Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Vel, nå mener jeg jo også at alt av kameraer som ikke har PTZ (pan, tilt, zoom) er gammeldager. Men det er bare meg... Jeg har to kameraer hjemme, og foreløpig to på hytta. Skal opp med to til på hytta etter hvert for å dekke absolutt hele utsikten. Det er mye det, og ikke sikkerhetsaspektet som får meg til å bruke kameraene her ute. Savner utsikten min når jeg ikke har den. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå mener jeg jo også at alt av kameraer som ikke har PTZ (pan, tilt, zoom) er gammeldager.,,,,,,,,

Tja, vi har nå engang litt forskjellig behov, for min del handler det mest å få melding om, og bilder av bevegelser i spesielle, avgrensede områder... da er faste kameraer helt perfekt.

Lenke til kommentar

Det er så. Men det kan vel alle PTZ-kameraer også? Og så får man så mange flere muligheter med dem.

Man kan ha motion detection på PTZ-kameraer også selvfølgelig, men å lage forhåndsdefinerte soner blir litt poengløst ettersom sonene flytter seg. Så akkurat for slikt vil jeg si at faste kameraer er bedre egnet. Bruk heller vidvinkellinse. ;)

Lenke til kommentar

Det er så. Men det kan vel alle PTZ-kameraer også? Og så får man så mange flere muligheter med dem.

Joda, vet det, men det er ikke mer å se.. klarer seg fint med disse enkle...932'ene, bortsett fra i sydenleiligheten, der er det utsikt, men har ikke begynt autom. der enda... og det er elendig nett.

Dessuten er det vel strengt tatt ikke tillatt å spionere på naboene?

Lenke til kommentar

Moskus, de har ofte en funksjon med å ha den sonen aktiv bare når de er på riktig sted, og mange kan settes til å gå automatisk dit.

Arneolav, det stemmer nok det. Iallfall ikke hvis de vet det... ;)

Og her vet naboene det meste,

Fikk beskjed her for litt siden at en lyspære var utbrent, De vet sånn omtrent når det skal lyse og hvor, ihvertfall de faste i vinduene. Må nok legge inn litt mer variasjon, men det blir vel mye mas da, nå lyser det der, men ikke der... osv.

Lenke til kommentar

Der minnet du meg på hvorfor jeg flyttet fra Romsås en gang i tiden... Naboer er noe herk! Hjemme har jeg én nabo på den ene siden, og han jobber i olja og er borte mye, og fester stort sett når han er hjemme, så han ser jeg sjelden noe til. De andre tre sidene er det bare skog. Jeg fikser bare ikke å bo et sted der man ikke kan gå ut og tisse i hagen uten å bli anmeldt for blotting!

Lenke til kommentar

,,,,,,, Jeg fikser bare ikke å bo et sted der man ikke kan gå ut og tisse i hagen uten å bli anmeldt for blotting!

Du har et poeng der, ... Måtte en gang lære å gjøre slikt innendørs.... tok sin tid det... her er naboer på alle kanter, men de ser nå etter huset og posten, når vi er bortreist.

Men de observerer ikke alt, Kameraene er flinkere!

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal flytte temaet litt:

Her er prosjektet jeg endte opp med for å skru av serverstrømmen remote på hytta. (Pallantirs design med å la en NEXA levere strøm til en 12V trafo som trekker til ett 12V ClasOhslon relle som har kontaktene Normal Closed)

På grunn av det store releet endte jeg opp med en så stor boks at jeg kunne sette en kontakt på yttersiden :)

Legg også merke til den patenterte strekkavlastningen ;) Jeg var anleggselektriker da jeg var 15 og vet hvor viktig sånnt er..

Dette bildet er første versjon med en billigversjon av nexaen. Skjønte ikke at den er åpen for reprogrammering hver gang strømmen går! Det er jo livsfarlig!

Pallantir prøvde den i kveld og den virker fint :p

post-275475-0-39298200-1365023937_thumb.jpg

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal flytte temaet litt:

Til bake til tema, ja...

post-31410-0-39806500-1365066626_thumb.jpg

Morsomt å se, du bruker jo samme boksen som meg og til omtrent samme formål, riktignok litt stor boks,,, men det var den som passet best også hos meg,

Inneholder en NEXA LCMR1000 som trekker et 220v kontaktor som kobler/kortslutter ledningene til startknappen i PC/server som kobles til nede til venstre med std "batteriladerplugg". Her er server helt frakoblet, måtte "låne" den da Microsoft plager meg med "Activacion too many times..." på utviklingsmaskinen.. den har fått for mye nytt iflg Ms.

Starter server når den trengs, stoppe gjøres i sw.

Må bare se å få tak i et rele som kobler bare ca et sekund eller noe.

Nå må NEXA'n få beskjed om å slippe og det litt brennfort. Funker ok, men ikke perfekt.

Montert på en alu-plate som gir mye refleks.

Gjør det vanskelig på få godt bilde men det duger vel.

Har også en NEXA som kan slå strømmen helt av inne i her:

post-31410-0-41980800-1365067019_thumb.jpg

Det befinner seg en LCMR1000 bak hver kontakt + 2 reléer.

UPS strøm tilkoblet nede til venstre, nett inn nede til høyre.

Bryter til venstre indikerer at kun en UPS er tilkoblet.

NEXA'ene og reléne (skifterelé) står normalt uten belastning på spolene, spenning kun på kontakt-punktene.

Når NEXA aktiveres, aktiverer den et ekstra relé og bryter derved stømmene til aktuell enhet.

Og ja, det befinner seg sikringer på 220V inngangene, ca 0,5A, dvs så små som mulig.

Sentralen benyttes til å resette diverse utstyr;

Fra venstre:

Server, Router, Fibermodem, Switch, Slingbox, HDMI converter, TV-dekoder.

NEXA'ene står med ca 15 cm avstand. Ikke observert noe problem, men så er de stort sett aldri aktivert, og kun en av gangen, og bare ca 10 sek for reset av det som måtte "henge" seg.

Men det har ikke skjedd på ca 1 og 1/2 år......

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Pallantir prøvde den i kveld og den virker fint :p

"There's something very important I forgot to tell you! Don't cross the streams… It would be bad… Try to imagine all life as you know it stopping instantaneously and every molecule in your body exploding at the speed of light." So Pallantir crossed the streams... :blush:

Må bare se å få tak i et rele som kobler bare ca et sekund eller noe. Nå må NEXA'n få beskjed om å slippe og det litt brennfort.

Funker greit for meg med å bruke Telldus Live, jeg får fint slått på og av igjen Nexaen kjapt nok. Hvis du har problemer med å slå av og på samme strømplugg kjapt nok, må det vel være mulig å ha to strømplugger på strømknappen, ett normalt åpen og ett normalt lukket. Når du utløser det som normalt er åpent, trykkes det på knappen. Så snart du kan, utløser du så det som er normalt lukket. Dermed trykkes det ikke lenger på knappen. Hvis du så husker å skru av strømmen til den første først og så skru av strømmen til den andre deretter, er du tilbake ved start. Eller så kan du bruke noe sånt, men det koster noen kroner: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=37-542-42&toc=19606

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten er det vel strengt tatt ikke tillatt å spionere på naboene?

Nei, du har kun lov å overvåke din egen eiendom. Kort oppsummert: Har du kamerarer som kan vise noe av naboens tomt, må de (fysisk) skjermes. For "webkameraer" mot offentlig rom, må det ikke være mulig å kjenne igjen personer.

Lenke til kommentar

.......

Funker greit for meg med å bruke Telldus Live, jeg får fint slått på og av igjen Nexaen kjapt nok.....

Fungerer greitt det, NEXA er kjapp nok, men hadde vært kjekt med et rele.

Har bare ikke blitt til noe enda...

Men på den annen side, NEXA'n må jo slås av da også ....

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Nei, du har kun lov å overvåke din egen eiendom. Kort oppsummert: Har du kamerarer som kan vise noe av naboens tomt, må de (fysisk) skjermes. For "webkameraer" mot offentlig rom, må det ikke være mulig å kjenne igjen personer.

Slik har også jeg tolket loven, bla. derfor bare faste kameraer her.

Forsøkte litt, det er ikke noe problem å kjenne igjen mennesker på ganske lang avstand > 20-30 m.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Hva bruker folk av tjenester for å sende SMS egentlig? Trenger noe greit og stabilt der man kan sende via en URL. Evt e-post.

Har ikke jeg svart på dette tidligere? Telenor har iallfall en URL api:

https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DITTMOBILNUMMER&password=PASSORD&recipients=MOTTAKER&sId=1000000000&content=DIN MELDING HER

Den er kjapp og stabil.

Brukte tidligere kjappsms.no, men de ble kjøpt opp av Sendega. Mulig du kan bruke dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...