Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Krypteringen bør jo ikke være verre enn at det kn legges inn i HA-programvaren en gang, og så er det gjort. Må innrømme at jeg hadde vært skeptisk til ukryptert selv, selv om innbruddstyvene bare knuser ruten.

 

Tror de operer med noe properitært system på ett eller annet vis. Fikk ikke noen veldige gode svar av leverandør. Etter å ha sett låsesmeden komme seg inn i døra mi på under 20 sekund så har jeg ingen illusjoner om låser sikkerhet noe mer. At en eller annen narkis kan bore seg inn i døra og koble sammen riktige kabler kan sikkert skje, men tror neppe det er den foretrukkede metoden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Haha, tror du ikkedet altså? :p Tenkte mer på den trådløse kommunikasjonsbiten jeg da. Nei, de fleste låser kan bores på 20 sekunder. Veldig mange kan åpnes med bumpkey på like kort tid, så og si uten skader. Med lock pick gun går det og grådig kjapt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye trådløst, så mitt går med tråd som etterhvert går til sikringsboksen. Dvs, jeg har ikke satt det opp enda, men det er planen. Skal prøve å få lagd en liten sak om oppsettet mitt her, gikk over delebruken her, og det er lagt over 1,5 kilometer k-rør i leiligheten min, så trådløst har definitivt sine fordeler det også :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Har lurt litt på samme system som fermate posta ang dør lås, snasen løsning, men er det så med den rfxtrx333 og rfxlan boksen jeg har kan styre z-wave utstyr uten noe ekstra 433mhz vell og merke. Så at den ene lås sylinderen var 868 mhz.

Z-wave går på 868 MHz og kan ikke styres fra RFXCOM-utstyr. Du trenger f.eks. Z-stick II.

Men alt som bruker 868 MHz bruker nødvendigvis ikke Z-wave som protokoll...

 

 

Jeg snakke med en fyr hos disse her i dag. Han påstod at døra var låst når strømmen var på ?!? Og at om sikringen gikk så var den åpen om en ikke hadde batteribackup. -Kan jo ikke stemme :(

Det gir mening for elektriske sluttstykker fordi rømningsveier i kontorbygg, etc skal være åpne ved strømbrudd slik at folk faktisk kommer seg ut hvis strømmen går...

Lenke til kommentar

Z-wave går på 868 MHz og kan ikke styres fra RFXCOM-utstyr. Du trenger f.eks. Z-stick II.

Men alt som bruker 868 MHz bruker nødvendigvis ikke Z-wave som protokoll...

 

 

 

Det gir mening for elektriske sluttstykker fordi rømningsveier i kontorbygg, etc skal være åpne ved strømbrudd slik at folk faktisk kommer seg ut hvis strømmen går...

 

Du kommer deg ut om strømmen går, men du må vri om bryteren med hånda, som på en vanlig dør som er låst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du kommer deg ut om strømmen går, men du må vri om bryteren med hånda, som på en vanlig dør som er låst.

Joda. Nesten alle kontordører har denne. Men når det er brann, strømmen har gått, det er mørkt og du skal tømme et kontorbygg for folk, så er det snakk om å gjøre det enklest mulig for folk. Unngå panikk pleier å være en god ide.

 

Jeg vet ikke om det er et faktisk krav til NO-låser, men det er visstnok ikke uvanlig å bruke dem.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Joda. Nesten alle kontordører har denne. Men når det er brann, strømmen har gått, det er mørkt og du skal tømme et kontorbygg for folk, så er det snakk om å gjøre det enklest mulig for folk. Unngå panikk pleier å være en god ide.

 

Jeg vet ikke om det er et faktisk krav til NO-låser, men det er visstnok ikke uvanlig å bruke dem.

 

Jada, jeg skjønner hvorfor folk gjør det på kontorer, jeg tenkte bare det var en grei spesifisering å gjøre, så folk ikke tror de brenner inne i sitt eget hjem med solenoidlås :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å teste EiB/Knx i kjelleren, så får vi se hvor mye pengesløseri det ender i til slutt. Tenkte å teste ut dette produktet i samme slengen:

 

http://www.loxone.com/Pages/en/

 

Den ser litt vittig ut, men er kanskje noe begrensent, iogmed at det i praksis er en properitær server. Prisen er ca 4000. Så man betaler 2000-2500 mer enn kun en LAN-overgang til EIB/Knx. Det støtter også 1-wire, enocean og litt diverse (dog i ikke gratis). Foreløpig kjøper jeg 12-dimmekanaler, 8 switchekanaler, og 3 bevegelsesdetektorer med lysmåling. Etterhvert blir det vel litt mer sløsende ting som motorstyring av gardiner og CO2/fuktmåler. FÅr se om jeg finner på noe interessant med ringeklokke, dørlåser og stemmestyring etterhvert også.

 

AtW

 

Har også kjøpt en loxone. Fordelen er at man får 8xrele, 1-10v, 4 innganger, knx->ip i en boks med app til det meste=)

Tenker å kjøre en knx dimmer og knx brytere sammen med den

Lenke til kommentar

Jo, det er visstnok et krav. Men ikke verre enn at du kan ha alarm med røykvarslere. Og da også helst tilkobling til brannsentral selvfølgelig. ;)

 

Jeg tolker det ikke som at selve røykvarsleren trenger 230V, men at den kobles til et system som har 230V tilkobling og batteri-backup.

 

Tek10 (alleboliger bygget etter 1.1.2010 og FØR 1.1.1985) sier at alle boliger der folk sover skal ha brannvarsling som går på 230v med batteri backup i alle oppholdsrom. Er flere regler men er vel dette ett forsikringsselskap vil se på om noe skjer->avkortning

 

Så du kan bruke trådløse detektorer med 230v rett i detektor med feks 9v batteri som backup eller en sentral som har ledninger til alle og typisk blybatteri som backup

Lenke til kommentar

Du kan bruke Squeezebox Radio. Fungerer utmerket, og har faktisk overraskende bra lyd til å være en liten boks av plast.

logitech-squeezebox-radio.jpg

 

 

 

Men ellers er jo en frittstående forsterker med "løse" høyttalere ikke noe som diskuteres her i huset. De skal være der, ferdig med det, så det påvirker ikke WAF. Og det er jo det som er kult. :p

Det er vel å banne i kjærka (til Pallantir. Den med 11.1 høytalere på alteret ;) ) å si at jeg bruker aktive høytalere i alle rom bortsett fra kinoen.

 

Disse har jeg på soverommet.

 

Disse har jeg i skrå taket på badet. Stappa en MUSE forsterker inn i taket sammen med poweret til Squeezeboxen og lukket igjen. Bare displayet som viser.

 

Kona bruker helst det grafiske HSTouch interfacet på iPad1'en på veggen til å velge radiostasjoner. Eller Squeezepad Appen til å søke etter musikk..

 

Da lever nok jeg og dere to i hver våre lydverdener, ja... De minste høyttalerparene jeg har, er tre par 6x9 JBL bilhøyttalere, felt inn i taket med kasser på oversiden for å gi skikkelig bass. Disse høyttalerne har i utgangspunktet god bass. Av vanlige høyttalere har jeg ikke et eneste par med mindre enn 10" bass innebygd, de fleste har 12". Jeg ville aldri fått aksept for dette med forsterkere i hvert rom og løse høyttalerkabler, men siden alt går skjult, er det greit for fruen. ;) På badet på hytta har jeg for øvrig et par av de samme 6x9 innfelt øverst på veggen (jeg kjøpte i sin tid 8 par fra USA med båtfrakt gjennom Magnum til totalt 1/3 av prisen her i Gnore med frakt og toll) og en 10" Alpine bilsub innfelt i veggen under skapet...

 

Dere som har bestilt RollerTrol, jeg fikk mail fra dem i går. Partiet vårt er på vei til eller kommet inn til lageret deres nå. De har fått litt dårlgi tilbakemelding den siste uken fra produsenten fordi deres kontaktperson der har vært syk, men hun er tilbake igjen i dag. Skal si fra når jeg vet noe mer.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Tek10 (alleboliger bygget etter 1.1.2010 og FØR 1.1.1985) sier at alle boliger der folk sover skal ha brannvarsling som går på 230v med batteri backup i alle oppholdsrom. Er flere regler men er vel dette ett forsikringsselskap vil se på om noe skjer->avkortning

 

Så du kan bruke trådløse detektorer med 230v rett i detektor med feks 9v batteri som backup eller en sentral som har ledninger til alle og typisk blybatteri som backup

Mulig at jeg misforstod alarmmontøren min, men han sa at alarmanlegget skal riktignok kobles til 230V, men det er ikke et krav om at røykvarsleren skal kobles til 230V direkte fra strømnettet i huset ihht TEK10. Men det skal være koblet til et nettverk av fast strøm. Så vidt jeg forstod var det heller ikke et direkte krav om at det skal være backupbatteri i selve alarmen, men den skal være tilkoblet et (dette er imidlertid ikke noe særlig problem, alt som visstnok selges av alarm-selskapene i Norge har dobbel fail safe). Men kobler du varsleren direkte til 230V nettet må du selvfølgelig ha et batteri i varsleren.

 

Jeg har faktisk to separate systemer, så jeg regner oss som rimelig godt dekket... ;)

 

 

Dere som har bestilt RollerTrol, jeg fikk mail fra dem i går. Partiet vårt er på vei til eller kommet inn til lageret deres nå. De har fått litt dårlgi tilbakemelding den siste uken fra produsenten fordi deres kontaktperson der har vært syk, men hun er tilbake igjen i dag. Skal si fra når jeg vet noe mer.

Yay! :D

Lenke til kommentar

Jeg har en slik en liggende: VIA ARTiGO Pico-ITX Builder KIT A1000 Den kostet meg 3600Kr Januar 2009.

 

Det er altså en komplett PC som måler 15x11x4,5 cm.

 

Den er ferdig bygget med en 320Gb HD og det er installert Xp på den. Kan sikkert kjøre Unix men IKKE W7.

 

Jeg ser nå at jeg aldri kommer til å bruke den til noe og derfor er jeg villig til å gi den bort gratis om noen her har bruk for den til noe kult.

 

Om det er flere som vil ha den velger jeg ut den som har den kuleste ideen.

Ikke send PM, la oss ta det helt åpent her på forumet :)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...