.eks. PCen eller en annen fjernkontroll/veggbryter).

Alt kan løses. :)

Har ikke funnet noen god løsning på vegguttak. nexa har noen som sikkert er til det formålet, men watt`en er på max 1000w. Hadde vært fint om noen innbygde moduler hadde taklet en panelovn på 1200w-1500w så man slipper disse stikkmodulene.

Nexa har moduler på 3500 W (16A) for moduler med kodehjul.http://www.globy.no/productview/20101456/

Mener de skal ha moduler som går opp til 2000W for self-learning kode.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Når det er snakk om veggbokser så har ikke nexa mottagere med bryter. Vil gjerne ha muligheten til og overstyre lyset manuelt, det går ikke med nexa sine hvis du skal ha med dimming.

Det er ikke et problem, du kan sette opp trådløse Nexa-brytere for å styre lyset i tillegg. Bruker du kodehjul er det bare å sette sender-bryteren på samme kode (da blir programvaren også oppdatert), bruker du self-learning moduler så kan de huske opp til 6 forskjellige fjernkontroller (f.eks. PCen eller en annen fjernkontroll/veggbryter).

Alt kan løses. smile.gif

Nexa har moduler på 3500 W (16A) for moduler med kodehjul.http://www.globy.no/...tview/20101456/

Mener de skal ha moduler som går opp til 2000W for self-learning kode.

Da må jeg bruke batteri i senderen og det er jo litt kjipt:( pluss at jeg må kjøpe en sender og mottager.

Den modulen er en stikk modul, jeg ser etter noen som kan erstatte denne modulen, så jeg slipper den klumpen i kontakten:)

Lenke til kommentar

Da må jeg bruke batteri i senderen og det er jo litt kjipt:( pluss at jeg må kjøpe en sender og mottager.

Trådløs strøm er ikke helt stabilt enda, så batteri må det være. Men det er heller ikke noe problem.

Du ikke kjøpe mottaker om formålet uansett er å "overstyre" PCen.

Den modulen er en stikk modul, jeg ser etter noen som kan erstatte denne modulen, så jeg slipper den klumpen i kontakten:)

Ja, det blir det verre med. Jeg vet ikke om det er lov engang med 16A innebyggbare moduler. Det finnes noen DIN-monterbare moduler (til sikringsskap), men de er i X10-format, ikke Nexa.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om veggbokser så har ikke nexa mottagere med bryter. Vil gjerne ha muligheten til og overstyre lyset manuelt, det går ikke med nexa sine hvis du skal ha med dimming..

Med Nexa-modulene kan du kjøpe dimmer og bryter separat og så "parre" disse. Prisen vil nok ligge i omtrent samme område.

Regner med dette blir samme løsning som den du linket til, bare at disse var slått sammen til én enhet.

Om man vil ha ekte manuell overstyring snakker man om en helt annen løsning og som definitivt ikke får plass i en veggboks ;)

Lenke til kommentar

Hvodan løser andre systemer dette? f.eks EIB/KNX systemer.

KNX og Nexa kan omtrent ikke sammenlignes, mer enn at begge deler kan skru av og på lys. I mine øyne er KNX kun aktuelt om du har vunnet i Lotto og ikke har noe bedre å bruke pengene på. KNX bruker dedikerte mot hvert kontaktpunkt eller bryter, det er visstnok en RF-standard men ikke mye utstyr bruker den.

Z-wave er eksempelvis vesentlig nærmere Nexa, men er fremdeles vesentlig dyrere. Z-wave har trådløs toveis kommunikasjon mellom alle enheter, de lager et "nettverk". Det er ikke noe poeng i å diskutere om Z-wave er bedre eller ikke, det er den, men en innstikk-modul koster rundt 1000 kr isteden for 160 kr for Nexa. Matematikken taler for seg selv. ;)

Når det er snakk om veggbokser så har ikke nexa mottagere med bryter. Vil gjerne ha muligheten til og overstyre lyset manuelt, det går ikke med nexa sine hvis du skal ha med dimming..

Med Nexa-modulene kan du kjøpe dimmer og bryter separat og så "parre" disse. Prisen vil nok ligge i omtrent samme område.

Regner med dette blir samme løsning som den du linket til, bare at disse var slått sammen til én enhet.

Den han linket til er i X10-format, og fungerer utmerket. Men den bryteren sender ikke ut signal om at det og det lyset ble skrudd av ettersom bare et lite utvalg av X10-modulene har toveis kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Beklager, trodde jeg så en link til AW12. Mulig jeg blander sammen.

Z-wave er en fin-fin standard, dog litt dyrere og er også sårbar for radioforstyrrelser. Skulle ønske det var litt mer konkurranse på Z-wave utstyr i Europa eller mot Zigbee slik at prisene ble presset. ;)

Lenke til kommentar

Tenker jeg kommer til og kjøpe z-wave veggbryter plus div kontakter o.s.v

Vuderer og kjøpe rfxcom sender og mottager som nevnt tidligere:) og homeseer.

Lurer litt på styring med stemme, vil dette funger med et slik system. Hvis man ønsker mic og høytaler i et annet rom enn der pc står, hvordan kan man enklest ordne det?

Lenke til kommentar

Tenker jeg kommer til og kjøpe z-wave veggbryter plus div kontakter o.s.v

Vuderer og kjøpe rfxcom sender og mottager som nevnt tidligere:) og homeseer.

Husk at du også må ha en Z-wave interface for å få PCen til å snakke sammen med Z-wave utstyret. Jeg hadde spurt på forumet til HomeSeer hvilken som anbefales. :)

Og så hadde jeg kjøpt en interface som støttet dørlåser til den gangen jeg fikk lyst på det. ;)

Lurer litt på styring med stemme, vil dette funger med et slik system. Hvis man ønsker mic og høytaler i et annet rom enn der pc står, hvordan kan man enklest ordne det?

Jeg har prøvd meg på stemmestyring, men det føles så kunstig å måtte snakke engelsk til maskinen. Ikke at jeg er dårlig i engelsk på noe vis, men mitt i en samtale med kona på norsk er det ikke direkte naturlig å slå over på engelsk for å få skrudd på lyset i stua...

Å få høyttalere og mikrofon i et annet rom er enkelt: Man strekker ledninger. :)

Lenke til kommentar

Mener du at z-wave er et dårlig alternativ?

Hva mener du med interface, mener du at jeg skal bytte ut utstyret fra rfxcom og bruke en slik dings istedenfor se link eller denne se link

Jeg håpet liksom å slippe og strekke kabler ut til stuen:), finnes det noen trådløse løsninger?

Med rfxcom mener jeg disse komponentene

LAN-boks (ikke WLAN), 73000N: €150,-

433.92 MHz sender, 70031N eller 89031N: €20,-

433.92 MHz mottaker (master), 40071N: $26,-

Mulig jeg kommer med mange dumme spørsmål, men jeg prøver og sette meg inn i dette:)

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Jeg mener absolutt ikke at Z-wave er dårligere, standarden er nok antakeligvis bedre, i alle fall annerledes. Men det er noe dyrere.

Imidlertid kan du ikke bruke en RFXCOM-sender/mottaker til å snakke med Z-wave utstyr. Da trenger du et inferface, f.eks. et av de du linket til i posten over.

RFXCOM med tilhørende Waveman/Nexa moduler og brytere har den store fordelen at det er vesentlig billigere å investere i og betydelig enklere å sette opp (men det kan bli komplisert nok likevel).

EDIT: Det finnes ikke dumme spørsmål. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg har en touch screen på kjøkkenet. Det er en Elo skjerm som kjører Windows XP Embeded (og dermed også HSTouch). Dessverre er ikke maskinen i skjermen den sterkeste i verden, nærmere stikk motsatt, men det fungerer. :)

Men HStouch kjører på veldig mye, som Windows CE, Windows Mobile, vanlig Windows, Linux, Mac, Android, iPhone, iPod og iPad. Det er bare å velge og vrake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...