Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Har nå testet litt utstyr og prog, Homeseer, tellduslive, domoticz og DomotiGA som jeg har landet på etter som budsjettet ikke tillater HomeSeer ennå, men ser jo at den er hakket vassere en det som finnes der ute. har koblet opp rfxtrx433 på en PI på soverommet og kjører socat slik at domotiga som står på en boks i kjelleren kan bruke den "virtuelle" usbporten. har også en rfxlan som står i stua. tellstick net har jeg putta i en skuff enn så lenge. da er det bare å få opp resten:D får ta det litt etter litt, eller etter lommeboka heter det vel egentlig.

kode for de som lurer:

på PI: socat FILE:/dev/ttyUSB0,b38400,raw TCP-LISTEN:10009,fork,reuseaddr

på boks: socat pty,link=/mnt/mntusb>/ttyS0,b38400,raw TCP:ip.til.pi:10009

da er det bare å velge /mnt/mntusb så er du oppe å snurrer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For dere som husker "styre senga fra Homeseer" prosjektet mitt kan jeg nå rapportere:

Av latskap endte jeg opp med å kjøpe 2 x iTach WF2CC og noen releer fra Elfa

Monterte releene og noen 5Pol DIN sokkler på et "stripe printboard" fra Clas.

(Kontrollene på senga har slike plugger)

Har ikke jobbet med slike print før men det gikk forbausende bra.

Teste det ut på et breadboard (se bilde), laget et design i Powerpoint (bilde) og kuttet kobberbaner med ett 3,5 mm bor (se bilde)

Pakket det hele inn i vår kjære boks fra Clas.

Styringen skjer fra eventer i Homeseer. (Ett relee polvender og 2 styrer av/på pr seng.

8 Sekunder opp med ryggen gir lesevinkel, 15 sek gir drikke kaffe på senga vinkel.

De gamle kontrollene er også med i tilfelle noe skjærer seg og en ønsker å sove før en fikser det...

post-275475-0-14089300-1365866725_thumb.jpg

post-275475-0-50051400-1365866729_thumb.jpg

post-275475-0-95476900-1365866733_thumb.jpg

post-275475-0-92735900-1365866738_thumb.jpg

post-275475-0-57275200-1365866743_thumb.jpg

post-275475-0-51480600-1365866747_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ha-ha, jeg trodde jeg var sprø når det gjaldt automatisering, Fermate! Men å styre sengene har jeg aldri tenkt på! Jeg har elektriske sengebunner på hytta, og hjemme har hele familien elektriske rammemadrasser. Ungene sutrer om at de ikke har det på hytta, men sengene deres der er for smale (for å få plass mellom veggen og døra) til at det går an. Noe sånt må jo være perfekt for å mobbe kona når man er bortreist! ;)

Lenke til kommentar

Hvilke lypærer bruker dere til Z-wave moduler og nexa plugin moduler. Har prøvd med endel led-pærer og sparepærer, men disse fungerer dårlig med moduler som kan dimmes. Siden glødepærene er borte er det kun halgenpærer som fungerer bra, men nå skal de snart fases ut også:(

Er det noen led eller sparepærer som går ann å bruke.....

Lenke til kommentar

Synes å huske at dette har vært nevnt før, men kan man koble flere rfxtrx433 til samme Homeseer?

JA. Jeg kjører 3 stk her hjemme.

Men obs, du kan/vil få duplikate meldinger fra inpput devicer.

Jeg har løst det ved å sette opp eventene med "can not retrigger within 1 sec"

Lenke til kommentar

For dere som husker "styre senga fra Homeseer" prosjektet mitt kan jeg nå rapportere: [...]

Fantastisk! :D

Digger det, jeg tar kontakt når jeg får lignende planer.

Jeg skal skrive en lengre post snart om min ny-ervervelse: En Monoprice 4x4 HDMI Switch and Splitter. :)

Hvilke lypærer bruker dere til Z-wave moduler og nexa plugin moduler. Har prøvd med endel led-pærer og sparepærer, men disse fungerer dårlig med moduler som kan dimmes. Siden glødepærene er borte er det kun halgenpærer som fungerer bra, men nå skal de snart fases ut også :(

Er det noen led eller sparepærer som går ann å bruke.....

Ja, men du må ha Z-wave moduler som takler LED. Foreløpig er det ingen Nexa-moduler som egentlig gjør det.

Lenke til kommentar

Moskus, det er den rimeligste 4x4 HDMI over nettverkskabel jeg har sett! Jeg har en i huset hjemme som er 4x4 og kostet noe mindre, men den er HDMI-kabler. Det funker greit, det eneste jeg slet litt med var å få BluRay-spilleren til å levere signal uten støy (dropouts fører til "prikkestøy" i bildet) til punktene, siden det var den signalkilden som sto lengst fra switchen. Løste det med et lite HDMI over nettverkskabel-sett til noen få kroner på eBay. Så jeg har fire soner i huset (stua, kjøkkenet, mitt og konas soverom, og soverommet til datteren vår (sønnen vår bor i en helt annen del av huset og har fått egen tuner istedenfor)) som kan velge mellom to paraboltunere, HDPC og Blu-ray-spiller. Kjekt å ha!

AtW, kanskje han skal switche HDMI-signaler? :green:

Lenke til kommentar

Jeg skal skrive en lengre post snart om min ny-ervervelse: En Monoprice 4x4 HDMI Switch and Splitter. :)

Imponerende med full søtte for HDCP med den funksjonaliteten!

@Pallantir: Har du satt opp mythtv eller annen løsning på htpc-en som gjør at flere kan styre samme parabol og se på ulike kanaler samtidig? Med et annet softwareoppsett kan du elliminere behovet for tunere utenom htpc-en fullstendig, men da kreves det riktignok at du har en enhet som kan være mythtv-klient ved hver TV. (Men du kan også se på mobiler, nettbrett osv.)

Lenke til kommentar

Næh, mythtv blir nok for primitivt for mitt bruk. Jeg har HDPC-en som husets medieserver. Stort sett er det bare datteren min som bruker den til å se nedlastede tv-serier, ellers er det bare lyd som kommer ut av den. Da har jeg J.River Media Center med tolv soner (6 fysiske lydkort, hvor av tre er Sound Blaster Audigy som med kX-drivere gir tre separate uttak hver). Det gir musikk fra biblioteket på drøyt 10 000 album (jeg begynte å kjøpe cd-er da de kom på markedet, noe som vel klassifiserer meg som gamlis). Dette styres av nettbrett og mobiler med J.Rivers Gizmo. I tillegg har hver sone nettradio, som 12 separate installasjoner av FooBar står for.

Når det gjelder å se på film på mobiler og nettbrett, er det neppe så aktuelt. Det minste jeg går med på å se på, er 26" dataskjerm når jeg er på jobb. Så har vi 55" Philips-tv-er hjemme og på hytta. Hjemme ser jeg bare Dagsrevyen og sånt på tv-en, jeg går ned i kinoen til det 250 cm brede lerretet når jeg skal se film eller scifi-serier. ;) Jeg har aldri sett en eneste film verken på nettbrett eller mobil, det blir altfor kjipt med så små skjermer!

Lenke til kommentar

Garasje-port-rapport.

Garasjeport åpneren min har utgang for ekstern bryter.

Jeg har et par knapper inne garasjen og så har jeg en iTach WF2CC.

(Hadde jeg gjort det i dag hadde jeg nok bygget om en Nexa istedet men iTach'en er nå kjempestabil da)

Problemet et at det er ett trykk for start og ett trykk for stopp.

Så om noen er utolmodige eller jeg har forsinkelser i 433Mhz opplegget (med 3 sendere osv) så kan for en åpne bli til en stop.

Ett annet problem er at når jeg kommer kjørende og "åpner" garasjeporten 3 kvartaler unna (for å kunne kjøre rett inn uten å stoppe) med mobilen så risikere jeg at det allerede står åpen fordi sønnen driver og mekker bilen sin og at han får den i hue...

I dag satte jeg opp 2 microswitch'er (se bilde) som jeg koblet til en dobbel Nexa sender. Nå vet home seer om porten er åpen eller lukket og en "Open" blir ikke utført med mindre den er lukket. :)

post-275475-0-41869400-1365963229_thumb.jpg

post-275475-0-99380200-1365963234_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Utgangsdøra...

For en tid siden satte jeg inn kodelåserpå garasje "manne"døra og på kjellerdøra. Hoveddøra fikk en fingeravtrykk lås.

Kodelåsene er helt OK og funker i 25 blå.

Tanken bak Fingeravtrykk låsen er OK: Sønnene mine som ikke er så ofte hjemme glemmer koder men ikke fingeren. Kamerater kan heller ikke komme til å se koden og vips så er den på avveie..

MEN: For meg og dama som skal gå ut og inn hver dag er den rett og slett for TREG til å låse opp når du står der med handleposene og tripper for å komme inn :(

Så jeg har bestemt meg; jeg VIL ha en Z-wave lås.

Aldri mere løpe ned og sjekke om vi har husket å låse døra når vi skal til å legge oss.

- Låse opp døra fra bilen samtidig som jeg åpner garasjeporten :)

Er det noen som har noen råd i den forbindelsen??

Ebay er din venn til alle slike ting som standardkabler i ulike lengder. Søk(eresultater).

Glemmte å takke for tipset. 3M spiralkabler er på vei fra Hongkong :)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Så jeg har bestemt meg; jeg VIL ha en Z-wave lås.

Fingeravtrykklåsen krevde en del tilpassninger av dørbladet for å få inn den amerikanske (kinesiske) låsekassen og plass til fingeravtrykkleseren så det er ikke aktuellt å bytte ut dette (uten å bytte hele døra for å få det til å se pent ut).

Jeg regner med at jeg skal gå for en ekstra "Z-wave deadbolt" i TILLEGG til det som står der og så kan jeg bruke BEGGE låsene når jeg er på ferie og bare Z-wave'en tilhverdags.

Etter en rask sjekk så frister denne veldig:

http://store.homeseer.com/store/Yale-D220ZW619-Satin-Nickel-Z-Wave-Touchscreen-Door-Lock-P1071C184.aspx

Det amerikaske lånene tar dører opp til 2" mens de norske vinterisolerte dørene er 59mm .(

Men jeg regner med at det bare er skruene og "firkant staven" til låsen som må byttes for å takle det (?)

Lenke til kommentar

Regner med den har en slange til uteluft og renser denne før den blåser den ut innendørs - har ihvertfall sett en del liknende og hadde nok hatt en selv, om jeg eide og ikke leide og kunne bygge den inn. (Pollenallergi er plagsomt.)

Lenke til kommentar

Etter en rask sjekk så frister denne veldig:

http://store.homesee...-P1071C184.aspx

SHIT:

Jeg var 2 museklikk unna å kjøpe denne med amerikansk 908Mhz radio !

(Jeg har ett gift-sertifikat på omtrent det beløpet hos Homeseer)

Jeg oppdaget heldigvis tabben da jeg skulel bestille "senderen" og så at den fantes i en "EURO" versjon.

Faen jeg burde jo gjettet at det var noe sånn frekvens drit på gang med Z-wave også :(:(:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...