Fermate Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 En burde hatt en kjenning boende der borte som kunne handle inn og pakke om i gavepapir... Apropos kjenninger: Snakket med en som arbeider mot et kassa-aparat firma... Han skulle si ifra om han fikk fingrene i en fersk EAN liste Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) En burde hatt en kjenning boende der borte som kunne handle inn og pakke om i gavepapir... Apropos kjenninger: Snakket med en som arbeider mot et kassa-aparat firma... Han skulle si ifra om han fikk fingrene i en fersk EAN liste Utmerket! Jeg er litt overarbeidet (typiske deadliner "før påske", ikke at folk vil lese rapportene i påsken uansett), men håper på å få sett på det skikkelig når ting roer seg... Endret 13. mars 2013 av Moskus Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Jeg har bestemt meg for å kjøre full Homeseer med server og RFXCom og hele suppa på hytta i Danmark. Skal ned nå i påsken og starte opp så jeg driver å forsøker å sette opp alt ferdig før jeg drar. Det jeg gjerne vil høre litt med dere her på forumet om er hva jeg egentlig trenger av prosseser kraft på serveren?? Sånn i utgangs punktet mener jeg at det nesten ikke trengs noen særlig for å sende noen byte ut og inn fra RFXCom. Så er det jo selvfølgelig videokameraene da, spesiellt om de skal via HSTouch. Jeg har forsøkt meg på noen bokser med Intel Atom prosessorer før og det har vært forferdelig triste greier. Selv til surfing er jo livet for kort til å vente så mye... Jeg har en slik liggende: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660352#extra men en slik en i: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648698 - Er det helt vanvittig overkill eller? Egentlig burde jeg vel heller fokusere på driftstabilitet? -Jeg mener ECC RAM og RAID 1 og vifteløst sånn.. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 HM den var sandelig ikke dum! Akkurat noe sånnt jeg trenger på hytta. (Jævla kipt å måtte ta fly ned midt på vinteren for å resette serveren) Men kan ikke Tellstick Net'en styre en Nexa plugin switch direkte da. Som skrur av(og deretter på) strømmen til serveren? -Som etter et vanlig strøm brudd. Men jeg har liggende ett par gamle RFXLan.. kanskje de kan brukes til det samme? Om jeg satte opp en fast VPN kunne de styres av Homeseeren her?? Det web-kamera på 3G router som jeg fortalte om tidligere har fått en super enkel løsning på problemet: Begge sitter på ett felles tidsur av motorvarmer typen som skrur seg av ett kvarter midt på natta Jeg kjører foresten 2xSSD i Raid 1 på serveren. Snakker om dobble kondomer Beklager sent svar på denne, jeg har vært litt opptatt i "meatspace"... Det vil nok funke i 99 av 100 tilfeller å gjøre det på den enkle måten, men det har en meget stor ulempe: Hvis det er et virkelig strømbrudd (som varer lenge nok til at batteriet på UPS-en ryker, altså minst 25 minutter) vil ikke pc-en starte igjen automatisk etter det, for Nexaene (iallfall alle jeg har prøvd) vil være av etter et strømbrudd. Derfor syns jeg det er bedre å ha det på min måte. Som regel holder det jo også å ha én strømplugg som er koblet til releet som styrer resetknappen, men jeg er også en mann som liker sikker cyber-sex. Jeg vet ikke om RFXLan kan brukes til det, i så fall må det jo åpnes en port inn til nettverket gjennom brannmur/port forwarding, som kan brukes som angrepsvektor mot serveren. Er RFXLan passordbeskyttet? Og en VPN er vel avhengig av en fungerende VPN-server i den andre enden? Det er der jeg liker Tellstick.Net, fordi den ikke er avhengig av noe annet enn strøm og fungerende bredbåndsmodem. De to årene jeg har hatt bredbånd på hytta, har noe av de tingene bare sviktet en eneste gang, og det var i et tordenvær. Det tok knekken på bredbåndsmodemet...og så å si alle andre bredbåndsmodemene som fantes innenfor 2-3 kilometer! Pc-ene til nettleverandøren fikk skrivekrampe av å skrive adresselapper og sende ut modem til noen titall kunder... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Fins det en enkel og bi-bi-billig løsning for å trekke rullegardiner opp og ned ved å koble strøm til et eller annet, helst svakstrøm? Jeg trenger det til ni vinduer i stua på hytta (både for å hindre innsyn til det som står der når ingen er på hytta, og for å blende hvis jeg skulle få lyst til å se på film (ellers er det vel sånn at man skal ikke se på film i glasshus...) mens det ennå er lyst. Somfy og lignende løsninger koster rett og slett for mye, det vil jo bli snakk om 15-20 høvdinger for en sånn løsning. Det aller billigste jeg har sett det, har vært fra USA, og det er likevel snakk om en god del "pæing", som vår kjære finansminister sier. Jeg husker at det for noen år siden fantes noen enkle, små motorer man satte til å trekke rundt snortrekk av den typen IKEA har på sine rullegardiner (plastsnor med perler på), og de var ikke dyre. Men det klarer jeg ikke å finne igjen noe sted nå. Det gjør ikke noe om det ser litt smått jalla ut, for selve mekanismen skal uansett skjules bak de vanlige gardinene som henger mellom vinduene i den lage rekka og på hver sidene av de vinduene som er lengre fra hverandre. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 ..Nexaene (iallfall alle jeg har prøvd) vil være av etter et strømbrudd. .. Det er en VELDIG god grunn Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg vet ikke om RFXLan kan brukes til det, i så fall må det jo åpnes en port inn til nettverket gjennom brannmur/port forwarding, som kan brukes som angrepsvektor mot serveren. Er RFXLan passordbeskyttet? Bør nok sette den i DMZ da. Ja mener den er passordbeskyttet. Og en VPN er vel avhengig av en fungerende VPN-server i den andre enden? Nja, Point to point VPN kan settes opp mellom to routere, men spørsmålet er om bredbåndsrouteren til TDC.dk kan håndere det. Evnt må den settes opp i pass-thru og en liten Cisco bak.. Bør nok rigge MINST ett reserve system, men tviler på at jeg gidder å kjøpe en sånn ring-hytta-varm til det.. Lenke til kommentar
mk1 black limited Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Jeg har bestemt meg for å kjøre full Homeseer med server og RFXCom og hele suppa på hytta i Danmark. Skal ned nå i påsken og starte opp så jeg driver å forsøker å sette opp alt ferdig før jeg drar. Det jeg gjerne vil høre litt med dere her på forumet om er hva jeg egentlig trenger av prosseser kraft på serveren?? Sånn i utgangs punktet mener jeg at det nesten ikke trengs noen særlig for å sende noen byte ut og inn fra RFXCom. Så er det jo selvfølgelig videokameraene da, spesiellt om de skal via HSTouch. Jeg har forsøkt meg på noen bokser med Intel Atom prosessorer før og det har vært forferdelig triste greier. Selv til surfing er jo livet for kort til å vente så mye... Jeg har en slik liggende: http://www.komplett....ku=660352#extra men en slik en i: http://www.komplett....aspx?sku=648698 - Er det helt vanvittig overkill eller? Egentlig burde jeg vel heller fokusere på driftstabilitet? -Jeg mener ECC RAM og RAID 1 og vifteløst sånn.. Jeg kjører HS på en gammel Mac Mini 1.8 GHz (Intel Core 2 Duo) med 3 GB RAM og 200 GB disk, med masse USB-enheter tilkoblet og Win 7. Fungerer stødig som fjell. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2013 Jeg må slå et slag for Pebble En helt genial måte å å notifikasjoner levert til deg på. Jeg bruker allerede Growl (med tilhørende plugin), og med NMA eller Toasty får jeg notifikasjoner direkte til mobilen. Men nå også direkte til klokka! Det er rart at en liten dings du kun har hatt noen få timer føles så naturlig å bruke. Som Chandler ville sagt det: " ". Det er sjeldent sant for Pebble. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Vurderer en sånn på høyrearmen, faktisk. På vesntrelanken må det jo ditte noe ordentlige saker. Angrer fortsatt på at jeg ikke hoppet på kickstarteren (var fryktelig nære), for det blir nok et kjøp etter hvert uansett. Må bare la folk som deg bruke den en stund så det kommer mange nok apps og funksjonelle implementeringer til at det kan forsvares enda litt enklere. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2013 Vurderer en sånn på høyrearmen, faktisk. På vesntrelanken må det jo ditte noe ordentlige saker. Angrer fortsatt på at jeg ikke hoppet på kickstarteren (var fryktelig nære), for det blir nok et kjøp etter hvert uansett. Må bare la folk som deg bruke den en stund så det kommer mange nok apps og funksjonelle implementeringer til at det kan forsvares enda litt enklere. For en skikkelig gadget-freak er jo Pebble selve definisjonen av "ordentlige saker". Det blir ikke mer ordentlig enn dette! Nå kommer jo watchface SDK, så nå begynner det å bli spennende for alvor. Det største savnet er støtte i Windows Phone, MS må skjerpe seg. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 For en skikkelig gadget-freak er jo Pebble selve definisjonen av "ordentlige saker". Det blir ikke mer ordentlig enn dette! Jeg var klar for å kjøpe en tvert.. men så oppdaget jeg at den skal lades over USB Det kommer jeg aldri til å huske: Nå har jeg levd med en vanntett solcelle-ladet klokke som stiller seg etter radio (billig sak fra Clas) i så mange år at det er ikek er aktuellt å ta noe annet som ikke lader seg selv Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 (endret) Kjøpe en sånn Bluetooth sak som jeg ble anbefalt her på forumet. Imponerende rekkevidde på den! Selv om jeg setter opp Device koden på den i Homeseer så dukker den ikke opp i status. Skal den bare brukes fra eventene da eller? Endret 18. mars 2013 av Fermate Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2013 Jeg var klar for å kjøpe en tvert.. men så oppdaget jeg at den skal lades over USB Det kommer jeg aldri til å huske: Nå har jeg levd med en vanntett solcelle-ladet klokke som stiller seg etter radio (billig sak fra Clas) i så mange år at det er ikek er aktuellt å ta noe annet som ikke lader seg selv Pebble trenger nok mer strøm enn det, ettersom den er mange hakk smartere. Lades via en magnetkontakt som kan kobles til et USB-uttak (enten til PC eller transformator), dette for å gjøre den vanntett. Jeg har nå hatt den noen dager, og den har allerede rukket å bli uerstattelig. Litt sånn "hvordan klarte jeg meg uten?!?". Selv om jeg setter opp Device koden på den i Homeseer så dukker den ikke opp i status. Skal den bare brukes fra eventene da eller? Du må nevne hvilken bluetooth-pakke du bruker... Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Sliter med hstouch nå, virket fint tidligere, men nå har det skjedd noe, sliders ramler ned til 0 så fort jeg slår de på, lampen slår seg på og begynner med en gang å dimme i trinn til den er av.. Slår jeg av hstouch på telefon så virker den normalt med veggbryter Lenke til kommentar
bluesbro Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Hadde bursdag i går (hozzaaa) og gjett hva min innsiktsfulle samboer kjøpte meg!??! Nemlig en RFXtrx433!! Så kommer det til å bli mye masing fra meg fremover (beklager...). 1. spørsmål: beste Clas OIhslon tempsensor for utendørs bruk..? Funker vikingsensorene på Jula? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) 1. svar: Jeg har 14 av de sensorene (Jenkinsbird alias Viking, kjøpt på Teknikmagasinet for 79 kroner stykket, men de er det samme som sensoren i inne/utetermometeret til Jula) i huset og hytta, til og med en flytende i filtersumpen til akvariet (i dobbelt plastpose) og de har vært de mest stabile jeg har brukt. Bedre enn Oregon og noe annet. Svaret er et rungende JA! Endret 19. mars 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Har du en link til de termometerne fra Jula? Noen som vet om en rimelig regnmåler som virker, ser de har en på Jul, noen som har prøvd den? http://www.jula.no/tradlos-regnmaler-794051 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Sensoren til høyre er den jeg vet virker: http://www.jula.no/tradlost-ute-innetermometer-943090 Men jeg tror Viking har samme protokoll fra alt. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 Sliter med hstouch nå, virket fint tidligere, men nå har det skjedd noe, sliders ramler ned til 0 så fort jeg slår de på, lampen slår seg på og begynner med en gang å dimme i trinn til den er av.. Slår jeg av hstouch på telefon så virker den normalt med veggbryter Har jeg aldri hørt om før. Prøvd en restart? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Har jeg aldri hørt om før. Prøvd en restart? Jepp, leste litt på nett nå, og så en video igjen, er det sånn at for sliders så skal man IKKE sette opp ActionsWhenSelected-Collection? For da ligger nok feilen der.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå