Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mange av dere som har fullt automatisk hjem. Altså at dere ikke savner noe mer automatisering av ting?

 

Jeg drømmer om et hjem jeg kan styre når jeg ikke er hjemme, og som jeg kan sitte i sofaen og gjøre alle mulige ting. F.eks når jeg står opp av senga kan jeg sette på kaffetrakteren med en gang, så er kaffen klar når jeg skal ha den osv.

Tror aldri du kommer dit at du har automatisert alt og er fornøyd. Jo mer du lærer og bruker systemet, jo mer ser du som kunne vært automatisert. Jeg har automatisert absolutt alle lys, har snart rullegardiner/persienner på stell, leker litt med automatisk vanning, robotgressklipper, robotstøvsuger, alarmer i form av røykdetektorer/vann/bevegelse, kontroll av 3. parts alarmsystem koblet til sentral, touchscreen'er på strategiske steder, HDMI switch, sensor på vaskemaskin/tørketrommel, postkassen, dører/vinduer, bla, bla, bla.

 

Men jeg blir likevel ikke ferdig... ;)

 

 

... og det er et av mine (få) ankepunkter mot bus-systemer. Jeg kommer aldri i livet til å klare å planlegge for ALT jeg har lyst til å gjøre eller strekke ledninger til alle tenkelige lampeplasseringer eller steder for gardinstyring, temperatursensorer, etc, etc., og en eller annen gang vil jeg dermed møte en begrensning. Klart man kan da spe på med trådløst da, men hvorfor da ikke gjøre det trådløst bra begynnelsen og høste godene med det? (Mesh is king, en av fordelene med Z-wave.) ;)

Lenke til kommentar

Høste ulempene vil jeg heller si :) Det er jo ikke sånn at fordelen med tråbasert opplegg forsvinner med en gang man har en trådløs enhet i systemet.

Bare fordi du får vemmelse av trådløs strømstyring, betyr ikke at det ikke fungerer. ;)

Klart det er ulemper med trådløst sammenlignet med bus-strømstyring, men så lenge fordelen er flere enn ulempene så er jeg fornøyd. :)

 

Poenget er jo at man må (dessverre) bruke litt tid på å finne et system som passer for seg. Noe av det som gjør KNX litt tyngre enn alternativene er (som vi har snakket om 100 ganger før) er a. Pris, b. Tilgjengelighet, c. Brukervennlighet til f.eks programmering og d. hvor enkel installasjonen er. Jeg sier ikke at jeg ikke kommer til å bruke KNX en gang i fremtiden, f.eks. hvis vi finner ut at vi skal totalrenovere huset, men akkurat nå er det viktigere for meg å bruke tid på kone og barn, og da må den "nødvendige" strømstyringen være enkel å installere og konfigurere. Så stiger WAF også på alle fronter.

 

 

(og du med 43.000+++ poster kan vel bruke 5 minutter på å skaffe deg en avatar? ;))

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt tørke på ideer her nå, har ikke så mye helautomatisert av lys, eneste er i gangen utenfor soverommene, der slår lyset seg på 10 min etter vekkeklokken (ringer 0650, lys på 0700).

På den måten vet jeg at det er på tide å komme seg ut av senga.

 

Samme lysene slår seg på kl 22 på kvelden, da vi gjerne legger oss mellom 22 og 2230

 

Resten av lysene i huset slås av/på med bryter eller via HSTouch på telefoner/nettbrett

 

 

Har hatt lyst til å sette det opp slik at lyset i gang og yttergang slås på hvis vi kommer hjem såpass sent at det er greit å ha lys på, tenkte mest på at det skulle skje når HS oppdaget mobilen min etter å ha vært borte lenger enn xx min, trenger vel da nesten en skumringsensor i gang som gir signal når det er "mørkt nok" i gangen.

 

 

Automatisk vanning i hagen har jeg begynt på, vha. et gammelt alarmskap fra securitas har jeg montert inn 2stk 12v ventiler foreløpig, i tillegg til en ganske mye heftigere magnetventil på utevannet, slik at systemet ikke står med trykk konstant.

Det er ikke helt ferdig, mangler strøm til hovedventilen.

Har lagt slike perforerte slanger i blomsterbed og lang blomsterkasse koblet til hver sin ventil, foreløpig ikke styrt av annet enn HSTouch, etterhvert hadde jeg håpet å få til en regnmåler eller enda bedre en fuktighetsmåler i hvert blomsterbed, men sliter med å finne noen slike fuktighetsmålere som kan snakke med HS, da ville vanning startet kun ved behov..

 

Varme og slikt styres av varmepumpene selv, så ser ingen grunn til å styre noe med det.

Slik sensor på vaskemaskinen som man kan få er heller ikke noe poeng for oss, vi sitter aldri å venter på den, tar ut og henger opp når vi er innom vaskerommet og har litt tid til overs.

 

Hadde vært litt artig med slik sensor på postkassen, men ser ikke helt poenget, går forbi den uansett på veien inn :(

 

RollerTrol skal jeg koble på vinduet som er rett bak oss i tv stua, den er alltid lukket nå, men kan jeg være koselig at den er åpen innimellom, så åpne den mens vi er på jobb f.eks og lukkes når vi kommer hjem, eller enda bedre når vi slår på tv, men da må jeg få tak i noe som kan fange opp IR signaler, og fruen er ikke veldig fornøyd med slike "unyttige" dingsebomser.. noe veldig billig som virker der?

Har IR mottaker i HTPC, men antar den ikke kan brukes til noe fornuftig? Kan programmere den til å kjøre et script tror jeg, litt usikker på om den kan ta imot signaler fra TV kontrollen.. Må sjekkes

 

Noen andre lure forslag? :)

Lenke til kommentar

 

Nei, seff. Men, man kommer til et punkt hvor mange "uvitende" sier wow, og det er det jeg mener med "fornøyd".

 

Har du kjøpt robotklipper btw? Eller skal du ha det? Lurer på hvor glad den er i å holde en plen på 1,3 mål vedlike.. Har snust en del på de, men er rimelig usikker på grunn av størrelsen på plenen. Får sette opp en garasje og legge en del belegningsstein, så det blir litt mindre plen :hmm:

 

Bare fordi du får vemmelse av trådløs strømstyring, betyr ikke at det ikke fungerer. ;)

Klart det er ulemper med trådløst sammenlignet med bus-strømstyring, men så lenge fordelen er flere enn ulempene så er jeg fornøyd. :)

 

Poenget er jo at man må (dessverre) bruke litt tid på å finne et system som passer for seg. Noe av det som gjør KNX litt tyngre enn alternativene er (som vi har snakket om 100 ganger før) er a. Pris, b. Tilgjengelighet, c. Brukervennlighet til f.eks programmering og d. hvor enkel installasjonen er. Jeg sier ikke at jeg ikke kommer til å bruke KNX en gang i fremtiden, f.eks. hvis vi finner ut at vi skal totalrenovere huset, men akkurat nå er det viktigere for meg å bruke tid på kone og barn, og da må den "nødvendige" strømstyringen være enkel å installere og konfigurere. Så stiger WAF også på alle fronter.

 

 

(og du med 43.000+++ poster kan vel bruke 5 minutter på å skaffe deg en avatar? ;))

 

Jeg ser den fordelen med trådløs teknologi, men jeg er nok mer teknisk av meg til å "bare" ha trådløse systemer.

Jeg bare lurer på om det blir noe vegg igjen i det stakkars huset jeg etterhvert skal pusse opp pga alle trekkerørene jeg kommer til å ha.

 

ATW ja. Han kan ikke ha avatar, fordi det er ikke ATW å ha avatar :p

Lenke til kommentar

Nei, seff. Men, man kommer til et punkt hvor mange "uvitende" sier wow, og det er det jeg mener med "fornøyd".

Problemet er at mange "uvitende" vil si wow lenge før jeg er fornøyd. ;)

 

Har du kjøpt robotklipper btw? Eller skal du ha det? Lurer på hvor glad den er i å holde en plen på 1,3 mål vedlike.. Har snust en del på de, men er rimelig usikker på grunn av størrelsen på plenen. Får sette opp en garasje og legge en del belegningsstein, så det blir litt mindre plen

Jeg har kjøpt. Etter mye lesing ble det Gardena R40Li på meg, dekker glatt mine 300 meter^2 .Med 1,3 mål må du nok opp i større modeller, men det burde ikke være noe problem, R120Li skal vel dekke opp til 1000 m2. Som så mye annet praktisk er det litt "hvor har du vært hele mitt liv?!"-øyeblikk når den er oppe og går, og ser hvor mye tid du sparer.

 

Dessverre er den ikke like smart som støvsugeren vår, men det er nok noen generasjoner til enda. Navigasjon utendørs uten synlige hindringer er jo et problem siden GPS ikke er nøyaktig nok.

 

Jeg ser den fordelen med trådløs teknologi, men jeg er nok mer teknisk av meg til å "bare" ha trådløse systemer.

Jeg bare lurer på om det blir noe vegg igjen i det stakkars huset jeg etterhvert skal pusse opp pga alle trekkerørene jeg kommer til å ha.

Så lenge du har tenkt å pusse såpass opp at veggene er nede, har tiden, pengene og programmeringsevnene som skal til, så er det bare å gi gass. Jeg er der at det blir aldri en ledning for mye, Men å strekke ledninger til hvert kontaktpunkt er for meg fullstendig uaktuelt. Det er vanskelig nok å legge CAT6 til hvert rom i huset.

 

Men én gang skal vi nok pusse opp, om ikke annet på grunn av det elektriske anlegget i seg selv, og da får vi se...

 

 

ATW ja. Han kan ikke ha avatar, fordi det er ikke ATW å ha avatar :p

... men "signere" hvert innlegg skal han av en eller annen grunn... :huh:

 

Jaja, hver sin smak. :)

 

 

 

Har hatt lyst til å sette det opp slik at lyset i gang og yttergang slås på hvis vi kommer hjem såpass sent at det er greit å ha lys på, tenkte mest på at det skulle skje når HS oppdaget mobilen min etter å ha vært borte lenger enn xx min, trenger vel da nesten en skumringsensor i gang som gir signal når det er "mørkt nok" i gangen.

Jeg har en skumingssensor, og den styrer utelyset (en Nexa-sak). Fungerer fint. Det er den (sammen med klokkeslett) som vurderer om det er lyst nok til å skru på eventuelle lys når bevegelsessensor trigges.

 

 

Automatisk vanning i hagen har jeg begynt på, vha. et gammelt alarmskap fra securitas har jeg montert inn 2stk 12v ventiler foreløpig, i tillegg til en ganske mye heftigere magnetventil på utevannet, slik at systemet ikke står med trykk konstant.

Det er ikke helt ferdig, mangler strøm til hovedventilen.

Har lagt slike perforerte slanger i blomsterbed og lang blomsterkasse koblet til hver sin ventil, foreløpig ikke styrt av annet enn HSTouch, etterhvert hadde jeg håpet å få til en regnmåler eller enda bedre en fuktighetsmåler i hvert blomsterbed, men sliter med å finne noen slike fuktighetsmålere som kan snakke med HS, da ville vanning startet kun ved behov..

Tøft! Ta bilder! ;)

 

Jeg har undersøkt litt om fuktighetsmålere i jord, og det er visstnok ikke bare enkelt fordi resultatet forandres med jord-temperaturen, så det er litt mer komplisert enn å bare måle fuktigheten.

 

 

Varme og slikt styres av varmepumpene selv, så ser ingen grunn til å styre noe med det.

Slik sensor på vaskemaskinen som man kan få er heller ikke noe poeng for oss, vi sitter aldri å venter på den, tar ut og henger opp når vi er innom vaskerommet og har litt tid til overs.

Vi har små barn, og vaskemaskinen (og tørketrommel) går relativt ofte. Derfor må man henge opp tøyet når det er ferdig så det (forhåpentligvis) rekker å bli tørt til neste maskin er ferdig.

 

Varmepumpe er praktisk å styre fordi varmepumpen ikke er smart nok i utgangspunktet, iallfall synes ikke jeg det. "Nattsenkingen" kan f.eks. gjøres variabel, altså tre i kraft når vi har bruk for det, f.eks. når vi er ute eller når huset er i natt-modus.

 

Hadde vært litt artig med slik sensor på postkassen, men ser ikke helt poenget, går forbi den uansett på veien inn :(

"Ser ikke poenget"? Jeg forstår ikke uttalelsen. :wee:

 

RollerTrol skal jeg koble på vinduet som er rett bak oss i tv stua, den er alltid lukket nå, men kan jeg være koselig at den er åpen innimellom, så åpne den mens vi er på jobb f.eks og lukkes når vi kommer hjem, eller enda bedre når vi slår på tv, men da må jeg få tak i noe som kan fange opp IR signaler, og fruen er ikke veldig fornøyd med slike "unyttige" dingsebomser.. noe veldig billig som virker der?

Har IR mottaker i HTPC, men antar den ikke kan brukes til noe fornuftig? Kan programmere den til å kjøre et script tror jeg, litt usikker på om den kan ta imot signaler fra TV kontrollen.. Må sjekkes

Alt er relativt, spesielt når det er snakk om penger. Du kan lese litt om USB-UIRT. Den har mottaker og sender i ett.

Global Cache er bedre, men også dyrere, spesielt hvis du skal ha mottaker.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Gardena R160 Robotklipper i ren affekt i Danmark i pinsen. (Hadde knekt ryggen og håndleddene med den gamle klipperen som stod igjen i skjulet etter selgeren av hytta og bare halve hagen var slått :( )

Trodde jeg bare kunne slippe den løs i hagen og dra en hindre kabel forran blomsterbeddet men dengang ei...

Beistet ville ha en kabel rundt hele hagen før den i det heletatt ville starte. Blei kjemtesur og løp og kjøpe en lett, ny bensin klipper neste dag og slo resten av plenen.

Hadd nok ikke turt å la en dings til 15 000Kr rusle rundt på egenhånd de ukene det ikke er noen der nede uansett..

Så jeg tok den med hjem og rigget den hjemme. La pent kabel rundt alle buskene, men ga faen i å slå plenen først slik som bruksannvisningen sa og slapp den løs på 15cm høyt gress.

 

O HIMMEL :D

Etter 2 dager med jobbing fra 8 til 18 var plenen helt topp.

Og det har den vært siden, med 4 timer klipping i uka og fri hele helga.(Hagen er vel 4-500 m2)

 

Er litt sur fordi den ikke har regn sensor som en del andre, men mest sur fordi den ikke har "fjernkontroll" som jeg kunne bedt RFXCom pent om å sjekke protokollen til ;)

 

MEN jeg har satt en Nexa på kontakten til laderen dens så om det regner skrur jeg av strømmen og da bråstopper den.

Skal se senere om jeg kan legge på en microbryter i ladestesjonen for å vite om den er der eller ute å går...

Har du gjort noen tilpassninger Moskus?

Lenke til kommentar

Beistet ville ha en kabel rundt hele hagen før den i det heletatt ville starte. Blei kjemtesur og løp og kjøpe en lett, ny bensin klipper neste dag og slo resten av plenen.

Visste du du ikke at robotgressklipperne måtte ha begrensningskabel? Impulskjøp av dyrt, teknisk utstyr er ikke alltid så lurt... ;)

 

MEN jeg har satt en Nexa på kontakten til laderen dens så om det regner skrur jeg av strømmen og da bråstopper den.

Skal se senere om jeg kan legge på en microbryter i ladestesjonen for å vite om den er der eller ute å går...

Har du gjort noen tilpassninger Moskus?

Jeg har også tenkt på mikrobryter, har satt opp et kamera i mellomtiden.

Setter opp en utendørs Z-wave bryter på kontakten, som du. Planen er da å sjekke om klipperen står i basen, og hvis det gjør det OG det regner, så kutt strømmen.

 

En fuktsensor i bakken kunne vært greit, men som nevnt over er det ikke bare-bare... Jeg hadde tidligere leaflet sensorer som merket om det faktisk regnet eller ei, men de tålte ikke vær-belastningen...

Lenke til kommentar

Har en sånn her en: http://dx.com/p/3-5-...r-3-x-aa-122457

 

Lurer på hva som skal til for å få trådløst feed til datamaskin?

Ganske mye, egentlig. Den er ikke laget for å være trådløs. Du kan evt. erstatte den med et slikt kamera og/eller en passende sender/mottaker. Så må du bare få konvertert det til digital og over på PC... Alt lar seg gjøre, men det koster penger spesielt hvis du starter fra scratch.

 

Eller bare kjøp et trådløst WiFi-cam og montert det på utsiden av døren. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Impulskjøp av dyrt, teknisk utstyr er ikke alltid så lurt... ;)

Nei men det er deilig da :) Og det førte jo til at jeg fikk en løsning hjemme som jeg kanskje ikke ville fått før langt senere..

Planen er da å sjekke om klipperen står i basen, og hvis det gjør det OG det regner, så kutt strømmen.

Jeg har ikke testet dette så mange ganger ennå men jeg har en følelse av at om klipperen var fulladet da strømmen ble kuttet men at den stod og ventet på at timeren skulle slå til. -Om timeren da slår til så vil den først rygge ut og DERETTER oppdage at sløyfen ikke er aktiv. Det spiller forsåvidt ikke noen rolle om den står ute av ladestatsjonen og venter, spørsmålet er jo hva som skjer om det regner så lenge at den går tom for strøm? (Jeg tenker jo at dette skal være automatisk på en regnmåler eller noe...)

Lenke til kommentar

En annen ting jeg har tenk på er at det antakleligvis er radiokontakt mellom ladestasjonen og klipperen: Når sløyfen brytes kan det umulig være mangnetfeltet som gjør at klipperen oppdager dette?

 

Går det ann å sette RFXCom'en i RAW mode å lytte etter signaler tro??

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Bare fordi du får vemmelse av trådløs strømstyring, betyr ikke at det ikke fungerer. ;)

Klart det er ulemper med trådløst sammenlignet med bus-strømstyring, men så lenge fordelen er flere enn ulempene så er jeg fornøyd. :)

 

Poenget er jo at man må (dessverre) bruke litt tid på å finne et system som passer for seg. Noe av det som gjør KNX litt tyngre enn alternativene er (som vi har snakket om 100 ganger før) er a. Pris, b. Tilgjengelighet, c. Brukervennlighet til f.eks programmering og d. hvor enkel installasjonen er. Jeg sier ikke at jeg ikke kommer til å bruke KNX en gang i fremtiden, f.eks. hvis vi finner ut at vi skal totalrenovere huset, men akkurat nå er det viktigere for meg å bruke tid på kone og barn, og da må den "nødvendige" strømstyringen være enkel å installere og konfigurere. Så stiger WAF også på alle fronter.

 

 

(og du med 43.000+++ poster kan vel bruke 5 minutter på å skaffe deg en avatar? ;))

 

Hehe, er vel ikke det at jeg får en vemmelse av trådløst, men at jeg ser på trådløst som en løsning som tas i bruk når trådbasert er vanskelig gjennomførbart, det være seg automasjon, nettverk eller andre ting. Men klart, det krever planlegging, og selv om jeg per i dag har klart meg uten, så ser jeg på det som lite realistisk at jeg aldri må spe på med noe trådløst her og der.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har vært på kurs på Honda sin Miimo robotklipper, det er ingen kommunikasjon mellom basen og klipperen annet enn feltet som skapes av sløyfes rundt hagen på den iallefall, signalet innenfor sløyfen er merkbart over ganske lang avstand mellom kablene, men faller til 0 etter ca 1 meter utenfor kabelen, så klipperen stopper når den mister signalet over kabelen.

 

Den nekter også å kjøre ut av basen hvis signalet i sløyfen er brutt (kabelbrudd eller strømløs base)

 

Har veldig lyst på en slik klipper selv, men 20k for en Honda er drøyt, selv med den rabatten jeg ville fått på dem.

Når de nærmer seg 6-10k så kan jeg kanskje overtale fruen, de "billig" modellene på markedet nå har jeg hørt mye rart om, spesielt de fra Bosch.

 

Husquarna og Viking/Stihl virker noe bedre, men koster forsatt endel..

 

Skal se om jeg får tatt noen bilder av vanningsystemet en dag, bruker foreløpig hageslanger med koplinger på inni fordelingsboksen, men de er ikke så glad i å bli bøyd og har tendenser til å lekke, tror det vil være mer holdbart å gå over til kobberrør etterhvert, når jeg vet hvor mange utganger jeg trenger.

Lenke til kommentar

Tok noen bilder av det foreløpige vanningssystemet, først ser du hovedventilen, så har du fordelingskapet, alle ventiler 12v.

Hovedventil er 3/4" de andre er 1/2" (standard hagekoplinger)

 

 

Som dere ser er det ikke helt optimalt å bruke hageslange og koplinger i boksen, så tilbøyde rør vil nok fungere bedre og holde tett.

 

Har plassert skapet på utsiden av garasjen, i tilfelle noe skulle lekke kraftig slipper jeg iallefall å tenke på kjelleren, det var også enklere å få kabler gjennom garasjeveggen enn den veldig tykke kjellerveggen.

 

Er scriptet slik at hovedkranen åpner først, så et par sekunder senere den aktuelle ventilen, og motsatt ved stenging slik at det ikke står med trykk på.

For å være sikker på at det er avslått har jeg tatt med en ekstra OFF 20 sek senere i evente for begge enhetene.

post-175685-0-65596000-1370458721_thumb.jpg

post-175685-0-38727300-1370458728_thumb.jpg

post-175685-0-42716600-1370458734_thumb.jpg

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet dette så mange ganger ennå men jeg har en følelse av at om klipperen var fulladet da strømmen ble kuttet men at den stod og ventet på at timeren skulle slå til. -Om timeren da slår til så vil den først rygge ut og DERETTER oppdage at sløyfen ikke er aktiv. Det spiller forsåvidt ikke noen rolle om den står ute av ladestatsjonen og venter, spørsmålet er jo hva som skjer om det regner så lenge at den går tom for strøm? (Jeg tenker jo at dette skal være automatisk på en regnmåler eller noe...)

Jeg har ikke testet det voldsomt enda, men jeg hadde inntrykk av at den ikke gikk ut av basen hvis den manglet strøm (vet den at den står i basen hvis strømmen er av?).

 

En annen ting jeg har tenk på er at det antakleligvis er radiokontakt mellom ladestasjonen og klipperen: Når sløyfen brytes kan det umulig være mangnetfeltet som gjør at klipperen oppdager dette?

Jeg tror det kun er magnetfeltet i ledningen, derfor det står (for R40Li) at du ikke bør ha noen steder på tomten som er 30 meter unna nærmeste ledning.

 

Går det ann å sette RFXCom'en i RAW mode å lytte etter signaler tro??

Det nærmeste du kommer "ut av esken" tror jeg er RFXmitter.

 

 

Hehe, er vel ikke det at jeg får en vemmelse av trådløst, men at jeg ser på trådløst som en løsning som tas i bruk når trådbasert er vanskelig gjennomførbart, det være seg automasjon, nettverk eller andre ting. Men klart, det krever planlegging, og selv om jeg per i dag har klart meg uten, så ser jeg på det som lite realistisk at jeg aldri må spe på med noe trådløst her og der.

Jeg vet, jeg vet. ;)

Jeg er jo egentlig enig i at "Cable Is King". Kan jeg trekke CAT5/6, så vil jeg mye heller det enn å bruke WiFi, for eksempel. (Funny story: Jeg hadde drillet hull i stuegulvet for å trekke CAT6-kabler til serverrommet i kjelleren. Alt ferdig: TV fungerer, SageTV fungerer, Squeezebox fungerer. Netflix på Xbox er grovkornet! Hmmm, nå burde det jo gå fint! Etter mye frustrasjon og banning viste det seg at jeg bare hadde koblet til den ene enden av patch-kabelen i HiFi-skapet, og Xbox'en gikk tilbake til WiFi... :hm:)

 

Selvfølgelig er trådløst egentlig et kompromiss. Men jeg er fremdeles utrolig fornøyd med Z-wave. Det blir jo bare bedre jo flere enheter du har. Det er ikke feilfritt på noen måte, jeg har måtte justert enkelte antenner og plasseringer for å få optimale forhold, men kablete nett er nødvendigvis ikke helt feilfrie de heller.

 

Tok noen bilder av det foreløpige vanningssystemet, først ser du hovedventilen, så har du fordelingskapet, alle ventiler 12v.

Hovedventil er 3/4" de andre er 1/2" (standard hagekoplinger)

[...]

Er scriptet slik at hovedkranen åpner først, så et par sekunder senere den aktuelle ventilen, og motsatt ved stenging slik at det ikke står med trykk på.

For å være sikker på at det er avslått har jeg tatt med en ekstra OFF 20 sek senere i evente for begge enhetene.

Stilig! Jeg ble inspirert. :)

Smart å fjerne trykket fra låsen... Jeg trenger en ventil til.

 

Du har ikke lurt på å investere i Rain8net eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Ventilene er kjøpt på ebay, de små kostet $10 og den store $22, de små blir litt varme så vet ikke hvor lenge de takler å stå på av gangen, lengste jeg har kjørt dem hittil er ca 5 min, tar de kvelden etterhvert får jeg se om det er mulig å få noen med en litt større spole som ikke blir så varm.

 

Små ventiler: http://www.ebay.com/itm/1-2-BSP-Plastic-Electric-Solenoid-Valve-12VDC-NC-Normal-Close-Filtrate-/170971594492?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27ceb37efc

Stor ventil: http://www.ebay.com/itm/120792593113?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

 

@ Moskus, jeg har sett på de kontrollerne der, men mtp hvor få ting jeg foreløpig trenger å vanne går det greit slik jeg har satt det opp nå (1 Nexa plugin on/off til hver ventil), blir det mange flere soner etterhvert kan det godt hende jeg ender opp med en slik sak :)

Lenke til kommentar

 

Har kjøpt en liknende ventil på eBay: http://www.ebay.com/...84.m1439.l2649.

 

Den lager ganske kraftig 50Hz lyd, ikke å anbefale.

 

Fikk i dag en ny fra Arne Bergli, http://www.arnebergli.no/Magnetventiler%20230%20volt.htm

Den er ganske lydløs og vesentlig kraftigere bygget.

15350 Magnetventil 3/4", 230 volt, strømløs stengt 16 bar

Koster jo noe mer da, NOK 1400,- inkl mva & frakt.

 

Testet ok!

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...