Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både KlikAanKlikUit, Chacon og Intertechno har Nexa-liknende moduler for 433mhz som er potensialfrie for å styre markiser etc. (at den switchbare kursen er separat fra ledningene som gir strøm til modulen) Om man får tak i de da...

 

De kan brukes til markiser/persienner etc som kjører på 230v som har 2 L-ledere som hver styrer retningen, når man da setter L-tilførsel i COM(mon) porten. Så kobler man N utenom. Foruten N og L for å gi strøm til selve releet.

 

Intertechno ITL-500 har switch mellom av og 2 forskjellige ut-ledere og en autoshutoff på 5 minutter om man skrur på en av retningene. On er en retning og Off er andre retningen, så trykker man på samme knappen igjen for å skru av/ stoppe.

Intertechno ITL-1000 er kun en bryter og har forhåndsinnstilte perioder mtp autoshutoff på 2sec, 2min, 5min, 15min, 2t, 4t og 8t samt et valg om at det ikke er autoshutoff i det hele tatt.

Intertechno med flere har og et av/på-rele som drives på 12v, og sender ut i samme volt.

 

Bauhaus Vestby fører både ITL-500 (349,-) og ITL-1000 (249,-) og begge fungerer med RFXtrx433 :)

Bruker ITL-500 for å switche noe 12v, men den må ha tilførsel på 230v.

 

Apropos potensialfri, kan ikke si jeg har funnet noe slikt innenfor z-wave- noen som vet? For å koble på et "analogt" 230v rele på modulen for å koble av/på andre volt-laster eller brytere blir klønete.

Endret av rgwells
Lenke til kommentar

Betyr det at jeg med en slik ITL-boks (eller en Fibaro-boks) kan styre min markise med motor for inn/ut (230v)? Hvordan sjekker jeg evt det? Hmmm, dette var spennende! ;)

 

Det kan i grunn bare du svare på..

Gitt at du har en 230v motor med 3 ledere+jord så kan du gjøre som beskrivelsene her med Fibaro dingsen.

Fibaro er jo z-wave og krever at du har sånt utstyr - har utgang til lokalt koblet bryter

ITL-500 er sånn Nexa opplegg på 433mhz - har jo ikke noe lokal bryter

 

fibaro_fgr221_roller_shutter-3.jpg

Endret av rgwells
Lenke til kommentar

Apropos potensialfri, kan ikke si jeg har funnet noe slikt innenfor z-wave- noen som vet? For å koble på et "analogt" 230v rele på modulen for å koble av/på andre volt-laster eller brytere blir klønete.

Mener Fibaro FGS-211 kan det, de legger jo opp til en alternativ strømforsyning, så jeg har regnet med at reléet er potensialfritt. Som det står i manualen: "Executive elements: relays", så jeg har tenkt det er grei skuring, men den må jo ha 230V for drift.

 

post-13975-0-66338100-1372228789_thumb.png

 

 

Jeg har en liggende, men har ikke testet den enda.

 

Jula http://www.jula.no/vp-ror-402218

og

Clas http://www.clasohlso...howRatings=true

har 16 og 20 mm eggehvite.

 

Biltema http://www.biltema.n...on/K-ror-44061/

har 16 og 20 mm grå.

Gjorde noen søk både på Jula og Clas men fant ingenting. Takk! :)

Lenke til kommentar

http://youcontrol.dk

Jøss, lave priser de hadde da. Lavere enn i Europa, jo.

 

Jeg trodde du hadde full kontroll over hvor en kunne handle billig så jeg gadd ikke å spørre, men jeg syntes også dette så billig ut.

 

Jobber 4 uker fra sommerhuset i Danmark akkurat nå så jeg tenkte kanskje jeg skulle handle noen. Må vel ta skrittet til Z-wave en eller annen gang jeg også.

 

Hvor pleier du å handle slikt? - så kan jeg sammenligne prisnene for å se hva som er blillig.

 

Både KlikAanKlikUit, Chacon og Intertechno har Nexa-liknende moduler for 433mhz som er potensialfrie for å styre markiser etc. (at den switchbare kursen er separat fra ledningene som gir strøm til modulen) Om man får tak i de da...

Jeg handlet fra KlikAanKlikUit en gang, men det var ganske klønete:

 

Det var ikke mulig å legge inn en international adresse i Web shoppen. Ble tilbudt å legge inn adressen uten land og så skulle support endre den før den ble sendt. (Du vet Nederlendere er glad i å handle ;) )

 

De kunne ikke trekke fra den nederlanske momsen og med norsk moms og dyr frakt ble det hele noe jeg har lite lyst til å gjenta.

 

Noen andre som har bedre steder å handle sånnt?

Lenke til kommentar
Jeg trodde du hadde full kontroll over hvor en kunne handle billig så jeg gadd ikke å spørre, men jeg syntes også dette så billig ut.

Jeg handler det meste hos smarthus.info. De har priser som stort sett er konkurransedyktige i Europa, men viktigere har de en utmerket service. Den betaler jeg gjerne litt ekstra for. Får jeg et problem, så blir det raskt ordnet opp i. Og selv om jeg har automatisert hele huset ble Z-wave utstyret billigere enn elektrikerne (selv om de kunne nok blitt vesentlig billigere om de KUN skulle installere automasjonen).

 

Jeg har også brent meg på å bestille "billig utstyr" i utlandet. Det er ikke alltid det blir så mye billigere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det termostater for varmekabel man kan koble mot Homeseer?

Jeg har lavtbyggende løsninger så trenger termostat med gulvføler og begrensning på 27 grader, hadde vært veldig kjekt å kunne slått av alle varmekabler via HS..

 

Den kraftigste er på 1680w og i teorien kan jeg vel bruke en on/off rele foran normal veggtermostat for å slå av og på, men ikke så elegant akkurat..

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har bladd et par sider tilbake, men vi har diskutert litt forskjellige ventiler. Har ikke akkurat sett den Gardena-ventilen, selv bruker jeg et par 24V fra eBay som fungerer utmerket.

 

Kort fortalt er det slik at hvis ventilen lar seg skru av og på så går det fint. Jeg tror ikke Nexa har lav-volt reléer så du trenger en omformer til å drifte ventilen med.

Har fulgt med litt på den diskusjonen ja. Grunnen til at vi valgte Gardena var at det finnes ferdige løsninger med bokser o.l, som kan graves ned.

 

Testet med 9V, og ventilen fungerte ikke så enkelt som en NC-ventil.

Den åpner ved tilført spenning, men lukker ikke når spenningen frakobles.

Etter litt søking på et tysk forum så viser det seg at den er "bistabil" for å være mer strømsparende(iom. at den opprinnelig er batteridrevet).

Åpent: 9V DC' date=' 300 mA, 250 ms

Lukk: 9V DC, -50 mA, 62.50 ms[/quote']

Link til oversatt tysk forum

 

Blir straks en mer komplisert styrekrets for å få denne til å fungere, enn hva som kanskje er praktisk mulig med Nexa-utstyr?

 

Satser nok heller på å prøve en tilsvarende 24V versjon av ventilen. Ser hvertfallut som disse bruker en mer standard NC-teknologi ift. kabling etc. :)

Lenke til kommentar

Finnes det termostater for varmekabel man kan koble mot Homeseer?

Jeg har lavtbyggende løsninger så trenger termostat med gulvføler og begrensning på 27 grader, hadde vært veldig kjekt å kunne slått av alle varmekabler via HS..

 

Den kraftigste er på 1680w og i teorien kan jeg vel bruke en on/off rele foran normal veggtermostat for å slå av og på, men ikke så elegant akkurat..

Jeg har ikke lest meg veldig opp på temaet, men den eneste muligheten tror jeg iallfall er Z-wave termostater. Skal ikke si det sikkert om de kan ha eksterne følere, men det ville ikke være urimelig.

 

Med Z-wave termostater så er relé og termostat separert. Dvs. selve termostaten styrer ingenting men sender signaler til reléet ditt. Så da står du fritt til å velge et relé som står til behovet.

 

 

Har fulgt med litt på den diskusjonen ja. Grunnen til at vi valgte Gardena var at det finnes ferdige løsninger med bokser o.l, som kan graves ned.

Ah, nedgravd. Det har jeg lurt på! Fortell gjerne hvordan det går og hvordan du gjør det.

Har tenkt å grave ned vanntilførsel til drivhuset i hagen, det er hovedpoenget med automatisk vanning hos oss, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det enda...

 

Selve ventilen kan vel i de fleste tilfeller plasseres over bakkeplan, så det burde jo ikke være et problem.

 

Satser nok heller på å prøve en tilsvarende 24V versjon av ventilen. Ser hvertfallut som disse bruker en mer standard NC-teknologi ift. kabling etc. :)

Kjekt med tilbakemelding for den også... ;)

Lenke til kommentar

Sukk, skjerming av kabler, altså...

 

Jeg har fått en irriterende lærdom. I midten av mai installerte jeg en ny dings (en Axis video server) i "dingseskapet". Da flyttet jeg litt på ledningene. Har siden merket at en sjelden gang måtte vi vente i evigheter (10-15 sekunder) på enkelte Z-wave hendelser. Jeg optimaliserte nettverket opp og i mente, problemet ble bedre men forsvant ikke.

 

Plutselig fikk jeg innskytelsen å flytte litt på Z-stick'en, forlenge den litt ut fra Belkin USB-boksen. Voliá! Ingen delays i det hele tatt! Var stabil leeenge!

 

Så fikk vi endelig fiber lagt inn til huset (hurra!!). Det betydde ny sentral og ny router. Og vips var problemet tilbake, jeg hadde flyttet litt på USB-kabelen. Så jeg måtte flytte den igjen, og problemet forsvant. Så begynte jeg å eksperimentere litt med å flytte andre nettverkskabler og videokamera-feed'er, og fikk ganske forskjellig resultater i hastighet og bildekvalitet mhp plassering. Her er det nok et eller annet som støyer!

 

 

Finnes det noe som en "skjermet USB-kabel"? Og vil det gjøre noen forskjell?

Jeg fant kun en tynn USB-forlenger i farten...

Lenke til kommentar

Hadde en litt trøblete opplevelse med en brannvarsler i går. Den løste ut (uten forklaring, har blåst den ren for evt smuss nå) i den ene garasjen vår. Og forble hylende. Det var da det ble interessant. Takket være at den sendte signaler på 433MHz hele tiden fikk jeg heller ikke åpnet garasjeporten med fjernkontrollen, og heller ikke med 'tyvkoblingen' via Nexa av/på-bryter med tilkoblet rele. I farten fant jeg heller ikke nøkkelen til porten, så da stod jeg der da... Fant nøkkelen omsider og kom meg inn, men det at brannvarsleren jammet 433MHz-frekvensen kontinuerlig var ikke noe særlig.

 

Sånn til info. :)

Lenke til kommentar

Hadde en litt trøblete opplevelse med en brannvarsler i går. Den løste ut (uten forklaring, har blåst den ren for evt smuss nå) i den ene garasjen vår. Og forble hylende. Det var da det ble interessant. Takket være at den sendte signaler på 433MHz hele tiden fikk jeg heller ikke åpnet garasjeporten med fjernkontrollen, og heller ikke med 'tyvkoblingen' via Nexa av/på-bryter med tilkoblet rele. I farten fant jeg heller ikke nøkkelen til porten, så da stod jeg der da... Fant nøkkelen omsider og kom meg inn, men det at brannvarsleren jammet 433MHz-frekvensen kontinuerlig var ikke noe særlig.

 

Sånn til info. :)

Høres ut som en defekt enhet. Jeg har trigget de brannvarslerne ved et par anledninger, men de har ikke kontinuerlig sendt signaler på 433 MHz båndet (jeg kunne skru av og på andre lys).

Lenke til kommentar

Noen som har en ide på en måte å få registrert om noen tar i ett dørhåndtak, og få overført denne informasjonen trådløst? I en liten pakke som kan være i selve døra?

Oooh, stilig problemstilling.

Du kan bruke en sånn "Clas Ohlson" tyverisikringssak, og modde den til å overføre trådløst ved å bruke en eller annen protokoll.

 

683076065_057.jpg

 

... og ellers har Disney jobbet med noe stilig:

http://www.youtube.com/watch?v=E4tYpXVTjxA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...