Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Ser de fleste basere seg på homeseer, ikke noen som vil prøve å kjøre styringen via Raspberry PI?

Problemene starter når du begynner å blande protokoller. Du finner fint noe som styrer X10 via CM11 eller Nexa via RFXtrx, men antakeligvis ikke noe som kan begge deler.

HomeSeer støtter veldig mange protokoller (hederlige unntak er ZigBee, selv om det ryktes om en ny plugin, og dessverre KNX), samtidig som det er fleksibelt. Det er styrken. Ulempen er at det ikke vinner noen designpriser med det første (men det endres noe da HS3 snart er på trappene). HStouch er også veldig praktisk og integreres lett inn i et hus.

Kan du dele dine erfaringer så langt Moskus? Vil du anbefale denne? Har sett litt på reviews på den siden og de var litt varierte for å si det mildt.

Sender de til Norge?

De sender til Norge, men det er litt bal å få til. Når det er gjort første gang, så er det bare å bestille videre.

Jeg er imponert over hva man får for 1500 kr. Full HD (så lenge jeg ikke bruker en bestemt PC-skjerm som lager en del krøll med HDCP), ellers 1080i prikkfritt. Det er også betydelig mer praktisk enn jeg hadde trodd. Ser man et program på TVen i stua, kan man følge med hvis man er på kjøkkenet. Eller man trykker på pause på PVRen, pusser tennene og fortsetter i senga. (Jeg kan også styre den via HomeSeer).

"High end" er det ikke. Men for mine TVer/skjermer så er det mer enn godt nok.

Kul tråd som jeg nok kommer til å følge!

Velkommen skal du være! :)

[...] Det du scirpter i grusomme net-språk i Homeseer kan du som hovedregel like gjerne scripte i [...]

... du mister troverdighet med sånne uttalelser, men det gjør du jo som du vil med. ;)

Så litt seriøst:

HomeSeer er ikke begrenset til dine "kode-skillz", men vil du gjøre noe skikkelig skikkelig avansert, så er det ingen tvil om at det er en fordel. De aller fleste brukerne scripter imidlertid ikke.

Imidlertid finnes det plenty med andre programmer, hva som passer best for DEG er umulig for oss å vite. ;)

Jeg liker HomeSeer fordi det fungerer for "alt", jeg trenger ikke noe annet, og jeg bruker det med X10, Nexa/Waveman/RFXCOM/etc og Z-wave, touchskjermer, audio/video-kontroll + masse, masse annet.

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men altså, hva er en post her, uten noen vennskapelige stikk i siden din? :wee:

Hadde nok selv kjøpt HomeSeer om det kjørte på et stabilt serveregnet OS (*host*, hva? stikk?) og først og fremst hvis prisen var levelig. Uten egen leielighet å bore, skru og trekke ledninger i, er det dessverre ikke nok å gjøre for å forsvare prisen, med tanke på hva man får.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Problemene starter når du begynner å blande protokoller. Du finner fint noe som styrer X10 via CM11 eller Nexa via RFXtrx, men antakeligvis ikke noe som kan begge deler.

HomeSeer støtter veldig mange protokoller (hederlige unntak er ZigBee, selv om det ryktes om en ny plugin, og dessverre KNX), samtidig som det er fleksibelt. Det er styrken. Ulempen er at det ikke vinner noen designpriser med det første (men det endres noe da HS3 snart er på trappene). HStouch er også veldig praktisk og integreres lett inn i et hus.

De sender til Norge, men det er litt bal å få til. Når det er gjort første gang, så er det bare å bestille videre.

Jeg er imponert over hva man får for 1500 kr. Full HD (så lenge jeg ikke bruker en bestemt PC-skjerm som lager en del krøll med HDCP), ellers 1080i prikkfritt. Det er også betydelig mer praktisk enn jeg hadde trodd. Ser man et program på TVen i stua, kan man følge med hvis man er på kjøkkenet. Eller man trykker på pause på PVRen, pusser tennene og fortsetter i senga. (Jeg kan også styre den via HomeSeer).

"High end" er det ikke. Men for mine TVer/skjermer så er det mer enn godt nok.

Velkommen skal du være! :)

... du mister troverdighet med sånne uttalelser, men det gjør du jo som du vil med. ;)

Så litt seriøst:

HomeSeer er ikke begrenset til dine "kode-skillz", men vil du gjøre noe skikkelig skikkelig avansert, så er det ingen tvil om at det er en fordel. De aller fleste brukerne scripter imidlertid ikke.

Imidlertid finnes det plenty med andre programmer, hva som passer best for DEG er umulig for oss å vite. ;)

Jeg liker HomeSeer fordi det fungerer for "alt", jeg trenger ikke noe annet, og jeg bruker det med X10, Nexa/Waveman/RFXCOM/etc og Z-wave, touchskjermer, audio/video-kontroll + masse, masse annet.

Har undersøkt endel i det siste, og det kommer flere tilbydere som dekker veldig mange protokoller. Som NGZ nevnte http://www.domotiga.nl/ Du kan også bruke Openremote som har noe protokoller til mange standere. Openremote har også en veldig gode online designer som gjør du kan designe dine egne Gui! Meget stilig! Dersom Openremote har direkte støtte for protokollene så kan man bruke http/telnet commands til å utføre kommandoer eller hente data.

LinuxMCE virker også meget spennende, men trur ikke den er mulig på Raspen enda.

Ser at det kommer enda flere som også kommer å lage til smarthus løsninger til linux.

Så jeg trur det er mulig å lage fullgode løsninger, men kanskje litt mer tungvindt enn homeseer, Har vurdert homeseer tidligere, ser også at de kanskje skal komme med en linux versjon i 2013? Spørs om den klare å kjøre på Rasp'en.

Lenke til kommentar

Men altså, hva er en post her, uten noen vennskapelige stikk i siden din? :wee:

Fornuftig? ;)

Så jeg trur det er mulig å lage fullgode løsninger, men kanskje litt mer tungvindt enn homeseer, Har vurdert homeseer tidligere, ser også at de kanskje skal komme med en linux versjon i 2013? Spørs om den klare å kjøre på Rasp'en.

Det kommer en Linux-versjon, ja. Men så vidt jeg har sett fra diskusjonene om den kjører den neppe på RaPi med det første, dessverre. HS krever mer enn det.

Klart det finnes mange alternativer. Har man tid og lyst til å teste forskjellige løsninger, så er jo ingenting bedre. :)

Lenke til kommentar

Hvilke vindu/dør sensorer anbefaler dere i kombinasjon med RFx transciveren? Ser at Nexa sine er ikke anbefalte. X10 sine hos Tronika kostet endel. Jeg vil ha en med litt WAF faktor som ikke koster skjorta. Ser Z wave og fibaro sin var meget nice, men akkurat nå ønsker jeg ikke investere i zwave produkter :D

Endret av Soni81
Lenke til kommentar

Jeg vil ha en med litt WAF faktor som ikke koster skjorta.

De kravene er litt vanskelige. Mine x10 med 311 Mhz (USA) er ganske OK, men det krever en annen mottaker.

Eller Z-wave. Mulig det finnes noe i 433Mhz-format i Europa som kan fungere...

Lenke til kommentar

Bare håpe rfxcom får ut en plugin til HS3 snart da, så man kan få testet litt :)

Ja, det er en ganske stor begrensning foreløpig. Det blir jo uaktuelt for meg å konvertere før jeg får den på plass, men litt testing blir det vel (Z-wave må jo også fungere). Jeg har ellers ikke særlig tid til testing i nær fremtid, siste tilskudd til familien kommer denne uka, så da blir jeg nok ekstra opptatt fremover...

Husk at det er BETA, og ikke noe jeg hadde stolt på i lengden. Enda. ;)

Sliter litt med å finne oppgraderingspris fra HSPro2 til HSPro 3 i shop'en, har du funnet den? Ser det nevnes rundt $120 i forumet, men finner den ikke i shop'en i det hele tatt.

Jeg tror ikke den er for salg enda...

Lenke til kommentar

Fikk mail med priser på oppgradering idag, $99 fra hspro til hs3pro ut uka, ordinær pris $125

Ja, jeg oppgraderer begge mine lisenser (en utviklerlisens).

Men før PM-boksen min renner helt over:

Ja, jeg har tenkt å oppgradere både lys-vekkeklokke-scriptet og varme-scriptet mitt til HS3 versjon, og det gjelder også pluginene TwittSeer, TextSeer og Domation.

Men det kommer til å ta litt tid akkurat nå, da vi er i ferd med å kjøre følgende script, senest innen fredag.

Dim new_member as New FamilyMember
new_member.Type = Types.Female
new_member.Cute = True
new_member.Birthday = New Date("Very, very soon")
Moskus.Family.Items.Add(new_member)

.... og jeg håper inderlig at Bert gir oss en HS3 plugin til RFXCOM. For meg er det uaktuelt å oppgradere skikkelig før den er på plass. Men jeg kommer til å teste litt likevel (hvis jeg har tid, noe jeg sikkert ikke får).

Lenke til kommentar

Fikk mail med priser på oppgradering idag, $99 fra hspro til hs3pro ut uka, ordinær pris $125

Jeg heiv meg på og kjøpte oppgradering på begge mine PRO lisenser :)

Men som Moskus kommer jeg ikke til å kjøre noe Beta software..

Men å laste den ned å starte den på en separat PC for å kikke på den...

Å ja det skjer nok :)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Er det mange av dere som har fullt automatisk hjem. Altså at dere ikke savner noe mer automatisering av ting?

Jeg drømmer om et hjem jeg kan styre når jeg ikke er hjemme, og som jeg kan sitte i sofaen og gjøre alle mulige ting. F.eks når jeg står opp av senga kan jeg sette på kaffetrakteren med en gang, så er kaffen klar når jeg skal ha den osv.

Jeg så en video fra en app (en ipcam app som jeg ikke husker navnet på), hvor det var en postmann som skulle levere noe. Når han ringte på døra, ringte dørklokka til smarttelefonen hans, og fungerte som en porttelefon med kamera mot de som stod ved døra. Så sa han at han skulle legge posten i garasjen, trykket på #, garasjen åpnet seg og byttet til kamera inni garasjen. Det er akkurat dette jeg vil ha i fremtiden.

Jeg vet om flere systemer, og noen av drømmesystemene er jo enten Carlo Gavazzi eller KNX. Carlo Gavazzi har jeg muligheter til å bestille direkte fra, så det er jo en fordel.

Men, hva ville dere anbefalt? Kvalitet i forhold til pris på proffsystemene vs de andre?

Jeg tenker at jeg vil ikke ha jalla systemer med jalla brukergrensesnitt og jalla komponenter, men har jo ikke ræva full av penger heller.

Jeg er telemontør, så setter kvalitet rimelig høyt og er en utstyrsfreak.

Har dere lagt opp dette selv hjemme hos dere selv?

En ting til:

Jeg kommer mest sannsynlig til å pusse opp et hus om et par år. Da bør jeg vel legge klart rør til systemene uansett om jeg ikke skulle hatt råd? For å så skaffe ting etterhvert.

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Hadde vært nice å sett ett i aksjon.

Så du mener det er mer begrensninger med CG?

At de kun lar deg bruke sitt eget grensesnitt eller noe?

Fordelen for meg med CG er jo tilgangen min på det. Nå har jeg riktignok ikke sjekket om vi kan få tak i KNX systemer via jobben.

Og en på jobben har lagt inn CG hos seg selv. Har ikke fått sjekket hvordan det fungerer hos han fordi jeg ikke er i Porsgrunn hver dag, men han er godt fornøyd med det.

Uansett så holder jeg alle dører åpne. Jeg må ikke bestemme meg i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Hadde vært nice å sett ett i aksjon.

Så du mener det er mer begrensninger med CG?

At de kun lar deg bruke sitt eget grensesnitt eller noe?

Fordelen for meg med CG er jo tilgangen min på det. Nå har jeg riktignok ikke sjekket om vi kan få tak i KNX systemer via jobben.

Og en på jobben har lagt inn CG hos seg selv. Har ikke fått sjekket hvordan det fungerer hos han fordi jeg ikke er i Porsgrunn hver dag, men han er godt fornøyd med det.

Uansett så holder jeg alle dører åpne. Jeg må ikke bestemme meg i nærmeste fremtid.

Det er mye flere leverandører til KNX, systemet er i utgangspunktet åpent, og enhver kan lage deler til det, det er bedre støttet av software, det større utvalg i utstyr osv.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...