Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi hadde en liten diskusjon for en tid siden om det å lage "slippe releer" for å resette utstyr.

Og etter at jeg laget styring på senga med iTach så slo det meg at det ville blitt veldig mye billigere å gjøre dette med (en demontert) Nexa og releer.

Jeg har funnet noen fine releer til dette som jeg gjerne vil dele med dere:

Dette releet har 230V spole og 2 x vekslende kontakter.

Det kan enten settes på kretskort eller settes i (skinne) sokkel.

Tanken er at en da kan slakte en Nexa og la den mate spolen på releet med 230V og så styre ett eller annet, sterk eller svakstrøm, med relee kontaktene.

Ingen transformatorer!

Lenke til kommentar

Vi hadde en liten diskusjon for en tid siden om det å lage "slippe releer" for å resette utstyr.

[...]

Det kan du gjøre, men hvis presisjon er viktig, så vil antakeligvis iTach-metoden være raskere og mer presis enn Nexa, rett og slett fordi Nexa er mer påvirkelig av RF-støy enn iTach.

Lenke til kommentar

Med tanke på LIFX så er jeg litt tvil på om jeg skal bestille LIFX pærer eller Fibar FGD211 og vanlige LED pærer.

Jeg venter på min LIFX pære, men har ingen forventning om at de skal erstatte mine Fibaro-dimmere på noen måte. Fibaro-dimmerne kan styres direkte fra veggbryteren, det kan ikke LIFX eller Phillips Hue (og skrur du av lyset med en bryter kan du selvfølgelig ikke skru på Lifx/Hue-pæren). RGB-lys er for all del kult, jeg har RGB-strips på strategiske steder, men i praksis er det mest et partytricks.

Det er sjeldent jeg sitter og leser på kveldstid, og tenker... "hmm, jo. 5% mer rødt lys hadde gjort seg nå".

Men ellers gratulerer med huset. :)

Husk å kjøpe FGD-211 med bypass hvis du har tenkt å bruke LED-pærer.

Lenke til kommentar

Blir vanskelig å styre annet enn av og på med en veggbryter, ang det vet du om LIFX pærene husker innstillinger vis de mister strømmen? Tenker da på wifi innstillinger hvilken dim/farge de hadde?

Fordelen med RGB er vel om man klarer å automatisere så det automatisk blir 5% mer rødt på kveldstid(Om det er hensiktsmessig da)

Lenke til kommentar

Blir vanskelig å styre annet enn av og på med en veggbryter, ang det vet du om LIFX pærene husker innstillinger vis de mister strømmen? Tenker da på wifi innstillinger hvilken dim/farge de hadde?

Det mener jeg de skal gjøre, men siden de ikke er ferdige enda vet jeg ikke. ;)

Med FGD-211 kan du skru av, på og dimme lyset lokalt ved bryteren. Og her i huset er WAF direkte avhengig av den muligheten. For meg er det viktig at styringssystemet (HomeSeer) vet om lyset er av eller på, FGD-211 støtter Instant Status, så det er ikke noe problem.

Fordelen med RGB er vel om man klarer å automatisere så det automatisk blir 5% mer rødt på kveldstid(Om det er hensiktsmessig da)

Joda, og jeg har den muligheten, og tenkte jeg kom til å bruke den. Men i praksis gjør jeg ikke det. Men det er et fint party tricks.

Å kunne dimme om kvelden er mer praktisk, og som nevnt er WAF her i huset direkte avhengig av mulighet til å styre lyset med fysiske brytere i tillegg til sentralen. Ikke forstår jeg hvorfor, muligheten brukes ekstremt sjeldent (alt er jo automatisert), men kanskje det har med illusjonen av kontroll å gjøre.

For meg hadde det utløst enorm frustrasjon om besøkende (eller kona) uforvarende hadde skrudd av strømmen til lyspæren som gjorde at automatikken ikke lenger fungerte.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at det kommer en plugin/script til HS for LIFX pærene der så du har status og kontroll. Vist ikke tror jeg at jeg skal få løst det på andre måter.

Men jeg har litt det samme med min bedre halvdel, som også skal ha en fysisk bryter. Som du sier må jo denne bryteren ikke bryte strømmen så automatikken ikke fungerer lenger, men bare sende et signal om å skru av pærene.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at det kommer en plugin/script til HS for LIFX pærene der så du har status og kontroll. Vist ikke tror jeg at jeg skal få løst det på andre måter.

Det regner jeg også med. Ellers får jeg fikse noe selv. :)

Men jeg har litt det samme med min bedre halvdel, som også skal ha en fysisk bryter. Som du sier må jo denne bryteren ikke bryte strømmen så automatikken ikke fungerer lenger, men bare sende et signal om å skru av pærene.

Ja. Noe av problemet her i gården var at det ble et krav om at lysbryterne skulle virke, selv om HS var av. Da begynner det å bli vanskeligere å få til hvis man skal sende signal fra en type utstyr til en annen, men med kun Z-wave (igjen FGD-2111) fungerer det fint.

Det er "farlig" å uttale seg for andre, men personlig tror jeg ikke Hue eller LIFX egner seg til "whole house automation". Ikke misforstå, de er glimrende alternativer og tillegg til et eksisterende system, men å basere hele huset på det hadde jeg ikke gjort. Systemene er (foreløpig) rett og slett ikke laget for det. La oss si at en pære ryker om 3-5 år. Hvilken garanti har du for at du får fatt i en kompatibel pære?

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det er liten mening å ikke trekke cat6a i mine øyne, hva tjener man på det? noen hundrelapper i hele leiligheten? Sett i forhold til andre kostnader er det i praksis gratis ved en rehabilitering av ett elektrisk anlegg elelr nybygg. 10 gig er nok til å fjerne flaskehals mot disk, og å sende skjermsignaler ukomprimert, begge deler er store fordeler.

AtW

Ser dere diskuterer cat 6 vs cat6A.

cat5e=100Mhz båndbredde

cat6=250Mhz båndbredde

cat6A=500Mhz båndbredde

1Gbit=100Mhz båndbredde

10Gbit=500Mhz Båndbredde

Min konklusjon er at cat 6 er en unødvendig standard (hvis man har mye støy vil kanskje cat6 være bedre enn cat5e da man har litt å gå på i forhold til at cat6 er bedre støydempet)

Lenke til kommentar

Ser dere diskuterer cat 6 vs cat6A.

cat5e=100Mhz båndbredde

cat6=250Mhz båndbredde

cat6A=500Mhz båndbredde

1Gbit=100Mhz båndbredde

10Gbit=500Mhz Båndbredde

Min konklusjon er at cat 6 er en unødvendig standard (hvis man har mye støy vil kanskje cat6 være bedre enn cat5e da man har litt å gå på i forhold til at cat6 er bedre støydempet)

Hvis verden hadde vært i svart-hvitt, så hadde konklusjonen din vært riktig. ;)

Lenke til kommentar

Ja. Noe av problemet her i gården var at det ble et krav om at lysbryterne skulle virke, selv om HS var av. Da begynner det å bli vanskeligere å få til hvis man skal sende signal fra en type utstyr til en annen, men med kun Z-wave (igjen FGD-2111) fungerer det fint.

Hmm, egentlig ikke tenkt på det, siden jeg forventer at serveren skal være oppe 24/7. Men om serveren skulle gå ned kan man jo styre via wifi. Og heldigvis så er ikke det et krav om at bryterne skal fungere om serveren går ned her i huset :).

Det er "farlig" å uttale seg for andre, men personlig tror jeg ikke Hue eller LIFX egner seg til "whole house automation". Ikke misforstå, de er glimrende alternativer og tillegg til et eksisterende system, men å basere hele huset på det hadde jeg ikke gjort. Systemene er (foreløpig) rett og slett ikke laget for det. La oss si at en pære ryker om 3-5 år. Hvilken garanti har du for at du får fatt i en kompatibel pære?

Det er vel ikke alle rom som har "behov" for RGB lys heller, så hadde ikke tenkt å basere hele huset på det. Men du har et godt poeng, kjedelig om en pære går og du ikke får tak i en ny. Så sett er vel kanskje Hue et tryggere valg, men personlig føler jeg for LIFX etter hva jeg har sett og lest på nettet.

Vet du når du får din LIFX? Hadde vært bra med en review ;)

Lenke til kommentar

Hmm, egentlig ikke tenkt på det, siden jeg forventer at serveren skal være oppe 24/7. Men om serveren skulle gå ned kan man jo styre via wifi. Og heldigvis så er ikke det et krav om at bryterne skal fungere om serveren går ned her i huset :)

.

Klart serveren står på 24/7. Men WAF tåler ikke mye nedetid før det blir bråk. ;)

Det er vel ikke alle rom som har "behov" for RGB lys heller, så hadde ikke tenkt å basere hele huset på det. Men du har et godt poeng, kjedelig om en pære går og du ikke får tak i en ny. Så sett er vel kanskje Hue et tryggere valg, men personlig føler jeg for LIFX etter hva jeg har sett og lest på nettet.

LIFX (og Hue) er jo ganske spennende. Men man bygger ikke et hjemmeautomasjonssystem for et år eller to eller 5. Skal man bytte system med jevne mellomrom så blir en dyr hobby vesentlig dyrere...

Jeg vil anbefale å ha en stabil kjerne i midten "som bare fungerer", og så bygge på med shiny effekter etter hvert.

Vet du når du får din LIFX? Hadde vært bra med en review ;)

Shipping er enda ikke spikret, men det nærmer seg.

Forvent en review her, ja. ;)

Lenke til kommentar

Vi skrudde ned en slik en på jobben i dag:

http://www.media.allerinternett.no/km_fil/3/290633.pdf

Jeg ser at noen har solg en tilsvarende på finn.no for 1500,- forrige måned.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40251448

Før jeg legger den ut for salg, spør jeg dere her om noen vil ha den?

Den funker helt greit, men er jo ikke noen topp moderne boks akkurat.

- men den har 2 analoge tunere og installert W7

Kom med et skambud så slipper jeg å lage annonsen på finn :)

(Jeg kan ikke gi den bort helt gratis for det er jobben sin og ikke min)

Må hentes i Oslo

Lenke til kommentar

.

Klart serveren står på 24/7. Men WAF tåler ikke mye nedetid før det blir bråk. ;)

Pratet med min i går om hvor strengt kravet til en bryter var, og fikk tilbake at hun aksepterte en touch skjerm. Så tenker å modé til en av de gamle tlf vi har liggende, slik at den kan snakke direkte med pærene. Så om serveren skulle gå ned vil systemet og bryteren fremdeles fungere. (så lenge det er wifi da)

LIFX (og Hue) er jo ganske spennende. Men man bygger ikke et hjemmeautomasjonssystem for et år eller to eller 5. Skal man bytte system med jevne mellomrom så blir en dyr hobby vesentlig dyrere...

Jeg vil anbefale å ha en stabil kjerne i midten "som bare fungerer", og så bygge på med shiny effekter etter hvert.

Siden de bare har garanti i 2år kan det bli dyrt å måtte skifte pærer om de skal koste 600,- stk. Men med en lodde bolt kan man sikkert fikse noen ting selv også. Problemet er vel at det ikke er noen "som bare fungerer" med samme funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Før jeg legger den ut for salg, spør jeg dere her om noen vil ha den?

Den funker helt greit, men er jo ikke noen topp moderne boks akkurat.

- men den har 2 analoge tunere og installert W7

Må hentes i Oslo

Kunne gjerne hatt den jeg i kjelleren, men det er uaktuelt å hente den i Oslo...

Pratet med min i går om hvor strengt kravet til en bryter var, og fikk tilbake at hun aksepterte en touch skjerm. Så tenker å modé til en av de gamle tlf vi har liggende, slik at den kan snakke direkte med pærene. Så om serveren skulle gå ned vil systemet og bryteren fremdeles fungere. (så lenge det er wifi da)

Vi har det også, og den er flittig brukt (hvis det skal overstyres). Jeg ville ha prøvd det litt først, så ser man hva som fungerer og hva man ønsker seg.

Som sagt hadde jeg et system (X10 og RFXCOM) tidligere hvor man ikke kunne bruke bryterne direkte, og da vi kjøpte nytt hus ble dette dermed et krav for det nye systemet. Derfor Z-wave.

Lenke til kommentar

Jeg har en slik en liggende: VIA ARTiGO Pico-ITX Builder KIT A1000 Den kostet meg 3600Kr Januar 2009.

Det er altså en komplett PC som måler 15x11x4,5 cm.

Den er ferdig bygget med en 320Gb HD og det er installert Xp på den. Kan sikkert kjøre Unix men IKKE W7.

Jeg ser nå at jeg aldri kommer til å bruke den til noe og derfor er jeg villig til å gi den bort gratis om noen her har bruk for den til noe kult.

Om det er flere som vil ha den velger jeg ut den som har den kuleste ideen.

Ikke send PM, la oss ta det helt åpent her på forumet :)

Hei!

Har du blitt av med den eller?

Har ikke noen veldig fantastisk idé, men kanskje den kan benyttes til å restarte mobil-nett-pinnen når denne "dør".

Løser forsåvidt problemet med en restart hver natt, men det er ikke helt tilfredsstillende når Telenor-pinnen henger kl 7 om morgnen.

Har litt problemer med signaler fra hytta, faller ut sånn annenhver dag omtrent, og da kunne denne gjøre "restart-jobben".

Har nødvendig software stort sett ferdigsnekret.

Du kunne evt. plukke ut harddisken, har nok av slike liggende.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål. Jeg ønsker å kunne skru av/på lyset på et par hard-to-reach plasser i huset.

Jeg tenker da å kjøpe inn Nexa 3-pack fjernstrømbrytersett og Nexa LWST-605 trådløs veggstrømbryter for å styre det de to lysene med.

1) Vil fjernstrømsbrytesettet kunne være parret med både den medfølgende fjernkontrollen og veggstrømbryteren samtidig?

2) Vil jeg i ettertid kunne kjøpe en telldus net og koble til uten videre? Altså vil jeg da kunne styre lyset gjennom både medfølgende fjernkontroll, veggstrømbryter og telldus appen samtidig om jeg så ønsker det?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Har noen spørsmål. Jeg ønsker å kunne skru av/på lyset på et par hard-to-reach plasser i huset.

Jeg tenker da å kjøpe inn Nexa 3-pack fjernstrømbrytersett og Nexa LWST-605 trådløs veggstrømbryter for å styre det de to lysene med.

1) Vil fjernstrømsbrytesettet kunne være parret med både den medfølgende fjernkontrollen og veggstrømbryteren samtidig?

2) Vil jeg i ettertid kunne kjøpe en telldus net og koble til uten videre? Altså vil jeg da kunne styre lyset gjennom både medfølgende fjernkontroll, veggstrømbryter og telldus appen samtidig om jeg så ønsker det?

1. Ja, det mener jeg de skulle klare. :)

2. Ja. Men kjøp en RFXtrx433 istedet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...