Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål. Jeg ønsker å kunne skru av/på lyset på et par hard-to-reach plasser i huset.

Jeg tenker da å kjøpe inn Nexa 3-pack fjernstrømbrytersett og Nexa LWST-605 trådløs veggstrømbryter for å styre det de to lysene med.

1) Vil fjernstrømsbrytesettet kunne være parret med både den medfølgende fjernkontrollen og veggstrømbryteren samtidig?

2) Vil jeg i ettertid kunne kjøpe en telldus net og koble til uten videre? Altså vil jeg da kunne styre lyset gjennom både medfølgende fjernkontroll, veggstrømbryter og telldus appen samtidig om jeg så ønsker det?

1) Ja. De fleste Nexabryterene kan kodes med 6 forskjelling sendere. (Kan vel variere noe)

2) Ja. Har selv et tyvetalls Nexamottagere, noen sender, et par TelldusNet og 8-10 temperatur givere. Fungerer helt greitt dette og er ikke avhengig av egen server.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har begynt å pusle i hagen, og såvidt begynt på vanningsystemet.

Er det noen måte å få frem i HSTouch verdien for neste run av vanningseventen?

Si jeg har en event som kjører annenhver dag kl 18, er det på noen måte mulig å få tak i neste planlagte kjøringstidspunkt?

Jeg er på jakt etter muligheten til en tekst på telefon som sier noe slikt:

"Neste vanning planlagt: 26/05/13 kl. 18.00"

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt inn og montert 3 fjernstrømsbrytere og koblet de opp mot både medfølgende fjernkontroll og to av fjernstrømsbryterne er også koblet opp mot veggbryteren.

Gikk da greit det, men greide å ødelegge gjengene på skruene til veggstrømbryteren :(

Endret av dabear
Lenke til kommentar

ok, hvorfor det? vil unngå å være avhengig av at en pc står på.

Bedre dekning/rekkevidde, bedre protokollststøtte, bedre support. Hvis du vil unngå en PC som står på, så kan du drive den med en Raspberry Pi. :)

Men klart en Telldus.Net kan gjøre noe av den samme jobben.

Lenke til kommentar

Gikk da greit det, men greide å ødelegge gjengene på skruene til veggstrømbryteren :(

Skruehull fikser du med passende gjengetapp og sett i ny skrue. Når ikke annet nytter går det å lodde fast ledninger, men vær forsiktig så ikke plasten rundt smelter.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Har begynt å pusle i hagen, og såvidt begynt på vanningsystemet.

Spennende! Jeg driver å pusler litt med slikt selv. Har foreløpig kun en ventil jeg skrur av og på med en plugin-modul. Men blir det en hit, så kan det jo utvides med Rain8net eller noe slikt

Hva har du?

Er det noen måte å få frem i HSTouch verdien for neste run av vanningseventen?

Si jeg har en event som kjører annenhver dag kl 18, er det på noen måte mulig å få tak i neste planlagte kjøringstidspunkt?

Jeg er på jakt etter muligheten til en tekst på telefon som sier noe slikt:

"Neste vanning planlagt: 26/05/13 kl. 18.00"

Den eneste måten jeg kan tenke meg å få dette til på er å scripte litt, men da er det forholdsvis enkelt. Det blir litt hardkoding for jeg vet ikke om noen måte å hente ut dette fra eventet som kjører det. Helt forbanna enkelt er det ikke, jeg må tenke litt...

"Annenhver dag" kjører det ikke. Er det mandag, onsdag og fredag, typisk?

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål. Jeg ønsker å kunne skru av/på lyset på et par hard-to-reach plasser i huset.

Jeg tenker da å kjøpe inn Nexa 3-pack fjernstrømbrytersett og Nexa LWST-605 trådløs veggstrømbryter for å styre det de to lysene med.

1) Vil fjernstrømsbrytesettet kunne være parret med både den medfølgende fjernkontrollen og veggstrømbryteren samtidig?

2) Vil jeg i ettertid kunne kjøpe en telldus net og koble til uten videre? Altså vil jeg da kunne styre lyset gjennom både medfølgende fjernkontroll, veggstrømbryter og telldus appen samtidig om jeg så ønsker det?

Det er litt forskjell på de nexa modulene. De du viser til der har 3 adresser og er åpne for reprogrammering i 30 sek hver gang strømmen kommer på (!)

Denne versjonen tar 6 adresser og reprogrammeres ved at du trykker aktivt på den.

Den siste tar 10A og den første tar 5A men det er bare viktig om du skal switche en panelovn

Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på de nexa modulene. De du viser til der har 3 adresser og er åpne for reprogrammering i 30 sek hver gang strømmen kommer på (!)

Denne versjonen tar 6 adresser og reprogrammeres ved at du trykker aktivt på den.

Den siste tar 10A og den første tar 5A men det er bare viktig om du skal switche en panelovn

Du var for sein, jeg har allerede kjøpt inn de med tre adresser. Står i instruksjonsboka at de er åpne for reprogrammering i 5 sekunder etter enhetene er satt inn i vegguttaket.

Lenke til kommentar

Du var for sein, jeg har allerede kjøpt inn de med tre adresser. Står i instruksjonsboka at de er åpne for reprogrammering i 5 sekunder etter enhetene er satt inn i vegguttaket.

Det er ingen krise, med tre porter dekker du det du vil ha likevel. :)

Lenke til kommentar

Har ikke helt bestemt hvor ofte det skal kjøres, planen var egentlig å bruke regnmåler sammen med en form for fuktighetsmåler i jorda, men til å begynne med er det enklest å bare bruke et interval. Hvis det blir vanskelig å hente ut neste kjøring får det gå uten.

Regner med det går ann å bruke siste kjøretid i et script også få det ti å legge på x antall dager, men det er litt utenfor min rekkevidde foreløpig :-)

Lenke til kommentar

Regner med det går ann å bruke siste kjøretid i et script også få det ti å legge på x antall dager, men det er litt utenfor min rekkevidde foreløpig :-)

Det er nok det enkleste, ja. Er nok ikke så vanskelig egentlig. Jeg skal slå opp i HS-editoren min. "LastRuntime" ligger i Event-klassen. :)

Lenke til kommentar

Får en del spørsmål om Kickstarter generelt, så jeg skrev en liten guide.

Har du noen få dollar til overs, så vær med og støtt ABGO.

Giktiske meg har i hovedsak tenkt å bruke den (eller "de") som ekstremt portable transporttraller (selv om jeg nok ikke klarer å holde meg fra å prøve dem å kjøpesentre, etc). :)

photo-main.jpg

Lenke til kommentar

Hadde de vært bedre egnet som transporttraller skulle jeg kjøpt en. Har en fra før, men man må være under 1,50 for å bruke den uten å ødelgge ryggen. Kjipt å ikke ha bil når tunge ting skal hjem.

Lenke til kommentar

Hadde de vært bedre egnet som transporttraller skulle jeg kjøpt en. Har en fra før, men man må være under 1,50 for å bruke den uten å ødelgge ryggen. Kjipt å ikke ha bil når tunge ting skal hjem.

Poenget med denne er at jeg kan ha den i lomma, når det dukker opp en utstyrskoffert eller annen stor boks, så er det bare å vippe frem denne og skyve hele boksen. Sitter til og med å lurer på om hvis man har to (f.eks. en av hver, $81) så er det enkelt å dra større enheter hjem med en snor.

Mitt primærmål er å bruke den som lastetralle, men det er jo ikke noe jeg ville brukt hvis det er snakk om noen kilometer. Men alle esker og slikt som f.eks. kjøpes på Ikea, Elkjøp og tilsvarende plasseres raskt på en slik og så skyves de fremover. Så sparer jeg knær, fingre og rygg! :)

Kunne jo nesten hatt en ekstra for å kun ha i bilen....

For meg er det nesten tåpelig å la være. Men for at jeg skal få tak i en eller to, må jeg jo overtale andre til å skaffe en selv. ;)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg har faktisk veldig lyst å kjøpe en for å flytte meg selv. Men innendørsavstandene på jobb er alt for små. :(

Jeg vil nok ha Speedster i lomma til handleturer og småkjøring på kontoret. :p

(Gikk for $94 pakken når det først skulle gjøres)

... bare synd det ikke er motor på dem, så kunne de blitt automatisert. "Jeremy Clarkson in the P05". :p

Ellers ble jo Kickstarteren for Sonte Film dessverre kansellert. Men Aeon Labs kommer med en Z-wave og Wifi versjon i 3. kvartal! Det blir spennende. :)

Lenke til kommentar

Det burde jo ikke være noe problem å få motorisert den, så lenge det er materiale nok i akslingshuset (eller hva det kalles) til at du kan strippe av materialet rundt akselen i en 3-4mm. så må en krans sveises på der. Eller man kan bruke rem. Kjede/remguide fester man på sidene av brettet bak, denne sørger for at kjedet/remen mates inn riktig og treffer akslingen. Selve motoren festes rundt beinet med borrelås. Litt svikt i kneet må nok til for å ikke miste balansen. Vil tro motorer for bruk på svake elsykler kan brukes med riktig utveksling.

Jeg skal ta å sjekke om ikke de foreslåtte endringene i forskriften som omhandler elsykler (de har kanskje blitt innført allerede) vil gjøre det lovlig med motoriserte små brett under føttene. Hmh. Kan godt være flere ganger så store som de der, hvis man faktisk kan få nytte av dem utendørs. Opprinnelig var det nemlig bare lov med hjelpemotorer på sykler hvis mjan tråkket selv, men dette skulle endres pga. funksjonsnedsatte, og jeg lurer på om kravet til sykkel ikke ble fjernet sammen med kravet til tråkking.

Hvis man sover med sånne på føttene, og har modifisert en seng til å heve hele madressen og ikke bare ryggenden, så kan man jo nesten legge inn å bli tømt ut av sengen og kjørt til dusjen inn i vekke-scriptet. Mangler bare styring....

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at Telldus Center er for enkelt, men så er jeg kanskje bortskjemt. Jeg bruker programmet HomeSeer. Det støtter de aller fleste protokoller for hjemmeautomasjon ut av esken, og de som ikke støttes kan installeres via plug-ins. Programmet kjører som et vanlig program på en datamaskin (som helst bør stå på døgnet rundt), og man får tilgang til programmet via en hvilken som helst nettleser.

(...)

Bluetooth Connector

Kan for eksempel sjekke om mobiltelefonen min er i nærheten. Hvis telefonen min havner utenfor rekkevidde har jeg satt opp HomeSeer til å låse jobbmaskinen min.

Moskus; forstår jeg deg rett at jeg ikke trenger annen hardware enn en bluetoothadapter på pcen for at dette skal fungere?

Jeg kunne tenkt meg å prøve dette, men linken din tar meg til ei feilside.

edit: *Shit* Homeseer koster jo hundrevis av dollar i innkjøp. Finnes det noen andre gratisløsninger som gjør noe av det samme?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Moskus; forstår jeg deg rett at jeg ikke trenger annen hardware enn en bluetoothadapter på pcen for at dette skal fungere?

Jeg kunne tenkt meg å prøve dette, men linken din tar meg til ei feilside.

Nå hadde jeg nok brukt denne pakken (gratis til HomeSeer). Men ja, det du trenger er en bluetooth dongle (så billig som mulig) som bruker Microsoft-stacken (eller Widcomm-stacken om jeg ikke tar feil).

edit: *Shit* Homeseer koster jo hundrevis av dollar i innkjøp. Finnes det noen andre gratisløsninger som gjør noe av det samme?

"If you want the best..." og så videre.

Sammenlignet med hva resten av anlegget ditt vil koste etter hvert, så er det ikke så mye... :p

Nei, seriøst. Det finnes andre løsning til en rimeligere penge (f.eks kr 0,-), som gjør deler av det samme. Eksempelvis Domoticz er gratis og gjør enkle operasjoner med Nexa enheter (krever RFXtrx433). EventGhost er mer avansert og utbyggbart. Girder er nevnt, men vet ikke hvor godt det støtter RFXtrx433 eller Tellstick.

Det jeg liker med Homeseer er at det er så utrolig fleksibelt og støtter via plugins mange av protokollene i forbrukermarkedet. I tillegg finnes det plugins til all verdens annet så lenge det er koblet på nettverket, som forsterkere, TVer, RGB led, Twitter, DLNA-manager, SageTV (hvis du bruker det), Squeezebox/Sonos, kjøleskap(?), etc. Det har sin egen pakke for touch-skjermer, HStouch, som jeg ikke lenger klarer meg uten.

Og så er det enkelt å bygge ut selv hvis du kan et .NET språk (som vb.net og c#). VB.net brukes faktisk til scripting noe som gjør det ganske så fleksibelt. Selv har jeg laget noen scripts som jeg gjerne deler med meg for styring av ovner til oppvarming, vekkeklokke (dimmer opp sakte fra 0% til 100% over en viss tid), Twitter-integrasjon, RGB LED-striper, kameraer. hdmi switch, etc.

I tillegg er nå versjon snart i beta, så hvis du ikke har begynt med noe, så vet jeg ikke om jeg hadde brukt $200 på HomeSeer akkurat , men kanskje ventet en måned eller to. Og det blir spennende! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...