Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Kunne tenke meg å prøve noe av den bluetooth geia til Homeseer.

Dama roter hele tida bort iPhonen sin og tror hun har lagt den igjen hos en kunde og så er den hjemme..

Kunne være greit å søpee Homeseer om den var i huset eller ikke.

Hva slags USB dongle kan en bruke?

Jeg fant ikke en eneste en på komplett, må jeg en tur til Clas?

Jepp: http://www.clasohlson.com/no/Bluetooth-adapter/Pr387000000

Denne fungerer fint hos meg i alle fall. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet sånn det er nå, er at hvis jeg skal bruke en event til å slå av et lys som HS tror allerede er av, så må jeg først sende et "på" signal til HS før jeg kan slå det av..

Jeg mener at du godt kan sende en OFF til en Nexa som Homeseer allerede tror er OFF?

Problemet ligger vel i at logikk av typen:

"Når kvelden kommer skru på litt lys på badet, med mindre noen allerede er der og har slått på fullt lys" ikke funker så bra dersom noen (kona) har brukt veggbryteren og ikke den trådløse til å gjøre det...

Lenke til kommentar

PoE er vel alltid 48V (dvs i intervallet 44-50 eller hva det er), det finnes sikkert ustandard måter å sende strøm over ethernet-kabel, men PoE-standarden har ett ganske lite intervall av lovlige spenninger.

Er det? Jeg har jo sett mange PoE-løsninger for produkter som Arduino (5V) og IP-kameraer (12V)?

Du har rett, følger man standarden slavisk, så er det kun et lite spenn, ja. Men en ledning er jo en ledning, og sender den ikke data, så kan den være strømforsyning har sikkert noen tenkt. ;)

Jeg skal igang med å designe noe HSTouch skjermer til en liten 7" Android.

Android er nytt for meg; Er det mulig å bli kvitt den menylinja nederst på skjermen?

Det tror jeg varierer fra modell til modell. På Iconia B5 (utrolig dings for prisen forresten) forsvinner den etter hvert. På min gamle Huawei S7 så er det ikke mulig å fjerne den.

Lenke til kommentar

Arduino har en egen modul på brettet som følger PoE-standarden og tar 48V inn (ihvertfall den varianten jeg har). Jeg vet ikke helt hva ip-kameraer gjør, Det finnes som sagt helt sikkert produkter som har en egen injector og kjører sitt eget løp med egne spenninger, men dette er da ikke PoE-kompatible produkter.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Arduino har en egen modul på brettet som følger PoE-standarden og tar 48V inn (ihvertfall den varianten jeg har). Jeg vet ikke helt hva ip-kameraer gjør, Det finnes som sagt helt sikkert produkter som har en egen injector og kjører sitt eget løp med egne spenninger, men dette er da ikke PoE-kompatible produkter.

De Arduino/IPkamera-løsnignene jeg har sett er jo som en injector-dongle med både input for strøm og input for ethernet. Så ja, det er nok en "hacket" løsning.

Lenke til kommentar

Det jeg snakket om mtp at HS ikke vet status på Nexa modulene, jeg har også parret alle bryterne mine med HS, så når jeg slår på lyset med bryteren så vil jo HS merke at jeg trykker på bryteren, men jeg har ingen event som gjør noe med det signalet, det som hadde delvis løst problemet hadde vært hvis det hadde vært mulig å lage en event som KUN endrer status til f.eks dimmeren, slik at når jeg trykker på veggbryteren så slår den på dimmeren direkte, samtidig får HS med seg at jeg har slått lyset på, og endrer status på dimmeren uten å faktisk sende et ON signal til den.

Det er ikke mulig, selv med scripting?

Lenke til kommentar
<< og endrer status på dimmeren uten å faktisk sende et ON signal til den.

Det er ikke mulig, selv med scripting?

Når det gjelder å endre status uten å sende så er det mulig med scripting ja.

Jeg har noen planer om noe sånt noe når det gjelder en ALL OFF kommando til en alternativ adresse på Nexa'ene. (De kan jo ha opptil 6 adresser)

Om jeg da legger inn en felles adresse på flere moduler kan jeg styre dem samlet med en kommando.

Problemet er at Homeseer da ikke skjønner at det er samme modulen og jeg må oppdatere status gjennom script...

Jeg forsøkte å hinte til Homeseer gutta om at noe sånt var ønskerlig i HS3 men jeg tror ikek de skjønte problemstillingen...

Moskus: Har du sett HS3? Er du betatester? (Eller har du ikke lov til å svare på det ;) )

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å hinte til Homeseer gutta om at noe sånt var ønskerlig i HS3 men jeg tror ikek de skjønte problemstillingen...

Moskus: Har du sett HS3? Er du betatester? (Eller har du ikke lov til å svare på det ;) )

Jeg er beta-tester/utvikler (selv om jeg dessverre ikke har så mye tid til å oppdatere plugin'ene mine som jeg skulle ønske). HS3 ser bra ut (det lille vi utviklere får se), men inneholder ikke funksjonaliteten du spør etter fordi: Det er plugin'en som styrer Nexa'ene dine, og derfor Bert du må "plage".

Men det er fint mulig å bruke script for å oppdatere device-statuser. :)

(Det ryktes om en "open beta" om ikke lenge, kanskje neste uke? Men det er "kanskje" med stor K)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke slike brytere som du linker til, jeg har de som er helt trådløse og kan festes i vanlige Elko rammer, fås med 1 og 2 knapper på samme bryteren.

Mottakerne er dimmere og on/off av den typen som ikke har løse ledninger, som denne 661592.jpg og samme variant med on/off

Hvis man kan scripte for å oppdatere status, uten å sende status til mottaker så burde jo mitt problem være løst, da kan bryter styre mottaker (dimmer) direkte, samtidig som HS får med seg hva som har skjedd.

Noen link til script eksempel jeg kan studere?

Har aldri prøvd meg på .net koding, har holdt på endel med php og html, så scripting er ikke helt ukjent.

Edit: Jeg leste kjapt i dokumentasjonen til HS, fant SetDeviceStatus, endrer den kun status uten å sende signal til mottaker?

Så jeg kan lage en event som når jeg slår ON bryteren til lyset på kjøkkenet så kjører den enkelt script som dette:

&hs.SetDeviceStatus("a9","2")

via Advanced på Action tabben?

Vil statusen på enhet a9 da endres til ON?

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Jeg har ikke slike brytere som du linker til, jeg har de som er helt trådløse og kan festes i vanlige Elko rammer, fås med 1 og 2 knapper på samme bryteren.

Mottakerne er dimmere og on/off av den typen som ikke har løse ledninger, som denne 661592.jpg og samme variant med on/off

Hvis man kan scripte for å oppdatere status, uten å sende status til mottaker så burde jo mitt problem være løst, da kan bryter styre mottaker (dimmer) direkte, samtidig som HS får med seg hva som har skjedd.

Har aldri prøvd meg på .net koding, har holdt på endel med php og html, så scripting er ikke helt ukjent.

Her er mitt script for å klone en status over på en annen.

Sub Main(ByVal parms As String)
Dim input() As String = parms.ToString.Split("|")
Dim control As String = input(0).ToString
Dim dev As String = input(1).ToString
Dim controldim As Integer = hs.DeviceValue(control)
Dim controlstat As status = hs.DeviceStatus(control)
   'hs.ExecX10NoLog(dev, controlstat.ToString, controldim)'
   hs.SetDeviceStatus(dev, controlstat)
End Sub
Private Enum status As Integer
[On] = 2
[Off] = 3
Dim_ = 4
End Enum

(script endret se beskrivelse to poster ned)

Kopier det inn i en tekstfil, lagre filen med .vb endelse (som f.eks. "CloneDervice.vb") og legg den i /Scripts i HomeSeer-mappen.

Brukes slik i et event slik:

Trigger:[Din bryter] set to any status

Action: Run script

-> Existing Script: ClondeDevice.vb

-> Parameters: ("Main","^1|B1")

... der ^1 er koden til den trådløse bryteren din, og B1 er koden til selve Nexa-lysbryteren.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Aha Da fikk vi oppklart den missforståelsen!

Ett alternativ for deg da er jo også denne:

http://www.clasohlso...der/Pr364920000

som passer inn i elko sine rammer!

( Istedet for Elko bryteren og Nexa senderen)

Bare sånn til opplysning.

Skal se om jeg finner noe script eksempler til deg senere.

(Men Moskus var raskere :) )

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Her er mitt script for å klone en status over på en annen.

Sub Main(ByVal parms As String)
Dim controldim As Integer = hs.DeviceValue(control)
Dim controlstat As status = hs.DeviceStatus(control)
'hs.ExecX10NoLog(dev, controlstat.ToString, controldim)
hs.SetDeviceStatus(dev, controlstat)
End Sub
Private Enum status As Integer
[On] = 2
[Off] = 3
Dim_ = 4
End Enum

Kopier det inn i en tekstfil, lagre filen med .vb endelse (som f.eks. "CloneDervice.vb") og legg den i /Scripts i HomeSeer-mappen.

Brukes slik i et event slik:

Trigger:[Din bryter] set to any status

Action: Run script

-> Existing Script: ClondeDevice.vb

-> Parameters: ("Main","^1|B1")

... der ^1 er koden til den trådløse bryteren din, og B1 er koden til selve Nexa-lysbryteren.

NB! Tidligere sendte ikke RFXCOM plugin'en ut signal når SetDeviceStatus ble trigget, men jeg lurer på om den gjør det nå. Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke den skal gjøre det. Det kan bli et problem hvis det er en dimmer som starter en dimme-syklus ved to påfølgende på-signaler. Men det finner du ut... ;)

Har oppdatert scriptet i denne posten. I posten over, blir et signal sent uansett, det er det "hs.ExecX10" gjør. I denne posten la jeg inn hs.SetDeviceStatus.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Når vi snakker om script:

Når jeg kaller opp ett script fra HSTouch så MÅ jeg deklarere paramererne som et array:

Sub Main(ByVal parms() As String)

Men kan jeg da kalle opp den samme rutinen fra Homeseer og sette parameterne på rad slik:

("main","p1", "p1")

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Når vi snakker om script:

Når jeg kaller opp ett script fra HSTouch så MÅ jeg deklarere paramererne som et array:

Sub Main(ByVal parms() As String)

Men kan jeg da kalle opp den samme rutinen fra Homeseer og sette parameterne på rad slik:

("main","p1", "p1")

Nei. Skal du ha flere parametre, så må du bruke teknikken som i mitt script over. Du må sende en array av parametre, splittet av en kjent char, og så splitte den over i en array etterpå...

Derfor er parametrenee forscriptet ("Main","p1|p2")...

og koden er:

Du kan jo variere antall parametre som det passer deg, og da etterpå bare itterere gjennom input() i en for-løkke.

For each name as String in input
	hs.Writeline("Test", name & " is a genious")
Next

... vil jo med parametre ("Main","Moskus|Fermate|Actibus") kun skrive dette til loggen:

Moskus is a genious

Fermate is a genious

Actibus is a genious

(selv om jeg ikke står for de to siste utsagnene selv :p).

Men dette er vel kjent for deg, når jeg tenker meg om... ;)

Lenke til kommentar

OI Med antenne og greier!

Det var jo egentlig neste spørsmålet mitt åssen dere gjør det med å få dekning i hele huset når serveren står i kjelleren.

(For jeg regner med at den på settes rett i serveren?)

Kobles rett i HS-server, ja. Det er overraskende god dekning på denne saken, min dekker stort sett hele huset. Bruk gjerne en USB skjøteledning, og heng den fritt i taket e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...