Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt er relativt, spesielt når det er snakk om penger. Du kan lese litt om USB-UIRT. Den har mottaker og sender i ett.

Global Cache er bedre, men også dyrere, spesielt hvis du skal ha mottaker.

 

Må USB-UIRT kobles til serveren eller kan den gå via en annen maskin på nettverket?

Lenke til kommentar

Ventilene er kjøpt på ebay, de små kostet $10 og den store $22, de små blir litt varme så vet ikke hvor lenge de takler å stå på av gangen, lengste jeg har kjørt dem hittil er ca 5 min, tar de kvelden etterhvert får jeg se om det er mulig å få noen med en litt større spole som ikke blir så varm.

 

Små ventiler: http://www.ebay.com/...=item27ceb37efc

Stor ventil: http://www.ebay.com/...984.m1497.l2649

 

@ Moskus, jeg har sett på de kontrollerne der, men mtp hvor få ting jeg foreløpig trenger å vanne går det greit slik jeg har satt det opp nå (1 Nexa plugin on/off til hver ventil), blir det mange flere soner etterhvert kan det godt hende jeg ender opp med en slik sak :)

Har kjøpt en liknende ventil på eBay: http://www.ebay.com/...84.m1439.l2649.

 

Den lager ganske kraftig 50Hz lyd, ikke å anbefale.

 

Fikk i dag en ny fra Arne Bergli, http://www.arnebergli.no/Magnetventiler%20230%20volt.htm

Den er ganske lydløs og vesentlig kraftigere bygget.

15350 Magnetventil 3/4", 230 volt, strømløs stengt 16 bar

Koster jo noe mer da, NOK 1400,- inkl mva & frakt.

 

Testet ok!

Hallo Actibus og arneolav.

 

Jeg kjøpte 24V ventiler.

1/2": http://www.ebay.com/...=item19cb5f1705

3/4": http://www.ebay.com/...=item1c1f54ac1d

... men de finnes i alt fra 12V variant til 240V. Koster det samme uansett for de samme spesifikasjonene.

 

Tilsynelatende kraftige saker og godt bygget. Takler visstnok opp til ca. 10 bar, som er mer enn nok. Fungerer glimrende til formålet, dvs vanning utendørs. Hvis jeg skulle ha noe som stengte vannet til huset f.eks, så hadde jeg nok spandert på meg noe á la den arneolav har. :)

 

Driver å leker med noen små pumper og en Netduino for vanning av potteplanter, men siden jeg på fredag ble tobarnspappa så er slike prosjekter lagt litt på hylla... ;)

 

 

 

Må USB-UIRT kobles til serveren eller kan den gå via en annen maskin på nettverket?

Den må være koblet til serveren, ja. Du kan bruke USB-til-Ethernet-bokser hvis du ønsker å flytte den. Men da vil jeg heller anbefale Global Caché.

 

 

Er gøy når man har fest med gestures.

Jeg er nok den siste som kommer til å gidde å bruke systemer med gestures om det blir populært

Jeg har aldri klart å bli glad i gestures uansett sammenheng. Det er altfor upresist til mitt bruk. Da jeg oppgraderte til Windows 8 på laptop'en kom til og med mus-padde-driveren med slike gestures innebygget for ulike Windows 8 saker, som Charms-menyen og startmenyen. Ble bare rot, måtte skrus av.

 

Jeg kan se for meg at jeg blir hissig hvis jeg sitter i sofaen, gjesper og strekker meg og plutselig går lyset av...

 

WiSee ser for all del spennende ut, men det er et stykke igjen til det kan brukes til noe.

 

 

Noen som har noen smarte løsninger eller forslag for å blende/åpne persienner med sånn stang/wire man vrir på? En liten servo eller motor med fjernstyring hadde jo fungert, men ikke spesielt pent om det er noe størrelse på de.

De fleste slike løsninger som ser "pene" ut kommer ferdig med motor. Jeg leter etter slike løsninger selv, men har så langt ikke funnet noe. Har du persienner med wire er det nok enklere for da kan man iallfall flytte motoren litt.

 

Det er uansett en gjennomgående stang i slike persienner. Jeg tenkte å se om jeg kunne forlenge den litt og legge en motor "bak" persiennen. Jeg har noen ekstra rullegardinmotorer som jeg tenkte å bruke.

Lenke til kommentar

Ok. Hvor begynner man?

 

Tenker da at han skal styre lys innvendig aller først og kanskje gjøre det med android.

Det er litt avhengig av hvor teknisk man er, og hvor teknisk man kommer til å gjøre det.

 

Noen kjøper bare en Telldus Net, setter den opp og er fornøyd med den. Vil man ha noe bedre (med tanke på f.eks. dekning og støttede protokoller) kjøper man en RFXtrx433. Den kobler du til en PC eller en Raspberry Pi, og styrer huset derfra (selvfølgelig med egnet programvare). F.eks. er Domoticz gratis og støtter de fleste basis-funksjoner. RFXtrx433 støttes av flere og flere større systemer, så man har gode muligheter for å finne noe som passer. Jeg bruker f.eks. HomeSeer.

 

Men det er såpass mange muligheter, at det kan være verdt å bruke litt tid på å se på de ulike løsningene. Det finnes MASSE tips her i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen kjøper bare en Telldus Net, setter den opp og er fornøyd med den. Vil man ha noe bedre (med tanke på f.eks. dekning og støttede protokoller) kjøper man en RFXtrx433.

 

Er det noen andre fordeler med rfxtrx433 overfor telldus? Jeg tenker å bruke systemet til å styre nexaene koblet til lysene på stua samt kjøpe inn noen temperatursensorer. Telldus virker mye enklere og mindre "custom", så for et sånt bruksmønster, er det noe poeng å gå for noe annet enn telldus?

Lenke til kommentar

Benytter du Telldus Net kan du koble den rett på ruteren, (uten bruk av PC).

Greit dersom en er ute og reiser for lengre tid, slipper å tenke på den stakkars PC'en hjemme.

 

Har flere NEXA brytere og temperatursensorer som kommuniserer direkte med Telldus.

Alt kan avleses eller styres fra f.eks. en remote PC eller iPhone eller tilsv.

Fungerer helt fint for slike oppgaver, og er veldig enkelt å sette opp.

Endret av RSan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å spille av lyd via HSTouch på Android?

 

Har begynt å tenke på et alarmopplegg, og har et par "gamle" android telefoner liggende, ser for meg å ha de kjørende med HSTouch med et alarmpanel oppsett, og hadde vært litt tøft hvis jeg kunne få sendt en kommando slik at når man åpner døren og alarmen er på så spilles en lydfil med en velkomstbeskjed, og beskjed om å taste pinkode.. Er det mulig?

Lenke til kommentar

Greit å planlegge eget system også i og med at jeg skal ha det litt mer avansert enn det jeg skal sette opp nå.

Hvis du skal gå med en "ferdig gateway"-løsning så kan det være verdt å vite at Nexa har nå kommet med sin egen. Så slipper du Telldus. :)

 

Er det mulig å spille av lyd via HSTouch på Android?

Mener det skal fungere, ja. Men det er lenge siden jeg har prøvd selv.

Lenke til kommentar

Er det noen andre fordeler med rfxtrx433 overfor telldus? Jeg tenker å bruke systemet til å styre nexaene koblet til lysene på stua samt kjøpe inn noen temperatursensorer. Telldus virker mye enklere og mindre "custom", så for et sånt bruksmønster, er det noe poeng å gå for noe annet enn telldus?

Som sagt er det avhengig om du eller kameraten din blir bitt av basillen. Telldus gir deg det elementære, og mange klarer seg utmerket det. Men du får heller ikke mer enn det, så når du tenker "Hjemmeautomasjon er veldig praktisk, la meg koble til stereoanlegget, rullegardiner og vaskemaskinen", så må du starte helt på nytt med hardware også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...