Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du en link til de termometerne fra Jula?

Noen som vet om en rimelig regnmåler som virker, ser de har en på Jul, noen som har prøvd den?

http://www.jula.no/t...egnmaler-794051

Jeg kjøpte en temp måler på Teknikkmagasinet som ikke virket på RFXCom for noen år siden.

Jeg sendte den til Bert på RFXCom og sa han kunne beholde den.

Han testet den og sa at han kunne legge inn protokollen og nå er den suportert.

Jeg vet ikke om han var ekstra motivert fordi den var suportert av Telldus ;) men poenget mitt er at det ER mulig å få RFXCom til å supportere nye enheter.

Det er jo det de lever av, og de er veldig greie å kommunisere med.

Lenke til kommentar

Du må nevne hvilken bluetooth-pakke du bruker... ;)

Finnes det flere? (Hvem BURDE jeg bruke?)

Jeg bruker den jeg fant i upgradelista: BT Connector

Lades via en magnetkontakt som kan kobles til et USB-uttak (enten til PC eller transformator), dette for å gjøre den vanntett.

Hm så den er vanntett også.. ;)

Hvor ofte må du lade den?

Lenke til kommentar

Jepp, leste litt på nett nå, og så en video igjen, er det sånn at for sliders så skal man IKKE sette opp ActionsWhenSelected-Collection? For da ligger nok feilen der.. :)

Ah, ja, det stemmer. Det er fordi slide-verdien blir satt direkte fra (og til) homeseer-device'en. Legger du til en Action, så blir det gjort dobbelt...

Lenke til kommentar

Ah, takk :)

Har den kun x antall koder den sender på, slik som de rimelige Oregon, (de jeg har kan kun settes mellom 3 forskjellige), kan jeg kjøpe f.eks 5 av disse uten problemer?

Ser det står opptil 3 samtidig, men det er kanskje kun mot basestasjonen, og gjelder ikke mot HS?

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Leste du varet mitt til bluesbro på forrige side? ;) Jeg har som nevnt der til sammen 14 stykker av dem, så fem er ikke noe problem. De får en tilfeldig generert kode når du setter batteri på dem, har ennå ikke vært ute for en krasj. Når du bytter batteri, må du gjøre det forholdsvis kjapt, ellers får de en ny kode.

Lenke til kommentar

Blir til at jeg låner litt av designet ditt på nødløsning på hytta Pallantir:

Bruker NC kontaktene på Clas releet du snakket om til å køre power strømmen til Serveren over.

Driver releet med en Nexa og en 12V trafo

(Litt teit at jeg ikke bruker et 230V rele istedet så jeg kan droppe 12V en, men det er så mye lettere å handle på Clas :))

Har et Kamera på fast IP rett innenfor routeren som har en I/O blokk som kan styres fra Webinterfacet.

Lar den styre en Nexa sender og så kan jeg skru av strømmen på PCen om det trengs.

Lenke til kommentar

Det er en variant, men det er et lite problem. Du burde nok hatt noe som gikk til strømknappen på pc-en rett og slett fordi hvis du har uflaks, blir BIOS-en nullet ut. Og da kan ikke serveren starte av seg selv når den får igjen strømmen. Jeg har opplevd det noen ganger med diverse pc-er, blant annet i lynnedslag. Det ødela ikke noe, men BIOS-en ble nullstilt.

Jeg har også en del sånne releer i huset, men det er fordi jeg har et gammelt Phidget-kort som styrer ganske mye. Jeg har vurdert å gå over til strømplugger på alt, men det er en helsikes jobb... Bare vær nøye med at du kobler strømkabelen sånn at den er på, ikke av, uten styrestrøm.

Lenke til kommentar

Pebble trenger nok mer strøm enn det, ettersom den er mange hakk smartere. ;)

Lades via en magnetkontakt som kan kobles til et USB-uttak (enten til PC eller transformator), dette for å gjøre den vanntett.

Jeg har nå hatt den noen dager, og den har allerede rukket å bli uerstattelig. Litt sånn "hvordan klarte jeg meg uten?!?".

Hva kan man egentlig bruke denne klokken til?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en temp måler på Teknikkmagasinet som ikke virket på RFXCom for noen år siden.

Jeg sendte den til Bert på RFXCom og sa han kunne beholde den.

Han testet den og sa at han kunne legge inn protokollen og nå er den suportert.

Jeg vet ikke om han var ekstra motivert fordi den var suportert av Telldus ;) men poenget mitt er at det ER mulig å få RFXCom til å supportere nye enheter.

Det er jo det de lever av, og de er veldig greie å kommunisere med.

Har du en epost til han Bert, den regnmåleren blir oppfattet som Undecoded Oregon, den sender temp og regnmengde.

Er forøvrig produsert av Viking den også

------------------------------------------------
0F03091455FCFFFFFFFFFFFFFFFFFF1F
Packettype		= UNDECODED RF Message
UNDECODED OREGON3:55FCFFFFFFFFFFFFFFFFFF1F
0C0309143CC03F00FCFFFFFF0F
Packettype		= UNDECODED RF Message
UNDECODED OREGON3:3CC03F00FCFFFFFF0F

Jeg får forøvrig heller ikke lagt inn den Viking sensoren fra Teknikmagasinet, den kommer opp på rfxcom med verdier og Viking, men får bare "No devices found to add!" i HS under RFXCom - Input devide - Add device, og når jeg da logger jeg på med RFXmgr igjen, så er haken jeg hadde ved FineOffset/Viking fjernet igjen.. selv om jeg dobbelsjekket at den var huket av ved å disconecte/connecte i rfxmgr..

EDIT: Glemte selvfølgelig å akitvere FineOffset/VIking inne på HS setup ;) Viking termometer, ok nå :)

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Hva kan man egentlig bruke denne klokken til?

Akkurat nå:

- Få notifications direkte til håndleddet.

- Bytte utseende på klokka.

- Se hva klokka er.

... altså to funksjoner mer enn en vanlig klokke. ;)

Og den første blir man avhengig av. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...