Moskus Skrevet 15. april 2013 Forfatter Del Skrevet 15. april 2013 (endret) Hva skal du bruke HDMI-switchen til? Bytte mellom HDMI-kilder, vel. Det samme som jeg skulle ha gjort med HDanywhere, men til 1/15 av prisen (på bekostning av en del funksjonalitet, kvalitet og single-wire-prinsippet). Men jeg får vente på at HDbaseT blir standard (som det burde ha blitt for lenge siden!!!) før jeg investerer i nytt utstyr... Moskus, det er den rimeligste 4x4 HDMI over nettverkskabel jeg har sett! Jeg har en i huset hjemme som er 4x4 og kostet noe mindre, men den er HDMI-kabler. Det funker greit, det eneste jeg slet litt med var å få BluRay-spilleren til å levere signal uten støy (dropouts fører til "prikkestøy" i bildet) til punktene, siden det var den signalkilden som sto lengst fra switchen. Løste det med et lite HDMI over nettverkskabel-sett til noen få kroner på eBay. Så jeg har fire soner i huset (stua, kjøkkenet, mitt og konas soverom, og soverommet til datteren vår (sønnen vår bor i en helt annen del av huset og har fått egen tuner istedenfor)) som kan velge mellom to paraboltunere, HDPC og Blu-ray-spiller. Kjekt å ha! AtW, kanskje han skal switche HDMI-signaler? Ja, det er den rimeligste jeg også har sett, derfor gikk jeg for den (var en kollega som faktisk fant den, vi bestilte en hver). Siden den var såpass billig, så var ikke forventningene de helt store, men jøss! For prisen er den utrolig bra. Fikk trukket kabler i helga og testet litt, og så langt gjør den alt jeg forventer av den. Det er riktignok den laveste oppløsningen som setter standarden for hva som er mulig å spille, men med denne løsningen får jeg også videresent IR-signaler og byttet input fra extender-enhetene. Veldig hendig! Næh, mythtv blir nok for primitivt for mitt bruk. Jeg har HDPC-en som husets medieserver. Stort sett er det bare datteren min som bruker den til å se nedlastede tv-serier, ellers er det bare lyd som kommer ut av den. Da har jeg J.River Media Center med tolv soner (6 fysiske lydkort, hvor av tre er Sound Blaster Audigy som med kX-drivere gir tre separate uttak hver). Det gir musikk fra biblioteket på drøyt 10 000 album (jeg begynte å kjøpe cd-er da de kom på markedet, noe som vel klassifiserer meg som gamlis). Dette styres av nettbrett og mobiler med J.Rivers Gizmo. I tillegg har hver sone nettradio, som 12 separate installasjoner av FooBar står for. Jeg hadde en nesten tilsvarende løsning tidligere (når det gjelder audio), men syntes det ble litt for mye styr. Gikk tilslutt for Squeezebox, og det burde jeg ha gjort for lenge siden. Genialt system med full fleksibilitet og høy kvalitet. Men Logitech er i det "ulogiske" hjørnet og legger nå ned de eneste produktene som virkelig er verdt å kjøpe med et Logitech-merke: Squeezebox og Harmony. Jeg fårstår IKKE hva de tenker med. Så jeg har bestemt meg; jeg VIL ha en Z-wave lås. Da er det bare å vente. Her i Europa har du i utgangspunktet valget mellom PolyLock og ZM1702. Men det ryktes at Yale eller Schlage kommer med en til, til høsten... Hva faen er dette: ???? http://www.finn.no/f...rchQuery=z-wave Sprøtt! Både funksjonaliteten og prisen... men jeg lurer på hvorfor jeg ikke bare kjøper ett elektrisk slutt stykke: http://reseller.dins...luttstykke-12v/ (Jøss SE den prisen da, -jeg har altid hørt at de kostet fra 8 000 - 12 000 ?!) Det kan du gjøre, men da kan du også like greit si opp innboforsikringen. Den dekker ikke innbrudd hvis du har elektrisk sluttstykke. Det SKAL være dead-bolt. Endret 16. april 2013 av Moskus Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 (endret) Jeg hadde en nesten tilsvarende løsning tidligere (når det gjelder audio), men syntes det ble litt for mye styr. Jeg kjører også Squeezebox. Har 6 stykker: (Bad, soverom, kjøkken, stue, treningsrom, PCrom men jakter på 2 mere til Kinoen og til Hytta) Og en Squeezebox radio også da som er mobil og til utebruk.. Når det gjelder TV har alle en PC tilkoblet (Kjøkken, stue, soverom, Trim og kino) som alle kjører W7 Mediasenter men det er bare StuePCen som har tunere. De andre kan spille av ting som er spillt inn på StuePCen eller bruke en av tunerne til TVPcen over nettet med DVBLink. DVBLink støtter også DLNA, iPhone/pad og android og har en fin app til å bestille innspilling av ting jeg har glemt om jeg ikke er hjemme. StuePCen har 2 stk DVB/USB tunere og kjører softcam som leser smartkortet fra GET med en kortleser fra Norsk Tipping HD i alle kanaker på alle TVene uten å leie boksene til GET Telenor skal straks grave fiber i gata her og da skal GET på hue og ræva UT og erstattes med data på fiber og TV fra RikrsTV med 4 tunere med hver sin CAM. Jeg gleder meg... Bør kanskje også nevne at mediasenterne styres alle BÅDE med Homeseer og med MS IR Keyboard og fjernkontroll (Så du det Pallantir ) i omvendt prioritet og avhengig av hva som skal gjøres. Men Logitech er i det "ulogiske" hjørnet og legger nå ned de eneste produktene som virkelig er verdt å kjøpe med et Logitech-merke: Squeezebox og Harmony. Jeg fårstår IKKE hva de tenker med. Så enig så enig!!! Da er det bare å vente. Her i Europa har du i utgangspunktet valget mellom PolyLock og ZM1702. Det kan du gjøre, men da kan du også like greit si opp innboforsikringen. Den dekker ikke innbrudd hvis du har elektrisk sluttstykke. Det SKAL være dead-bolt. Så kjekt å ha Moskus og hans forsikrings onkel å ty til Men da skulle jo ZM1701 funke? Endret 15. april 2013 av Fermate Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Bytte mellom HDMI-kilder, vel. Det samme som jeg skulle ha gjort med HDanywhere, men til 1/15 av prisen (på bekostning av en del funksjonalitet, kvalitet og single-wire-prinsippet). Men jeg får vente på at HDbaseT blir standard (som det burde ha blitt for lenge siden!!!) før jeg investerer i nytt utstyr... Ja, det er den rimeligste jeg også har sett, derfor gikk jeg for den. Siden den var såpass billig, så var ikke forventningene de helt store, men jøss! For prisen er den utrolig bra. Fikk trukket kabler i helga og testet litt, og så langt gjør den alt jeg forventer av den. Det er riktignok den laveste oppløsningen som setter standarden for hva som er mulig å spille, men med denne løsningen får jeg også videresent IR-signaler og byttet input fra extender-enhetene. Veldig hendig! Jeg hadde en nesten tilsvarende løsning tidligere (når det gjelder audio), men syntes det ble litt for mye styr. Gikk tilslutt for Squeezebox, og det burde jeg ha gjort for lenge siden. Genialt system med full fleksibilitet og høy kvalitet. Tenkte mer på hva slags oppsett du har, altså hva du bytter imellom, har ikke funnet det store behovet for HDMI-switcher ennå. Vet ikke helt om jeg er enig i at squeezebox har full fleksibilitet kontra ett system basert på lydkort, men det er definitivt enklere i oppsett. Skal selv kjøpe lydkort til ett slikt oppsett, men usikker på om jeg burde gå for eksternt USB-lydkort eller internt. AtW Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Det kan du gjøre, men da kan du også like greit si opp innboforsikringen. Den dekker ikke innbrudd hvis du har elektrisk sluttstykke. Det SKAL være dead-bolt. Det er en del myter om sånt og enkelte selskaper er særere enn andre så jeg sjekket med mitt: Emne: Elektrisk sluttstykke og innboforsikring Hei Jeg er forsikret hos dere med hus på Lillestrøm og hytte i Danmark. Vi hadde en diskusjon her på jobben i dag; Det ble hevdet av en kollega at forsikrings selskapene ikke tillot elektrisk sluttstykke i ytterdøren og at dersom en monterte en slik så ville ikke innboforsikringen dekke innbrudd lengre. Nå vet jeg ikke hvilket forsikrings selskap min kollega benytter men jeg ville gjerne få vite om dette gjelder meg også som kunde hos dere? Jeg har ikke montert noe slikt ennå men har vurdert å gjøre det og bør i så fall ha klarhet i hvordan dette stiller seg forsikringsmessig. På forhånd takk. xxx Hei xxx Kan bare si at vi ikke har noe slikt krav. Med vennlig hilsen Jan Aage Aronsen Jernbanepersonalets Bank og Forsikring Telefon 24 10 26 35 Mobil 907 73 018 Kanskje jeg skal vurdere elektrisk sluttstykke alikevel Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Gjorde en overordnet sjekk av det med dører, uten at jeg sjekket alle selskaper var det ingen av de jeg sjekket som hadde noe slikt krav,med unntak av om man har hjemmekontor, så det er greit å ha i mente. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Så kjekt å ha Moskus og hans forsikrings onkel å ty til "Onkel" er praktisk å kjenne ja. Han gir iallfall tips om det som gir minst diskusjoner hvis man får et problem, noe som forsåvidt er hele poenget. Hva som er lov og hva man får diskusjoner på kan fort bli to forskjellige ting når uhellet er ute (avhengig av forsikringsselskap, selvfølgelig). Men da skulle jo ZM1701 funke? Det burde den. Men jeg slet litt å finne den for salgs noe sted... Tenkte mer på hva slags oppsett du har, altså hva du bytter imellom, har ikke funnet det store behovet for HDMI-switcher ennå. Vet ikke helt om jeg er enig i at squeezebox har full fleksibilitet kontra ett system basert på lydkort, men det er definitivt enklere i oppsett. Skal selv kjøpe lydkort til ett slikt oppsett, men usikker på om jeg burde gå for eksternt USB-lydkort eller internt. Jeg mener nå faktisk at Squeezebox er en mer fleksibel løsning. Du har de samme mulighetene som med en lydkort-løsning, samtidig står du vesentlig friere til plassering og å utvide med flere mottakere. Til HDMI-switchen har jeg koblet til NextTV (TV fra Nextgentel, erstattes med Altibox over sommeren), SageTV HD200 for lokalt lagret film/video/bilder/etc, og Xbox 360. Jeg har en 40" TV i stua (hvor alle kildene er), en 23" touch-skjerm med HDMI-input på kjøkkenet (vegg i vegg med stua), en gammel 32" TV i kjelleren og en superbillig 24" TV på soverommet. Jeg spiller egentlig svært sjeldent (for mye annet å gjøre), men når jeg spiller så er det greit å kunne gjøre det der det passer meg, og som ikke skaper konflikt med den ene gangen i året kona ser på TV (ok, kanskje ikke SÅ sjeldent, men ofte er det ikke). I tillegg har "samme film/video overalt" vært en drøm jeg har hatt fra før jeg begynte med hjemmeautomasjon... Samtidig har jeg lært litt mer den siste måneden om hvor tungvindt "protokoll" HDMI egentlig er. Og her trodde jeg at verden endelig hadde blitt enig med seg selv, laget en fin standard som alle kunne bruke, men nei. "HDMI certified" er vel nesten bare at det har en HDMI-tilkobling. Gjorde en overordnet sjekk av det med dører, uten at jeg sjekket alle selskaper var det ingen av de jeg sjekket som hadde noe slikt krav,med unntak av om man har hjemmekontor, så det er greit å ha i mente. Det gir jo ikke mening. De fleste kontorbygg bruker jo utelukkende elektriske sluttstykker... Endret 16. april 2013 av Moskus Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. april 2013 Del Skrevet 16. april 2013 Jeg mener nå faktisk at Squeezebox er en mer fleksibel løsning. Du har de samme mulighetene som med en lydkort-løsning, samtidig står du vesentlig friere til plassering og å utvide med flere mottakere. Til HDMI-switchen har jeg koblet til NextTV (TV fra Nextgentel, erstattes med Altibox over sommeren), SageTV HD200 for lokalt lagret film/video/bilder/etc, og Xbox 360. Jeg har en 40" TV i stua (hvor alle kildene er), en 23" touch-skjerm med HDMI-input på kjøkkenet (vegg i vegg med stua), en gammel 32" TV i kjelleren og en superbillig 24" TV på soverommet. Jeg spiller egentlig svært sjeldent (for mye annet å gjøre), men når jeg spiller så er det greit å kunne gjøre det der det passer meg, og som ikke skaper konflikt med den ene gangen i året kona ser på TV (ok, kanskje ikke SÅ sjeldent, men ofte er det ikke). I tillegg har "samme film/video overalt" vært en drøm jeg har hatt fra før jeg begynte med hjemmeautomasjon... Samtidig har jeg lært litt mer den siste måneden om hvor tungvindt "protokoll" HDMI egentlig er. Og her trodde jeg at verden endelig hadde blitt enig med seg selv, laget en fin standard som alle kunne bruke, men nei. "HDMI certified" er vel nesten bare at det har en HDMI-tilkobling. Det gir jo ikke mening. De fleste kontorbygg bruker jo utelukkende elektriske sluttstykker... Spørs litt hva man trenger, jeg vil ikke si man har de samme mulighetene, men det er ikke sikkert man trenger alle mulighetene heller. Hvordan gjør du det med input til ting? En ting er jo bilde, men feks hva med håndkontrollere osv? Tror egentlig ikke HDMI-switching er for meg, jeg har stort sett kun HTPCen koblet til og jeg har bare TV-skjerm ett sted, og prosjektor ett annet. Mulig jeg husker feil, men trodde det var slik det var. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. april 2013 Forfatter Del Skrevet 16. april 2013 Spørs litt hva man trenger, jeg vil ikke si man har de samme mulighetene, men det er ikke sikkert man trenger alle mulighetene heller. Som med så mye annet, er det jo snakk om definisjoner, ja. Hvordan gjør du det med input til ting? En ting er jo bilde, men feks hva med håndkontrollere osv? Tror egentlig ikke HDMI-switching er for meg, jeg har stort sett kun HTPCen koblet til og jeg har bare TV-skjerm ett sted, og prosjektor ett annet. Mulig jeg husker feil, men trodde det var slik det var. Akkurat denne modellen kan videresende IR via sitt nettverk og frem til input'en du ser på. Så er det bare å finne frem en av de medfølgende IR-senderne, så kan du også styre kilden fra et annet rom. Så det er bare å investere i noen ekstra billige Harmony-fjernkontroller. Jeg har ikke prøvd det i praksis enda, men forventer ikke problemer med det... (og så har jeg ikke så stort behov for akkurat det siden jeg allerede styrer alt via Global Cache og HStouch). Akkurat denne modellen fantes også i Logitech sin database over utstyr, så jeg slapp å legge inn kodene manuelt. Hendig! Jeg kan styrer selve switchen via IR, men også RS-232. Har planer om å gå for den sistnevnte løsningen (og det finnes selvfølgelig en plugin til HomeSeer). Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Jeg vakler mellom ZM1701 og elektrisk sluttstykke (Ser på en litt solidere variant nå) Pro ZM1710: Lett å borre inn i døra. Super-Enkel å integrere med Homeseer. Gir starten på Z-wave kompetansen... Har kodelås i tilegg Lar meg beholde min eksisterende lås som er grundig frest inn i døra. Con: Ser litt teit ut med to låser på døra Slipper ingen inn om de ved en feiltakelse LÅSER den andre låsen Gjør at jeg må starte å lære meg Z-wave... Pro Elektrisk sluttstykke: Penere å se på. Gir to helt likeverdige låser! (Både fingeravtrykk/kode på den gamle og Homeseer på den nye) Har allerede rør fra ringeklokka som går til et passende sted å gjemme power og iTach Con: Blir en del utfresing i karmen og borring for å få fram kabel. Må montere en iTack WF2CC og en 24V power sammen med ringeklokka inne i gangen Lurer på om sluttstykket er høyt nok til å ta både "håndtaks åpneren" og vri-dead-bolten i dørlåsen Hmm Heller nok LITT mot sluttstykket MEN jeg har et "Killer consern" her: Alle sånne elektriske døråpnere jeg har brukt har vert sånn, -"Trykk på knappen ..Bzzzzz åpner døra i 10 sek" type. Men jeg ønsker at døra skal være åpen fra jeg kommer fra jobb og til jeg låser den fra senga. Funker det at releet står åpent i 6 timer tro??? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Jeg skal kjøpe med solenoid-lås til døra. Den har ingen døråpner som sådan, man bare låser den opp og igjen lynraskt. De fungerer som på hotell, ett klikk, så er døren låst eller åpen. Man kan også stort sett velge om man alltid får åpent fra innsiden. (altså, om døren er låst så låser den seg automatisk opp om noen tar i håndtaket fra innsiden) AtW Endret 17. april 2013 av ATWindsor Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Moskus, IR over kabel? Så søtt og utdatert! Omtrent som Take That... For øvrig syns jeg ikke Squeezebox er så hendig, da bør man vel ha en forsterker i hvert rom? Det er veldig mot min oppfatning av hva som funker og er kult og konevennlig, det er ikke noe annet enn høyttalere og eventuell skjerm som skal være synlig. Men smaken er som baken - hårete og lukter vondt! Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. april 2013 Forfatter Del Skrevet 18. april 2013 MEN jeg har et "Killer consern" her: Alle sånne elektriske døråpnere jeg har brukt har vert sånn, -"Trykk på knappen ..Bzzzzz åpner døra i 10 sek" type. Men jeg ønsker at døra skal være åpen fra jeg kommer fra jobb og til jeg låser den fra senga. Funker det at releet står åpent i 6 timer tro??? Jeg har et veldig, veldig billig elektrisk sluttstykke (som jeg brukte til boden i borettslaget der vi bodde før, vet ikke hva jeg skal med det nå). Det klarte ikke være åpent mer enn 1,5 minutter før det ble for varmt (regner jeg med, det ble glodhett) og kuttet strømmen. Men et profesjonelt et burde jo ikke ha det problemet! Det største problemet med elektrisk sluttstykke er i mine øyne at man må tenke veldig på utførelsen. Hvis det er så enkelt at man bare vipper av listen på døren og kobler på 12V eller 24V og så åpne døra, så vil jeg ikke kalle det en sikker løsning, og det er vel der den generelle anbefalingen mot slike sluttstykker stammer fra, vil jeg tippe. I kontorbygg er det som oftest ingen harde lister rundt slike elektriske sluttstykker. Jeg skal kjøpe med solenoid-lås til døra. Den har ingen døråpner som sådan, man bare låser den opp og igjen lynraskt. De fungerer som på hotell, ett klikk, så er døren låst eller åpen. Man kan også stort sett velge om man alltid får åpent fra innsiden. (altså, om døren er låst så låser den seg automatisk opp om noen tar i håndtaket fra innsiden) Ja, jeg har lurt litt på det (etter at du nevnte det sist gang vi diskuterte låser). Det høres jo spennende ut. Hva slags lås er det snakk om, hvordan styres den og hvordan trekker du kabler i dørbladet? Moskus, IR over kabel? Så søtt og utdatert! Omtrent som Take That... Tja... hva er alternativet? IR direkte fra fjernkontroll er jo bare så 1978... Men seriøst: Avhengigheten av IR irriterer meg. Man skulle tro at verden hadde kommet lenger enn det. Det utstyret jeg skal kontrollere via IR, dvs i hovedsak TV-boksen (resten går via RS232 og/eller TCP/IP) har jo en forbanna ethernet-tilkobling, det går helt sikkert an hvis bare noen kunne fortelle meg hvordan (og boksen var satt opp til det). Men Motorola/Altibox/Nextgentel har vel selv valgt å gjøre det tungvindt for oss nerder... Og Monoprice-boksen krever en spesiell COM-kabel for å kunne styres helt via plugin'en. Mens jeg venter på det utstyret, fungerer det imidlertid utmerket med hyperterminal. Men jeg skulle gjerne sendt kommandoer via et script, som viste seg å være vanskeligere enn jeg trodde det skulle være... For øvrig syns jeg ikke Squeezebox er så hendig, da bør man vel ha en forsterker i hvert rom? Det er veldig mot min oppfatning av hva som funker og er kult og konevennlig, det er ikke noe annet enn høyttalere og eventuell skjerm som skal være synlig. Men smaken er som baken - hårete og lukter vondt! Du kan bruke Squeezebox Radio. Fungerer utmerket, og har faktisk overraskende bra lyd til å være en liten boks av plast. Men ellers er jo en frittstående forsterker med "løse" høyttalere ikke noe som diskuteres her i huset. De skal være der, ferdig med det, så det påvirker ikke WAF. Og det er jo det som er kult. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Jeg har ett interessant problem, som jeg skulle ønske var litt mindre interessant. Mulig jeg har spurt om det før, men jeg spør igjen Jeg har ett problem med to temperatur-prober i huset mitt som ikke er mulig å bytte. Jeg skal få temperaturen fra disse inn på bussen. De fungerer som variable motstander. Det må jo være noe universal-sak som finnes der man kan sette karakteristikken til proben og få ut rett temp? Evt en slags impedanskonverter av en eller annen sort? AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. april 2013 Forfatter Del Skrevet 18. april 2013 (endret) Jeg har ett problem med to temperatur-prober i huset mitt som ikke er mulig å bytte. Jeg skal få temperaturen fra disse inn på bussen. De fungerer som variable motstander. Det må jo være noe universal-sak som finnes der man kan sette karakteristikken til proben og få ut rett temp? Evt en slags impedanskonverter av en eller annen sort? Der vi bodde før hadde sensoren i gulvet på badet klart å bli støpt fast. Vi fikk byttet termostat da den gamle røk, men elektrikeren fikk ikke ut noen fornuftig temperatur av den gamle sensoren uansett hvor mye han prøvde med diverse utstyr og konvertere... Han fikk "data" ut av sensoren, og den gamle termostaten fungerte jo fint (det var ikke temperatursensoren som var problemet, visstnok), men klarte ikke få noe lurt ut av den likevel. Resultatet ble en ny sensor. Endret 18. april 2013 av Moskus Lenke til kommentar
mrroffer Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Har lurt litt på samme system som fermate posta ang dør lås, snasen løsning, men er det så med den rfxtrx333 og rfxlan boksen jeg har kan styre z-wave utstyr uten noe ekstra 433mhz vell og merke. Så at den ene lås sylinderen var 868 mhz. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Moskus, IR over kabel? Så søtt og utdatert! Omtrent som Take That... For øvrig syns jeg ikke Squeezebox er så hendig, da bør man vel ha en forsterker i hvert rom? Det er veldig mot min oppfatning av hva som funker og er kult og konevennlig, det er ikke noe annet enn høyttalere og eventuell skjerm som skal være synlig. Men smaken er som baken - hårete og lukter vondt! Det er vel å banne i kjærka (til Pallantir. Den med 11.1 høytalere på alteret ) å si at jeg bruker aktive høytalere i alle rom bortsett fra kinoen. Disse har jeg på soverommet. Disse har jeg i skrå taket på badet. Stappa en MUSE forsterker inn i taket sammen med poweret til Squeezeboxen og lukket igjen. Bare displayet som viser. Kona bruker helst det grafiske HSTouch interfacet på iPad1'en på veggen til å velge radiostasjoner. Eller Squeezepad Appen til å søke etter musikk.. Har lurt litt på samme system som fermate posta ang dør lås, snasen løsning, men er det så med den rfxtrx333 og rfxlan boksen jeg har kan styre z-wave utstyr uten noe ekstra 433mhz vell og merke. Så at den ene lås sylinderen var 868 mhz. Du kan ikke styre z-wave med rfxcom utstyr. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Jeg skal kjøpe med solenoid-lås til døra. Den har ingen døråpner som sådan, man bare låser den opp og igjen lynraskt. De fungerer som på hotell, ett klikk, så er døren låst eller åpen. Man kan også stort sett velge om man alltid får åpent fra innsiden. (altså, om døren er låst så låser den seg automatisk opp om noen tar i håndtaket fra innsiden) AtW Har du en link? Jeg snakke med en fyr hos disse her i dag. Han påstod at døra var låst når strømmen var på ?!? Og at om sikringen gikk så var den åpen om en ikke hadde batteribackup. -Kan jo ikke stemme Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Jeg har ett interessant problem, som jeg skulle ønske var litt mindre interessant. Mulig jeg har spurt om det før, men jeg spør igjen Jeg har ett problem med to temperatur-prober i huset mitt som ikke er mulig å bytte. Jeg skal få temperaturen fra disse inn på bussen. De fungerer som variable motstander. Det må jo være noe universal-sak som finnes der man kan sette karakteristikken til proben og få ut rett temp? Evt en slags impedanskonverter av en eller annen sort? AtW Rfxcom har en sensor boks til en NTC eller PTC motstand. Send en mail til dem og hør om den kan brukes. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Vanligvis trykker jeg på en (SS13 X10) bryter i gangen for å åpne garasjeporten før jeg går ut. Men det hender at jeg går via hagen og så rett inn i garasjen og trykker på den manuelle åpneren. Da har det hendt (2 ganger) at jeg av gammel vane har forsøkt å kjøre ut bilen før porten er kommet helt opp Nå som jeg har fått microswitcher på garasjeporten kan jeg jo ha et "trafikklys" som viser Rødt=Porten er på vei opp, Grønnt=Porten er åpen. Jeg har jo også 2 ledige relee utganger på iTach'en som åpner porten så det bør bli 12V lamper (som også er power'et til selve iTach'en. Er det noen som vet om noe armatur som kunne passe? Hadde jo være kult om det lignet et trafikklys men jeg har ikke bruk for den gule lampa... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Har du en link? Jeg snakke med en fyr hos disse her i dag. Han påstod at døra var låst når strømmen var på ?!? Og at om sikringen gikk så var den åpen om en ikke hadde batteribackup. -Kan jo ikke stemme På dørene jeg har sett, så kan man velge mellom NO og NC, dvs at du selv bestemmer hva som skjer når strømmen går. Tror de jeg har sett på er Assa Abloy El 580 og El582. De har også to krypterte varianter, men det torr jeg gjør integrasjon med resten av systemet krøkkete. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå